فراخوان عمومی – سرنگونی آری؛ به دست مردم و برای حاکمیت مردم! 

فراخوان برای سرنگونی می تواند تنها به معنای مبارزه برای ایجاد شرایط سرنگونی از نظام سرمایه داری وابسته به اقتصاد جهانی امپریالیستی برداشت شود. سرنوشت رژیم ولایی نشان می دهد که هرچه حاکمیت نظام سرشتی ضد مردمی تر داشته باشد، به همان نسبت هم ضربه پذیرتر در مقابل فشار امپریالیسم است و لذا آماده تر برای تسلیم در برابر فشار خارجی. گذار از دیکتاتوری باید با برنامه ای ملی- دمکراتیک برای رشد اقتصادی- اجتماعی همراه باشد که به پرچم مبارزه ی مردم علیه دیکتاتوری و نظام سرمایه داری وابسته به اقتصاد امپریالیستی بدل گردد.
بدون برنامه شفاف و صریح برای رشد اقتصاد ملی به سود توده های مردم هر فراخوانی از کمبودی محتوایی برخوردار است. از این رو ضروری است که امضا کنندگان درباره ی چنین برنامه نیز نظرات خود را مطرح و آن را به بحث با توده های مردم بگذارند.

“توده ای ها”

دولت ترامپ با زیر پا گذاشتن “برجام” و تهدید ایران با راه اندازی “شدیدترین تحریم های تاریخ”، به همان منطق زورگویانه ای روی آورده است که دولت بوش در دوره تدارک اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ به کار گرفت. نتایج مرگبار سیاست جرج بوش در خاورمیانه ویران شده اکنون روشن تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد، اما مسأله این است که آیا دولت امریکا می خواهد یک بار دیگر همان طرح هولناک را، و این بار در ابعادی بزرگ تر، در مورد کشور ما، بیازماید؟ پاسخ این سوال هرچه باشد، ما ایرانیان مخالف رژیم استبدادی و تاریک اندیش جمهوری اسلامی، ناگزیریم تصور روشنی از این موقعیت داشته باشیم:

• به تجربه می دانیم که تاکنون تحریم اقتصادی هیچ کشوری به سرنگونی حکومت حاکم بر آن نیانجامیده، ولی فلاکت و فساد و فروپاشی اقتصادی و اجتماعی عمیق و گسترده ای به بار آورده که قربانیان آن در غالب موارد، کارگران و زحمتکشان، بی دفاع ترین ها و محروم ترین ها، یعنی اکثریت قاطع جمعیت آن کشور بوده اند.

• براندازی هر حکومتی، حتی زورگوترین و فاسدترین حکومت ها، اگر با خواست، اراده و اقدام خودِ مردم یک کشور صورت نگیرد، در بهترین حالت، جز “در پی باد دویدن” و سوزاندن فرصت های تاریخی نتیجه ای نخواهد داشت؛ و معمولاً (همان طور که تجربه های پی در پی دو دهه اخیر در عراق و افغانستان و لیبی و سوریه و یمن نشان می دهند) می تواند پی آمدهای خونبار وحشتناکی به بار بیاورد و حتی به موجودیت کشور پایان بدهد.

• یک چیز از همین حالا به حد کافی روشن است: ائتلافی که ترامپ (یعنی یکی از فاسدترین و مرتجع ترین روسای جمهور امریکا) به کمک نتانیاهو (یعنی یکی از نژاد پرست ترین رهبران دولت نژادی اسرائیل) و سلطان سعودی (یعنی یکی از فاسدترین و مرتجع ترین حکومت های دنیا) علیه جمهوری اسلامی به وجود آورده، قطعاً نمی تواند حامی آزادی، برابری و دموکراسی در کشور ما باشد و بر فرض بعیدِ پیروزی، خود به بزرگ ترین دشمن و مانع شکل گیری دموکراسی و حاکمیت مردم ایران تبدیل خواهد شد.

• شعارهای مردم در غالب اعتراضات ماه های اخیر جای تردیدی باقی نگذاشته اند که مردم ایران با ماجراجویی های منطقه ای جمهوری اسلامی به شدت مخالف اند و هزینه این اقدامات ابلهانه را برای اقتصاد ایران کمرشکن و ویرانگر می دانند. بنابراین، گسترش همین مبارزات توده ای مستقل و برخاسته از پائین هستند که می توانند موثرتر از عامل دیگری، جمهوری اسلامی را از ماجراجویی ها و رویارویی های فرقه ای بازدارند.

• تعرض ترامپ علیه جمهوری اسلامی در شرایطی آغاز شده که اکثریت مردم ایران از حاکمیت جمهوری اسلامی و همه جناح های آن به جان آمده اند. مبارزات مردم ایران در چند سال اخیر و از جمله خیزش دی ماه که در بیش از صد شهر ایران به وقوع پیوست نشان داد که مردم ایران خواهان سرنگونی کلیت رژیم جمهوری اسلامی و همه جناح های آن (اصلاح طلب، اصول گرا دیگر تمامه ماجرا) هستند. پس از سرکوب خشن خیزش دی ماه، جنبش مردم ایران در ابعاد و عرصه های گوناگون همچنان رو به گسترش نهاده و مردم با اقدامات مستقل و مستقیم توده ایِ آشکارا در حال گسترش، به مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه می دهند و بنابراین، نقدترین نتیجه تحریم هایی که ترامپ می خواهد بر ایران تحمیل کند، چیزی نخواهد بود جز تضعیف قدرت سازمان یابی مستقل مردم در برابر جمهوری اسلامی.

