دومينيكو لوزوردو، ماركسيست و نظريه پرداز ايتاليايي در روز ٢٨ ژوئن ٢٠١٨ در اثر يك «بيماري سخت، بي رحم و جان ستان» درگذشت.
رفيق دومينكو لوزوردو «از قبيله ي رزمندگان»، از «شورش گران كنجكاو و موران خردمند» است، از زمره «مغروران» كه تمام توان انديشمندانه و شكوهمند خود را براي تحقق بخشيدن به وظيفه ي تاريخيِ طبقه كارگر ايتاليا و همه كشورهاي جهان به كار گرفت و از خود فهرست طولاني اي از آثار تحقيقات ماركسيستي در زمينه هاي مختلف باقي گذاشت *.
پروفسور لوزوردو يكي از پايه گذاران حزب جديد كمونيست ايتاليا و عضو رهبري آن است.
مرگ نابهنگام لوزوردو همه ي آشنايان با آثار و مبارزه ي انقلابي او را بهت زده نمود و نشان داد كه پرنده رفتي است، ولي پرواز ابدي است!
دوريجغرافياييظاهراست،منازاوبسيارآموختم.
–
* فهرست كتاب هاي ترجمه شده او در نويدنو شماره ۹۵۵، ۹ تیر ۱۳۹۷ انتشار يافته
یک روز بعد از اعتراضات شبانه در خرمشهر که توسط نیروهای انتظامی سرکوب شده و مردم تشنه ی آب هدف گلوله قرار گرفتند، در شهرهای اهواز، آبادان و ماهشهر اعتراضات ادامه یافته است.
خبرگزاری دولتی جمهوری گزارش داده است اعتراض شهروندان آبادانی به کیفیت آب این شهر در منطقه ی سلیچ غربی آبادان به درگیری با نیروهای انتظامی انجامیده است. ایرنا مدعی شده است: شهروندان آبادانی با ماموران انتظامی حاضر در محل درگیر شدند!
تجمع شهروندان آبادانی از ساعت ۲۲ یکشنبه شب آغاز شد پلیس و نیرو های امنیتی اقدام به متفرق کردن تجمع کنندگان کردند. ایرنا نوشته است برخی از این افراد با پرتاب اشیاء و سنگ با ماموران انتطامی درگیر شدند.
معترضان سطل های زباله را آتش زده و به گفته ی این خبرگزاری نظم عمومی منطقه را بر هم زدند. در جریان درگیری ها یک خودروی پلیس است توسط تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد. بر پایه گزارش های منابع مستقل تظاهر کنندگان علیه حکومت اسلامی و مسئولان آن شعار داده اند.
نیروی انتظامی راه های منتهی به منطقه سلیچ غربی را بسته و کوشیده است کنترل منطقه را به دست بگیرد.
شبکه خبری بی بی سی نیز از تظاهرات در شهرهای اهواز و ماهشهر به حمایت از مردم خرمشهر خبر داده است. بنابر گزارش این شبکه ی خبری چهار نفر از فعالان مدنی در اهواز دستگیر شدهاند.
اعتراضها به کمبود آب آشامیدنی در خرمشهر، شب گذشته شنبه نهم تیرماه به خشونت کشیده شد.
گزارشها از خرمشهر در استان خوزستان در روز یکشنبه دهم تیرماه حاکی از وجود شرایط امنیتی در این شهر بوده است. وزیر کشور گفته در درگیریهای شب گذشته هیچ کس کشته نشده و فقط یک نفر به بیمارستان منتقل شده است.
براساس برخی گزارشها جادههای آبادان خرمشهر، اهواز خرمشهر و آبادان اهواز تحت کنترل است. ایست بازرسیها در این جادهها ماشینها را کنترل میکنند.
همچنین فعالان حقوق اعراب در ایران میگویند که تاکنون دهها نفر بازداشت شدهاند.
ولیالله حیاتی، فرماندار خرمشهر، به خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفته است که خبر کشته شدن یک نفر در این شهر صحت ندارد و فقط پنج نفر “به صورت سطحی” زخمی شدهاند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران هم گفته که “یک زخمی به بیمارستان منتقل شده است.”
