مدافع حقوق زنان ویدا موحد را آزاد کنید!

• برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواسته است تا ویدا موحد را آزاد کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲٨ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۷ آوريل ۲۰۱۹

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست تا ویدا موحد را آزاد کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از حبس خودسرانه و آزار قضایی خانم ویدا موحدی (مشهور به موحد)، مدافع حقوق زنان و نخستین زنی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری در ایران روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت، مطلع شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، شعبه‌ی ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد تهران روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ خانم ویدا موحد را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» (ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی) به یک سال زندان محکوم کرد.

این اتهام ناشی از اعتراض خانم ویدا موحد در دفاع از حقوق زنان با برداشتن حجاب خود در تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۷ بود. او در آن زمان دستگیر شد و از آن پس در زندان شهر ری در خارج از تهران در حبس خودسرانه به سر می‌برد.

براساس اطلاعات دریافتی، مدت باقی مانده از زندان خانم موحدی مورد عفو قرار گرفته و او مشمول آزادی مشروط نیز شده است [۱]. با وجود این، در زمان انتشار این فراخوان فوری، او هنوز در زندان به سر می‌برد.

خانم ویدا موحدی نخستین بار در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۶ روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت. او در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۹۶ دستگیر شد و تا ۷ بهمن در بازداشت به سر برد. در آن زمان او به جریمه نقدی محکوم شد که اطلاعی از میزان آن در دست نیست. براساس ماده‌ی ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر شوند به جریمه‌ی نقدی از ۵۰۰۰۰ ریال تا ۵۰۰۰۰۰ ریال محکوم می‌شوند.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که از دی ۱۳۹۶، ده‌ها زن ایرانی با ایستادن بر بالای جعبه‌های تقسیم برق و برداشتن روسری خود در انظار عمومی در اعتراض علیه حجاب اجباری شرکت کرده‌اند. بیش از ٣۰ تن از این زنان در پی اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند و به اتهام‌های مختلف کیفری مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. وکلای حقوق بشری که از این زنان دفاع کرده‌اند، مثل خانم نسرین ستوده [۲]، نیز دستگیر و به حکم‌های سنگین زندان محکوم شده‌اند.

روز ۸ مارس ۲۰۱۹ (۱۷ اسفند ۱۳۹۷)، شماری از زنان که روسری‌های خود را برداشته بودند در قطارهای متروی تهران به زنان دیگر گل می‌دادند و درباره حق نداشتن حجاب سخن می‌گفتند. دو تن از این زنان دستگیر شده‌اند: خانم یاسمن آریانی، بازیگر تئاتر، در روز ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ و مادر او خانم منیره عربشاهی در روز ۲۲ فروردین دستگیر شدند. خانم عربشاهی در زندان زنان شهر ری در بازداشت است، اما از محل بازداشت دختر او خبری در دست نیست. در مورد اتهام‌های این دو تن نیز اطلاعی در دست نیست.

برنامه‌ی نظارت از عفوی که گویا به خانم ویدا موحد داده شده استقبال می‌کند و بر این اساس از دولتمردان ایران می‌خواهد او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به هر گونه اقدام آزاردهنده‌، از جمله در سطح قضایی، علیه او و کلیه‌ی مدافعان حقوق زنان در ایران پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت به علاوه یادآوری می‌کند که خانم ویدا موحد در وهله‌ی نخست اصلاً نباید دستگیر می‌شد، زیرا دستگیری و محکوم کردن او با هدف مجازات وی به خاطر فعالیت‌های به‌حق حقوق بشری انجام می‌شود.

اقدام‌های درخواستی
با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهید: 
– در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم ویدا موحد و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛ 
– او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند؛ 
– به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، ازجمله در سطح قضایی، علیه خانم ویدا موحد و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر در ایران پایان دهند و انجام بدون مانع فعالیت‌های آنها را تضمین کنند؛ 
– در هر شرایطی اعلامیه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه ماده‌های ۱، ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ آن را؛ 
– تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی رعایت خواهند شد.