در چنین شرایطی، ما امضاء کنندگان زیر، اقدامات دولت ترامپ را پیش از هرچیز دیگر، ضربه ای آشکار و مختل کننده بر مبارزات در حال گسترش و ژرفش مردم ایران علیه رژیم جهنمی جمهوری اسلامی می دانیم و از همه نیروها و جریان های مدافع آزادی و برابری و به ویژه هواداران سوسیالیسم، تقاضا داریم با تمام قوا هدف های شوم دولت ترامپ را افشاء کنند و با جریان هایی مانند فرقه رجوی و چلبی های وطنی رنگارنگ به مقابله برخیزند.

لیست دور اول امضاء کنندگان:
آ
ابراهیم پویان – فعال سیاسی
ابراهیم دینخواه
ابوالحسن عظیمی
احمد بناساز نوری
احمد زاهدی لنگرودی
احمد شکوهی
احمد نائینی
احمد نجاتی
احمد نوین
آذر فارسی
آرسن نظریان (مترجم و نویسنده)
اردشیر مهرداد
اردشیر نظری
آرش امجدی
آرش عزیزی – نویسنده
ارژنگ بامشاد
آزاده رئیس دانا (تهیه کننده برنامه تلویزیونی)
اسماعیل سپهر
اصغر زین الدین – فعال سیاسی
افشار ایرانی
اقبال بیژن زاده
اکرم کوهساری مرند
الیاس اسکی
آمادور نویدی- فعال سیاسی و رسانه ای
امیرجواهری لنگرودی
امیر خدیری – فعال سیاسی
امیرعلی متولی- فعال سیاسی
امیر کسروی
ایرج صفاری

ب:
برزو فولادوند
بهروز سورن – فعال سیاسی و رسانه ای
بهروز پیله ور
بهروز حجازی
بهروز نظری
بهرنگ نجمی
بهنام چنگائی
بی بی جعفری

پ:
پتی محمد بلوچ
پروانه بکاء
پرویز جواهری
پرویز قلیچ خانی
پروین حسینی
پریسا امجدی

ت:
تراب ثالث
تقی روزبه
تهمینه بقائی

ث:
ثریا چیت ساز

ج:
جعفر افشانی نقده
جلال نادری
جمشید مهر
جواد اسکویی
دکتر جواد قدسی
جهانگیر برجیان

چ:
چیا رحیمی
چنور محمدی

ح:
حامد افشانی
حسن برمکی
حسن عزیزی
حسین دریانی – بازیگر تاتر
حسین سعدی
حسین فردوسی
حمزه عظیمی
حمید آذر
حمید پورقاسمی
حمید سیاح
حمید عقیلی
حمید موسوی پوراصل
حمیلا وزیری

خ:
خالد بایزیدی (دلیر)، شاعر و مترجم

د:
داراب شباهنگ
داریوش ارجمندی
دنا باقری

ذ:
ذبیح جودکی

ر:
رحیم استخری
رحیم میرزایی
رزا دیار
رشید دیلمی
رضا باقری
رضا بی شتاب- شاعر
رضا پورکریمی – زندانی سیاسی سابق و فعال سیاسی
رضا چیت‌ساز
رضا رحیمی
رضا سپیدرودی
رضا طالبی
رضا قاضی نوری
رضا رئیس دانا
رفعت رنجبران لنگرودی
روبن مارکاریان
روزا رحیمی

ز:
زاگرس زاگرسی
زانیار رحیمی

س:
سارا مولودی
سروش قازاریان
سعید تقوی
دکتر سعید رهنما – نویسنده، محقق و استاد دانشگاه یورک
سعید صارمی
سعید نقره کار
سعیده شهربانویی
سودابه صالحی
سوسن بنیانی
سولماز اسکندری
سیامک موئد زاده – فعال کارگری
سیاوش کارساز – فعال حقوق بشر
سیاوش میرزایی – شاعر
سیرانوش مرادیان
سیروس بینا – استاد اقتصاد و عضو شورایعالی اقتصادانان پشتیبان صلح و امنیت
سیما ریاحی لنگرودی
سیمین اصفهانی
سهیلا نیک زاد

ش:
شاهپور فلاحت
شایان شیخی
شاهین کاظمی
دکتر شجاع الدین اعتمادی استاد دانشگاه
شمسی صلواتی – فعال سیاسی، زندانی سیاسی دهه ۶۰
شورش محمدی
شهاب شکوهی – فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق
شهرزاد مجاب – نویسنده، پژوهشگر مسائل زنان، استاد دانشگاه تورنتو در کانادا
شهین نوائی، استاد سابق دانشگاه در تهران و پژوهشگر در دانشگاه برلین
شهین نوروزی