فرماندار خرمشهر معترضان را “عوامل خرابکار و اغتشاشگر” خوانده که به گفته او ساکن خرمشهر نیستند و از شهرهای دیگر وارد منطقه شدهاند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز مدعی شده است: یک فرد مسلح در حادثه شب گذشته خرمشهر ۱۱ نفر را مجروح کرد که ۱۰ نفر از آنها از نیروی انتظامی هستند.
حسین ذوالفقاری روز یکشنبه در حاشیه نشست خبری وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت در درگیری های خرمشهر یک نفر از مردم و ۱۰ نفر نیز از نیروی ناجا زخمی شدند.
وی یادآور شد: برطبق گزارش دریافتی این فرد مسلح در داخل جمعیت بود که هنوز شناسایی نشده است.
دومین روز بحران آب، اعتراض و خشونت در خرمشهر
شهروندان خرمشهری امروز برای دومین روز متوالی در اعتراض به بحران آب در این منطقه به خیابانها آمدند. تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان که به شیوه ای مسالمت آمیز اعتراض میکردند به خشونت کشیده شد. گزارشات پرشماری از تیراندازی، تخریب اموال، آتش سوزی و زخمی شدن معترضان طی درگیری با قوای انتظامی منتشر شده است.
خرمشهر در روزهای اخیر شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی بوده است. تجمعکنندگان، به کمبود آب و کیفیت بد آب لولهکشی در این شهر اعتراض دارند.
روز گذشته مورخ ۸ تیرماه نیز جمعی از شهروندان خرمشهری در اعتراض به قحطی و شوری آب مقابل مسجد جامع این شهر حاضر شده و خواستار شیرین شدن وبهبود کیفیت آب آشامیدنی این شهر شدند.
آنان اظهار داشتند: “کیفیت آب شرب شهرستان بسیار شورتر شده و در بسیاری از مناطق بوی بسیار بدی می دهد”. علاوه بر اینکه معترضان از کمبود آب نیز شکایت داشتند.
معترضان تاکید کردند : “افزایش شوری و افت کیفی شاخصهای آب آشامیدنی مردم را به شدت دچار مشکل کرده و مسولان امور باید به دور از شعار و وعده برای رفع این معضل اقدامی عاجل انجام دهند”.
شهروندان خرمشهر امروز مورخ ۹ تیرماه برای دومین روز متوالی در اعتراض به وضعیت آب به خیابانها آمدند.
تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان که به روشهای مسالمت آمیز اعتراض می کردند نهایتا باعث به خشونت کشیده شدن اعتراضات شد.
نیروهای انتظامی ضمن تیراندازی از گاز اشک آور نیز برای متفرق کردن معترضان بهره بردند.
کیفیت و پیامدهای استفاده از سلاح توسط نیروهای انتظامی تا زمان تنظیم این گزارش مشخص نشده است هر چند صدا و سیما معترضان را در خصوص به کارگیری سلاح گرم متهم کرده بود.
صدا و سیما همچنین از بازداشت تعدادی از معترضان خبر داد با اینحال تعداد و جزییات بازداشت این افراد مشخص نیست.
لازم به یادآوری است مناطق جنوبی استان خوزستان در ماههای اخیر شرایط پرتنشی را تجربه کرده است از جمله در فروردین ماه امسال شهرها یا محله های عمدتا عرب نشین جنوب خوزستان شاهد اعتراض گسترده شهروندان عرب بود که نسبت به آنچه رفتارهای نژادپرستانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در انکار هویت خود میخوانند به خیابانها آمدند. این اعتراضات با دستگیری دست کم ۴۰۰ تن از معترضات پایان یافت.
نارضایتی پزشکان بدون مرز از توافق مهاجرتی اروپا
به گزارش خبرگزاری ها، پس از آنکه رهبران اروپایی موفق شدند به توافقی جامع درباره مهاجران خارجی دست یابند، مسئول بخش موارد اضطراری سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه ای اعلام کرد: «به نظر می رسد تنها چیزی که کشورهای اروپایی در مورد آن به توافق رسیده اند این است که بدون توجه به اینکه افراد تا چه حد در معرض آسیب بوده و یا از چه اوضاع وحشتناکی گریخته اند، آنها را پشت درهای اروپا متوقف کنند.»
