بیانیه کانون صنفی معلمان تهران پیرامون اعتصاب غذای محمود بهشتی 

 


به نام خداوند جان و خرد
یکبار دیگر دستگاه قضایی در تداوم رفتار بیمارگونه ی خود یک فعال صنفی! یک زندانی را وادار ساخت از آخرین، خطرناک ترین و تنها امکان خود، یعنی جانش مایه بگذارد و در اعتراض به روند ناعادلانه ی برخورد با زندانیان به اصطلاح سیاسی و امنیتی، اقدام به اعتصاب غذا نماید. آن هم برای رسیدن به بدیهی ترین حقوقی که در قوانین همین نظام تصویب شده و رسمیت یافته اند.

خواسته چیست؟

– اعتراض به عدم دادرسی های عادلانه پرونده های فعالین صنفی / سیاسی ( اصل ۱۶٨ قانون اساسی)

-مسدود نمودن حق استفاده از مرخصی برای فعالین صنفی / سیاسی

– عدم اعمال حق قانونی آزادی مشروط برای فعالین صنفی / سیاسی ؛

این که اصل ۱۶٨ قانون اساسی برای زندانیان به اصطلاح سیاسی به ویژه محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و البته عبدالفتاح سلطانی( وکیل آزاده) رعایت نشده است، کاملا روشن است. اما اکنون که هرسه نفر آنها بیش از یک سوم مدت محکومیت(؟!) خود را گذرانده اند و واجد شرایط آزادی مشروط هستند، در ظلمی مضاعف این حق نیز از آنان سلب گردیده است.
بدتر اینکه حق مرخصی معمول که همه ی زندانیان عادی، از جمله غارتگران اموال مردم و مجرمان سابقه دار به راحتی از آن استفاده می کنند، از این معلمان سلب شده است.

در این شرایط آیا یک ناظر بیرونی نباید به این بیندیشد که آیا معلمی که بزرگترین خطایش اعتراض به بی عدالتی های موجود است، از نظر آقایان موجود خطرناکی است و باید در حصار زندان محبوس باشد؛ اما غارتگران بیت المال و… خودی هستند و قابل اعتماد و صاحب حقوق شهروندی؟!!

در پس این نگاه حاکم بر دستگاه قضایی پیش فرض هایی دیده می شود مانند مطلق اندیشی. و این تصور که حقیقت تنها و تنها در اختیار ماست. در مبارزه ی میان خیر و شر، ما خیر مطلقیم و هر دگری شر.

در این نگرش – همانند آن چه در دنیای ماقبل مدرن دیده می شد – قدرت و حکومت مخدوم است و مردم خادم. نسبت به حکومت ها نوعی نگرش کمال گرایانه وجود دارد و حکومت ها به دنبال به کمال رساندن شهروندان از هر طریق ممکن هستند (بودند). لذا خود را صاحب این حق می دانند که با شهروند(بخوانید رعیت) هرگونه که بخواهند، رفتار کنند.

در این تفکر انسان ها درجه بندی دارند. «ناقص» و «کامل» دارند. فردی که نتواند یا نخواهد به کمالی که حکومت برای او تعریف کرده است، برسد؛ موجود بی ارزشی است و لذا می توان نادیده اش گرفت، صدایش را نشنید، یا حتی در صورت لزوم حذفش نمود.

اگر این نگاه را دریابیم، این را نیز درخواهیم یافت که چرا پس از چهارده روز اعتصاب غذا از سوی بهشتی و رسیدن به شرایط وخیم جسمی، بی توجهی و بی تفاوتی عوامل دادستانی همچنان ادامه دارد. چرا هر وعده و قولی که به اسماعیل عبدی داده شده است، به راحتی زیرپا گذاشته می شود و دروغ از آب در می آید. چرا محمد حبیبی با آن شرایط ناهنجار بازداشت می شود، برخلاف قانون به زندان تهران بزرگ منتقل می شود و هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت جسمی او صورت نمی گیرد.