ص:
صابر افشانی
صادق افروز
صادق ناهومی
صدیق جهانی – فعال کارگری

ع:
عالم جوادی – فعال سیاسی
عبدالله رضایی
عزت ملکی
عزیز عارفی
عسکر شیرین بلاغی
عصمت طالبی
علی افشانی نقده
علی بلوچ
علی پیچگاه – فعال کارگری
علی دروازه غاری – فعال سیاسی و استاد دانشگاه
علی رسولی- فعال کارگری
علیرضا حیدری
علیرضا افشانی نقده
علیرضا روزبه
علی مبارکی – فعال کارگری
علی محمد ستاری
دکتر علی محمد قاضی نوری
عیدی نعمتی (شاعر)

غ:
غلام حسن پیریائی
غلامرضا سجودی
غلام عسکری – فعال کارگری

ف:
فرامرز رفیعی
فرشیده نسرین
فرج آلیاری
فرخ قهرمانی
دکتر فرشید فریدونی (استاد رشته ی علوم سیاسی و مدیر “پژوهش جنبش های اجتماعی ایران” و سایت “آرمان و اندیشه”)
فریاد آزاد
فریبرز شیرازی
فریدا سهرابیان
فرید محمدی – فعال سیاسی
فریدون ارزانی منصوری – فعال سیاسی
فهیمه رضایی

ک:
ک . الوند – فعال سیاسی
کیخسرو پرویز

گ:
گودرز حسنوند
گودرز میرزاده شیرازی

م:
مازیار واحدی
مانوئل اسماعیلی فعال با سابقه جنبش سندیکائی
مجتبی نظری
محبوبه مینا خانی
محسن رضوانی
محسن ضیایی
محمد آزادگر
محمد تجلی‌جو لنگرودی
محمد خسروی
محمدرضا الاردبیلی
محمدرضا حدادی تهرانی
محمدرضا شالگونی
محمد سید احمدی – فعال کارگری
محمد صبری
محمد فارسی
دکتر محمد حسین یحیایی
محمد هادی امینیان
محمد یزدانی
دکتر محمود روشندل
مرتضی کاویان
مریم اسکویی
مریم امانی
مریم عظیمی
مریم محسنی
مصطفی حبیبی وند
منوچهر رادین (نویسنده ، کارگردان و بازیگر تاتر)
مهدی استعدادی شاد (نویسنده)
مهدی جمالوند
مهدی کیا
مهرداد آهنگر – فعال سیاسی
مهرداد باباعلی
مهرداد صمدزاده
مهری عباسی
مهوش چلبی – فعال سیاسی
مینو همتی – فعال جنبش زنان
مینو همیلی- زندانی سیاسی سابق

ن:
نادر ساده
نادر فولادی
ناصر جوهری
ناصر حلیمی
ناصر مصلحتی
ناهید ناظمی
ندا صوفیه
ندا نوآور – فعال حقوق بشر
نجف روحی
نسرین صفاری
نصرالله قاضی
نصرت تیمورزاده – فعال سیاسی
نقی ریاحی لنگرودی
نگار محسنی
نوش زاد ناظمی
نوید مومنی
نینا باقری

ه:
هادی میتروی
هایده مغیثی – نویسنده، پژوهشگر مسائل زنان، استاد دانشگاه یورک
هدایت سلطان زاده
هما پنداشته (فعال سیاسی چپ و “پژوهش جنبش های اجتماعی ایران”)
هما جوادی
هنریک میرزابگ

ی:
یاسمین میظر – عضو هیئت تحریریه نشریه کریتیک؛ پژوهشگر ارشد در دانشگاه آکسفورد
یاشار فاتحی
یدی شیشوانی
یعقوب حبیبی
یوسف آبخون

سایت ها و وبلاگ ها و رسانه ها:
سایت لجور
www.lajvar.se
سایت اتحاد کارگری
etehad-k.com
سایت اشتراک وورد پرس
وبلاگ اخگر
سایت گزارشگران
www.gozareshgar.com
سایت روشنگری
roshangari.info
سایت برای آزادی
barayeazadi.com
وبلاگ سیاسی – خبری اندیشه andishegbg.blogspot.se
taghi-roozbeh.blogspot.de تقی روزبه
رادیو پیام آزادی- سویس
کمیته همبستگی با مبارزات مردم ایران – فرانکفورت




ادامه ی اعتراضات دانشجویی در دانشکده علوم اجتماعی 

• دانشجویان رور گذشته با انتشار قطعنامه ای خواهان لغو احکام قضائی صادره علیه تمام دانشجویان و حضور دانشجویان محکوم‌شده بر سر کلاس‌ها و عدم هرگونه ممنوعیت نسبت به حق تحصیل شدند …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
آدينه  ۱ تير ۱٣۹۷ –  ۲۲ ژوئن ۲۰۱٨

 