به نقل از خبرگزاری فرانسه، این بیانیه، توافق اتحادیه اروپا را به تلاش برای “اهریمن جلوه دادن عملیات های غیردولتی جستجو و نجات” پناهجویان در دریا توسط سازمان های خیریه متهم کرده است.
این بیانیه همچنین از اتحادیه اروپا به خاطر حمایت مالی و آموزشی از گارد ساحلی لیبی به منظور رهگیری پناهجویان و بازگرداندن آنها به درون خاک لیبی انتقاد کرده و می افزاید: «دولت های اروپایی این کار (حمایت از گارد ساحلی لیبی) را با علم کامل به این موضوع انجام می دهند که این افراد تحت بازداشت خودسرانه و سوءاستفاده شدید قرار خواهند گرفت.»
سازمان پزشکان بدون مرز در آخر هشدار داده است که از این پس، مسئولیت کشته شدن هر انسانی به دلیل اعمال قوانین جدید، بر عهده کشورهای اروپایی خواهد بود.
پس از مذاکراتی 10 ساعته در پایتخت بلژیک، رهبران اتحادیه اروپا توانستند روز جمعه به یک توافق بر سر مساله مهاجرت دست یابند.
ایتالیا پیش از این مانع از دستیابی به هرگونه توافقی در نشست رهبران اروپایی شده بود و رسیدن به هر گونه توافق را مشروط به تامین درخواست های خود بر سر مساله مهاجرت کرده بود.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پس از دیدار رهبران اروپایی در بروکسل گفت: «این یک نشانه خوب است که رهبران اروپایی توانسته اند به یک زبان مشترک بر سر مساله مهاجرت دست یابند ولی هنوز اختلافات عمیقی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد.»
تازه ترین نظرسنجی ها نیز نشان می دهد که مهاجرت به یک نگرانی عمده برای 500 میلیون شهروند اتحادیه اروپا تبدیل شده است. رهبران اتحادیه اروپا که زیر فشار شدیدی از سوی رای دهندگان در کشورهای خود قرار دارند، به دنبال دستیابی به راهکار مشترکی برای مقابله با این مساله هستند.
تجمع خرمشهری ها جمعه شب ادامه یافت
بحران تعمیق یابنده ی اقتصادی- اجتماعی روند فروپاشی رژیم ولایی حاکم را به پیش می راند. رژیم دیکتاتوری حافظ نظام اقتصادی سرمایه داری وابسته به اقتصاد جهانی امپریالیستی است. اجرای سیاست دیکته شده ی خصوصی سازی و آزادسازی اقتصادی هدفی جز خدمت به سوداگران و خصوصی کاران ثروت های عمومی و مردمی ندارد. باید رژیم دیکتاتوری و نظم اقتصادی ضد مردمی و ضد ملی آن را برانداخت و نظامی در خدمت محرومان برقرار نمود. اقتصادی مردمی و دمکراتیک به سود محرومان برپا داشت.
“توده ای ها”
******
خرمشهر صبح و شب روز جمعه شاهد تظاهرات اعتراضی مردم علیه وضعیت آب آشامیدنی این شهر بود. بعد از گردهمایی ظهر جمعه که به اخلال در نماز جمعه ی این شهر انجامید، بار دیگر جمعیت قابل توجهی در ساعت هشت شب در اعتراض به شوری آب روز جمعه در میدان مطهری ین شهر گرد آمده و خواستار شیرین شدن و بهبود کیفیت آب آشامیدنی این شهر شدند.
به گزارش ایرنا در این تجمع حدود ساعت ۲۰ روز جمعه آغاز شده بود ، جمعیت قابل توجهی از شهروندان حاضر شده با سر دادن شعارهای اعتراضی از مسوولان و نمایندگان شهر در مجلس خواستند این معضل را حل کنند.
تجمع کنندگان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: کیفیت آب شرب شهرستان نسبت به روزهای گذشته بسیار شورتر شده و در بسیاری از مناطق بوی بسیار بدی می دهد.