خواهان خروج فوری نیروهای شبه نظامی خارجی از کشور هستیم

شورای بازنشستگان کشور: 

• بعد از وقوع سیل و زلزله در صورت نیاز، دولتها از نیروهای صلیب سرخ جهانی کمک میگیرند نه از نیروهای نظامی و شبه نظامی سایر کشورها …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲۶ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۵ آوريل ۲۰۱۹

بعد از وقوع سیل و زلزله در صورت نیاز، دولتها از نیروهای صلیب سرخ جهانی کمک میگیرند نه از نیروهای نظامی و شبه نظامی سایر کشورها!

ورود حشدالشعبی (بسیج شیعیان عراق) به خوزستان، در حقیقت یک قشون کشی است. این نیروی سرکوب برای قدرت نمایی آمده اند تا معترضان سیلزده را مرعوب کنند. با توجه به اینکه این بسیج شیعه عراقی با دخالت و بودجه سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است و حقوق شان هم توسط جمهوری اسلامی ایران پرداخت می شود، فردا در صورت گسترش اعتراضات سراسری می تواند چماقی در دست سرکوبگران شود. رژه ی حشدالشعبی در اهواز، اولینِ مانورِ ارعابِ این نیرو در ایران است. 

طبق اصل۱۴۶ قانون اساسی: “استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور «هر چند به عنوان استفاده صلح‌آمیز»، ممنوع است”

ما خواهان خروج هر چه سریعتر نیروهای شبه نظامی حشدالشعبی عراقی و فاطمیون افغانی از ایران هستیم.

شورای بازنشستگان کشور




از سرکوب تا نقد

عسل محمدی 

• اعتراضات کارگران هفت‌تپه و گروه ملی نه تنها رخدادی بود در امتداد مبارزات کارگری، بلکه نمایاندن آلترناتیو به طبقه‌ایی به ستوه آمده بود که در دی ماه ۹۶ حاکمیت بورژوازی و دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگرایش را پس زده بود …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲۶ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۵ آوريل ۲۰۱۹

اعتراضات کارگران هفت‌تپه و گروه ملی نه تنها رخدادی بود در امتداد مبارزات کارگری،بلکه نمایاندن آلترناتیو به طبقه‌ایی به ستوه آمده بود که در دی ماه ۹۶ حاکمیت بورژوازی و دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگرایش را پس زده بود.

در بزنگاهی که نیروهای واپسگرا و مرتجع دست راستی سعی در مصادره خیزش گرسنگان داشت و راه حل را در سرنگونی بدون دست‌اندازی به ساختارهای مولد تبعیض معرفی میکرد،کارگران هفت‌تپه و گروه‌ملی شعار شوراهای مستقل کارگری و مردمی را به متن جریانات سیاسی کشور کشاندند و جنبش در انزوای کارگری به مدد آنان در سپهر سیاسی ایران‌ به جریانی اثرگذار بدل شد. بدیل شورهای مستقل در برابر گرایشات مرتجعانه از سلطنت‌طلب و مجاهد تا امیدواران به اصلاحات گام به گام قرار گرفت.
آنچه در این‌ میان محل دقت‌ است نقش موثر نیروهای چپ و فعالین کارگری در جریان اعتراضات، هدایتگری و حمایت تمام قد آنان از کارگران هفت‌تپه و گروه ملی‌ست. کسانی که هم‌پای کارگران‌ مطالبات آنان را پیگیر شدند و بدون هراس از عواقب مداخله‌گری دوشادوش کارگران مبارزه کردند.