شرق: دیروز در چهارمین روز اعتراض دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به احکام صادرشده برای هم‌کلاسی‌هایشان، نماینده وزیر علوم در بین آنها حضور یافت. دانشجویان معترض، در روز سوم اعتراض، در بیانیه‌ای خواستار حضور وزیر علوم در دانشکده علوم اجتماعی و در بین معترضان شده بودند. آنها در صورت حاضرنشدن وزیر علوم تهدید کرده‌ بودند که تحریم امتحانات خود را از سر خواهند گرفت. دیروز اما به‌جای وزیر، معاون فرهنگی او، دکتر غفاری، در بین دانشجویان معترض حاضر شد. غلامرضا غفاری در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره حضور خود در دانشگاه تهران گفت: «آنها [دانشجویان] تمایل داشتند که نماینده‌ای از وزارت علوم در بین آنها حضور داشته باشد و اقدامات انجام‌گرفته از سوی این وزارتخانه را برای آنها تشریح کند… کمیته‌ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رایزنی با قوه قضائیه تشکیل شده که در حال انجام وظیفه است». او در ادامه افزود: «هنگامی که احکام اولیه چند نفر از دانشجویان صادر شد، ما توصیه کردیم که این دانشجویان حتما لایحه دفاعیه برای تجدیدنظر ارائه دهند تا احکام صادره به صورت مجدد مورد بررسی قرار گیرد… البته بخش حقوقی دانشگاه تهران دانشجویان را برای تنظیم و ارائه لایحه دفاعیه یاری خواهد کرد». غفاری درباره وضعیت اعتراضات دانشکده علوم اجتماعی و تحریم امتحانات گفت: «این تحریم ملغی شده و امتحانات در حال برگزاری است».
چهارمین روز اعتراض

در چهارمین روز اعتراضات دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی، نماینده وزیر در جمع دانشجویان حاضر شد. سارا شریعتی با معترضان صحبت کرد و بیانیه‌ای هم از سوی دانشجویان خوانده شد.
به گزارش «ایسنا»، دانشجویان تجمع‌کننده، دیروز بیانیه‌ای به این شرح منتشر کردند: ۱- توقف کامل روند قضائی دانشجویانی که هنوز دادگاه بدوی‌شان تشکیل نشده است و بازگشت پرونده آنها به دانشگاه. ۲- لغو احکام قضائی صادره علیه تمام دانشجویان و بازگشت پرونده‌های ایشان به دانشگاه. ۳- حضور دانشجویان محکوم‌شده از سال جاری تحصیلی بدون هیچ‌گونه مانعی بر سر کلاس‌ها و عدم هرگونه ممنوعیت نسبت به حق تحصیل. ۴- توقف کامل روند فعلی دانشگاه و عدم پرونده‌سازی برای دانشجویان فعالی که پیگیر پرونده‌ها بوده‌اند.

پس از قرائت این بیانیه، نماینده وزیر علوم، غفاری، در بین دانشجویان گفت: «اسامی دانشجویان دارای احکام قضائی را در اختیار دادستانی تهران قرار دادیم تا در پروسه تجدیدنظر وضعیت آنها مورد توجه قرار بگیرد».

در این اجتماع اعتراضی نمایندگان دانشجوییان بر مطالبات فوری دانشجویان تاکید کردند. یکی از دانشجویان خطاب به نماینده وزیر علوم گفت: «همه دانشجویان متفق‌اند که اوایل هفته آینده نتایج پیگیری‌هایی را که اکنون قول آن را داده‌‌اید، به دانشجویان اعلام کنید تا فضای دانشکده به شرایط پیشین بازگردد. این وعده‌ها تکرار وعده‌های پیشین است، ما از شما توقع وعده‌هایی با ضمانت اجرائی داریم و نه وعده‌های بی‌اثر و انتظار داریم تمامی پیگیری‌ها شفاف اعلام شود. انتظار داریم این مسئله را به دولت بکشانید و از دولت بخواهید پشت دانشجویان باشد». دانشجوی دیگری گفت: «بسیاری از دانشجویان دادگاه‌های بدوی‌شان برگزار نشده و از این جهت احتمال اینکه بتوانیم پرونده‌های آنها را به دانشگاه بازگردانیم بیشتر است و باید سریع‌تر اقدام کنید».

۱۱ نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی چندی بعد از اعتراضات دی‌ماه سال پیش، بازداشت شدند. آنها در‌حال‌حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند. صدور احکام تعدادی از این دانشجویان موجی از انتقادات و اعتراضات را در پی داشت. برای تعدادی از این دانشجویان احکام هشت و پنج ساله حبس صادر شده است.
اعتراضات دانشجویان به این احکام حبس، هم‌زمان با مراسم زنده‌یاد دکتر قانعی‌راد در دانشکده علوم پزشکی آغاز شد. آنها با تجمع در لابی دانشکده و سرباززدن از حضور بر سر جلسه امتحانات توانستند اول استادان و مسئولان دانشگاهی را با خود همراه کنند و در ادامه مقامات رسمی را وادار به واکنش کنند.

یکی از دانشجویان معترض به روزنامه «شرق» گفت: «از همان دی‌ماه، ما بارها با نمایندگان و مقامات وزارت علوم صحبت کردیم و خواهش کردیم تا به این موضوع ورود کنند و مانع از صدور احکام سنگین برای این دانشجویان شوند؛ اما آنها از وضعیت و پرونده این دانشجویان اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. برای آنها مدارک و اسناد لازم را فرستادیم و تأکید کردیم اتهاماتی که به این دانشجویان زده شده، بسیار سنگین است و برای آنها مشکل به ‌وجود خواهد آورد».
گروه دیگری از دانشجویان مراسم افطاری رئیس‌جمهوری را برای پیگیری مشکل دانشجویان دستگیرشده انتخاب کردند. آنها سر میز افطاری، موضوع را از حسن روحانی پیگیر شدند و به او گفتند ضابط قضائی دستگیری دانشجویان، به‌طورخاص دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی، وزارت اطلاعات بوده است، اما حسن روحانی زیر بار این موضوع نرفت. صدور احکام دانشجویان نیز مربوط به این هفته یا هفته گذشته نیست، اما گویا تا زمانی که دانشکده علوم اجتماعی این مسئله را با اعتراض خود پیگیری نکردند،؛ مسئولان وزارت علوم لزومی به پیگیری آن ندیدند.