آنها می گویند: افزایش شوری و افت کیفی شاخصهای آب آشامیدنی مردم را به شدت دچار مشکل کرده و مسئولان امور باید به دور از شعار و وعده برای رفع این معضل اقدامی عاجل انجام دهند.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه خرمشهر با تایید این مطلب گفت: در تجمع امروز معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر، امام جمعه ، رئیس حوزه علمیه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان در بین مردم حضور یافتند و آنها را به آرامش دعوت کردند.
عزیز ساعدی با بیان اینکه نارضایتی مردم از وضعیت نابسامان آب و مطالبه پیگیری آن حق مسلم آنها است، گفت: به منظور تامین آب آشامیدنی سالم برای مردم شهر و روستای خرمشهر در ۴٨ ساعت گذشته علاوه بر توزیع ٣۰۰ هزار عدد بطری آب معدنی ۱.۵ لیتری، ۱۴ تانکر آب شیرین در محلات خرمشهر و چهار تانکر در مینوشهر مستقر شده اند تا آب آشامیدنی مردم این شهرستان تامین شود.
وی با اشاره به شکستگی لوله آب طرح غدیر گفت: با توجه به تعمیرات انجام شده بر لوله خط طرح آبرسانی غدیر پیش بینی می شود تا فردا صبح آب آشامیدنی خرمشهر بهبود یافته و شوری آن کاهش یابد.
بنابر این گزارش جمعی از مردم خرمشهر امروز ظهر نیز پیش از نماز جمعه در مقابل مسجد جامع این شهر تجمع کردند و موجب تاخیر در برگزاری نماز جمعه شدند.
در روزهای اخیر برای تجمع امروز در فضای مجازی فراخوانی منتشر شده و از تمام مردم شهر و روستا دعوت شده بود که در این تجمع در برابر مسجد جامع خرمشهر و میدان مطهری حاضر شوند.
در این فراخوان هدف از این تجمع ‘پیگیری مطالبات و رساندن صدایی رسا و قدرتمند به گوش تمام مسئولان استانی و کشور و دفاع از ابتدایی ترین حقوق شهروندی خود از جمله آب آشامیدنی سالم’ عنوان شده است.
بیش از ده هزار نفر خواهان لغو حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند
بیش از ده هزار تن از فعالان مدنی، سیاسی و شهروندان ایرانی، در نامه ی خطاب به سازمان های بین المللی خواهان لغو فوری حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند.
متن این نامه به شرح زیر است:
ما امضا کنندگان زیر خواهان لغو فوری حکم اعدام رامین حسین پناهی هستیم
همانگونه که اطلاع دارید؛ رامین حسین پناهی فعال سیاسی در خطر قریب الوقوع اعدام قرار دارد، پرونده این زندانی سیاسی محکوم به اعدام از شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور جهت اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شده است. و همچنین مسئولان زندان به وی گفته اند که این حکم بزودی اجرا خواهد شد.
رامین حسین پناهی فعال سیاسی، ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادی و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به اعدام به محکوم شد. این حکم، مجددا، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالی کشور در شهر قم به تایید رسید. و حالا هر لحظه خطر اعدام جوان ۲۴ ساله وجود دارد.
گفتنی است، حکم اعدام رامین حسینپناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهامهای انتسابی به خود را رد کرده بود. وکیل این زندانی سیاسی نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه تلقی کرده است. وکیل این زندانی سیاسی محکوم به اعدام پیشتر گفته بود، “صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی، با اعمال نفوذ اطلاعات و سپاه صورت گرفته است و با توجه به قوانین داخلی و جزایی ایران و این که چنانچه قضات پرونده استقلال داشته باشند، رامین حسینپناهی مستحق مجازات نه تنها اعدام بلکه زندان هم نیست.”
نهادهای مدافع حقوق بشر و وجدان های بیدار:
ما امضا کنندگان زیر بر این باوریم که صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی برای “زهر چشم گرفتن” از مردم مبارز در ایران است، از اینرو ما خواهان اجرای عدالت و توقف و لغو فوری حکم اعدام این زندانی سیاسی هستیم.