کانون صنفی معلمان تهران ضمن بیان اعتراض شدید خود نسبت به قوه ‌قضاییه به دلیل عدم اجرای قانون و اعتراض به بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی دادیار ناظر بر زندان اوین و اعلام حمایت از خواسته‌های به‌حق و قانونی محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و محمد حبیبی؛ به دلیل دریافت اخبار نگران کننده از شرایط جسمی محمود بهشتی و بیم از خطرات جانی ناشی از آن برای این عزیز و احتمال بروز شرایطی غیر قابل بازگشت، از این عضو هیأت مدیره و سخنگوی خود اکیداً تقاضا می کند که هرچه سریع تر به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

کانون صنفی معلمان تهران




مستأجران تهرانی به حاشیه پناه می‌برند 

بهار نیوز: در پی افزایش لجام گسیخته اجاره بها در سطح شهر تهران، اقشار متوسط نیز به تدریج به جمع حاشیه نشینان پایتخت افزوده می‌شوند. 

اگرچه بازار خرید و فروش مسکن به دلیل افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید خانوارها تا حدود زیادی دچار رکود یا کاهش معاملات شده است، با این حال خانوارهایی که قصد ادامه سکونت در پایتخت را دارند، با افزایش لجام گسیخته قیمت ها در بازار اجاره بها مواجه و از جهش ناگهانی قیمت ها شوکه شده اند.به گفته برخی مشاوران املاک، برخی از مستأجرانی که جزء دهک های ۳ تا ۵ درآمدی جامعه محسوب می شوند، در پی این جهش ناگهانی اجاره بها ناچار به ترک تهران و سکونت در شهرها و شهرک های اقماری پایتخت هستند.قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در بسیاری از مناطق پُرطرفدار تهران برای اجاره و رهن یا رهن کامل، از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا کمی بیش از ۲ میلیون تومان محاسبه می شود؛ این در حالی است که تا اواخر اردیبهشت ماه متری یک و نیم میلیون و در زمستان سال گذشته متری یک میلیون تومان از سوی موجران و مالکان (به استثنای محله های گران قیمت) قیمت گذاری می شد.جهش ناگهانی اجاره بها در بازار مسکن به گونه ای است که هر چه مستأجران بیشتر به بررسی قیمت در محله های گوناگون می پردازند، برای یافتن واحد مسکونی با قیمت مناسب، بیشتر دچار سردرگمی می شوند.بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، اجاره مسکن به طور میانگین تا یک سوم هزینه های سبد خانوار متوسط پایتخت نشین را تشکیل می داد که به نظر می رسد با قیمت های فعلی بعضا تا ۶۰ درصد هزینه سبد خانوارهای متوسط را تشکیل بدهد.




پشتیبانی “رهبر”  از خط اقتصادی نئولیبرالی رئیس جمهور!

به گزارش خبرآنلاین آیت الله خامنه‌ای صبح یکشنبه در نشستی با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت  گفت که تیم اقتصادی دولت میاندار و محور اصلی کار و تحرک در کشور است و همه دستگاهها باید به هماهنگی با آن بپردازند.

خامنه‌ای شرط غلبه بر تنگناها را ارسال تصویری مقتدر از دولت برشمرد و افزود: تصویر دولت در چشم مردم باید تصویری توانا، کارآمد و تلاشگر باشد. خامنه‌ای گفت: جداً معتقدم دولت به شرط انجام اقداماتِ لازم، خواهد توانست بر مشکلات فائق آید و توطئه‌های امریکا را ناکام بگذارد.

خامنه‌ای در ادامه به بیان چند توصیه و راهکار برای حل مشکلات اقتصادی پرداخت و افزود: «تقویت بخش خصوصی» بسیار مهم است.

