پنجاه درصد مردم دچار فقر مطلق شده اند 


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در یک سال اخیر فقر مطلق در کشور از ۱۲ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است و نرخ خط فقر به نزدیک ۶ میلیون تومان رسیده است.

رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص کاهش خرید اقشار ضعیف جامعه در پی نابسامانی اوضاع اقتصادی، گفت: ریشه کن کردن فقر مطلق یکی از شعارهای اصلی آقای روحانی درانتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود و این موضوع همراه با رفع بیکاری و عدالت اقتصادی، محور بودجه دولت در سال ۹۷ قرار گرفت، اما متاسفانه امروز نه تنها فقر مطلق از بین نرفته بلکه چندین برابر شده است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا قبل از آغاز به کار دولت دوازدهم ۱۲ درصد مردم کشور در فقر مطلق بودند و خط فقر ٣ میلیون تومان بود، اظهار داشت: قطعاً با اوضاع فعلی خط فقر حداقل به ۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و درصد مردمی که دچار فقر مطلق شده اند به چند برابر افزایش پیدا کرده و می توان گفت به عدد ۵۰ درصدی نزدیک شده است.

وی ادامه داد: اتفاقاً محور سوال ما از رئیس جمهور که امروز در مجلس اعلام وصول شد همین موارد است. ما به شدت بر سوال خود پافشاری خواهیم کرد و آقای رئیس جمهور باید در مورد این وضعیت به صورت شفاف پاسخ گوی مجلس باشد. مجلس در صورت قانع نشدن از اختیارات قانونی خود استفاده خواهد کرد.

این نماینده مجلس دهم ضمن بیان این که امروز ارزش پول سوریه، عراق و افغانستان از ارزش پول ما بیشتر است در حالی که ذخایر ارزی ما چندین برابر این کشورها است، گفت: به اعتقاد من مشکل از مدیریت ناصحیح است و حواله دادن نابسامانی ها به دشمن خارجی، شانه خالی کردن از مسئولیت است؛ هنوز تحریمی شروع نشده که ما همه چیز را گردن دشمن خارجی می اندازیم.

وی تصریح کرد: من متاسفم بگویم در جریان نوسانات ارزی در کشور دولت بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم درآمد زایی کرد. در مقابل ارزش پول مردم یک سوم شد و حداقل سه برابر فقیرتر شدند و نیمی از جامعه به زیر خط فقر سقوط کردند.




سومین روز دور تازه اعتراض ها در ایران

سحبانیوز سایت حقوق بشر ایران – در سومین روز دور جدید تظاهرات در شهرهای مختلف ایران، نیروهای پلیس ضد شورش در چند شهر گاز اشک‌آور به سوی تظاهرکنندگان پرتاب کردند و نیروهای لباس شخصی نیز با معترضان درگیر شدند. خبرهایی از بازداشت عده ای از تظاهرکنندگان نیز منتشر شده است.

اجتماعات مردم در شهرهای مختلف به دنبال انتشار فراخوانی هایی با هشتگ «چالش دعوت به تظاهرات» صورت می گیرد و با هدف اعتراض به گرانی ها آغاز شده است، آما شعارهای سیآسی و اعتراضی از جمله علیه رهبر حکومت اسلامی به سرعت در آن ها فراگیر می شود.

روز پنج‌شنبه کسبه و گروهی از مردم در خیابان شاپور جدید اصفهان برای سومین روز متوالی به راهپیمایی و شعار دادن پرداختند و مأموران پلیس ضدشورش برای متفرق کردن آنان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. در ویدئوهای همرسان شده در شبکه‌های اجتماعی گروهی از معترضان این شهر در حال پرتاب سنگ و چوب به طرف مأموران نیروی انتظامی دیده می‌شوند و دود غلیظی در خیابان شاپور جدید به چشم می‌خورد.

اوضاع در شهرهای اطراف اصفهان از جمله خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و نجف‌آباد نیز متشنج گزارش شده است. در نجف‌آباد گروهی از مردم با شعار «سوریه رو سیر کردند، جوونا رو پیر کردند» اعتراض خود را به وضعیت اقتصادی و گرانی موجود نشان دادند.

شهر کرج و حومه آن نیز روز پنج‌شنبه برای سومین روز متوالی دستخوش اعتراض و درگیری شد. در اشتهارد گروهی از مردم با شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» نسبت به بحران اقتصادی موجود و سرکوب‌ها اعتراض کردند.