رامین حسین پناهی جوان آزاد اندیشی که به جرم عشق به مردم جانش در خطر اعدام قرار گرفته است، از این رو ما فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری از کلیه نهادهای حقوق بشری و مجامع بین المللی و از جمله اتحادیه اروپا، گزارشگران ویژه سازمان ملل، سازمان عفو بین الملل و … خواهان مداخله موثر و فعال و فوری هستیم زیرا جان یک جوان سیاسی در خطر جدی میباشد و همان گونه که روز به روز بر آمار فعالین محکوم به اعدام افزوده میشود و دستگاه قضایی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در پی اعدام یکایک این فعالین میباشد بر این اساس مداخله موثر و حمایت تمامی انسانهای آزاده و مجامع بین المللی در مقطع حساس کنونی از “رامین حسین پناهی” مانع از وقوع هر فاجعه و تراژدی دیگری میباشد.
اسامی امضاکنندگان این نامه برای تمامی نهادهای بین المللی ارسال شده، و همچنین نزد کارزار نجات رامین حسین پناهی محفوظ است.
دومین روز اعتصاب بازاریان در تهران و سایر شهرها
بحران اقتصادی- اجتماعی در ایران تعمیق می یابد. نشان بارز آن تهدید مقام های قضایی به صدور حکم اعدام برای بازاریان و تهدید به اجرای سریع آن است.
بازار بزرگ تهران و راسته جواهرفروشها و طلافروشها سهشنبه ۵ تیر نیز شاهد اعتصاب بود و بازاریان برخلاف آنچه که برخی رسانههای نزدیک به سپاه صبح امروز اعلام کرده بودند مغازههای خود را باز نکردند. تجمعاتی نیز در نقاط مختلف پایتخت برپا شد. خبرهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر شده، حاکی از آن است که اعتراض بازاریان به جنوب شهر تهران گسترش پیدا کرده و علاوه بر این نیز کسبه بازار طلافروشان تبریز و کرمانشاه نیز به اعتصابکنندگان پیوستهاند. دستگاه قضائی قصد دارد با معترضان برخورد کند. دادستان تهران گفته است شمار زیادی از کسبه معترض بازداشت شدهاند.
به گزارش زمانه، اعتصاب بازاریان در اعتراض به رکود اقتصادی، بیثباتی ارزش ریال در برابر قیمت دلار آمریکا و نابسامانی وضع گمرک و ترخیص نشدن کالاها صورت میگیرد. آنها از روز گذشته اعتصابات گسترده خود را آغاز کردند اگر چه در هفتههای اخیر به دلیل وضعیت بد اقتصادی عملاً بازار راکد مانده بود.
برخلاف گزارشهایی که رسانههای داخلی صبح امروز سهشنبه ۵ تیر منتشر کردند و در آنها از بازگشایی بازار خبر دادند، اعتراضات باز هم ادامه یافت. بازار بزرگ تهران، بازار بینالحرمین، بازار آهنگران، بازار مشیرالخلوت، راسته جواهرفروشها و طلافروشها تعطیل شد و معترضان به خیابانها آمدند. در نزدیکی مسجد شاه، سبزه میدان و خیابان لالهزار تجمعات اعتراضی برگزار شد. خبرگزاری فارس از تجمع در خیابان پانزده خرداد نیز خبر داد و شعارهای معترضان را موجب «رعب و وحشت» خواند. درگیریهایی هم در خیابان لالهزار گزارش شده است.
شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه اعلام کرده که ایستگاه مترو ملت در خط ۲ به دنبال تجمعهای اخیر در محدوده بازار تا اطلاع ثانوی خدمات رسانی نمیکند.
بازارهای چند شهر دیگر از جمله تبریز، کرمانشاه و اراک نیز شاهد اعتراضات مشابهی بودند و گزارشهایی در شبکههای اجتماعی از اعتراضات شهرستانها منتشر شده است.
روز گذشته نیروهای انتظامی و لباس شخصی تلاش کردند با پرتاب گاز اشکآور مانع از تجمع و راهپیمایی بازاریان به طرف مجلس شورای اسلامی شوند. با اینحال اعتراضات بازاریان ادامه پیدا کرد.
عباس جعفری دولتآبادی، دادستان تهران، امروز سهشنبه در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه با اشاره به رویدادهای روز گذشته گفت: «تعداد زیادی از این افراد دستگیر و بازداشت شدند. محرکین اصلی حادثه که با برنامهریزی در نقاط مختلف تهران به تهدید بازاریها اقدام کردند که اگر بازار را نبندید فلان کار را انجام میدهیم توسط پلیس و دستگاه امنیتی شناسایی شدند و امروز تحویل دادستانی میشوند.»