«تقویت بخش خصوصی» به زبان خامنه ای یعنی خصوصی سازی کارخانه ها و موسسات دولتی و حراج آن چه که در مالکیت مردم باید باشد.
آآقای روحانی هم به خامنه‌ای قول داد که به خط خانمان برانداز اقتصادی مورد توافق ادامه دهد و گفت: همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا نکاتی را که بیان فرمودید، عملیاتی و اجرایی کنیم.




کانون نویسندگان ایران: تشدید حمله به آزادی بیان 

• کانون نویسندگان ایران درباره ی حکم زندان شاپرک شجری زاده و اعترافات مائده هژبری نوشته است این اقدامات بیش از آن‌که به “تنبیه” فرد “خاطی” نظر داشته باشد قصد سرکوب جامعه‌ی معترض را دارد …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۰ تير ۱٣۹۷ –  ۱۱ ژوئيه ۲۰۱٨

 


کانون نویسندگان ایران به حکم زندان برای شاپرک شجری زاده و اعترافات اجباری تلویزیونی مائده هژبری واکنش نشان داد و این دو اقدام را سرکوب تشدید حمله به آزادی بیان در ایران دانست:

در میان خبرهای مربوط به اعتراضات گسترده به شرایط اجتماعی و سیاسی که ماه‌هاست به چشم ‌می‌آید و به گوش می‌رسد، روزهای اخیر دو خبر بازتاب زیادی داشته است. یکم خبر محکومیت شاپرک شجری‌زاده زن جوانی است که چند ماه پیش در اعتراض به حجاب اجباری روسری بر سر چوب کرد و اکنون به ۲۰سال زندان محکوم شده که دو سال آن تعزیری و هجده سالش تعلیقی است. خبر دوم از دستگیری دختر نوجوانی به نام مائده هژبری حکایت دارد که ویدیوهای رقص خود را در شبکه اینستاگرام قرار می‌داده و حال اجبارا به تلویزیون آورده شده تا با صورتی شطرنجی شده و گریان از کار خود اعلام پشیمانی کند.

هر دو این زنان از حق آزادی بیان خود در ابراز نظر و هنر خود استفاده کرده‌اند و این نباید جرم تلقی شود. رفتار هر دو در حوزه‌ی آزادی بیان می‌گنجد. آزادی بیان فقط آزادی نوشتن و گفتن نیست بلکه آزادی هر نوع “ابراز” است که شخص یا جمعیتی از طریق آن نظر، احساس، هنر و اعتراض خود را “بیان” می‌کند؛ از جمله روسری بر چوب کردن و رقصیدن. برخورد حاکمیت با این دو زن از جنس همان برخوردهایی است که در همه‌ی این سال‌ها با معترضان، با دانشجویان، با فعالان سیاسی و اجتماعی، با کارگران، با زنان، با مخالفان سانسور و با کانون نویسندگان ایران داشته است. صدور حکم سنگین ۲۰سال حبس و رفتار خشن و تحقیر کننده با دختری نوجوان البته که حکم و برخوردی سیاسی است. سیاسی است زیرا در مقابله با آزادی بیان صادر شده؛ سیاسی است زیرا با رویکرد ایجاد هراس در جامعه‌ی معترض انجام گرفته است؛ سیاسی است زیرا بیش از آن‌که به “تنبیه” فرد “خاطی” نظر داشته باشد قصد سرکوب جامعه‌ی معترض را دارد. سرکوب فقط پس از ابراز و اعلام مخالفت و اعتراض و انتقاد انجام نمی‌گیرد بخش و شکلی از آن متوجه پیش‌گیری از آنهاست. هر مانع، از جمله ایجاد رعب و وحشت، که نقش بازداری از آزادی بیان فرد یا جمعیتی را داشته باشد، سرکوب است و این حکم‌های سنگین که از دستگاه قضایی علیه معترضان و منتقدان و علیه هر ابراز وجود آزادانه صادر می‌شود در حقیقت بر ضد همه‌ی معترضان و منتقدان بالفعل و بالقوه است.