در پی اعتراضات دی‌ماه، تعداد متعددی از دانشجویان، در شهرهای متفاوت بازداشت شدند. بخشی مانند دیگر معترضان در خیابان بازداشت شدند که اغلب بدون پرونده قضائی آزاد شدند. گروه دیگری داخل ناآرامی‌ها دستگیر شدند که این اتفاق بیشتر در تهران رخ داد. بنا بر آماری که نمایندگان مجلس از جمله محمود صادقی در دی‌ماه منتشر کردند، حداقل صد دانشجو در جریان اعتراضات دی‌ماه بازداشت شده بودند. خبر دقیقی از وضعیت دانشجویان بازداشتی شهرستان در دست نیست؛ اما در برخی از استان‌ها بازداشت‌شدگان با کسب تعهد آزاد شده‌اند. در تهران دانشجویانی که با پرونده قضائی مواجه شدند، دو دسته بودند؛ گروهی پرونده آنها به دادگاه عمومی ارجاع داده شده و گروهی به دادگاه انقلاب. اعتراضات دانشکده علوم اجتماعی به وضعیت ۱۱ دانشجوی این دانشکده است که در دی‌ماه بازداشت شدند.




اعتصاب غذی خشک زینب طاهری در زندان قرچک 

• بر طبق اعلام سایت تلگرام خانم زینب طاهری وکیل مدافع محمد ثلاث که یک روز بعد از اعدام وی در روز دوشنبه بازداشت شد، این وکیل مدافع در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ٣۱ خرداد ۱٣۹۷ –  ۲۱ ژوئن ۲۰۱٨

 


بر طبق اعلام سایت تلگرام خانم زینب طاهری وکیل مدافع محمد ثلاث که چند روز پیش اعدام شد، وی در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است. این سایت تلگرامی اعلام کرده است:

برطبق اخبار موثق از منابع ما در زندان قرچک ورامین، سرکار خانم زینب طاهری از دیروز ساعت ۴ بعدازظهر به سلول انفرادی منتقل میشوند. خانم طاهری به محض بازداشت و درحضور بازپرس اعلام اعتصاب غذا کرده اند و دقایقی قبل بعلت اثرات ناشی از این اعتصاب غذای خشک به بهداری زندان منتقل شدند.
بر این اساس اکنون بیش از ۳۰ ساعت است که او در اعتصاب غذای خشک بسر میبرد و هرگونه عواقب ناشی ازین اقدام متوجه مرجع صادرکننده قراربازداشت و مسئولین زندان است.

زینب طاهری وکیل مدافع محمدرضا ثلاث، بعد از اعدام وی بازداشت شد. محمدرضا ثلاث که در پرونده ی ناآرامی‌های خیابان پاسداران در ارتباط با دروایش گنابادی به ارتکاب سه قتل متهم شده بود، روز دوشنبه ی گذشته اعدام شد.
روز چهارشنبه ٣٠ خرداد/٢٠ ژوئن، خبرگزاری فارس نوشت علت بازداشت زینب طاهری “دروغ پردازی وی در خصوص عدم مجرم بودن راننده ی جنایتکار” است.
رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است: “خانم وکیلی که این روزها با ادعای وکالت از محکوم‌علیه (محمد ثلاث)، داد بیگناهی او را سر داده اصلاً در فرایند دادرسی در دادسرا و دادگاه و در مرحله ی فرجام خواهی در دیوان عالی کشور وکیل این فرد نبوده و پرونده را مطالعه نکرده و از جزئیات پرونده اطلاع ندارد و بعد از قطعیت دادنامه با محکوم‌علیه ملاقات کرده و از او وکالت گرفته و بر مبنای آن از دیوان عالی کشور تقاضای اعاده دادرسی کرده و دیوان نیز بعد از بررسی، قرار رد درخواست اعاده دادرسی را صادر کرده است”.

قبلاً نام زینب طاهری در یکی از اطلاعیه‌های سازمان دیدبان حقوق بشر به عنوان وکیل ثلاث ذکر شده بود. وی طی یک ماه گذشته بارها با خبرگزاری‌های ایرانی به عنوان وکیل محمد ثلاث مصاحبه داشته و از جمله از امکان ملاقات متهم با خانواده‌اش خبر داده بود.

در روز اعدام ثلاث، یک پیام توئیتری که به اسم زینب طاهری است اعلام کرد که قصد دارد همه شواهد دال بر بیگناهی ثلاث را افشا کند. به دنبال خبر بازداشت خانم طاهری، در همین حساب توئیتر پیامی منتشر شد که بار دیگر بر بیگناه بودن ثلاث تأکید می‌کند. در شبکه‌های اجتماعی حتی گفته شده بود که خانم طاهری اسنادی در اختیار دارد “که نشان می‌دهد ثلاث راننده اتوبوس مرگ نبوده است”.