او با منتسب کردن اعتراضات به «توطئه آمریکا» افزود: «قبلاً هم گفتهایم که مسئولان نظام در برخورد با آشوبها و ناامنیها به هیچ عنوان کوتاه نمیآیند. برنامه جدی آمریکاییها در مورد ایران دامن زدن به ناامنیهاست.»
دادستان تهران به خانوادههای دستگیرشدگان گفت آنها «تا محاکمه نشوند آزاد نخواهند شد»
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در همین همایش بازاریان معترض را به اخلال در اقتصاد ایران متهم کرد و به آنها هشدار داد که از «امروز پنبهها را از گوش دربیاورند» و بدانند که از حکم اعدام تا ۲۰ سال حبس در انتظارشان است.
آملی لاریجانی گفت: «این اقدامات خیانت به مردم و خیانت به نظام است و ما به هیچ عنوان کوتاه نیامده و با این افراد برخورد میکنیم و هشدار میدهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فیالارض باشد اعدام برایشان در نظر میگیریم و هیچ کوتاهی هم در اجرای قانون نخواهیم داشت.»
با گسترش اعتراضات بهنظر میرسد که قوه قضائیه همچنان به سرکوب میاندیشد. در اعتراضات سراسری دیماه سال گذشته نیز دستکم ۲۵ نفر کشته و بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شدند.
تظاهرات و اعتصاب در تهران و چند شهر دیگر
بحران اقتصادی- اجتماعی در ایران تعمیق می یابد. بدون تغییرات بنیادین در ساختار نظام سلطه گر راه خروج از بحران کشوده نخواهد شد. ضروری است که احزاب و نیروهای میهن دوست با طرح پیشنهادهای ترقی خواهانه ی خود در برابر جنبش به بی برنامه گی روند انقلابی سر و سامان دهند در این زمینه حزب توده ایران تردید ندارد که ایجاد جبهه ضد دیکتاتوری و ترسیم برنامه اقتصاد سیاسی در خدمت منافع مردم میهن ما نیاز تاریخی جامعه ایرانی را تشکیل می دهد که همه ی نیروهای میهن دوست در برابر آن مسپول هستند. حزب توده ایران راه خروج از بحران ژرف شونده را تنها گذار انقلابی از رژیم دیکتاتوری و اقتصاد سیاسی ؛اسلامی؛ آن می داند. جایگزین اقتصاد سیاسی ضد مردمی و ضد ملی ؛اسلامی؛ تنها می تواند برنامه اقتصاد ملی به سود توده های وسیع زیر فشار و محروم جامعه باشد. که در گام نخست بریدن بی چون و چرا از اجرای برنامه نئولیبرال دیکته شده ی توسط سازمان های مالی امپریالیستی است.
زنده باد اقتصاد ملی در خدمت منافع توده های مردم و حفظ منافع ملی ایران
“توده ای ها”
******************************************
تظاهرات و اعتصاب در تهران و چند شهر دیگر
بازاریان تهران صبح امروز دوشنبه چهارم تیر ماه در اعتراض به رکود حاکم بر بازار، گرانی نرخ ارز که به کسادی کسب و کار منجر شده با بستن مغازه های خود دست
از کار کشیدند و دست به تظاهرات زدند.
در پی تجمع ها و اعتراض های امروز، ماموران امنیتی با معترضان درگیر شدند. براساس گزارشهای رسیده از بازار تهران، به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب شده و تعدادی از معترضان نیز مورد ضرب و جرح قرار گرفتهاند.
یکی از شاهدان عینی که در حال فیلم برداری بوده به بیبیسی گفت: “به همراه خواهرم مشغول فیلم گرفتن بودنم که به من حمله کردند و خواستند گوشی من را بگیرند و اجازه ندادم و به همین دلیل با باطوم مرا زدند.”
این اعتراضات از دیروز آغاز و موجب شده گروهی از بازاریان تهران مغازههای خود را ببندند و دست از کار بکشند.