کانون نویسندگان ایران




برازجانی ها برای دومین شب در اعتراض به کمبود آب تجمع کردند 

• گروهی از ساکنان شهر برازجان در استان بوشهر ایران یکشنبه شب برای دومین بار در اعتراض نسبت به کمبود آب تجمع کردند. آن ها به قطع و جبره بندی آب اعتراض کردند …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۱٨ تير ۱٣۹۷ –  ۹ ژوئيه ۲۰۱٨

 


گروهی از ساکنان شهر برازجان در استان بوشهر ایران یکشنبه شب برای دومین بار در اعتراض نسبت به کمبود آب تجمع کردند.

شرکت کنندگان در تجمع برازجان که مرکز شهرستان دشتستان است به قطع و جبره بندی آب اعتراض کردند. به گزارش خبرگزاری ایرنا در جریان این تجمع «مشکل خاص امنیتی ایجاد نشد».

ساکنان برازجان شنبه شب نیز در اعتراض به کمبود آب دست به تجمع اعتراض آمیز زده بودند. گروهی از ساکنان شهر وحدتیه در نزدیکی برازجان اوایل تیرماه در اعتراض به همین مشکل، جاده اصلی بوشهر به شیراز را به مدت چند ساعت مسدود کرده بودند.

جواد لقمان زاده، معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی فرمانداری دشتستان اعلام کرده است که از ابتدای خردادماه آب ورودی از تصفیه خانه بوشیکان به شهرستان دشتستان ۳۰ هزار متر مکعب کاهش یافته است.

در مقابل مهرداد ستوده، معاون امور عمرانی استانداری بوشهر بر تلاش برای حل مشکل «تنش آبی» در شهرستان دشتستان با استفاده از خط آبرسانی کوثر تاکید کرده است.

در هفته‌های گذشته ساکنان شهرهای استان خوزستان نیز در اعتراض به کم آبی و شوری بیش از حد آب دست به تجمع زده بودند. تجمع روز شنبه نهم تیر معترضان در خرمشهر با برخورد خشونت آمیز نیروهای انتظامی روبرو شد.

دستکم ۱۰ نفر در جریان اعتراضات خرمشهر بازداشت شدند. از دیگر شهرهای استان خوزستان که در اعتراض به کم آبی در آنها تجمع اعتراض آمیز برگزار شده است می توان به آبادان، ماهشهر و اهواز اشاره کرد.




واکنش شبکه‌های اجتماعی به اعترافات مائده هژبری 

فاجعه فرهنگی ناشی از سلطه ی مذهب ارتجاعی و قهقرایی ، زایش مبارزان فداکار و مبتکر علیه سیطره ی اندیشه ی قرون وسطی را باعث می گردد. تضاد فرهنگی با پاسخ ابتکارهای بدیع و بهره گیری از امکان ها راه حل نهایی خود را می یابد. نه احکام جابرانه زندان که برای نمونه مبارزان برای برخورداری از حق پوشش سر به آن محکوم شده اند و باید برای دو سال و سه ماه زندان ارتجاع را تحمل کنند، ارتجاع حاکم مذهبی را نجات نمی دهد. به خفقان با یورش به مواضع ارتجاع توسط مبارزان پاسخ داده می شود. نمونه جدید آن رقص مائده هژبری هفده ساله و مادری که گفت «برای نوجوانی و جوانی به سرقت رفته شما، برای آزادی و شادی که حقتان هست؛ می‌رقصم». نبرد ادامه دارد
***********

• بازداشت مائده هژبری دختر ۱۷ ساله ای که کلیپ‌هایی از رقص خود در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کرد و سپس پخش اعترافات تلویزیونی وی، واکنش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۱٨ تير ۱٣۹۷ –  ۹ ژوئيه ۲۰۱٨

بازداشت مائده هژبری دختر ۱۷ ساله ای که کلیپ‌هایی از رقص خود در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کرد و سپس پخش اعترافات تلویزیونی وی، واکنش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.