شادی مردم در خیابان ها 

«راموس»: برنده این بازی زنان ایران بودند! 

• علیرغم باخت ایران به اسپانیا مردم در خیابان ها به راه افتادند و بازیکن سرشناس تیم اسپانیا از حضور زنان در استادیوم آزادی حمایت کرد …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ٣۱ خرداد ۱٣۹۷ –  ۲۱ ژوئن ۲۰۱٨

 


با وجود آن که ایران بازی در برابر اسپانیا را با نتیجه یک بر صفر واگذار کرد، مردم در شهرهای مختلف ایران پس از این دیدار پرهیجان به خیابان‌ها آمده و تا پاسی از شب به رقص و پایکوبی پرداختند.

بسیاری از مردم و برخی از کارشناسان با دمیدن به فضای پرشور ناسیونالیستی حتی اعلام کردند ایران شایسته پیروزی در این بازی بوده است! بنابه گزارش رسانه ها، واکنش‌ها از شبکه‌های مجازی آغاز شد و به شادی و بوق زدن خودروها و تکان دادن پرچم ایران در خیابان‌ها رسید.

دیشب زنان برای نخستین بار به استادیوم آزادی راه یافتند و توانستند این مسابقه را از نمایشگر بزرگ این ورزشگاه تماشا کنند. این نخستین بار است که زنان ایرانی برای تماشای یک مسابقه فوتبال ولو به صورت مجازی اجازه ورود به ورزشگاه را یافتند.

پس از این رویداد، سرخیو راموس، بازیکن معروف تیم ملی اسپانیا با اشاره به حضور زنان ایرانی در استادیوم در صفحه توئیتر خود نوشت: «برندگان امشب آنها بودند. باشد که این نخستین حضور آنان زیادتر روی دهد.»

گزارش‌ها حاکی است مردم به جز تهران در شهرهای مختلف از جمله کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و کرمانشاه نیز در خیابان ها شادمانی کردند.

بسیاری از شهروندان ایرانی در کافه‌ها و مکان‌های عمومی بزرگ بازی را از صفحه بزرگ تلویزیون تماشا کردند.




سازمان ملل خواهان لغو حکم اعدام حسین‌پناهی شد 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
سه‌شنبه  ۲۹ خرداد ۱٣۹۷ –  ۱۹ ژوئن ۲۰۱٨

 


خطر اعدام در کمین رامین حسین پناهی، زندانی سنندجی است. او به اتهام “بغی” به مرگ محکوم شده و مقامات قضایی گفته‌اند حکم را پس از ماه رمضان و پیش از سالگرد دستگیری او اجرا خواهند کرد.

رامین حسین‌پناهی ۲۴ ساله و از فعالان حزب “کومله” است. او سوم تیر ۱۳۹۶ در حالی بازداشت شد که از سوی نیروهای سپاه پاسداران هدف گلوله قرار گرفته بود. او پنجم بهمن ۱۳۹۶ در دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد. این حکم ۲۰ فروردین ۹۷ به تایید دیوان‌عالی کشور رسید.

کارشناسان سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند جلوی اعدام حسین‌پناهی را بگیرند. انیس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه پرونده‌های ویژه و اعدام‌های خودسرانه، یادآوری کرده که رامین حسین‌پناهی به صورت عادلانه محاکمه نشده و در زمان بازداشت برای اعتراف علیه خودش، مورد شکنجه قرار گرفته است.

یه گزارش دویجه وله؛ خانم کالامار می‌گوید تعویق اجرای حکم اعدام حسین پناهی در فروردین، این امید را ایجاد کرد که مقامات جمهوری اسلامی این حکم را ملغی کنند و به این متهم فرصت دادرسی عادلانه بدهند.

کارشناسان سازمان ملل به گزارش‌هایی استناد می‌کنند که نشان می‌دهد رامین حسین‌پناهی در طول بازداشت، از حق دسترسی به وکیل یا خدمات پزشکی محروم بوده و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داشته است. آنها خاطر نشان کرده‌اند که حکم صادره علیه رامین حسین‌پناهی با استانداردهای بین‌المللی نیز تطابق ندارد که مجازات اعدام را برای ارتکاب به قتل در نظر می‌گیرد.

امجد حسین‌پناهی، برادر این زندانی کرد به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است: «با پایان ماه رمضان و آغاز اعدام‌ها در ایران، احتمال اجرای حکم اعدام رامین افزایش یافته و با توجه به وضعیت امنیتی در کردستان ایران و ترس از تجمعات احتمالی، نگرانی اعضای خانواده این است که این حکم بدون ابلاغ به وکیل و یا اطلاع به خانواده اجرا شود.»

دادگاه فعالیت‌های آقای حسین‌پناهی را مصداق اتهام «بغی» دانسته است. اتهامی که از سال ۱۳۹۲ در قانون مجازات اسلامی، جایگزین اتهام محاربه شده و کیفر آن مرگ است.

پیش از این، ۴۰وکیل دادگستری در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرده‌اند که پرونده رامین حسین‌پناهی با “رافت و بردباری” بررسی و حکم اعدام او متوقف شود.




بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران درباره ی غارت اموال کانون 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲٨ خرداد ۱٣۹۷ –  ۱٨ ژوئن ۲۰۱٨

 


در ادامه‌ی یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به محل برگزاری مراسم پنجاه سالگی کانون نویسندگان ایران و غارت اموال کانون در روز جمعه ۴ خرداد ۱٣۹۷، دیروز (۲۷ خرداد) کتاب های کانون نیز، که به مناسبت پنجاه سالگی کانون تهیه شده بود، مورد دستبرد این نیروها قرار گرفت و به غارت برده شد. این کتاب‌ها قرار بود با پیک موتوری به یکی از اعضای کانون تحویل داده شود. اما درست هنگام تحویل کتاب‌ها، نیروهای امنیتی سر رسیدند و با نشان دادن حکم توقیف و فیلم برداری لحظه به لحظه از ماجرا، کتاب‌ها را پس از شمارش مصادره کرده و با خود بردند. شمار کتاب هایی که به این ترتیب به غارت برده شده ٣۰ دوره از مجموعه ای ۴ جلدی است که در طول یک سال پژوهش و گردآوری مداوم و خستگی ناپذیر اعضای کمیسیون پنجاه سالگی کانون تهیه و به چاپ سپرده شده است. عنوان‌های این مجموعه به ترتیب عبارت‌اند از «فعالیت‌ها»، «تقویم سرکوب (آزار، زندان، قتل)»، «ارکان کانون نویسندگان ایران»، «گفت‌وگوها و نوشته‌ها»، «بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها، پیام‌ها و نامه‌ها» و سرانجام «پوسترهای کانون» به مناسبت‌های گوناگون.

روشن است که مأموران امنیتیِ جمهوری اسلامی با این سرکوب‌های غارتگرانه می‌خواهند اعضای کانون را از فعالیت بازدارند و از اشاعه‌ی اهداف و اندیشه‌های کانون جلوگیری کنند. از یک سو، در ادامه‌ی پرونده سازی و پاپوش دوزی برای فعالان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، می‌کوشند برای فعالان کانون نیز پرونده سازی کنند و بدین سان آنان را از فعالیت بازدارند. فیلم برداری از صحنه‌ی تحویل کتاب‌های کانون و نیز امضا گرفتن از پیک با همین هدف پرونده سازی صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر، مذبوحانه تلاش می‌کنند با غارت و مصادره‌ی اموال کانون، و در واقع با نابودیِ حاصل زحمات و ازخودگذشتگی‌های اعضای کانون، مردم را از دسترسی به کانون و ایستادگی و تلاش آن در راه مخالفت با سانسور و مبارزه برای آزادی بیان محروم سازند.

کانون نویسندگان ایران اعمال راهزنانه، غارتگرانه و ضدانسانی آزادی ستیزان سرکوبگر را محکوم می‌کند و خواهان استرداد این مجموعه‌ی کتاب ها و نیز اموال دیگری است که در یورش روز ۴ خرداد ۹۷ به غارت برده شده‌اند.

بدیهی است که هیئت دبیران کانون به رغم همه‌ی فشارها و تنگناهای سرکوبگرانه استوارتر و مقاوم تر از همیشه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

کانون نویسندگان ایران
۲٨/٣/۱٣۹۷




ادامه ی اعتراضات دانشجویی در دانشگاه تهران 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲٨ خرداد ۱٣۹۷ –  ۱٨ ژوئن ۲۰۱٨

 


در ادامه اعتراض دانشجویان به احکام سنگین صادر شده برای فعالین صنفی، صبح امروز و پس از لغو امتحانات روز گذشته، دانشجویان دانشگاه تهران در حیاط دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه دست به تحصن و تجمع زدند

دانشجویان ضمن درخواست توقف فوری و بدون قید و شرط روند پیگرد قضایی دانشجویان و تبرئه آن ها، این پرسش را داشتند که مسئولین و به ویژه اساتید دانشگاه چه پیگیری در دفاع از ساحت دانشگاه و امنیت حریم آن کرده اند و چرا تاکنون سکوت کرده اند؟!

در ادامه، تعدادی از اساتید این دانشکده در جمع دانشجویان حضور پیدا کردند و با قول پیگیری جدی در خصوص روند قضایی مرتبط با بازداشت دانشجویان و تبرئه آن ها، خواستار عدم تحریم امتحانات از جانب دانشجویان شدند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حکم‌های صادر شده زندان برای دانشجویان بازداشت شده در دی‌ماه ۹۶، چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده و از شرکت در امتحانات خودداری کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۸ خرداد در اعتراض به صدور حکم‌های زندان برای تعدادی از دانشجویان بازداشت شده در اعتراض‌های دی ماه ۹۶ و «امنیتی» شدن فضای دانشگاه تجمع کردند.

در همین حال محمد کاظم پرهیزکار دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت که دانشجویان معترض اعلام کرده‌اند تا مقامات وزارت علوم و دیگر نهادها به اعتراض‌شان پاسخ ندهند در امتحانات شرکت نخواهند کرد.