اما روی تلخ مبارزه نه قابل اجتناب است و نه غافلگیر کننده.
و تلخی‌ایی که بیش از کارگران خود را به سوسیالیست‌ها نشان داد. تمامی اعضای تحریریه نشریه گام بازداشت شدند. سپیده قلیان مورد ازار و شکنجه قرار گرفت، تعدادی از رفقایی که ارتباطی با کارگران هفت‌تپه و فولاد داشتند تحت تعقیب و تهدید قرارگرفتند و مستند مفتضحی ساخته شد که با تکیه بر اعترافات اجباری تلاش به القای تهییج کارگران از خارج از کشور را داشت.
اما طنز روزگار آنجاست که مستندی که هیچ تنه‌ایی به واقعیت آنچه در هفت‌تپه روی داد نمیزد و اساسا برای اثرگذاری بر مخاطب عامِ صدا و سیماباور تهیه شده بود، دست‌آویزی شد برای برخی چپ‌ها که به مستمسک آن و به اسم نقد رفتارهایی هیستریک در پیش گیرند. کسانی که داعیه دفاع از آزادی بیان داشتند خرده گرفتند که گام برای ارتباطش با احزابی خارج از کشور زیر ضرب است و هم پای بازجو رفقای گام را به صرف داشتن گرایشی محل تردید مستحق سرکوب دانستند.
کسانی که تمام تلاششان برای کسب هویت سیاسی تشبث به ارتباط با کارگر بود عیب کار از گام میگرفتند که چرا با کارگران ارتباط ارگانیک دارد.
کسانی که حضور فعال کارگری در اعتصاب را دلیل برخورد حاکمیت با کارگران قلمداد میکنند تو گویی تمام اعتصابات گذشته بدون حضور قلیان و اعضای گام با دستیابی به تمام مطالبات مطروحه کارگران به پایان رسیده. همین داشتن استاندارد چندگانه‌‌ست که باعث فروکاست نقد جنبشی به نقد شخصی و تنزل سنت نقادی به خرده‌گیری در مورد ظاهر افراد میشود.
اگر نگاه منصفانه جای خود را به فضای خصمانه نمیداد بدیهی‌ست که اعتصاب تابستان گذشته در هفت‌تپه یکی از موفق‌ترین اعتراضات در تاریخ مبارزات کارگری هفت‌تپه بود. بازگشت به کار کارگران اخراجی، توقف واگذاری زمین‌ها، تعهد کارفرما به یکسان‌سازی قراردادها و تجهیز کارگران به ادوات ایمنی، تغییر مدیرعامل با خواست کارگران و به رسمیت شناختن شورای مستقل کارگران حداقل در آن برهه‌ نمونه‌هایی از مفاد بیانیه‌ایی بود که در پی جلسات شورای تامین با نمایندگان کارگران منتشر شد و از قضا سپیده قلیان و اعضای گام نقش مهمی در رسانه‌ایی کردن آن برعهده داشتند. تقلیل هفت‌تپه و گروه ملی به سرکوب اعتصاب هدفی جز تخریب و تخطئه ندارد. آنچه اتفاق افتاد همانی نبود که در طراحی سوخته نشان داده شد؛ طرح آلترناتیو سوسیالیستی برای وضع موجود، حضور پررنگ زنان کارگر و فعالین کارگری زن در جریان اعتراضات و همبستگی و تحکیم مساعی طبقاتی بخشی از دستاوردهای اعتراضات هفت‌تپه و گروه‌ ملی‌ست اگر که اراده‌ایی برای فهم آن وجود داشته باشد. نفس سرکوب دلیلی بر خط بطلان کشیدن به تمامیت یک جنبش نمیتواند باشد. مگر میشود از سرکوب کارگران و فعالان کارگری طی یک اعتصاب عظیم در دو واحد صنعتی بزرگ متعجب شد و آن را بینه‌ایی برای شکست جنبش دانست. اگر نه عداوت که ساده‌انگاریست که تصور کرد اگر گام مداخله نمیکرد و اگر سپیده قلیان در تجمعات حضور نمیداشت سرنوشت دیگری در انتظار اعتصاب هفت‌تپه بود. اساسا این سوال مطرح است که نیروهای چپ چه انتظاری از سرانجام اعتصاب داشتند که حالا اینچنین سرخورده نوک تیز پیکان را به جای عامل سرکوب متوجه خودی‌ها نموده‌اند. فراموش کرده‌اند که جمهوری اسلامی سابقه سرکوب یک انقلاب را در کارنامه دارد؟