اعترافات این دختر ۱۷ ساله با نام «مائده هژبری» به همراه چندین دختر جوان دیگر در برنامه‌ای با نام «بیراهه» روز شنبه از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد.
در یکی از صحنه‌های اعتراف این مستند، دختری که چهره‌اش مشخص نیست در حالی که گریه‌ می‌کند می‌گوید که «من برای دل خودم می‌رقصم.»
تاریخ بازداشت و روند بررسی «پرونده» این دختران مشخص نیست.

مائده هژبری، دختر جوان ایرانی که ویدئوهای رقص او در فضای مجازی پرطرفدار بوده، توسط پلیس فتا دستگیر شد. مائده هژبری، متولد سال ۱۳۸۰، ورزشکار در رشته‌های پارکور و ژیمناستیک و مربی رقص است که مدتی است در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت می‌کند.

مائده هژبری، تعدادی از ویدئوهای رقص خود را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به اشتراک گذارده است. او تاکید کرده است که با هیچ گروهی مرتبط نبوده و تنها بنا بر تمایل شخصی و بدون قصد و منظور خاصی اقدام به انتشار ویدئوهای خود در اینستاگرام نموده است.

از اردیبهشت امسال برخورد با کسانی که در اینستاگرام ویدئوهایی از رقص خود منتشر می‌کردند آغاز شده و صفحات بسیاری از آنان بسته شده است.

در پی پخش این مستند از تلویزیون تورج کاظمی، رئیس پلیس سایبری در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود که بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های مربوط به شاخ‌های اینستاگرام که از سوی فتا ناجا اعلام می‌شود، مربوط به تهران بزرگ است و تاکنون یک سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه به فتا احضار شده و اقدامات لازم در مورد آنها انجام شده است. پیش از آن نیز معاون اول دادستان کل کشور مبنی بر فیلترینگ زودهنگام اینستاگرام خبر داده بود.

اما کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان سیاسی و چهره‌های هنری، ورزشی و سینمایی نسبت به پخش این مستند اعتراف گیری و بازداشت این دختر نوجوان واکنش نشان داده‌اند.

هشتگ برقص تا برقصیم؛ واکنش به بازداشت مائده هژبری

یکی از واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی به بازداشت مائده هژبری، انتشار ویدئوهایی از رقص کاربران با هشتگ برقص تا برقصیم بود که اولین‌بار با رقص مادر یکی از کاربران توئیتر داغ شد.

یکی از کاربران توئیترکلیپی از رقص مادر خود منتشر کرده و می‌نویسد: مادرم گفت «برای نوجوانی و جوانی به سرقت رفته شما، برای آزادی و شادی که حقتان هست؛ می‌رقصم»

یکی دیگر از کاربران نیز در حالی که پشت به دوربین می‌رقصد می‌نویسد: «میرقصم تا ببیند و بدانند با گرفتن نوجوان‌ها و مائده ها نمی‌توانند شادی و امید را از ما بگیرند و ما امید به دیدن ایرانی آزاد، شاد و با آینده روشن داریم.

حسین ماهینی، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس نیز در حساب توئیتری خود نوشته است: «من خودم تو خونه با دخترم می‌رقصم و اتفاقا کلی هم ذوق می‌کنیم، از دست‌زدن شروع کردیم و حالا رسیده به بندری رقصیدن.»

چرا دزدها نمی‌رقصند؟

بسیاری از چهره‌های مطرح در شبکه های اجتماعی از بازداشت و مجرم خواندن یک رقصنده نوجوان و عدم پیگیری پرونده مفسدان اقتصادی انتقاد کرده اند.

امیر مهدی ژوله، فیلمنامه‌نویس، طنزپرداز و بازیگر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «کاش دزدها و رانت خوارها و اختلاس گرها و بی عرضه ها و بی شرف های مملکت همه زن بودند. بالاخره فیلم یه طره مویی، سازی، رقصی، آوازی، لبخندی، چیزی ازشان درمی آمد، به فارسی سخت از وسط جر داده میشدن.»