به گفته آقای پرهیزکار، مهدی اعتمادی رئیس دانشکده علوم اجتماعی همراه با چند تن از اساتید این دانشکده در جمع دانشجویان حضور پیدا کرده و از آنان خواستند که در امتحانات شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، آقای اعتمادی در جمع دانشجویان همچنین گزارشی از پیگیری‌های خود برای لغو حکم زندان دانشجویان ارائه کرده است.

روز یکشنبه نیز تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، همزمان با تشییع جنازه محمد امین قانعی‌راد، جامعه‌شناس، به حکم‌های زندان صادر شده برای دو دانشجو اعتراض کرده بودند.

سینا عمران و علی مظفری، دو فعال دانشجویی دانشگاه تهران، از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، محرومیت از فعالیت‌ سیاسی و ممنوعیت حضور در فضای مجازی محکوم شده‌اند.

در صورت اعتراض این دو دانشجو، این احکام‌ در دادگاه تجدیدنظر بررسی خواهد شد.

سینا درویش عمران، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان آلمانی دانشگاه تهران و علی مظفری دانشجوی انسان‌شناسی این دانشگاه، از جمله فعالان صنفی‌دانشجویی بودند که نهم و دهم دی ماه ۹۶ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند.

در همین حال، فاطمه سعیدی نماینده تهران در مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «از مسئولان مربوطه قول گرفته بودیم برای دانشجویان بازداشتی پرونده‌سازی نشود اما بدعهدی کردند. وزیران اطلاعات و دادگستری باید پاسخگو باشند».

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز خواستار آن شد که قوه قضائیه در حکم‌های صادر شده برای دانشجویان تجدیدنظر کند و «رأفت خاصی در برخورد با دانشجویان داشته باشد».

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، نیز گفته که موضوع صدور حکم زندان برای دانشجویان «در دولت مطرح شده و پیگیر کارشان هستیم».
خانم مولاوردی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

همزمان با اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، بیش از ۱۰۰ دانشجو بازداشت شدند و برخی از نمایندگان مجلس از جمله فرید موسوی اعلام کردند که بازداشت آنها «پیشگیرانه» بوده است.

محمود صادقی، نماینده مجلس، روز ۱۱ اسفند ۹۶ از تشکیل پرونده قضایی برای ۵۰ نفر از این دانشجویان خبر داده بود.

در همین حال، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور اسفند پارسال خبر داده بود که لیلا حسن‌زاده، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران، به شش سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

سینا ربیعی، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیز به یکسال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محسن حق‌شناس، دانشجوی طراحی صحنه این دانشگاه، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

با این حال گروه‌های مختلف دانشجویی در سال‌های اخیر بارها نسبت به «امنیتی ماندن» فضای دانشگاه‌ها و «ستاره دار شدن» دانشجویان اعتراض کرده‌اند.




بازداشت جمعی در برابر زندان اوین 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۲۷ خرداد ۱٣۹۷ –  ۱۷ ژوئن ۲۰۱٨

 


رضا خندان، وکیل و کنشگر اجتماعی که برای اعتراض به بازداشت همسرش نسرین ستوده به مقابل زندان اوین رفته بود همراه با گروه دیگری از همراهانش، روز یکشنبه در برابر این زندان دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری ها، رضا خندان صبح یکشنبه ۲۷ خرداد برای درخواست آزادی همسرش نسرین ستوده، به همراه گروه کوچکی از وکلا و کنشگران سیاسی و اجتماعی و نیز شماری از مردم عادی در برابر زندان اوین تهران حضور یافته بود.

آزیتا پولادوند، یکی از وکلایی که در تجمع مقابل زندان اوین حضور داشته به یورونیوز گفت چند تن دیگر از همراهان آقای خندان نیز به دست نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گفته این وکیل دادگستری، به جز رضا خندان، افراد دیگری از جمله پیام‌ درفشان، آرش کیخسروی، داود فرهاد، آقای بهروان و دکتر میثمی نیز دستگیر شدند.

نسرین ستوده، وکیل و کنشگر حقوق بشر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. روز پنج‌شنبه گذشته نیز شماری از کنشگران حقوق مدنی به همراه جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد برای اعتراض به حبس خانم ستوده در برابر زندان اوین تجمع کرده بودند.

پیش از این گفته شده بود که خانم ستوده برای گذراندن محکومیت حبس ۵ ساله به زندان منتقل شده اما ظاهرا خود او در گفتکو با همسرش از درون زندان گفته که بازداشتش به خاطر پرونده «دختران خیابان انقلاب» است.

نسرین ستوده وکالت یکی از متهمان کارزار مبارزه با حجاب اجباری معروف به «دختران خیابان انقلاب» را بر عهده دارد.

در روزهای گذشته ۲۵ تن از کنشگران ایرانی با امضای نامه‌ای بازداشت نسرین ستوده را «غیر قانونی» خوانده و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر او شده بودند.

چند نهاد بین‌المللی از جمله دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار آزادی خانم ستوده شده‌اند.

نسرین ستوده یک بار دیگر نیز در ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» دستگیر شده و تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ در بازداشتگاه اوین حبس شده بود. پس از آزادی، بنابر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت ستوده از تاریخ مهر ۱۳۹۳ به مدت ۳ سال باطل شد.