هدف مطلقا مصون کردن آنچه روی داده از نقد نیست که البته نقد خود سلاحی‌ست برای پیشبرد جنبش با حداقلی از هزینه. اما این موج حمله به رفقایی که هنوز زیر ضرب هستند، این بی توجهی به شدت سرکوب یک نشریه مستقل و حتی این حجم از محافظه‌ و ملاحظه کاری برای اعلام حمایت از اعضای این نشریه نه تنها فضای نقادی را به ذهن متبادر نمیکند که بیش از گذشته باعث تعمیق شکاف‌های دورنی شده و سکتاریسم را به اوج میرساند. روی دیگر این سکه سنارویی‌ست که بی‌شک رد پای نهاد امنیتی در آن آشکارست. طبقه کارگر و حامیانش دوبار سرکوب میشوند. یکبار از سمت دولت فاسد بورژوازی و بار دیگر از سمت جریانهایی موسوم به کمونیست. هم سرکوب را تئوریزه میکنند و هم ارتباط داشتن کمونیست‌ها با کارگران را از اساس محکوم و مردود میشمارند. کما اینکه ریش‌سفیدی حلقه اطرافیانش را از تماس با رفقای گام و دیکریشن بر حذر داشته چرا که به زعم ایشان اعضای گام و دیکریشن به لحاظ جنبش بر مشی اشتباه پیش میروند و با کارگران در ارتباطند.

چه تحفه‌ایی!
هم سرکوب از سمت خصم هم بایکوت از طرف دوست.
علی ایحال با محترم شمردن حق نقد و پرسشگری از تمام کسانی مخاطب این نوشته هستند (که قطعا افرادی که با لودگی و دور از اسلوب نقد مزه‌پراکنی میکنند را شامل نمیشود) خطر بزرگتر انشقاق و نفرت‌پراکنی (محیط کشت مطلوب نخاله‌های امنیتی) را متذکر میشوم و امیدوارم جنبش کارگری با درس‌آموزی از تجارب گرانقدر خود راه اعتلا را بپیماید.

منبع: نشریه گام




فراخوان شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ( بستا) به حمایت از « ستاد همیاری سیلزدگان»

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲۶ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۵ آوريل ۲۰۱۹

شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ( بستا) عموم مردم را به حمایت از « ستاد همیاری سیلزدگان» فرا می خواند. 

نزدیک به یک ماه است که مردم پنج استان و دیگر بخش های کشور درگیر سیل و تبعات آن هستند 
در این مدت خبرهای ناگوار و تکان دهنده ، حاکی از ان است که مردم در مقابل سیل ویرانگر بی پشت و پناه بودند ، در این میان مردم در دفاع از خود بصورت خودجوش پا به میدان گذاشتند، مردم مناطق سیلزده صحنه های شورانگیزی از حق حیات و بقای خود در مقابل سیل ویرانگر خلق کردند و آحاد و اقشار مردم از کارگر ، معلم دانشجو، محیط زیستی و ….در سراسر کشور با ایجاد ستاد و پایگاه همیاری به یاری سیل زدگان شتافتند. 
« ستاد همیاری فرهنگیان» یکی از مورد اعتماد ترین و فعالترین گروههای اجتماعی بوده است که در این مدت با اعتبار و وزن اجتماعی خویش نقش بسیار فعالی در این عرصه داشته است. 

شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی ( بستا) در عین حال که مسئولیت اصلی جبران خسارات و التیام دردهای سیل زدگان را متوجه دولت میداند ، از عموم کارگران، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر اقشار اجتماعی می خواهد که با حضور فعال خود در« ستاد همیاری فرهنگیان» با تمام توان و نیروی خود ،این ستاد را به مرکز ثقل گروههای صنفی و اجتماعی برای حمایت از سیلزدگان و تبعات ویرانگر پس از آن بکار ببرند 

هیئت موسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی




سیل در ایران؛ کشته‌ها به ۷۶ نفر رسید

• جاری شدن سیل در استان‌های ایلام و خوزستان ۶ کشته دیگر بر جای گذاشت تا مجموع کشته‌شدگان ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن در ایران به ۷۶ نفر برسد …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۲۵ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۴ آوريل ۲۰۱۹

جاری شدن سیل در استان‌های ایلام و خوزستان ۶ کشته دیگر بر جای گذاشت تا مجموع کشته‌شدگان ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن در ایران به ۷۶ نفر برسد.
سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته‌شدگان سیل اخیر در ایران به ۷۶ نفر رسید.