عده‌ای دیگر از کاربران با انتشار عکسی جدید منسوب به محمودرضا خاوری، متهم پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی که به کانادا گریخت در کنار عکسی از مائده هژبری از بی عدالتی انتقاد کردند.

کاربر دیگری با اشاره به شعر فردوسی در شاهنامه با مضمون «هنر خوار شد جادویی ارجمند/ نهان راستی آشکارا گزند» می‌گوید: «دختری را به جرم پخش هنر رقص در اینستاگرام دستگیر و به اعترافات تلویزیونی واداشته‌اند، همزمان عضو کابینه دولت گفته دستگیر یا زندانی کردن متخلفان اقتصادی کار درستی نیست چون آرامش بازار را بهم می‌زند!»

* با استفاده از گزارش های یورو نیوز و خبرگزاری فرانسه




تظاهرات در برازجان در اعتراض به بحران آب 

بی تفاوتی نسبت به نیاز مردم به آب آشامیدنی  سالم و کافی توسط دولت ها با هدف ایجاد شرایط خصوصی سازی بی سروصدای آب آشامیدنی در نهان عملی می گردد. فروش آب آشامیدنی در بطری های پلاستیکی یکی از سودآورترین سرمایه گذاری های کنسرن های فراملی را در جهان تشکیل می دهد. برای نمونه ۷۰ درصد مصرف آب در بطری در جهان در دست شرکت نستله ی سویسی متمرکز است. این شرکت با خریدن زمین هایی که در آن منابع زیرزمینی آب در کشورهای افریقایی و آمریکای مرکز- جنوبی قرار دارد، روند خصوصی سازی آب آشامیدنی را به سود سرمایه مالی امپریالیستی به پیش می برد.

” توده ای ها”

 

• در اعتراض به بحران آب، این بار مردم برازجان واقع در استان بوشهر در مقابل فرمانداری این شهرستان تظاهرات کردند. در چند روز گذشته شهرهای خوزستان شاهد اعتراضات مردم به کم آبی بوده اند …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۱۷ تير ۱٣۹۷ –  ٨ ژوئيه ۲۰۱٨

 


برخی از شهرستان‌های استان بوشهر مانند دشتستان گاهی حدود چهار روز آب ندارند

در اعتراض به بحران آب، این بار مردم برازجان واقع در استان بوشهر در مقابل فرمانداری این شهرستان تظاهرات کردند. رسانه‌های ایران از “درخواست برازجانی‌ها از مسئولان برای نظم‌دهی به توزیع آب” نوشتند.

خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده است که تجمع مردم برازجان روز شنبه از ساعت ۱۹ در میدان ۱۷ شهریور این شهر آغاز شده است و “تعدادی از مردم” برازجان مرکز شهرستان دشتستان از مسئولان خواستند که به وضع آب این شهرستان نظم بدهند.

به گزارش دویچه وله، در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب انتشار یافته تظاهرکنندگان در مقابل فرمانداری برازجان شعار می‌دهند: “اگر فرماندار نیاد، امشب قیامت میشه”، “یه دزدی هم کم بشه، مشکل ما حل میشه” و “مشکل ما همین‌جاست، دروغ می‌گن آمریکاست”.

در چند روز گذشته شهرهای بزرگی مانند آبادان و خرمشهر استان خوزستان در جنوب ایران هم شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به بحران آب بود. در این تظاهرات بنا به گفته مقامات قضایی کشور تعداد زیادی هم دستگیر شده‌اند.

بحران آب در جنوب کشور در قیاس با سایر نقاط ایران حاد‌تر است.

بنابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مسئولان محلی تلاش می‌کنند مشکل کمبود و توزیع آب در برازجان را حل کنند.