در گوهردشت نیز گروهی از ساکنان این شهر برای اعتراض به وضعیت معیشتی دشوار در کشور به خیابان آمدند و به تظاهرات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در این شهر ادامه دادند.

گزارش‌ها از شیراز حاکی است شمار زیادی از اهالی در مناطق مرکزی این شهر تجمع کرده و به سر دادن شعار پرداختند.
وضعیت شهر شیراز در دو شب گذشته نیز متشنج بود و پلیس با گاز اشک‌آور به معترضان یورش برده بود. اما در روز پنج‌شنبه شمار بیشتری از مردم به ویژه در خیابان‌های توحید، چهارراه‌ زند و خیابان لطفعلی‌خان زند حضور یافته و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، تجمع‌کنندگان ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه و به دنبال فراخوانی که از روزها قبل در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود، از خیابان توحید که به‌عنوان یکی از بازارهای اصلی لوازم خانگی و موبایل در شیراز محسوب می‌شود، تجمع خود را آغاز کردند.

به گزارش پایگاه خبری تسنیم در مشهد، در حالی که شماری از تظاهرکنندگان در میدان شهدا حاضر شده بودند، سردار یعقوبعلی نظری، فرمانده سپاه امام رضا خراسان شخصا در میان تظاهرکنندگان حضور یافت.
روز پنج‌شنبه دادگستری استان خراسان رضوی با فرستادن پیامکی به شهروندان این استان فراخوان راهپیمایی در کشور را «توطئه آمریکایی-سعودی» خوانده و به مردم هشدار داد که به این فراخوان توجهی نکنند.

گزارش‌ها در روز پنج‌شنبه حاکی از حضور گروه‌هایی از مردم معترض در ساری، اراک، اهواز و چند شهر دیگر است.
در تهران و سایر شهرهایی که راهپیمایی در آن جریان ندارد، حضور نیروهای ضدشورش و لباس شخصی به طرز ملموسی افزایش یافته است.




تظاهرات شبانه و درگیری در چند شهر 

 


تظاهرات شبانه در چند شهر ایران به مداخله پلیس ضدشورش انجامیده است.
به دنبال انتشار چندین فراخوان در شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته به ویژه با هشتک «چالش دعوت به تظاهرات» گروهی از مردم در گوهردشت کرج از حدود ساعت ۶ عصر سه‌شنبه ۹ مرداد با راهپیمایی در خیابان‌های مرکزی این شهر به بحران اقتصادی و گرانی موجود در کشور اعتراض کردند.
تظاهرات گوهردشت با ورود نیروهای پلیس ضدشورش و گروهی از مأموران لباس شخصی به تنش و درگیری انجامید و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در ویدئوهای منتشر شده از این رویداد برخی نیروهای لباس شخصی در حال کتک زدن تظاهرکنندگان با باتون دیده می‌شوند.
این تظاهرات تا ساعات پایانی شب ادامه داشت.

آتش زدن پمپ بنزین در اصفهان
گروهی از مردم اصفهان که ساعاتی پیش از تظاهرات شبانه شهرهای دیگر به خیابان آمده بودند، تظاهرکنندگان خیابان شاپور جدید را همراهی کردند. در تصاویر به دست آمده از این رویداد یک جایگاه سوخت‌رسانی دیده می‌شود که در حال سوختن است و دود غلیظی از آن به آسمان بلند شده است. گفته می‌شود این تصاویر مربوط به پمپ بنزین شهید حججی اصفهان است که به دست تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد.
رویدادهای اصفهان به دنبال راهپیمایی کسبه صنف ماشین‌آلات و کارگاه‌های شهرک صنعتی امیرکبیر و خیابان شاپور جدید به وقوع پیوست، تظاهراتی که با مداخله پلیس پایان یافت.

تظاهرات در شیراز و رشت
از نخستین ساعات شامگاه سه‌شنبه معترضان در چند شهر دیگر نیز به خیابان‌ها آمده و تظاهرات کردند.
گزارش دقیقی از تعداد شهرهای درگیر اعتراض و شمار راهپیمایان در دست نیست، اما تصاویر همرسان شده در فضای مجازی حاکی از آن است که سه‌شنبه شب تجمعاتی به ویژه در خیابان‌های مرکزی شیراز و رشت شکل گرفته است.
شعار بیشتر تظاهرکنندگان در شهرهای ایران در اعتراض به گرانی و تورم شدید بود. «گرانی، نورم، بلای جان مردم» شعاری است که تقریبا در اعتراضات تمام شهرستان‌ها شنیده می‌شد. علاوه بر این تعدادی از تظاهرکنندگان نیز شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند.

