بیانیه شورای بازنشستگان ایران به مناسبت ۸ مارس 

از شعرهای زندان طبری

قو خورشیـد را انتظـار مـي كشـد

– بمناسبت ٨ مارس روز جهانى زن –

 

ترا انكار كردند، لطافت گلگونت را، اشك هاى چون خونت را، نگاه عاشقانه ات را، زيبائى

شاعرانه ات را.

سقف خانه هايت را كوتاه ساختند، بر دريچه هاى آرزويت ِگل گرفتند، و آسمان خانه ات

هماره ابرى بود، و تو خورشيد را انتظار مى كشيدى.

***

دنيايت را باغچه اى نهادند، در حياط خلوت خانه ات،

كه با پرچين غمين تنهايى … محصور شده بود،

قلب خونينت را كاشتى، و زبان خاموش و شيرينت را، و رنج ها را، و قصه هاى بى پايان

حقارت ها را، و تو خورشيد را دردمندانه انتظار مى كشيدى.

***

آسمان بر تو حكم راند،

به كثرت باران هايش،

و ترا نيمه خواند.

زمين بر تو شوريد، و ترا انسانى حقير ناميد.

حاكمان و محكومان، توأمان بر تو حكم راندند.

همسرانت بر تو حكم راندند

و تو، مرهم دردهايشان بودى.

عاشقانت بر تو حكم راندند

آنانى كه نوازش دستانت را تمنا مى كردند،

فرزندانت بر تو حكم راندند

هم آنانى كه ديروز از پستان هايت شيره حيات مى مكيدند.

و آسمان گواه بود، و ماه و خورشيد گواه.

ترا در حرير پيچاندند، و تو هيچ نگفتى، و دردمندانه نگاه مى كردى مظهر خورشيد را.

تو را در سرير خواستند، و تو هيچ نگفتى، و نگاه مى كردى.

ترا چون تابلويى رنگين، بر ديوار سرد خانه ها آويختند، و تو هيچ نگفتى، و باز هم نگاه مى

كردى.

***

اگر مرا بر دار كردند، ترا خوار كردند.

اگر لبخند را از لبانم گرفتند، ترا هرگز لبخند نياموختند.

اگر بال هاى مرا شكستند، ترا هرگز پرنده نخواستند.

من زيستم، و تو زيستى شكيبا، در انتظار دراز و دردآور خورشيد.

***

 

***

روز ۸ مارس سال ۲۰۱۹ را سازمان های زنان در آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر می خواهند به روز اعتصاب زنان بدل سازند. در این روز زنان با تظاهرات علنی علیه نابرابری حقوق اجتماعی خود نسبت به مردان به نمایش برخواهند خواست.

هنوز در آلمان امپریالیستی دستمزد زنان برای کار مساوی با مردان قریب به بیست درصد قلیل تر است. از این روست که در این ثروتمند ترین کشور اتحادیه اروپا و در دورانی که این کشور ثروتمندترین دوران تاریخ خود را تجربه می کند، فقر زنان در دوران بازنشستگی به معضل تشدید یابنده ای در این کشور بدل شده است. فقر دوران بازنسشتگی در این کشور نیز حلقه ی ضعیف تر که زنان هستند را بیش تر زیر سلطه ی خود آسیب پذیر ساخته است.
مبارزه علیه فقر دوران سالمندی در ایران نیز نبردی است برای دریافت دستمزد کافی برای دوران اشتفال زحمتکشان و امنیت سازمان های تعاونی بازنشستگی که دولت روحاتی می خواهد تتمه ی آن را هم در ایران با خصوصی سازی آن نابود سازد. مبارزه برای قانون کار به سود زحمتکشان مبارزه ای است همگانی برای طبقه کارگر ایران و کمک به تجهیز همبستگی کارگران در رشته های مشابه می کند

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۱٣ اسفند ۱٣۹۷ –  ۴ مارس ۲۰۱۹

 


شورای بازنشستگان ایران به مناسبت ٨ مارس (روز جهانی زن) بیانیه ای منتشر کرد. در این بیانیه تاکید شده است: با طرح مطالباتمان روز جهانی زن را گرامی می داریم!

موقعیت فرودست زنان و مصائب ناشی از آن در همه زمینه های اقتصادی و اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و جنسیتی تاریخی هزاران ساله به قدمت همه جوامع طبقاتی دارد.
زنان در زیر لوای ساختارهای تاریخی مردسالار و نیز مناسبات سرمایه داری، علیرغم همه تلاش ها و مبارزات پرشکوه و کسب دستاوردهای بی بازگشت بشر در زمینه تساوی حقوقشان، اما هنوز نتوانسته اند به برابری واقعی در زندگی اجتماعی دست یابند. برای ایجاد چنین جامعه برابری، مردان بسیاری همراه و دوشادوش زنان در این مبارزات بی وقفه، مشارکت و تلاش میکنند.
موانع اقتصادی، سیاسی، قانونی و سنن و آیینهای اجتماعی جان سخت، آشکار و نهان بر موجودیت زنان چنگ انداخته و موقعیت فرودست نیمی از جامعه را در ساختار طبقاتی مبتنی بر روابط کالائی و مالکیتی تداوم می بخشند. این وضعیت، زنان را در پیشاپیش صف مبارزات اجتماعی برای تغییر وضعیت موجود قرارداده است.

ما با آگاهی و شناخت کامل از این موانع، “مطالبات حداقلیمان” را به شرح زیر بیان می کنیم:
۱- زنان مالک تن و بدن خود هستند، حق انتخاب نوع و سبک زندگی، اولین حق طبیعی هر انسانی است.
حق ازدواج کردن و یا نکردن، مادر شدن و یا نشدن باید برای زنان به رسمیت شناخته شود.

۲-کالایی شدن بدن زنان و سوء استفاده از کار ارزان زنان در مناسبات سرمایه داری، فقط در جهت منافع ساختار سودمحور و تحقیر و استثمار زنان است.
لذا پرداخت دستمزد برابر و لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز جنسیتی در محیط کار از خواسته های زنان است.

٣- تمام موانع قانونی در حق انتخاب رشته و شغل برداشته شود و تمام تبعیضهای جنسیتی در دانشگاه ها و مکان عمومی (سالنهای موسیقی و تئاتر و ورزشگاه ها و…) حذف گردد.

۴- لغو حجاب اجباری برای زنان یک خواسته اساسی است.

۵- “کار خانگی” از خردسالی تا کهنسالی بر گرده زنان است.این خشونت متداوم و پایان ناپذیر و بهره کشی پنهان، از دوش زنان برداشته شود.

۶- تمامی قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در طلاق و حضانت فرزندان و خروج از کشور و “کودک همسری ” و… باید لغو گردد و زنان هم حق ثبت شناسنامه برای کودکانشان را داشته باشند.

۷- انسانهای متمدن امروزی اعم از زنان و مردان برای دستیابی به خواسته های زنان (که خود معیاری برای سنجش یک جامعه پیشرفته و مدرن است)، و رهائی از این تبعیض ضدانسانی، تلاش و مبارزات مستمری دارند. هرگونه نگاه و برخورد امنیتی و قضائی به این مبارزات حق طلبانه، محکوم است.

٨- از آنجائیکه برای رسیدن به مطالبات مشترک نیاز به تشکل داریم، حق داشتن تشکلهای مستقل را برای خود حقی طبیعی و پایه ای میبینیم.

۹- در ساختار سرمایه داری فقر بیش از پیش “زنانه” شده و موج بیکاری و مهاجرت و جنگ و غارت، انبوهی از زنان سرپرست خانوار به وجود آورده که توان اداره خود و فرزندانشان را ندارند. خطر تن فروشی و عضو فروشی و اعتیاد و کارتن خوابی یک تهدید جدی برای این بخش از زنان است لذا حمایتهای گسترده به لحاظ تهیه مسکن و شغل مناسب و درمان و آموزش رایگان، ضرورتی عاجل است.

۱۰- جامعه ایران با بحران سالمندی و مشکلات توام با آن مواجه است. زنان از یک سو خود مواجه با سالمندی اند و از سوی دیگر نگهداری از سالمندان خانواده به آنان واگذار میشود. ایجاد مراکز مناسب و پرنشاط سالمندان و توجه ویژه به سلامت و درمان زنان سالمند یکی ازمطالبات واقعی هر جامعه ای است.

۱۱- هشت مارس روز جهانی زن است. به رسمیت شناختن این روز در تقویم از خواسته های مسلم زنان می باشد.

شورای بازنشستگان ایران
اسفند ۱٣۹۷




آغاز تحصن سراسری معلمان و فرهنگیان سراسر کشور 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۱۲ اسفند ۱٣۹۷ –  ٣ مارس ۲۰۱۹

 


طبق فراخوان روزهای گذشته «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان»، امروز، معلمان سراسر کشور نسبت به برآورد نشدن مطالباتشان در دفتر مدارس دست به تحصن زده اند و از حضور در کلاس های درس خودداری کردند.

سومین دور اعتصاب سراسری معلمان در سال ۹۷ صبح امروز درحالی آغاز شد که تعداد زیادی از فعالان صنفی معلمان از جمله محمد حبیبی، اسماعیل عبدی، بهشتی، قنبری، زحمتکش، شاه‌محمدی، مردانی… زیر تیغ احکام سنگین حبس و زندان هستند.
آزادی فعالان صنفی فرهنگی، رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت آزاد تشکلهای صنفی، اختصاص سهم کافی و وافی در بودجه سال ۹۸ به آموزش و پرورش، همسان سازی حقوق، لغو قرارداد با بیمه ناکارآمد تکمیلی و توقف سیاست‌ پولی سازی مدارس به عنوان مطالبات معلمان ذکر شده است.
بر اساس اخبار رسیده تاکنون در استان های کردستان، کرمانشاه، البرز، همدان، اصفهان، یزد، قزوین، خراسان جنوبی، تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، زنجان، مازندران، خوزستان، آذربایجان شرقی و … معلمان و فرهنگیان بصورت فعال در این تحصن اعتراضی شرکت کرده اند.
کانال های تشکلات صنفی معلمان و فرهنگیان و محافل حقوق بشری سراسر کشور تاکنون در قالب تصاویر گزارشات زیادی از این تحصن اعتراضی در شهرهای مختلف کشور منتشر کرده اند. در این تصاویر اقدام مشترک معلمان و فرهنگیان از جمله در شهرهای تربت حیدریه، قزوین، مریوان، کرج، سقز، یزد، همدان، کرمانشاه، خمینی شهر، سنندج، البرز، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، بابل، اردبیل، نجف آباد، ساری، شهرضا، قروه، تاکستان، فلاورجان، جلفا، بوئین زهرا و ….به چشم می خورد.

طبق فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در دو روز آینده نیز این تحصن ادامه خواهد یافت.




تجمع کارگران تراورس لرستان مقابل ساختمان فرمانداری درود 

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
شنبه  ۱۱ اسفند ۱٣۹۷ –  ۲ مارس ۲۰۱۹

 

صبح امروز شنبه ۱۱ اسفند ماه شماری از کارگران تراورس لرستان در مقابل ساختمان استانداری درود تجمع کردند.

عدم پرداخت دستمزدهای ماههای آذر، دی و بهمن تاخیر در پرداخت عیدی و پاداش پایان سال ۹۷ دلیل تجمع کارگران است. این کارگران بخشی از نیروهایی هستند که از طریق شرکت‌های پیمانکاری «تراورس» در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه لرستان مشغول کارند و گفته می‌شود که مجموع کارگران پیمانکاری شاغل در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان که تعدادشان به بیش از ۴۰۰ نفر می‌رسد، سال‌هاست که با عدم دریافت به موقع معوقات مزدی روبرو هستند.

طبق اظهارات کارگران معترض، از دیگر مطالبات صنفی کارگران خطوط ابنیه فنی تراورس لرستان مشکل بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی است.

آنها در تشریح مشکلات بیمه تکمیلی خود گفتند: با وجود آنکه کارفرما همه کارگران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده است و هر ماه مبالغی از حقوق کارگران بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود اما کارگران از خدمات بیمه تکمیلی به دلیل واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر، بهره‌مند نیستند.

کارگران تراورس لرستان یادآور شدند: پیش از این نیز به دلیل بی‌توجهی‌ مدیریت کارفرما نسبت به مشکلاتشان، اعتراض مشابهی را انجام داده بودند.

شرکت تراورس یکی از شرکت‌های اقماری راه‌آهن است که امور نگهداری خط و ابنیه فنی خط آهن را انجام می‌دهد




مزد بالای خط فقر؛ فراخوان به تجمع کارگران شرکت واحد 

• به دعوت سندیکای کارگران شرکت واحد، کارگران شرکت واحد ده صبحِ دوشنبه ۱۳ اسفند، در جهت تحقق مزد بالای خط فقر و زندگی شایسته در مقابل وزارت کار تجمع خواهند کرد …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
شنبه  ۱۱ اسفند ۱٣۹۷ –  ۲ مارس ۲۰۱۹

 


کارگران شرکت واحد ده صبحِ دوشنبه ۱۳ اسفند ، در راستای تحقق مزد بالای خط فقر و زندگی شایسته در مقابل وزارت کار حضور خواهند یافت

فاصله بین دستمزد مصوب و تورم، سال به سال از قدرت خرید کارگران و مزدبگیران کاسته است. در سال جاری با افزایش شدید یکباره نرخ ارز و کاهش ارزش ریال و افزایش شدید مایحتاج زندگی، سیاه ترین دوران کارگران و مزدبگیران رقم خورده است، بطوری که حقوق کارگران تنها قادر است یک چهارم هزینه های حداقلی زندگی را تامین کند.

کارفرمایان با پشتیبانی کامل دولت و در غیاب نمایندگان واقعی کارگران در شورای عالی کار باصطلاح سه جانبه برای تعیین دستمزد کارگران فقط سود بیشتر سرمایه شان را پیگیری می کنند و در این میان کارگران هستند که بیشتر از قبل فقیر تر می شوند تا جایی که حتی در حسرت خیلی از مواد ضروری خوراکی هستند.

بنابراین، ما رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در راستای تحقق مزد بالای خط فقر و زندگی شایسته، ساعت ده صبح روز دوشنبه ۱۳ اسفند در مقابل وزارت کار حضور خواهیم یافت.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

* لازم به تذکر است که جمعی از کارگران شرکت واحد امروز شنبه ۱۱ اسفند ۹۷ نیز در اعتراض به افزایش نرخ بهای زندگی و عدم توانایی آنها در برابر وزارت کار تجمع کردند.




اخبار کارگری و تجمعات اعتراضی طی روز گذشته 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
سه‌شنبه  ۷ اسفند ۱٣۹۷ –  ۲۶ فوريه ۲۰۱۹

تجمع خانواده و بستگان اسماعیل بخشی مقابل دادگستری شوش
امروز سه‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۷، جمعی از خانواده و بستگان اسماعیل بخشی فعال کارگری بازداشتی، در مقابل ساختمان دادگستری شوش، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشته‌ها و پلاکاردهایی ، خواستار آزادی اسماعیل بخشی شده‌اند.

لازم به ذکر است که اسماعیل بخشی، فعال کارگری حدود ساعت ۱۱ شب یکشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. صبح همان روز نیز سپیده قلیان، فعال مدنی همراه با برادرش که در اعتراض به بازداشت وی به ماموران امنیتی اعتراض کرده بود، بازداشت شدند.

تجمع کارگران و کارکنان راه آهن تبریز
روز سه‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۷، تعدادی از کارگران و کارکنان راه آهن تبریز اعتصاب و تجمع کردند.

معترضان دلیل اعتصاب و تجمع خود را در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدیشان، عنوان کردند.

این اعتصاب علیرغم حضور نیروی انتظامی و تلاش آنها برای جلوگیری از اعتصاب کارکنان راه آهن تبریز شکل گرفت.

کارگران ناحیه آذربایجان امروز جلوی قطار ریل باس را گرفتند و نگذاشتند قطار وارد ایستگاه تبریز شود. مسافران هم از پشت چراغ پیاده جلوی ایستگاه آمدند.
کارگران ناحیه آذربایجان مانع ورود قطار به ایستگاه تبریز شدند

پیام همبستگی کارگران راه آهن خراسان از اعتصاب کارگران آذربایجان 
ما کارگران راه آهن خراسان همبستگی و همدلی خود را با اعتراضات کارگران آذربایجان که همکاران ما هستند اعلام می کنیم
به امید روزی که این عدالت در راه آهن محقق شود و از این بی عدالتی خسته شده ایم
حرکت اعتراضی شما امروز نشان دهند حرکت تمامی پرسنل راه آهن بود

تجمع رانندگان تاکسی در شهرستان درود
دوشنبه شب، ۶ اسفند ۱۳۹۷، گروهی از رانندگان تاکسی در شهرستان درود لرستان، در اعتراض به برآورد نشدن مطالباتشان، اقدام به برگزاری تجمع کردند.

در جریان این تجمع معترضان در حمایت از رانندگان زندانی شعار “راننده زندانی آزاد باید گردد” را سر دادند.

تجمع کارگران نیروگاه گل گهر سیرجان
سه‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۷، تنی از کارگران نیروگاه گل گهر سیرجان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدیشان دست به اعتصاب و تجمع زدند.
شهرستان سیرجان یکی از شهرستان‌های استان کرمان است.

اعتصاب کارگران راه آهن شاهرود وارد چهارمین روز خود شد
اعتصاب کارگران راه آهن شاهرود در اعتراض به عدم دریافت حقوق که از روز شنبه ۴ اسفند آغاز شده همچنان ادامه دارد . به گزارش « کانال رسمی کارگران خط وابنیه فنی راه آهن» این کارگران که از مناطق محروم هستند در صورتی که حقوق دریافت نکنند با وضعیت مشکلی روبرو میشوند . وعده های مسئولین مبنی بر پرداخت حقوق کارگران مثل کلاف سردر گم شده است چرا که دولت اوراق را دیر به شرکت ها پرداخت می کند و از طرفی هم اوراق به فروش نمی رسد.

شرکت هایی که با کارگران قرار داد بسته اند آنها را استثمار می کنند و از پرداخت بموقع حقوق انها خوداری می کنند. بهره ای که شرکت های پیمانکاری از کار کارگران شرکت ها بدست می آورند سرسام آور است.

در چند سال گذشته قیمت حمل و نقل با قطار افزایش داشته و بلیط های مسافرتی به نرخ چند برابر بصورت رسمی به فروش می رسد ولی یک ریال به حقوق کارگران اضافه نشده است.

اعتراض شبانه‌روزی کارگران بازنشسته هفت تپه خاتمه یافت
سحرگاه دیروز، تجمع سه روزه کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه مقابل ورودی مجتمع به پایان رسید.

برخی کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه، از پایان اعتراض شبانه‌روزی خود در مقابل این مجتمع خبر دادند.

معترضان شامل کارگرانی هستند که طی سالهای ۹۶ و ۹۷ بازنشسته شده‌اند. آنها در اعتراض به روند پرداخت مطالبات سنواتی خود با زدن چادر مقابل مجتمع مانع ورود تریلرهای حامل نیشکر به درون کارخانه شدند که در نتیجه آن فعالیت کارخانه شکر مختل شده بود.

این تجمع اعتراضی روز چهارم اسفند ماه آغاز شد و درنهایت حوالی ۴ صبح روز دوشنبه (۶ اسفند ماه) با وعده مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت تپه و پادمیانی برخی مسئولان شهرستانی خاتمه یافت.

تجمع شبانه در بزرگترین خوابگاه های دانشگاه صنعتی شریف
دانشجویان خوابگاه دخترانه طرشت ۲ و پسرانه ی طرشت ٣ و احمدی روشن که بزرگترین خوابگاه های دانشگاه صنعتی شریف محسوب می شوند از ساعت ۹ امشب دست به تجمع اعتراضی در حیاط خوابگاه زده اند. خواسته دانشجویان برقراری امنیت محوطه اطراف دانشگاه تا خوابگاه ها و درخواست سرویس حمل ونقل از مسئولین دانشگاه است.

گفتنی ست درحالی که تجمع دو خوابگاه طرشت ٣ و احمدی روشن به پایان رسیده است متجمعین خوابگاه دخترانه طرشت ۲ اتمام تجمع را منوط به حضور یکی از مسئولان دانشگاه جهت پاسخگوئی اعلام کرده اند.

این تجمعات در پی بی توجهی مسئولین دانشگاه صنعتی شریف نسبت به نامه درخواست امنیت بیش از ۲۴۰۰ دانشجوی این دانشگاه می باشد.

تجمع پیمانکاران شهرداری تهران
به گزارش انصاف نیوز، روز سه‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۷، جمعی از پیمانکاران شهرداری برای چندمین بار در اعتراض به طلب‌های عقب‌مانده‌ی خود، در مقابل ساختمان شورای شهر در خیابان بهشت تهران تجمع کردند.

پیمانکاران در پاسخ به اینکه میزان طلب‌شان چقدر است اعداد متفاوتی را عنوان کردند از ۳۰۰ میلیون بود تا چند میلیارد که به گفته‌ی یکی از آنها به دلیل کند بودن نحوه‌ی حسابرسی بعضی از مبالغ هنوز ثبت نشده ولی همین مقدار ثبت شده را هم به آنها نمی‌دهند.

بعضی از پیمانکاران هم وجود خبرنگار در بین خود را بی‌تاثیر می‌دانستند و براین باور بودند که رسانه‌ای کردن این ماجرا تاثیری نخواهد داشت.

این درحالی است که پیروز حناچی در اولین نشست خبری خود در مورد اعتراضات پیمانکاران مدعی شده بود که «بعضا شکل این اعتراضات نشان می‌داد که این مورد سازماندهی شده است»، اما یکی از پیمانکاران در واکنش به این صحبت شهردار گفت: «آقای شهردار دیروز در نشست خبری گفتند ما سازماندهی شده تجمع می‌کنیم در صورتی که اینطور نیست و ما فقط حقمان را می‌خواهیم.»

پیمانکار دیگری در ادامه گفت: “ما هیچ جوابی نگرفته‌ایم و حالا مساله این است که پول ما هم بی‌ارزش شده، همه‌ی ما بدهکار شده‌ایم و دست مردم چک داریم. آن زمان که چک دادیم دلار سه هزار و هفتصد بود اما امروز دوازده، سیزده تومان است. نه طلبکار به ما رحم می‌کند و نه اینها جواب درستی به ما می‌دهند.

از عید دو سال پیش که کار کردیم تازه سال گذشته سی میلیون به ما دادند و چهل میلیون هم امسال دادند؛ در حالیکه خیلی کارها هنوز به حسابداری نرفته است؛ مثلا من دو میلیارد از شهرداری می‌خواهم ولی شهرداری خودش را ۵۰۰ میلیون بدهکار می‌داند چون بسیاری از صورت جلسه‌های ما ثبت نشده است. این در حالی است که من به مردم به اندازه‌ی دو میلیارد بدهکار هستم.

تجمع جمعی از بازنشستگان کشوری و مالباختگان سوهانک مقابل مجلس
روز سه‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۷، جمعی از بازنشستگان کشوری و مالباختگان سوهانک در اعتراض به مشکلات اقتصادی و عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

جمعی از بازنشستگان کشوری از جمله بازنشستگان آموزش و پرورش در اعتراض به وضعیت معیشتی و اقتصادی و همچنین پایین بودن میزان مستمری‌هایشان مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کنندگان خواستار اصلاح ارقام لایحه بودجه به خصوص همسان سازی به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان و همچنین افزایش ضریب سنوات بازنشستگی به ۴۰ درصد شدند.

همچنین مالباختگان سوهانک نیز در اعتراض به مطالباتشان تجمع کردند.




بانک مرکزی ایران: عسگراولادی ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده 

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲۹ بهمن ۱٣۹۷ –  ۱٨ فوريه ۲۰۱۹

 

بانک مرکزی ایران گفته است که اسدالله عسگراولادی از تجار نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی ایران “تاکنون هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارایه نکرده است، به‌طوری که دو شرکت صادراتی ایشان تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۶ میلیون و ششصدهزار یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است”.

بانک مرکزی ایران در این اطلاعیه کم سابقه، درباره عسگراولادی گفته است که “یکی از صادرکنندگان مشهور که سالیان طولانی از محل منابع و امکانات کشور فعالیت تجاری دارد و رئیس اتاق مشترک ایران و چین است اخیراً در اظهاراتی مدعی شده است «سه ماه است که صادراتی نداشته‌ام و با ندانم‌کاری بانک مرکزی صادرات کشور قفل شده است»؛ وی معتقد است در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیشِ‌رو خواهیم داشت، همچنین در خصوص سامانه نیما عنوان کرده است «نیما دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را نیما گذاشته‌اند».”

از ابتدای انقلاب بهمن پنجاه و هفت تاکنون عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین است.

بانک مرکزی ایران می گوید “برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و این‌که تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی، در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفاً منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند، بدانند که مردم کاملاً آگاه و هوشیار هستند. صادقانه به مردم بگویند “نیما موجب می‌شود کارهای پنهان ما برملا شود”.

سامانه نیما (نظام یکپارچهٔ معاملات ارزی) از سوی بانک مرکزی ایران تاسیس شده تا تجار و بازرگانان ارز صادراتی یا مورد نیاز خود را در آنجا با قیمت توافقی خرید و فروش کنند.




پروین فهیمی: نباید با حصر و حبس غیرقانونی حق آزادی را از کسی سلب کرد

 

کلمه – گروه خبر: پروین فهیمی- مادر سهراب اعرابی از شهدای جنبش سبز همزمان با سالگرد‌ حصر رهبران جنبش سبز و خانم زهرا رهنورد بار دیگر خواستار رفع حصر غیرقانونی شد و اعلام کرد: “وقت آن رسیده که حاکمیت به خاطر بقای خود تن به خواسته های مردم ایران دهد.”

خانم فهیمی همچنین یادآور شده است که “یادمان باشد که خاک ایران متعلق به همه مردم ایران است و‌ نباید با حصر و حبس غیرقانونی حق آزادی را از کسی سلب کرد.»

مادر شهید سهراب اعرابی همچنین اشاره کرده که «ایران متعلق به تک تک ایرانیان با شرف وباغیرتی ست که حاضر نخواهند شد این خاک توسط مزدبگیران وطن فروش به استعمارگران هدیه شود.»

به گزارش کلمه متن کامل این نوشتار در ادامه میاید :

هشت سال از حصر غیرقانونی عزیزان‌مان میرحسین و شیخ کروبی وزهرا رهنورد میگذرد و همچنان ما در فراغ دیدارشان هستیم.

وقت آن رسیده است که حاکمیت به خاطر بقای خود تن به خواسته های مردم ایران دهد تا وحدت و آشتی و کرامت و انسانیت را شاهد باشیم و از خطرها گذر کنیم.

اگر عدالت را باور دارید حق آنها این نیست که در حصرباشند یکبار هم که شده عادل باشید لااقل از خون شهدا شرم کنید وآنها را آزاد کنید.

یادمان باشد که خاک ایران متعلق به همه مردم ایران است و‌ نباید با حصر و حبس غیرقانونی حق آزادی را از کسی سلب کرد.

خاک ایران زمین که توسط قطره ‎قطرهایی از خون جوانان، زنان و مردان وطن پرستی در جنگ و در راه آزادیخواهی و عدالت بر روی زمین ریخته شده و وقتی پای بر روی این زمین و خاک میگذاریم با تمام وجودمان این خاک خون آلود را حس کنیم و این خاک را بر چشمانمان گزاریم و از چشم بدخواهان و کینه ورزان و طمعکاران دور نگه داریم.

ایران متعلق به تک تک ایرانیان با شرف و باغیرتی است که حاضر نخواهند شد این خاک توسط مزدبگیران وطن فروش به استعمارگران هدیه شود.

همچنان که وطن پرستان آزادیخواه هیچگاه حاضر نخواهند شد مستبدان و دیکتاتوران در هیچ زمانه‌ای با ریختن خونها ایران را به گورستان استبدادی شان فرو برند
‌تا ایران ما ایران شود رنجها خواهیم برد و خواهیم ایستاد تا امیدهای مان درآینده بارور گردد. بازهم یادمان باشد که خاک ایران متعلق به همه مردم ایران است و‌ نباید با حصر و حبس غیرقانونی حق آزادی را از کسی سلب کرد




گزارشی کوتاه از مراسم بزرگداشت کرامت دانشیان و خسرو گلسرخی

 

Billedresultat for ‫کرامت دانشیان و خسرو گلسرخی‬‎

 

صبح جمعه 26 بهمن 1397 قطعه 33 بهشت زهرا میزبان جمعی از یاران و همرزمان و خانواده دو قهرمان جان باخته در ۲۹ بهمن سال 1352 بود.

 

ابتدا پدرام اکبری از همرزمان کرامت گزارشی از جریان بازداشت گروه موسوم به 12 نفر و افشای خیانت محمدحسین فطانت در لو دادن کرامت و گروه مزبور ارائه داد.

 

پس از آن بانو زهرا دانشیان یکی از خواهران کرامت و همسر ایشان محمود مهرآور هر یک به ذکر خاطرات و جزئیاتی از اتفاقات گذشته برای حاضرین پرداختند.

 

سخنران اول مراسم فریبرز رئیس دانا بود که به تحلیل واقعه و تجلیل از دو قهرمان پرداخت و سخنران دوم ناصر زرافشان بود که با ذکر جزئیاتی از دوران زندان همزمان خود و محاکمات علنی و علت پخش دفاعیات خسرو گلسرخی و کرامت دانشیان از رسانه تلویزیون حکومتی و نقش شهادت آنها در اعتلای جنبش منتهی به انقلاب بهمن 1357 پرداخت.

 

پس از آن یکی از حاضرین شعری منتشر نشده به مناسبت شهادت این دو قهرمان جاوید را که بعداز شهادت آن دو سروده شده بود تقدیم حاضرین کرد و در پایان نیز جمع پرشور حاضر در مراسم، سرود بهاران خجسته باد را همخوانی کردند. سرود ماندگاری که شعر آنرا عبدالله بهزادی و آهنگ آنرا کرامت دانشیان ساخته بود و بعد از پیروزی انقلاب از تلویزیون ملی ایران پخش و جاودانه شد.

 

در سراسر مدت برگزاری مراسم بزرگداشت این دو کوه مرد، البته حضور ماموران پلیس در اطراف محل و داخل جمعیت محسوس بود. یکی از حاضرین از کل برگزاری مراسم و سخنرانی ها فیلمبرداری کرد که پیش بینی می شود بخش هایی از آن در فضای مجازی انتشار یابد.