مهرداد ستوده معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: «با توجه به کاهش بیش از ۵۰ درصدی ورودی آب از خط کازرون به دشتستان، بخشی از آب این شهرستان را از خط کوثر تامین خواهیم کرد.»

کیقباد یاکیده، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر هم از حفرچاه برای حل بحران کم‌‌آبی خبر داده است. او در این باره تاکید کرد: «حفر ۱۱ حلقه چاه در دستور کار است که دو حلقه چاه تا‌کنون حفر شده و دو حلقه چاه دیگر نیز تا هفته آینده یا کمی دیرتر به بهره برداری خواهد رسید.»




روحانی: بسته پیشنهادی اروپا مایوس کننده است 

منافع مشترک سرمایه ی جهانی را در به بند کشیدن نواستعماری کشورهای پیرامونی روحانی ها درک نخواهند کرد

با این حال اعتراف روحانی برای مبارزان آموزنده است.

 

“توده ای ها “

*************

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۱۴ تير ۱٣۹۷ –  ۵ ژوئيه ۲۰۱٨

 


حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی برای ادامه همکاری‌های فیمابین در چارچوب برجام را مورد انتقاد قرار داد و گفت:« انتظار ارائه یک بسته روشن و صریح از سوی سه کشور اروپایی درباره برجام داشتیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران عصر روز پنجشنبه و در تماس های تلفنی با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه از این بسته پیشنهادی ابراز نارضایتی کرد.

روحانی به مرکل گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام را فرصت محدودی برای اروپا دانست تا مواضع خود درباره نحوه ادامه برجام را روشن و صریح اعلام کنند اما به گفته او در این مدت مشکلات اقتصادی، بانکی و نفتی برای ایران ایجاد شده و شرکت‌های خارجی فعال در ایران برای ادامه فعالیت با تردید مواجه شدند.

روحانی بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی را برای ایفای تعهدات آنها در قالب برجام، مایوس کننده عنوان کرد و آن را یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا ارزیابی کرد که انتظارات ایران را برآورده نکرده است.

رئیس حکومت اسلامی در ادامه این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد که نشست روز جمعه وزرای ۵ کشور اروپایی در وین، پیام صریح و روشنی برای ادامه همکاری در چارچوب برجام داشته باشد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی تصریح کرد که هر چند در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته ولی در زمینه جزئیات باید گفت و گوهای دو طرف ادامه یابد.

خانم مرکل تاکید کرد که آنچه اهمیت دارد این‌است که ما مطمئنیم که می‌خواهیم در برجام بمانیم و روند گفتگوها باید با آرامش به سرانجام برسد.

حسن روحانی در گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهوری فرانسه نیز بر ضرورت توجه جدی به نکات مدنظر و تامین خواسته های جمهوری اسلامی برای ادامه روند همکاری ها در اجلاس روز جمعه وزرای خارجه ۵ کشور در وین تاکید کرد.

وی، تلاش فرانسه در روند حفظ برجام در ماه‌های گذشته را مثبت دانست و اظهار داشت: بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای ۵ کشور فردا (جمعه) در وین، بتواند خواسته های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.

روحانی با اشاره به فعالیت های اقتصادی و روابط بانکی و مشکلات به وجود آمده برای برخی شرکت های اروپایی در پروژه های ایران، بواسطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت: انتظار ما از اروپا ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان بندی است تا بتواند نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا داشته باشد.

مکرون نیز در این مکالمه تلفنی با اشاره به اراده فرانسه برای پایبندی به تعهدات خود در برجام، بر ضرورت تلاش برای ادامه همکاری ها و گفت وگوهای فی مابین برای تداوم این توافق مهم تاکید کرد.

رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه اروپا برای حفظ برجام به تلاش های خود ادامه می دهد، افزود: نشست وزرای ۵ کشور در وین می تواند توازن خوبی میان موضوعات سیاسی و اقتصادی برای ادامه روند همکاری ایجاد کند.