مطابق اعلام این سازمان، جاری شدن سیل طی نزدیک به یک ماه گذشته در ۱۴ استان ایران تلفات جانی بر جای گذاشته که در این میان، استان فارس با ۲۱، لرستان با ۱۵ و گلستان و همدان با ۸ کشته، شاهد بیشترین تلفات جانی ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن بوده‌اند.
همچنین مطابق اظهارات مقام‌های دولت ایران مجموع خسارت ناشی از سیل تاکنون به بیش از ۱۹هزار و ۳۵۰ میلیاردتومان رسیده است.
در جریان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس ایران که به بررسی سیل و بارندگی‌های اخیر اختصاص داشت، رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد که سیل هفته‌های اخیر تا کنون دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد کرده است. در همین حال، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی ایران مجموع خسارت وارد آمده به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی ایران را ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
در این جلسه همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرد که سیلاب اخیر سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی وارد کرده است.
پیشتر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز از وارد آمدن خسارت یکهزار میلیارد تومانی به تاسیسات نفتی در جریان سیل خبر داده بود.
سحر تاج بخش، رییس سازمان هواشناسی هم در نشست روز یکشنبه مجلس ایران خاطرنشان کرد که وقوع سیل اخیر ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده و ایران هنوز تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد و وارد دوره ترسالی نشده است.
مطابق تازه‌ترین هشدارهای سازمان هواشناسی ایران، با ورود سامانه بارشی جدید، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه همچنان احتمال جاری شدن سیلاب در استان‌های جنوبی ایران وجود دارد.

تعطیلی مدارس و خسارت برخی منازل در استانهای جنوبی

تداوم بارش شدید باران که از دیروز ۲۴ فروردین ماه جنوب، جنوب شرق و شمال شرق کشور را فرا گرفته است، باعث وقوع سیلاب در برخی مراکز استان ها شد و تعطیلی مدارس را به دنبال داشت.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، هواشناسی این بار به دلیل بارندگی‌های شدید در چند استان جنوبی و جنوب شرقی زنگ خطر طغیان رودخانه‌ها و سیلاب را به صدا در آورد و در همین ارتباط کلاس‌های درس تمامی مدارس و دانشگا‌ه‌های برخی استانهای جنوبی به دلیل بارش های شدید تعطیل اعلام شد.
اداره هواشناسی هشدار داده است که پیامد این سامانه در مناطق مستعد به احتمال زیاد سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی و آب‌گرفتگی معابر عمومی خواهد بود. این اداره به شهروندان، سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط توصیه کرده است، اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از کاهش خسارت‌های احتمالی را افزایش دهند.
سیلاب همچنین دیروز و امروز به تعدادی از منازل مسکونی شهری و روستایی هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آسیب وارد کرد.




۲۵ امدادرسان در اهواز بازداشت شدند

• گزارش شده است که اداره اطلاعات اهواز بیش از ۲۵ نفر از امدادرسانان مردمی سیل در اهواز را بازداشت کرده است. این بازداشت ها روز یکشنبه و در ادامه ی بازداشت های قبلی صورت گرفته است …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۲۵ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۴ آوريل ۲۰۱۹

گزارش شده است که اداره اطلاعات اهواز بیش از ۲۵ نفر از امدادرسانان مردمی در اهواز را بازداشت کرده است. بامداد امروز ۲۵ فروردین ماه ۱٣۹٨؛ نیروهای امنیتی به مرکز کمیته مردمی در ملاشیه اهواز حمله ور شدند و بیش از ۲۵ فعال عرب را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این فعالان زمانی بازداشت شدند که بعد از اتمام استحکام سیل بند به منزل مجید صرخی واقع در ملاشیه- منطقه رمله مقابل مسجد الرسول پلاک ۷٨ جهت استراحت و همچنین بردن مواد غذائی برای دیگر کمک رسانان رفته بودند. کلیه این افراد در منزل مجید صرخی توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها محاصره و بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

فعالین حقوق بشر در هواز اسامی بعضی از بازداشت شدگان منطقه ملاشیه در بامداد ۲۵ فروردین ماه ۱٣۹٨ را بشرح زیر اعلام کرده اند: رسول فرطوسی، ابراهیم بدوی، امین سیلاوی، علی موسوی (البوگدیمی)، حسن بیت اسحاق، عماد حیدری، علی ناصری، حاتم دحیمی، احمد بدوی، حسین حمودی، مضهدی شریفی، قاسم تمیمی، عارف صرخی، فواد بدوی، کاظم مروانی، محسن زویدات، حبیب کروشات، مسعود حریزاوی، ناجی السواری (معلم) و حیدر سیلاوی.

بنابر این گزارش، روز شنبه ۲۴ فروردین‌ماه نیز دست کم پنج شهروند اهوازی اهل کوی علوی (حی الثوره) به دلیل شرکت در تجمعی که در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت مناطق سیل زده این شهر صورت گرفته بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. اسامی این افراد: علی کاظم، مهدی فرحان، عدنان کریم، حمزه ساهی و مهدی سواری اعلام شده است.
چندی پیش نیز نیروهای امنیتی تعدادی از امدادرسانان مردمی در گوریه شعیبیه را هنگام کمک کردن به مردم بازداشت کردند. هویت دو تن از این بازداشت شدگان احمد کعبی و یعقوب کعبی اعلام شده است.

بنابر گزارش فعالین محلی، نیروهای سپاه، بسیج و پلیس این روزها در شهرهای عرب نشین بجای کمک به سیل زدگان مانور نظامی به راه انداخته اند. این اقدامات برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم انجام می شود. امروز یکشنبه نیز گزارش ها حاکی از آن است که تعداد زیادی ماشین نظامی از سمت رامهرمز و بندر معشور به سوی اهواز گسیل شده اند.

نیروهای امنیتی با حمله به مراکز کمیته های مردمی در شعیبیه، ملاشیه و حمیدیه که جهت یاری به سیل زدگان فعالیت می کردند، تعدادی از جوانان و فعالین عرب را بازداشت کردند.این در حالی است که نهادهای حکومتی هیچ اقدام جدی را برای حل مشکلات آوارگان سیل زده انجام نمی دهد و نیروهای امنیتی برای فشار بر مردم عرب سعی در تعطیلی مراکز کمک رسانی مردمی می کنند.




وضعیت آماده باش دراهواز؛ رودخانه‌های کرخه و دز به هم پیوستند

• شهر اهواز در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته است. ساکنان دست کم پنج منقطه این شهر دستور تخلیه دریافت کرده‌اند. رودهای دز و کرخه بر اثر بالا آمدن سطح آب به هم پیوسته‌اند …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۱ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۰ آوريل ۲۰۱۹

شهر اهواز در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته است. ساکنان دست کم پنج منقطه این شهر دستور تخلیه دریافت کرده‌اند. رودهای دز و کرخه بر اثر بالا آمدن سطح آب به هم پیوسته‌اند.

همزمان مقام‌ها از جوانان شهر خواسته‌اند برای کمک به ساخت سیل‌بندهای فوری و امداد به خانواده‌ها داوطلب شوند.
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفته دو رود بزرگ کرخه و دز در منطقه الهایی اهواز به هم رسیده‌اند و به سوی این شهر در حرکتند.
در همین حال، شاهدان عینی می‌گویند جاده‌های منتهی به اهواز زیر آب فرور رفته و به همین علت ترافیک سنگین و طولانی از خودروها معطل مانده‌اند.
با وجود این، علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران که به خوزستان سفر کرده گفته: “اوضاع هنوز به مرحله بحرانی نرسیده، اما نگران کننده است”.
خبرگزاری ایسنا هم عصر چهارشنبه گزارش کرد ورودی شهر اهواز از سمت اندیمشک با پیش‌روی آب رودخانه کرخه و میدان پلیس اهواز زیر آب قرار گرفته است.
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از جوانان اهواز خواسته برای کمک به احداث موانع در برابر مسیر حرکت آب و همچنین یاری‌رسانی به خانواده‌های در حال تخلیه دواطلب شوند.
شریعتی، استاندار همچنین دستور تخلیه فوری پنج منطقه اهواز را صادر کرده و گفته: “مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات، و سلیم آباد اهواز باید به صورت فوری تخلیه شوند”.
در اقدامی احتیاطی، ساکنان منطقه کیانشهر اهواز نیز در حالت آماده باش قرار گرفتند تا در صورت جدی‌تر شدن خطر، منطقه را ترک کنند.
با وجود این، برخی از ساکنان این مناطق در برابر دستور تخلیه مقاومت کرده‌اند و گفته‌اند حاضر به ترک خانه و اموال خود نیستند.
یکی از ساکنان این مناطق بدون ذکر نام به خبرگزاری فرانسه گفته: “ما نمی‌توانیم خانه‌هایمان را ترک کنیم. هر کدام از خانواده‌های اینجا دست کم ۳ کودک دارند. ما کلی گاو و گاومیش داریم و اسباب و اثاثیه. اگر لازم شوم برای زندگی به طبقه دوم خانه مان می‌رویم.”
خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در اهواز است همچنین گفته بسیاری با پرکردن کیسه‌های شن و تقویت دیوارهای خانه با لایه‌ای از سیمان امیدوارند از سیل احتمالی به سلامت عبور کنند.
این در حالی است که دو روز پیش عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران که به اهواز سفر کرده بود، درباره وضعیت این شهر گفت: “اهواز هیچ‌گونه جای نگرانی ندارد و باثبات و پایدار است”.
بر اساس این گزارش علت آب گرفتگی ورودی شهر اهواز، شکسته شدن سیل‌بند و انحراف آب از رودخانه کرخه است. بارش باران و جاری شدن سیل از آخرین روزهای سال گذشته خورشیدی در ایران آغاز شده و تاکنون ده‌ها کشته و هزاران بی خانمان به جا گذاشته است.
گزارش شده که نیروهای امدادی و نظامیان که برای عملیات نجات در منطقه هستند، به کمک مردم و به کارگیری ماشین آلات سنگین در حال ایجاد سیل بند در برابر ورودی اهواز هستند.
ایسنا می‌گوید به نظر می‌رسد عملیات ایجاد سیل بند ورودی شهر با موفقیت در حال انجام است اما ارتفاع آب در پشت سیل‌بند در حال افزایش است.
طی روزهای اخیر و همزمان با تکمیل ظرفیت سدها در خوزستان، درباره خطرات احتمالی هشدار داده شده بود. استانداری خوزستان در اطلاعیه‌ای فوری از همه فرمانداران خواسته خود را برای موج جدید بارش که اوج آن روز یکشنبه هفته آینده اعلام شده، آماده کنند.




عدم حضور بخش بزرگی از معلمان تهران در سر کلاس

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۲۲ فروردين ۱٣۹٨ –  ۱۱ آوريل ۲۰۱۹

کانون صنفی معلمان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: علی رغم وعده های تکراری و دروغین مقامات آموزش و پرورش در پرداخت مطالبات فرهنگیان و همچنین دعوت عوام فریبانه وزیر بی کفایت آموزش و پروش از نمایندگان تشکلهای صنفی معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش در تاریخ ۱٨/۱/۹٨ و مراجعه آنها به ساختمان وزارتخانه در خیابان قره نی، این وزیر بی کفایت و دروغگو در جمع آنها حاضر نشده و فقط تعدادی از معاونین بی لیاقت او از جمله الهیار ترکمن به صورت سرپایی به میان آنها آمده و تنها فرا رسیدن عید را تبریک گفته و از جواب دادن به سوالات آنها خوداری نموده است. 

به همین علت روز سه شنبه ۹٨/۱/۱۹ تعداد کثیری از همکاران در مدارس منطقه ۵ تهران در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات حق التدریس یک ساله خود از حضور در کلاس خودداری نموده و مدیران مدارس را وادار به انتقال موضوع به اداره کرده و یادآور شدند که فردا و پس فردا را نیز در دفتر مدرسه حضور اعتراضی خواهند داشت و اگر کلیه مطالبات تا آخر این هفته صورت نگیرد از شنبه از مراجعه به مدارس خودداری خواهند کرد. 
بنابراین چون بیش از هفتاد در صد نیروهای مدارس را بازنشستگان تشکیل می دهد به احتمال زیاد این عمل همکاران تاثیر گذار خواهد بود. ضمنا شنیده ها حاکی از آن است که تعداد زیادی از همکاران بازنشسته در مناطق دیگر تهران خصوصا مناطق ۹ و ۱۰تهران برای همیشه مدارس را ترک کردند.