گرانی و تورم شدید، بالا رفتن بیش از حد بهای دلار و به طور کلی بحران اقتصادی موجود در ایران، عامل اصلی اعتراضات و راهپیمایی‌ها در شهرهای مختلف ایران از دی‌ماه ۹۶ به این سو بوده است.




همبستگی سندیکای کارگران شرکت واحد با اعتصاب رانندگان کامیون 

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قویا همبستگی خود را با اعتصاب رانندگان کامیون که دور دوم آن در بسیاری از شهرها در روز یکم مرداد ۹۷ آغاز و همچنان ادامه دارد، اعلام می کند.

این اعتصاب به دلیل عدم بر آورده شدن وعده های دولت به رانندگان کامیون آغاز شد. دور اول اعتصاب آنان که از روز یکم خرداد آغاز شده بود با وعده های دولت مبنی بر رسیدگی به مشکلات و بر آورده کردن خواسته هایشان در روز دهم خرداد خاتمه یافت.

سندیکا نحوه ی مواجه دولت با اعتصاب رانندگان کامیون را که در ابتدا انکار می کرد و بجای رسیدگی به خواسته های آنان راه سرکوب اعتصابشان را در پیش گرفته، محکوم می کند. و قویا همبستگی خود را با اعتصاب رانندگان کامیون اعلام و خواهان بر آورده شدن خواسته های انباشته شده شان که در ذیل می آید، می باشد. سندیکای کارگران شرکت واحد از همه کارگران، معلمان و تشکلهای مستقل کارگری دعوت می کند تا با اعلام همبستگی خود رانندگان کامیون را تا احقاق حقوقشان یاری دهند.

۱- کم شدن حقِ بیمه پرداختی
رانندگان و پذیرش سخت و زیان آوری شغل رانندگان ناوگان باری
۲- افزایش حقوق بازنشستگی
۳- کاهش قیمت لوازم یدکی و لاستیک
۴- افزایش کرایه حداقل به میزان هفتاد درصد
۵- کاهش نرخ عوارضی اتوبان‌ها
۶- ترمیم جاده‌های پرتردد سراسر کشور
۷- افزایش سهمیه سوخت ناوگان حمل بار
۸- حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها
۹- اجباری کردن اعلام بارها در سالن‌های اعلام بار در سراسر کشور
۱۰- کاهش دریافت کمیسیون باربری‌ها و پیمانکاران شرکت نفتی
۱۱- کاهش دادن هزینه‌های اضافی از پایانه‌های مرزی جهت تردد ترانزیت‌ها در سراسر پایانه‌های مرزی کشور
۱۲- رفع کمبود شدید امکانات رفاهی، بهداشتی در پایانه‌های مرزی و داخلی
۱۳- نوسازی ناوگان حمل و نقل باری
۱۴- نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مامورین راهنمایی و رانندگی و مجازات مامورین و افسران رشوه گیر

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۱۰مرداد۹۷




تظاهرات در اصفهان علیه گرانی 

 


گروهی از کارگران، رانندگان و فروشندگان صنف قطعات خودرو و کامیون در شهرک صنعتی امیرکبیر اصفهان تظاهرات کردند.

بنابه گزارش خبرگزاری ها، این عده از کارگران، صنعتگران و بازاریان اصفهانی روز سه‌شنبه ۹ مرداد در اعتراض به گرانی و وضعیت بد اقتصادی به طرف مرکز شهر حرکت کردند و جمعی از مردم نیز با آنان همراه شدند. تظاهرکنندگان اصفهانی با شعارهای «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و نیز «شاپوری با غریت، حمایت، حمایت» از هم‌صنفان خود در خیابان شاپور جدید این شهر خواستند تا به آنها بپیوندند.

تصاویر و ویدئوهای همرسان شده در شبکه‌های اجتماعی از حضور گسترده مأموران پلیس ضد شورش در شهرک صنعتی امیرکبیر و خیابان شاپور جدید حکایت دارد.

خیابان امیرکبیر که در میان اهالی اصفهان به نام قدیم آن یعنی «شاپور جدید» شهرت دارد، در حاشیه شمالی شهر واقع است و به عنوان قطب صنعتی ویژه تعمیر و خرید و فروش قطعات خودروهای سنگین شناخته شده است.

مغازه‌داران صنف ابزار و ماشین‌آلات اصفهان نیز در روزهای گذشته در این شهر اعتصاب کرده بودند. فراخوان این تظاهرات از دو روز پیش در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود.

واکنش وزیر کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز سه‌شنبه با بیان این که هیچ یک از تجمعاتی که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم از سوی «گروهک‌های معاند» یا مخالفان سازماندهی نشده بود، گفت: «نباید مسائل صنفی به سرعت تبدیل مسائل امنیتی شود و باید جلوی آن را بگیریم و مسائل صنفی و اقشار و طبقات مختلف نیز باید در حد همان اصناف پیگیری و حل شود.»

مسئولان حکومت ایران بارها معترضان به وضعیت اقتصادی را تهدید به سرکوب کرده‌اند. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه از جمله یک بار معترضان را به حکم اعدام تهدید کرد.




احضار دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران 

 


کانون نویسندگان ایران اعلام کرده است، دو تن از دبیران این کانون به دادسرای اوین احضار شده اند. کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) طبق احضاریه‌های جداگانه‌ای که دریافت کرده‌اند باید تا سه روز دیگر در دادسرای اوین حاضر شوند.

بنابه اطلاعیه کانون نویسندگان ایران، در روزهای آغازین اردیبهشت ۱۳۹۴ماموران اطلاعات خانه‌ی بکتاش آبتین را که آن زمان عضو هیئت دبیران کانون بود ، تفتیش و او را برای بازجویی احضار کردند. یک هفته بعد همین برنامه در مورد رضا خندان تکرار شد. احضاریه‌ها را دادسرای فرهنگ و رسانه صادر کرده و شاکی پرونده وزارت اطلاعات بود. خرداد همان سال کیوان باژن نیز تلفنی احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. آنها بارها در زمان‌های مختلف احضار و در باره‌ی فعالیتشان در کانون نویسندگان ایران بازجویی شدند. در سه سال گذشته این پرونده‌ها باز بوده است.
روز چهارم مرداد طی برگه‌های جداگانه به رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن ابلاغ شد که به دادسرای واقع در زندان اوین مراجعه کنند.




اژه‌ای: «سلطان سکه» از بانک مرکزی دستور می گرفته است 

• به گفته معاون اول قوه قضائیه ایران بانک مرکزی به فردی که به سلطان سکه معروف است، ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۱ میلیون یورو داده است. اژه‌ای همچنین اعلام کرده که این فرد از بانک مرکزی دستور می‌گرفته است …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
شنبه  ۶ مرداد ۱٣۹۷ –  ۲٨ ژوئيه ۲۰۱٨

 


به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران بانک مرکزی به فردی که به سلطان سکه معروف است، ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۱ میلیون یورو داده است. اژه‌ای همچنین اعلام کرده که این فرد از بانک مرکزی “دستور” می‌گرفته و چند سال پیش با وجود دستگیری، به درخواست این نهاد آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری ها، محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در سال‌های ۹۲-۱۳۹۱ حراست بانک مرکزی “رسما” اعلام کرده بوده که این شخص با بانک همکاری می‌کرده و “به دستور” بانک مرکزی عمل می‌کرده است، گفته که هرچند با “اصرار” بانک مرکزی در آن زمان این شخص پس از پنج روز آزاد شد، اما به دلیل “باقی ماندن ابهامات” و کسب “اطلاعات” تازه، وی دوباره بازداشت شده است.

وی افزود: ” “باید ببینم آیا اتهامی متوجه مسئولان عالی بانک مرکزی هست یا خیر، که این به تحقیقات آینده بستگی دارد.”

معاون اول قوه قضائیه درباره پیگیری این موضوع گفته است: “ما از بانک مرکزی پرسیده بودیم که چه تضمینی از این فرد گرفته اید که این میزان دلار و یورو به او داده اید یا چگونه قرار بوده است به شما پول دلار را برگرداند که این سوالات هنوز پاسخ داده نشده است.”

تیرماه گذشته حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از دستگیری فردی سابقه‌دار خبر داد که به “سلطان سکه” معروف بوده است.

به گفته او کسانی که با سلطان سکه همکاری می‌کردند، در طول سال ۹۶ دو تُن سکه از بازار خریده و سپس با قیمتی که خود تعیین کردند، آنها را فروختند.

محسنی اژه‌ای همچنین از بازداشت ۱۸ نفر در ارتباط با تخلفات ارزی و واردات خودرو و موبایل، از دستگیری‌های بیشتر در روزهای آینده خبر داده است.

به گفته وی در مرحله اول این بازداشت‌ها، ۱٣ نفر بودند و ۵ نفر هم مجدد دستگیر شدند و ” احتمالا افراد جدیدی هم در این روزهای آینده بازداشت خواهند شد.”




نامه جمعی از شخصیتهای مقیم آمریکا به پمپئو: تنها شانس ایران برای دستیابی به دموکراسی، فرایندی است که مردم آن را برای کش

متن کامل نامه به شرح زیر است:

آقای وزیر

ما امضاکنندگان این نامه با هر گونه تلاش برای بی ثبات کردن ایران و فروپاشی اقتصادی آن بشدت مخالفیم.

مردم ایران برای بیش از یک قرن به منظور دستیابی به استقلال و حکومت دموکراتیک تلاش کرده اند. گرچه این مبارزه‌ی اصیل هم نتایج مثبت و هم عقب نشینی و پسگرد داشته، اما مداخله خارجی همواره و همیشه این تلاش ها را تضعیف، و حاکمان مستبد ایران را تقویت کرده است.

امروز هم مبارزه مردم ایران همچنان ادامه دارد. بر اثر سوء مدیریت و فساد اداری حکومت ایران بار دیگر رنج مردم شدت یافته و ناامیدی سیاسی و اقتصادی هم در حال افزایش است. توانایی حکومت ایران برای رسیدگی درخور به نیازهای مردم هم زیر سوال است.

تنها شانس ایران برای دستیابی به یک دموکراسی پایدار و منعکس کننده آرزوهای مردم، فرایندی است که مردم ایران آن را برای کشورشان هدایت می‌کنند. به طور خلاصه، تغییر باید از داخل ایران – نه از واشنگتن یا هر جای دیگر – صورت پذیرد.

نباید فراموش کنیم که ایرانیان تاریخی طولانی با ایالات متحده داشته‌اند؛ تاریخی که در خاطره‌ی جوانان ایرانی زنده است و آنها را به واکنش به هرگونه تلاش بی‌ثبات کننده و همراه با تهدید و خصومت دعوت می‌کند.

تلاش برای فروپاشی اقتصاد ایران از طریق فشارها و تحریم‌های خارجی و یا تغییر رژیم (مانند عراق)، با حمایت ایالات متحده، نه دموکراسی را در ایران مستقر می‌کند و نه ایران را به ثبات سیاسی می‌رساند.

این همان نقشه ایست که در عراق اجرا شد و حالا پس از گذشت بیش از یک دهه بی ثباتی ویرانگر با بیش از ۵۰۰ هزار کشته، گرچه انتخابات برگزار می شود، اما دموکراسی هم چنان در دور دست بوده و بازتاب دهنده امیدها و آرمان های مردم آن کشور است.

پشتیبانی مشاوران کلیدی و اعضای دولت ترامپ از سازمان های خشونت گرا، مانند مجاهدین خلق، که از ترور برای کشتن ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها استفاده کرده‌اند، نگرانی‌های جدی به‌وجود آورده که آیا هدف دولت شما حمایت از ایران است یا استفاده از درد و رنج مشروع مردم برای بی ثبات کردن ایران و تبدیل آن به یک کشور درمانده؟

در حقیقت رفتار دولت شما با ایرانیان، با جلوگیری از مسافرت آنها به ایالات متحده، قطعا نشانه توجه مثبت به مردم ایران نیست. ما از شما می‌خواهیم تمام تلاش‌های خود را برای بی‌ثبات کردن ایران متوقف کنید و اشتباهی را که آمریکا در عراق انجام داد، تکرار نکنید.

اگر واقعا مایل هستید به مردم ایران کمک کنید، ممنوعیت مسافرت را بردارید، از برجام پیروی کنید و از گشایش‌های اقتصادی تعهد شده، که به شهادت رسانه‌های مستقل سه سال است معوق مانده است، جلوگیری نکنید.  این اقدام‌ها بیش از هر چیز برای مردم ایران فضای تنفسی به‌وجود خواهد آورد که در یک روند تدریجی هرآنچه را که می‌توانند، بدون تبدیل ایران به سوریه‌ای دیگر، برای سوق ایران به سوی دموکراسی به انجام رسانند