براساس گزارشهای رسیده به غیر از تهران در شهریار، کرج، قشم، بندرعباس و مشهد نیز معترضان به گرانی به خیابان آمده و مغازهداران اعتصاب کردهاند.
به گزارش خبرگزاری فارس ابتدا پارچهفروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه اقدام به بستن مغازههای خود کردند و پس از آن سایر بازاریان نیز با بستن مغازهها دست از کار کشیدند.
روز گذشته تعدادی از مغازهداران بازار موبایل چارسو و پاساژ علاءالدین در تهران در اعتراض به افزایش نرخ دلار مغازههای خود را تعطیل کردند.
در پی افزایش قیمت ارز، مویایل و وسایل جانبی آن به شدت بالا رفته است. این در حالی است که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری گفته است که به تعدادی از شرکتها برای واردات موبایل دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده بود.
دیروز یکشنبه فروشندگان تلفن های همراه در بازار چارسو و علاءالدین تهران در اعتراض به افزایش بی رویه نرخ ارز و گران شدن تلفن های همراه اعتصاب و تظاهرات کردند. بنابر گزارش خبرگزاری های ایران، امروز دوشنبه نخست پارچه فروشان و بازاریان راسته ی “بازار بزرگ” و “چارسوق” و “سرای قیصریه” مغازه های خود را بستند و سپس سایر مغازه داران نیز با بستن مغازه هایشان دست از کار کشیدند.
برپایه ی این گزارش ها، مغازه داران بازار امین حضور می گویند: از آنجا که بازاریان نمی دانند سرنوشت دلار چه می شود یا جنس به مشتری نمی فروشند یا با دریافت مبلغی پول با خریدار شرط می گذارند که اگر جنس مورد نیاز او را از کارخانه گرانتر بخرند، مشتری باید تفاوت قیمت را بپردازد. در این شرایط بازاریان نمی توانند اجناس خود را بفروشند، زیرا نمی دانند که اجناس فروخته شده را بر پایه کدام نرخ دلار باید از نو خریداری کنند.
در این حال، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران، در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم” بازاریان اعتصاب کننده را اخلالگر نامید و مدعی شد که بازار تهران در آرامش است و فعالیت عادی خود را ادامه می دهد. رئیس اتاق اصناف تهران اضافه کرد : “دیروز جمع محدودی که با سر و صدا کوشیدند مغازه های بازار را تعطیل کنند، امروز دوشنبه به صورت سازمان یافته وارد بازار بزرگ تهران شده اند و به دنبال تکرار رویداد دیروز هستند” که به گفته ی او با مقاومت بازاریان روبرو شده اند.
همزمان با آغاز اعتصاب بازاریان در بازار بزرگ تهران، ولیالله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید مجلس در جمع خبرنگاران از تشکیل «بازار ثانویه ارز» طی هفته آینده خبر داده است.
به گفته ولیالله سیف، جزئیات این بازار ثانویه تدوین شده و از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی که عمدتاً از طریق بخش خصوصی انجام میشود برای واردات برخی کالاهای غیراساسی و به صورت نرخ توافقی خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی گفته است:
«ایجاد بازار ثانوی ارز از شکلگیری برخی نرخهای نامشخص که امروز در کوچه پسکوچهها ازطریق دلالان انجام میشود، جلوگیری میکند.»
سیف همچنین از ایجاد سامانهای برای معرفی کالاهایی که برای واردات از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردهاند خبر داده است. هدف از ایجاد این سامانه این است که از گرانفروشی جلوگیری شود.
۲۰ فروردین اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری اسلامی سیاست ارزی جدید دولت حسن روحانی را اعلام کرد. بر اساس این سیاست، ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین ارز ناشی از صادرات به شبکه پولی و بانکی اقتصاد ایران، با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه میشود و تمامی نرخهای غیر از آن «غیررسمی و غیرقانونی» محسوب میشود. نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار هم در روزهای اخیر افزایش یافته است.
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی صبح دوشنبه اعلام کرد ایرانیان تلاش میکنند ریالهای خود را به دلار تبدیل کنند. اما دولت قطعاً این مقدار دلار ندارد که افراد بتوانند ریالهایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند.