روز ۱۲ مرداد دادگاه اسماعیل بخشی و علی نجاتی از نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، سپیده قلیان فعال کارگری و امیرحسین محمدیفرد، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی از نویسندگان نشریهی اینترنتی گام در شعبهی ۲٨ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار میشود. همهی آنها در جریان اعتراضهای سال گذشتهی کارگران شرکت هفت تپه بازداشت شدهاند. کانون نویسندگان ایران در بارهی این محاکمه بیانیه ای منتشر کرده است. در بخشی از اپن بیانیه که امروز منتشر شده است، آمده: «متهمان دادگاه ۱۲ مرداد حتی با معیارهای حداقلیِ حقوق شهروندی، نه تنها جرمی مرتکب نشدهاند که به حق شهروندی و انسانی خود عمل کردهاند». کانون در پایان بیانیه « با تاکید برحق آزادی بیان بیهیچ حصر و استثنا» خواهانِ «آزادی فوری و بیقیدوشرط » بازداشتشدگان اعتراضات هفت تپه شده است.
متن کامل بیانیه در بارهی محاکمهی کارگران معترض و مدافعان آنها
روز ۱۲ مرداد سال جاری قرار است اسماعیل بخشی نمایندهی کارگران نیشکر هفتتپه، سپیده قلیان فعال کارگری، علی نجاتی عضو سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه و امیرحسین محمدیفرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی اعضای نشریهی اینترنتی گام در شعبهی ۲٨ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شوند. در سال گذشته چند هزار کارگر شرکت نیشکر هفت تپه برای حفظ شغل و گرفتن دستمزدهای پرداخت نشدهشان دست به اعتراض زدند و کسانی را به نمایندگی انتخاب کردند؛ کسانی اخبار و گزارشهای آن اعتراضها را بازتاب دادند. حال آن نمایندگان و مدافعان و بازتابدهندگان پس از ماهها بازداشت و تحمل رنج فراوان قرار است چند روز دیگر به دادگاه برده شوند. از آنها دو تن نمایندهی کارگران معترضاند و پنج تن دیگر نویسنده و فعال رسانهای. پیداست که تشکیل دادگاه برای آنها و جرمانگاری اعتراض و بازتاب اخبار و نوشتن پیرامون مسائل آن به معنای محاکمهی آزادی بیان است. متهمان دادگاه ۱۲ مرداد حتی با معیارهای حداقلیِ حقوق شهروندی، نه تنها جرمی مرتکب نشدهاند که به حق شهروندی و انسانی خود عمل کردهاند. هر جامعهای بدون وجود و حضور اینگونه انسانها به قهقرا میرود. آنها، بر خلاف انشای سیستم دادرسی و محاکم، ضامن “امنیت” اجتماعی مردم هستند. در شرایطی که حاکمان توانایی حل مشکلات ویرانگرجامعه را ندارند تشکیل این دادگاهها در راستای معترضزدایی از راه ایجاد هراس و زندان و شلاق و اعدام است. هم از این روست که شمار دادگاهها روند افزایشی دارد و به حکمهای سنگین ختم میشود.
کانون نویسندگان ایران با تاکید برحق آزادی بیان بیهیچ حصر و استثنا، برگزاری چنین دادگاههایی را محکوم میکند و خواهان آزادی فوری و بیقیدوشرط اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، علی نجاتی، امیرحسین محمدیفرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، عسل محمدی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی است.
کانون نویسندگان ایران ۱۰ مرداد ۱٣۹٨
سپیده قلیان در نهمین روز اعتصاب غذایش به بیمارستان منتقل شد
سپیده قلیان روز گذشته در نهمین روز اعتصاب غذایش و در حالی که ۴روز از این مدت را در اعتصاب غذای خشک سپری کرده، دچار ضعف شدید، بیحالی و سرگیجه شده است، اما با این وجود بخاطر بدرفتاری عوامل بهداری قرچک حاضر به مراجعه به بهداری نشده است.
به گزارش کمپین حمایت از بازداشتشدگان هفتتپه و زندانیان ترقیخواه با شدت گرفتن بیحالی سپیده و کاهش سطح هوشیاری او توسط همبندیها به عوامل زندان اطلاع داده شده و سپیده توسط زندانبانان به بیمارستان منتقل میشود. در حالی که هیچ اطلاعی به خانواده سپیده داده نمیشود و آنان از طریق سایر زندانیان در جریان وضعیت سپیده قرار میگیرند. خانواده سپیده قلیان پس اطلاع از شرایط سپیده اقدام به پیگیری وضعیت وی میکنند که هیچ پاسخی از مسئولان زندان نگرفته و با مراجعه به بیمارستانهای منطقه سپیده را در حالی که تحت درمان با اکسیژن نازال بوده در بیمارستان ستاری قرچک پیدا میکنند. سپیده شب گذشته به ccu منتقل شده و در آنجا تحت درمان قرار گرفته است، اما پس از هوشیاری کامل از ادامه درمان امتناع ورزیده و با رضایت شخصی خود از بیمارستان ترخیص و به زندان قرچک منتقل شده است.
در ادامه ی این گزارش آمده است: عوامل زندان و عوامل قضایی مسئول مستقیم حفظ جان و سلامت سپیده قلیان هستند و در دادگاه روز شنبه باید شرایط جسمی ویژه و خطیر سپیده و امیرحسین مورد توجه قرار بگیرد.
تجمع خانواده های بازداشت شدگان اعتراضات هفت تپه و سایراخبارکارگری طی ۲ روز گذشته
بر اساس اخبار منتشره در فضای مجازی، روز چهارشنبه ٩ مردادماه ۱۳۹۸، جمعی از خانواده های بازداشت شدگان اعتراضات هفت تپه و روز جهانی کارگر به همراه فعالان مدنی و کارگری و چند تن از اعضای کانون نویسندگان ایران برای حمایت از امیرحسین محمدی فرد و دیگر بازداشتیان اعتراضات هفت تپه و روز کارگر در مقابل زندان اوین تجمع کردند.
تجمع کنندگان با در دست گرفتن پلاکاردها و عکس هایی از بازداشت شدگان اعتراضات هفت تپه و روز کارگر خواستار آزادی آنان شدند.
امیرحسین محمدی فرد از تاریخ ۱۳ تیرماه در اعتراض به عدم تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و بی توجهی مسئولین زندان به وضعیت جسمانی ساناز اله یاری دست به اعتصاب غذا زده است.
جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه طی روزهای آتی در تاریخ ۱۲ مردادماه برگزار خواهد شد.
تجمع کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه خراسان
روز چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه خراسان در اعتراض به چند ماه حقوق معوقه خود، مقابل فرمانداری شهرستان نیشابور، دست به تجمع اعتراضی زدند.
این سومین اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن در روزهای اخیر است. مسئولان تراورس شرکت کارفرمای کارگران خط و ابنیه خراسان تا کنون بارها وعده پرداخت حقوق عقبافتاده کارگران را داده اند اما به این وعده عمل نکردهاند.
سهشنبه ۸ مرداد نیز کارگران راهآهن نورآباد شازند در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خرداد و مزایای خود دست از کار کشیدند. شرکت جوشگستر کارفرمای این کارگران تنها حقوق اردیبهشت آنها را پرداخت کرده است. دوشنبه ۷ مرداد نیز کارگران راهآهن بندرعباس خط راهآهن را مسدود کردند و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.
به گفتهی کارگران راهآهن، همکاران آنها در شهرهای دیگر از جمله شاهرود، کرج، اندیمشک، زاگرس، اسلامشهر، تهران و هرمزگان نیز حقوق خود را دریافت نکردهاند. کارگران جنوب شرق زاهدان نیمی از مطالبات خود را دریافت کردهاند.
کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن که اغلب در سرمای زمستان و گرمای تابستان در محوطه باز کار میکنند، در معرض آسیبهای جدی قرار دارند. این کارگران اغلب پیمانی و فاقد امنیت شغلیاند و از حق سختی کار و سایر مزایا محروم هستند.
تجمع اعتراضی کارگران شرکت پخش فراورده های نفتی در ماهشهر
روز دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از کارگران شرکت پخش فرآورده های نفتی انبار شهید نور بخش ماهشهر در اعتراض به استخدام نیروی کار غیر بومی، مقابل فرمانداری شهرستان ماهشهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.
این کارگران در حدود ۳۰ نفر بودند و نسبت به بکار نگرفتن نیروی بومی دارای بیش از چهار سال سابقه در انبار شهید نوربخش پخش فرآورده های نفتی بندر ماهشهر، معترض شدند.
این کارگران گفتند: “ما سالهاست در این انبار مشغول به کار هستیم اما در کمال تعجب مدیران شرکت اقدام به جذب نیروی غیر بومی کردند”.
آنها اظهار داشتند: “اولویت برای جذب نیرو باید به کارگران بومی منطقه داده شود ولی مدیران شرکت شهید نوربخش این اصل را نادیده گرفتند”.
این کارگران معترض افزودند: “از فرماندار و نماینده مردم ماهشهر در مجلس انتظار می رود به این مساله ورود جدی داشته باشند تا حق نیروهای بومی پایمال نشود”.
تجمع اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران
روز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران در اعتراض به نحوه اجرای ماده ۱۲ «قانون ایجاد شهرهای جدید»، مقابل فرمانداری ساوجبلاغ واقع در بخش قدیمی شهر هشتگرد، تجمع کردند.
معترضان با اشاره به انتظار بیست و هفت ساله خود برای تحویل زمینهایشان در فاز پنج هشتگرد، گفتند: “علاوه بر این انتظار طولانی، آنچه ما را آزار میدهد، نحوه اجرای ماده ۱۲ قانون ایجاد شهرهای جدید است. بر اساس آن وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است پس از اطمینان از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت در «شهر جدید» مراتب را به وزارت کشور اعلام کند تا شورای شهر و شهرداری تشکیل شود”.
آنها افزودند: “پس از ایجاد شهرداری، شرکت عمران شهر جدید موظف است فضاهای عمومی پیشبینی شده در طرح و تأسیسات زیربنایی را پس از تکمیل و آماده شدن نقشهها و اسناد و مدارک مربوط به مجوزهاو گواهیهای صادر شده و نقشههای مرحلهبندی ساخت را به صورت بلاعوض به شهرداری تحویل دهد”.
اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران با اشاره به اقدامات عمران هشتگرد و درخواست آن برای دریافت قدرالسهم، افزودند: “با توجه به ضرورت اعمال ماده ۱۲ دیگر، شرکت عمران نمیتواند مدعی دریافت قدر السهم شود. البته عمران اقداماتی برای ارتقای فضاهای عمومی انجام داده؛ اما مغایر با نقشه ابتدایی است که در سال ۷۸ توسط دفتر طراحی و معماری تدوین شده بود”.
نمایندگان معترضان بیانیهای را که از پیش آماده کرده بودند، در جمع قرائت کردند تا اعضا از خواستههای جدید مطلع شوند.
تعداد افرادی که از طریق این تعاونی به شکل قانونی و غیرقانونی زمین خریدهاند، حدود ۲۰ هزار نفر است. تعداد زیادی از آنها کارگران برق تهران هستند که سالها در منازل اجارهای مستقر بودهاند.
سلیم نژاد (رئیس هیات مدیره تعاونی مسکن کارگران برق تهران) پیشتر در مورد مشکلات تحویل زمینها به اعضا گفته است: “ابتدا باید بگویم که قرار پلاک تحت تصرف را با شهرداری بستهایم و کارهای اداری آن انجام شده است که باید در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود تا بعد زمینها برای واگذاری آماده شوند. منتها عمران هشتگرد هم قدر السهم میخواهد که ما با آن مخالف هستیم.
در این مورد جلساتی برگزار کردهایم و به فرمانداری و شهرداری نامه نوشتهایم. بر اساس ماده ۱۲ قانون زمین شهری؛ پس از اینکه شهرداریها در اراضی که چند ده هزار سکنه دارد، مستقر میشوند تنها شهردار تصمیمگیرنده است و نه عمران آن شهر. عمران تنها میتواند به فعالیتهایش با هماهنگی شهرداری ادامه دهد و نمیتواند دخالت مستقیم داشته باشد اما عمران این قانون را قبول نمیکند و میگوید من هم سهم دارم.
تجمع کارگران شهرداری منطقه ۷ اهواز
روز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از کارگران شهرداری منطقه ۷ اهواز در اعتراض به حقوق معوقه خود، مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اهواز، دست به تجمع اعتراضی زدند.
بر اساس این گزارش، حدود یک هفته قبل شهردار اهواز با صدور بخشنامه ای خطاب به شهرداران مناطق اعلام کرد تا مدیران، حقوق خود را پس از پرداخت مطالبات کارگران دریافت کنند.
اما اینک و کمتر از ده روز شاهد تجمع کارگران شهرداری منطقه ۷ بدلیل عدم پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه، مقابل ساختمان مرکزی و پشت دیوار دفتر شهردار اهواز هستیم.
تجمع کارگران خط ابنیه و فنی راه آهن
روز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از کارگران خط ابنیه و فنی راه آهن بندر عباس برای دومین بار و ناحیه نورآباد شازند در اعتراض به چند ماه حقوق معوقه خود، در مسیر راه آهن، تجمع و اعتصاب کردند.
معوقات مزدی کارگران شهرداری یزد
عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه طبق قرارداد شهرداری یزد با شرکتهای تامین نیروی انسانی، پرداخت مطالبات مالی از سوی شهرداری با تاخیر دو ماهه است، گفت: “شرکتها می بایست حقوق را پرداخت نمایند که طبق بررسی ها، آنها هم حقوق کارگران را با دو ماه تاخیر به صورت علی الحساب پرداخت می کنند”.
عامری، دلیل علی الحساب پرداخت شدن حقوق کارگران را مسائل حقوقی حوزه کار دانست و گفت: “در سال ۹۸ طبق قرارداد قبلی شهرداری با شرکتها، حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت منظور شده بود که در عمل این میزان حدود ۳۰ درصد رشد داشت و این اختلاف نیاز به ترمیم قرارداد داشت که البته اکنون انجام شده و به همین دلیل در چند ماه اول سال، شرکتها به صورت علی الحساب حقوق ها را پرداخت کردند”.
معوقات مزدی کارگران شهرداری اهواز
کارگران شهرداری منطقه ۷ در اعتراض به ۴ ماه حقوق معوقه خود، تجمع کردند.
بر اساس این گزارش، حدود یک هفته قبل شهردار اهواز با صدور بخشنامه ای خطاب به شهرداران مناطق اعلام کرد تا مدیران، حقوق خود را پس از پرداخت مطالبات کارگران دریافت کنند.
اما اینک و کمتر از ده روز شاهد تجمع کارگران شهرداری منطقه ۷ بدلیل عدم پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه، مقابل ساختمان مرکزی و پشت دیوار دفتر شهردار اهواز هستیم.
معوقات مزدی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن
به گزارش هرانا، کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نواحی کرج، اسلامشهر، رباط کریم، بندرعباس و نورآباد شازند از چندین ماه حقوق معوقه خود خبر دادند.
این کارگران گفتند: کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نواحی کرج، اسلامشهر، رباط کریم که تحت نظارت تراورس است ۳ماه حقوق معوقه دارند.
به گفته این کارگران، عدم پرداخت حقوق کارگران توسط شرکت تراورس غیر قانونی میباشد زیرا تمامی شرکت های راه آهن زودتر از موعد حقوق کارگران را پرداخت میکنند.
این کارگران اظهار کردند: طبق آخرین خبرها تراورس ورشکسته شده است زیرا از مسئولین آن شرکت هیچ پاسخی در خصوص مطالبات خود دریافت نمیکنند.
کارگران راه آهن ناحیه بندر عباس نیز بدلیل دریافت نکردن چندین ماه حقوق در مسیر خط راه آهن اعتصاب کردند. کارگران گفتند: بیمه تکمیلی و چند ماه بیمه تامین اجتماعی قرارداد نداریم.
کارگران راه آهن نورآباد شازند نیز بدلیل دریافت نکردن حقوق خرداد ماه و دریافت نکردن مزایا صبح امروز سه شنبه دست به اعتصاب زدند.
طبق گفته کارگران شرکت جوش گستر اراک فقط حقوق اردیبهشت را پرداخت کرده است. ضمن اینکه کارگران این بخش سختی کار و اضافه کار ندارند.
تجمع فعالان صنفی معلمان
به گزارش شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، روز یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از فعالان صنفی معلمان جهت پیگیری وضعیت محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی معلمان محبوس در زندان اوین، مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار دست به تجمع اعتراضی زدند.
گفته می شود در این تجمع مشخص شد که هیات رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش با درخواست مرخصی بدون حقوق محمد حبیبی مخالف کرده است.
مرگ یک کارگر در مینودشت
به گزارش میزان، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گلستان از مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر برق گرفتگی خبر داد.
وی گفت: “پس از حضور ماموران در محل مشاهده شد، جوان ۲۱ سالهای حین کار با دستگاه تهیه بتن دچار برق گرفتگی شده که بلافاصله توسط عوامل امدادی به مراکز درمانی منتقل شد”.
بهرامی با بیان اینکه جوان حادثه دیده به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان جان باخت، بیان داشت: “کارشناسان علت این حادثه را بی احتیاطی از سوی این جوان اعلام کردند”.
مصدومیت یک کارگر در تهران
یک کودک کار بر اثر گیر کردن انگشتانش در چرخ گوشت صنعتی دچار آسیب جدی از این ناحیه شد.
کودک ۱۶ سالهای در یک رستوران در تهران واقع در بلوار آیتالله کاشانی، بلوار اباذر، مشغول کار با چرخگوشت صنعتی بود که ناگهان دست چپ وی در درون چرخگوشت صنعتی فرو رفت و چهار انگشت دست وی به سختی دچار آسیبدیدگی شد.
آتشنشانان فرد مصدوم را به بیمارستان امام خمینی انتقال داده و در بخش اورژانس و در حضور عوامل بیمارستان، بدنه چرخگوشت را برش داده و پس از رهاسازی دست مصدوم از میان چرخگوشت، این کارگر مصدوم را برای انجام اقدامات درمانی لازم در اختیار پزشکان بیمارستان قرار دادند.
مرگ یک کارگر در ساری
مسئول آتش نشانی ساری از مرگ یک کارگر ساختمانی به دلیل ریزش آوار خبر داد.
حمید هاشمی با اعلام اینکه کارگر ۳۲ ساله ساروی به دلیل نبود ایمنی در محل کار جان باخت، افزود: “همکاران ما در محل حادثه حضور دارند و عملیات انتقال جسد انجام شده است”.
مرگ این کارگر ساختمانی در حال رخ داد که چند روز گذشته پزشکی قانونی مازندران از افزایش ۳۲ درصدی حوادث حین کار صحبت به میان آورد.
مسئولان پزشکی قانونی مازندران اعلام کردند که در سه ماهه سال جاری ۲۵ نفر در حین کار فوت کردند که بیشترین آمار تلفات حوادث کار در شهرستانهای ساری با ۶ نفر و چالوس و قائمشهر هر کدام با سه مورد ثبت شده است. بیشترین آمار ثبت شده پزشکی قانونی مربوط به اردبیهشت و خردادماه با ۱۲ نفر اعلام شده است. تعداد ۲۰ نفر از افراد فوت شده متاهل و بقیه مجرد هستند و سه نفر از افراد فوت شده افغان بودند. بیشترین افراد فوت شده داری میانگین سنی ۲۱ تا ۳۰ هستند که به دلیل اصابت جسم سخت فوت کردند.
سقوط از بلندی، سوختگی، برق گرفتگی از دیگر دلائل مرگ حین کار در مازندران ثبت شده است.
صمد ربانی رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی ساری،با اعلام اینکه کارگاه ساختمانی متعدد در ساری وجود دارد، افزود: “بازرسیها به صورت مستمر باید انجام شود”.
وی با اعلام اینکه برخی مواقع بازرس کار نسبت به تعطیلی کارگاه اقدام میکند،گفت: “اما به راحتی این پروژهها به دلیل داشتن رابطه فعالیت کارگاه نا ایمن از سر گرفته میشود”.
ربانی خاطر نشان کرد: “کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد از فعالیت ساختمانی به صورت قانونمند انجام میشود”.
وی اضافه کرد: “نظارتها امری مغفول مانده در ساخت و ساز است، عدم نظارتها نه تنها در بحث ایمنی بلکه در کیفت ساختمانها هم مشاهده میشود”.
رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی ساری یادآور شد: “پراکندگی ساخت و ساز در شهرستان ساری زیاد بوده و بسیاری از ساختمانها حتی مجوز برای ساخت و ساز و تعمیر ندارند و به نوعی آشفته بازاری در صنعت ساخت و ساز شهرستان ساری وجود دارد”.
مرگ ۴۲۱ کارگر طی سه ماه
به گزارش مهر، در سه ماه نخست سال، ۴۲۱ کارگر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۱۷ نفر مرد و ۴ نفر زن بودند.
طی ماه های فروردین تا پایان خرداد سال ۱۳۹۸، ۴۲۱ نفر کارگر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۹ درصد رشد را نشان می دهد.
در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین آمار تلفات حوادث ناشی از کار در استان های تهران با ۱۱۰، اصفهان با ۲۷ و خراسان رضوی و مازندران هر یک با ۲۵ نفر فوتی ثبت شده است.
همچنین استان های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری هر یک با ۲، سیستان و بلوچستان با ۳ و ایلام با ۴ مورد متوفی کمترین آمار تلفات حوادث ناشی از کار را در این مدت داشته اند.
بر اساس این گزارش طی سال گذشته بیشترین آمار تلفات با ۴۲۴ فوتی مربوط به استان تهران و کمترین آن با سه فوتی مربوط به استان ایلام بوده است.
همچنین بر اساس میزان مرگ ها در مقایسه با جمعیت هر استان، استان های بوشهر با ۴.۴ و پس از آن یزد با ۳.۶ و تهران با ۳ متوفی در هر صد هزار جمعیت بیشترین و استان کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی با ۰.۸، چهارمحال و بختیاری با ۰.۹ و سیستان و بلوچستان با ۱.۲ متوفی در هر صد هزار جمعیت کمترین میزان مرگ بر اثر حوادث ناشی از کار به نسبت جمعیت در سال ۱۳۹۷ را داشته اند.
طی این مدت در حوادث ناشی از کار عمده ترین علت مرگ را سقوط از بلندی تشکیل داده است. بر اساس آمارهای موجود طی این مدت ۱۵۴ نفر از متوفیات حوادث کار بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده اند که ۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
پس از آن برخورد جسم سخت با ۱۱۳، برق گرفتگی با ۶۰، سوختگی با ۴۳ و کمبود اکسیژن با ۱۷ فوتی در رتبه های بعدی علل مرگ بر اثر حوادث کار قرار می گیرند.
همچنین ۳۴ نفر دیگر نیز به دلایلی دیگر در حوادث کار جان خود را از دست داده اند.
تجمع مالکان خودرو در منطقه آزاد اروند
روز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از مالکان خودرو در اروند برای دومین روز متوالی در اعتراض به عدم ترخیص خودروهایشان، مقابل ورودی اداره گمرگ خرمشهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.
۲۲۷ دستگاه خودروی وارداتی به منطقه آزاد اروند مدت ۱۸ ماه است که در گمرک این منطقه متوقف شده و اجازه ترخیص به آنها داده نمی شود.
این خودروهای وارداتی از سال ۱۳۹۶ تاکنون در پارکینگ گمرک منطقه آزاد اروند دپو شده و مالکان آنها طی این مدت بارها برای ترخیص خودروی خود اقدام کرده و دست به تجمع زدند اما این اقدام آنها تاکنون نتیجه ای در بر نداشته و خودروهای مذکور به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب در زیر نور آفتاب ، باران و هوای شرجی منطقه دچار آسیب شده اند.
تجمع اعضای خانواده قربانیان و مجروحان تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
روز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از اعضای خانواده قربانیان و مجروحان تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران مقابل دادسرای ویژه کارکنان دولت دست به تجمع اعتراضی زدند.
تجمع کنندگان با در دست داشتن بنری که روی آن نوشته شده بود “ما خانوادههای داغدار قربانیان فاجعه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تهران خواهان سی سال حبس و انفصال دائم از خدمت برای دکتر مسعودی ریاست دانشگاه، پیمانکار و سایر مسئولین بی کفایت دانشگاه آزاد اسلامی هستیم” خواستار مجازات عاملان این حادثه شدهاند.
لازم به یادآوری است که در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران در تاریخ ۴ دیماه ۱۳۹۷، ۱۰ نفر کشته و تعدادی از دانشجویان نیز زخمی شدند.
تجمع خانواده های کودکان مبتلا به بیماری “ام پی اس”
روز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از خانواده های کودکان مبتلا به بیماری “ام پی اس” در اعتراض به عدم توزیع دارو، مقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند.
آنها به ایسنا گفتهاند توزیع داروی مورد نیاز برخی از تیپهای این بیماری مدت زیادی است که قطع شده و همین امر عوارض جدی و شدیدی را برای این کودکان به وجود آورده است.
بیماری ام پی اس که در اصطلاح علمی به نام موکوپلی ساکاریدوز شناخته میشود جزو بیماریهای نادر است و به دلیل جهش در یک ژن رخ میدهد. طبق اطلاعات مندرج در وبسایت “بنیاد بیماریهای نادر ایران” پیشتر تلاشهایی برای تشکیل انجمن بیماری ام پی اس از سوی گروهی از والدین و پزشکان بیمارستان صارم در تهران صورت گرفت که با مخالفت بهزیستی این تلاشها ناکام ماندند.
تجمع سپرده گذاران موسسه های مالی کاسپین و فرشتگان
به گزارش هرانا، امروز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸، جمعی از سپرده گذاران موسسه های مالی کاسپین و فرشتگان در اعتراض به عدم بازپرداخت سپرده هایشان و عدم اجرای مصوبه ۲۳۶ مجلس مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری در تهران، تجمع کردند. اعتراض سپرده گذاران موسسههای مالی و اعتباری از حدود سه سال پیش آغاز شد و دولت و بانک مرکزی پرداخت مطالبات سپرده گذاران از طریق بانکهای دولتی و خصوصی را متعهد شدند.
پروین محمدی: متهمان واقعی اتهامات وارده بر ما، شمایید
روز جهانی کارگر امسال توانست بیش از پیش چهره مدافعان سرمایه را به نمایش بگذارد
روزی که کارگران بیش از صد سال است در دنیا و همه کشورها به خیابان می آیند و دردهایشان را فریاد میزنند و خواهان زندگی برابر برای انسانها میشوند. اما در ایران مسئولین و دولتمردان و دستگاه قضا حتی از تحمل شنیدن درد عاجز هستند چه رسد به درمان درد.
نزدیک به سه ماه از روز جهانی کارگر امسال میگذرد اما کماکان تیتر هر روزه اخبار ، ادامه بازداشت و احضار و صدور احکام دادگاه برای شرکت کنندگان در این تجمع است. کارگرانی که از سر درد بی حد تحمیل شده به زندگی شان از طرف دستگاههای مربوطه دولتی، این روز را مناسب دیدند و در جلوی به اصطلاح خانه ملت تجمع آرامی را برگزار کردند.
سه شمشیر بران قوه قضائیه برای سربریدن صدای اعتراض کارگران کماکان افراشته است و کارگران بیشتری را به تیغ میکشد
_ شمشیر اول :اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور
_ شمشیر دوم: اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی
_ شمشیر سوم: اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی
اتهاماتی که میتوانند طبق قانون سالها محکوم به آن را از زندگی ساقط کنند و به زندان بیاندازند. اتهاماتی که برای اکثر کارگران معترض بکارگرفته میشود تا بتوانند گلوی آنان را بیشتر فشار دهند تا جرات بیان درد را از آنان بگیرند.
آیا شما مسئولین در جلسات تصمیم گیری برای کشور در همه ارگانها به این جرایم متهم نیستید؟!!!
شما که با تصمیمات ضدکارگری تان زندگی و امنیت را برای ۹۹ درصد جامعه به جهنم تبدیل کرده اید. شما که با مصوباتتان سیاهی را برای سفره ها و سرنوشت تک تک اعضای خانواده های ما به بار آورده اید.
آیا دستمزد سالانه را شما تصویب نمی کنید که خفت از آن میبارد؟!!
آیا قیمت گوشت ، لبنیات، میوه، مسکن، ماشین، درمان،آموزش و … را شما تعیین نمی کنید که یکی یکی از زندگی اکثریت کارگران در حال حذف شدن هستند و کشف آمار کودکان دچار سؤتعذیه دستاورد تصمیمات اقتصادی اتان میشود؟!!!!
آیا شما شرکتها را با واگذاری و خصوصی سازی و رانت خواری به ورشکستگی نکشانده اید که عوارض آن همچون خانه خرابی و بیکاری و بی افقی زندگی جوانان و …مستقیما خانواده های اکثریت مزدبگیر جامعه را به خطر انداخته است؟!!
آیا شما با رشد شرکتهای پیمانکاری و واگذاری آنان به نورچشمی هایتان سعی در ارزان تر و بی حقوق تر کردن کارگران سراسر کشور نکردید؟!!!
آیا با رشد قرارداد موقت بگونه ایی که ۹۷ درصد کارگران شاغل را دربرمی گیرد سعی در نابودی و بی حقوقی آینده این انسانها نکردید؟!!!
آیا با فرش قرمز پهن کردن برای جذب سرمایه گذاران، مناطق ویژه اقتصادی را برای به بردگی کشاندن و دررفتن از حمایتهای ناچیز قانون از کارگران ایجاد نکردید ؟!!!
و هزاران سیاست و تصمیم دیگر که در طی این سالها زندگی و امنیت و آرامش و آسایش اکثریت خانواده های مزدبگیران را نه تنها به خطر انداخته بلکه به نابودی کشانده است.
اکنون بگوئید شما متهم به اجتماع و تبانی بر علیه امنیت داخلی میلیونها خانواده در کشور هستید یا ما؟!!!!
شما با تحمیل چنین شرایطی به زندگی کارگران اخلال در نظم و آسایش عمومی ایجاد کرده اید یا ما؟!!!!
ما فقط جرأت کرده ایم زبان به ابراز دردهایی باز کنیم که مسبب ایجاد آن شما هستید.
ما مجرم ایجاد درد نیستیم خود دردمندانی هستیم که تحمل ادامه این درد را نداریم.
پروین محمدی نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ۹ مرداد ۹۸
سه زن مخالف حجاب اجباری مجموعا به ۵۵ سال حبس محکوم شدند
یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز زنان زندانی در زندان قرچک ورامین، توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. حکم این دادگاه روز جاری با حضور متهمین و بدون حضور وکلا به آنها ابلاغ شده است. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود. کیفرخواست پرونده یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، در تاریخ ۵ تیرماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به این مخالفان حجاب اجباری ابلاغ شده بود.
به گزارش هرانا بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام “توهین به مقدسات” نیز به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت قطعی شدن این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود. گفته می شود این حکم روز جاری پس از انتقال متهمین به دادگاه انقلاب و بدون حضور وکلا به ایشان ابلاغ شده است. امیر رئیسیان وکیل مدافع یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “در جریان این پرونده، نه در مرحله بازپرسی در دادسرا و نه در جلسات دادگاه به هیچ عنوان اجازه ورود به وکلا داده نشده است”. همچنین محمد مقیمی، وکیل مدافع مژگان کشاورز ضمن تائید خبر محکومیت این شهروندان در این خصوص گفت: “در مرحله دادسرا به استناد ماده ۴۸ و لیست مورد تائید قوه قضاییه اجازه ورود وکیل انتخابی به پرونده داده نشده و در مراحل بعد نیز علاوه بر اینکه از ورود وکلا جلوگیری شده است. جلسات دادگاه بدون اطلاع قبلی و صرفا با انتقال متهمین به شعبه دادگاه صورت گرفته بود”. وی در ارتباط با اتهام توهین به مقدسات خانم کشاورز گفت: “مجازات در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی در ارتباط با این اتهام ۱ الی ۵ سال بوده که به دلیل تعدد جرائم، به میزان یک دوم اشد مجازات یعنی ۲ سال و نیم به ۵ سال اضافه شده است و بر این اساس مجازات این اتهام در خصوص خانم کشاورز به ۷ سال و نیم افزایش پیدا کرده است”. روز چهارشنبه ۵ تیرماه ۹۸، کیفرخواست پرونده یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز پس از حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ایشان ابلاغ شده بود. یک منبع مطلع در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه به گزارشگر هرانا گفته بود: “برخورد قاضی مقیسه از ابتدای جلسه با این افراد بسیار نامناسب و توهین آمیز بوده و کیفرخواست را نیز همراه با توهین و فحاشی برای متهمین خوانده است. قاضی مقیسه در جلسه دادگاه متهمین را به صدور احکام سنگین و تحمل حبس در زندان قرچک تهدید کرده و گفته بود به وکیل حق ورود به پرونده را تا پس از صدور حکم و تشکیل دادگاه تجدید نظر نخواهد داد”.
بازداشت یاسمن آریانی، به روز چهارشنبه ۲۱ فروردینماه ۹۸ بازمیگردد، او در این تاریخ توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده بود. وی به همراه مادرش منیره عربشاهی که یک روز بعد از فرزندش بازداشت شد هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین که عمده ساکنین آن را اتباع خارجی تشکیل میدهند به سر میبرد. روز پنجشنبه ۵ اردیبهشتماه نیز، مژگان کشاورز، در منزل شخصی خود و توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه، به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.
سندیکای کارگران نقاش استان البرز: شاپور احسانی راد و دیگر کارگران زندانی آزاد باید گردند
بازداشت فعالان کارگری و سیاسی چنان اپیدمی شده که اگر روزی خبر دستگیری تازهای نشنویم، باید به شک و تردید بیفتیم!
هفتم مردادماه هم باز به این فهرست اضافه شد. اینبار نیروهای امنیتی شاپور احسانی راد از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران را در محل کارش دستگیر کردند.
و این در حالی اتفاق میافتد که جعفر عظیم زاده دبیر هیأت مدیره اتحادیه در زندان به سر میبرد و برای شش نفر دیگر از اعضای این تشکل (پروین محمدی، ناهید خداجو، فرهاد شیخی، هادی سلیمانی، نسرین جوادی و مهدی فخری) پروندههای قضایی تشکیل شده است.
سه نفر از بازداشتشدگان روز جهانی کارگر به نامهای ندا ناجی، مرضیه امیری و عاطفه رنگریز پس از گذشت سه ماه هنوز در زندان به سر میبرند و وضعیتشان بسیار ناروشن است. آنیشا اسداللهی هم که همان روز و به همان بهانه بازداشت و موقتاً آزاده شده بود، مجدداً ۲۸ خرداد بازداشت شد.
امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای نشریه گام و اسماعیل بخشی و سپیده قلیان پس از چندین ماه هنوز در بازداشتند و به همراه علی نجاتی و عسل محمدی در انتظار محاکمهی روزهای آتی. امیرحسین محمدی فرد و سپیده قلیان در اعتصاب غذا هستند و سلامتیشان در خطر جدی.
علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر که قبل از روز جهانی کارگر امسال به همراه دیگر کارگران دستگیر شده بودند، به دادگاه احضار شده و با اتهامات امنیتی روبرو هستند.
دهها تن از کارگران گروه ملی فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه که در جریان اعتصاب سال گذشته دستگیر شده بودند، با پروندههای قضایی مفتوح روبرو هستند و احتمال صدور احکام قضایی برایشان بالاست.
دامنه سرکوب و دستگیری تنها به کارگران ختم نمیشود. فعالان سایر عرصههای اجتماعی هم این مدت زیر یورش بودهاند. مریم محمدی و اسرین درکاله از اعضای تشکل ندای زنان ایران دستگیر شده و در زندان اوین تحت بازجوییاند؛ در چند ماه اخیر اکرم نصیریان و ناهید شقاقی از دیگر اعضای همین تشکل نیز دستگیر شدند و اکنون به قید ضمانت آزادند.
محمد حبیبی، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی از فعالان برجسته معلمان نیز در زندان به سر میبرند و تعداد زیاد دیگری از معلمان نیز تحت پیگرد قضایی هستند.
لیلا حسینزاده دستگیر شده و احکام حبس قطعی دیگری نیز برای دیگر فعالان دانشجویی دانشگاه تهران صادر شدهاست.
اینها بخشی از «کارنامه درخشان» دولت امنیتی است که فقط زبان سرکوب را میفهمد. اگر از این همه پیگیریهای امنیتی و قضایی و بودجه سرکوب، فقط بخش ناچیزیش صرف رفع نیازهای عمومی شده بود، قطعاً با چنین سطح فاجعهباری از فلاکت جامعه روبرو نبودیم. حاکمیت در یک دور باطل گیر افتاده: هر اعتراضی را سرکوب میکند و با هر دورِ سرکوب، اعتراض را بیشتر میکند. اگر سرکوب میتوانست صدای کارگران را خفه کند، قطعاً در این همه سال کرده بود. اما تجربه نشان میدهد در این سرکوبهای مضاعف، حکومت فقط دارد بر بحرانها و تناقضهای لاینحل خود میافزاید.
اعتصابات شکوهمند کارگران هپکو، فولاد اهواز، هفت تپه، معلمان، بازنشستگان و … به عنوان پیشتازان جنبش کارگری به همراه دهها و صدها اعتراض دیگر نشان دادهاند که با سرکوب، سرِ ایستادن ندارند. برعکس، سرکوب اگر یک کارکرد برایمان داشته باشد، آنست که زبانهایمان را صریحتر، ارادههایمان را جسورتر و صفوفمان را متحدتر میکند و اتفاقاً به یُمن همین شرایط ویژه است که شکافها و افتراقهای پیشینمان در برابر دشمن واحد رنگ میبازد.
گواهش اتحاد طبقاتی کمنظیری است که در هفتههای گذشته رقم زدیم: از سندیکاهای کارگری جهان تا فعالان کارگری تهران و کردستان. از فعالان زن تا خبرنگاران. از دانشجوی کم سن و سال تا بازنشستگان.
سرمایهداران و نمایندگان سیاسیشان بدانند نه ما سرِ ایستادن و خاموش شدن داریم و نه میلیونها خانواده کارگری تسلیم شرایط جهنمی اقتصادی کنونی خواهند شد.
سندیکای کارگران نقاش استان البرز ضمن محکوم نمودن دستگیری اخیر شاپور احسانی راد خواهان آزادی ایشان و تمامی کارگران زندانی و حذف برخورد امنیتی به فعالیتهای صنفی است و به خاطر شدت و گستردگی خیرهکننده سرکوبهای اخیر، تمامی کارگران و تشکلهای کارگری را فرامیخواند تا برای مقابله با پروندهسازیهای امنیتی برای کارگران و برای حمایت از همطبقهایها و حامیان خود، از هر طریق ممکن دست به اعتراض متحدانه بزنند.
سندیکای کارگران نقاش استان البرز ۹٨/۵/٨
اعتراض۵۴ نویسنده به حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران
در پی تعیین شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر برای رسیدگی یه اعتراض رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن نسبت به حکم – مجموعا- هجده سال زندان، پنجاه و چهار تن از نویسندگان و هنرمندان سرشناس در همراهی با آنها بیانیه منتشر کردند. امضاکنندگان بیانیه ضمن محکوم کردن برخوردهای امنیتی با نویسندگان خواهان لغو حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران شدهاند. آدرسی نیز معرفی شده که موافقان متن بیانیه با رجوع به آن میتوانند طومار (پتیشن) اعتراضی را امضا کنند:
متن کامل بیانیه همراه با ترجمهی انگلیسی: اعتراض به حکم زندان سه نویسنده به تازگی بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان(مهابادی) سه نویسنده و شاعردر شعبهی ۲٨ دادگاه انقلاب هر یک به شش سال زندان محکوم شدهاند؛ گرچه صدور و اجرای اینگونه حکمها کم سابقه نیست بررسی دلایل این مورد تازه، نشانی دیگر از افزایش تهدید و فشار بر اهل قلم است. اگر انتشار نشریه و تالیف کتاب و رفتن بر سر مزار نویسندگان و هنرمندان جرم امنیتی تلقی شود، چنانکه در بارهی این سه نویسنده شده است، آنگاه به صلاحدید نهادهای امنیتی و قضایی در هر نویسندهی مستقل یک مجرم “کشف” خواهد شد. امنیتی کردن عرصهی ادبیات و هنر نابود کردن امنیت فعالان این عرصه و بر باد دادن اندک توش و توان باقیماندهی آن است و این اگر برای صاحبان قدرت مهم نیست برای ما نویسندگان و مخاطبان ادبیات آزاد مهم است؛ مهم است که بالای سر خود شمشیرِ داموکلسِ حکم زندان و توقیف و تبعید نداشته باشیم؛ مهم است که آفرینندگان ادبیات و هنر انسانهایی برخوردار از آزادی بیان باشند؛ زیرا خلاقیت بر پهنهی آزادی شکوفا میشود.
همراه با اعتراض این سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران به حکم دادگاه، ما امضاکنندگان نیز ضمن محکوم کردن برخوردهای امنیتی با نویسندگان خواهان لغو حکمهای صادرشده برای بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) هستیم.
بابک احمدی، حسن اصغری، علی باباچاهی، پرویز بابایی، محمدرضا باطنی، رخشان بنی اعتماد، بهرام بیضایی، خسرو پارسا، جعفر پناهی، احمد پوری، علیرضا جباری، شاپور جورکش، امیرحسن چهلتن، فرخنده حاجی زاده، حسن حسام، محسن حکیمی، نسیم خاکسار، اسماعیل خویی، خشایار دیهیمی، محمد رسول-اف، قاسم روبین، فریبرز رئیس دانا، ناصر زرافشان، فرشته ساری، محمدعلی سجادی، جلال سرفراز، فرج سرکوهی، عنایت سمیعی، سیدعلی صالحی، فرزانه طاهری، عبدالعلی عظیمی، مهدی غبرایی، مراد فرهادپور، محمد قائد، آزیتا قهرمان، ایرج کابلی، مهرانگیز کار، یوریک کریم مسیحی، لیلی گلستان، شهلا لاهیجی، شمس لنگرودی، جواد مجابی، محمد محمدعلی، عباس مخبر، اکبر معصوم بیگی، شهاب مقربین، اسفندیار منفردزاده، حافظ موسوی، نعمت میرزازاده (م.آزرم)، جمال میرصادقی، مجتبی میرطهماسب، منیژه نجم عراقی، محسن یلفانی، سعید یوسف.
In Protest against the Prison’s Verdicts for Three Writers
Recently, the Branch ۲٨ of the “Revolutionary Court” of the Islamic Republic issued the verdicts of ۶ years of imprisonment for each of the following writers and poets: Baktash Abtin, Keyvan Bazhan and Reza Khandan (Mahabadi). In spite of the fact that the issuance and execution of these kinds of verdicts has been recorded previously, this new one is another evidence which shows that the verdicts are in line with the intensification of threatening and suppression of independent writers. If publication of a journal or compilation of a book about a cultural association and attendance on the graves of past poets and writers are to be regarded as crimes – as has been regarded in the case of these writers – then any independent writer would appear as a criminal in the eyes of the security and judicial establishments.
To suppress the realm of literature and art under the veil of ‘national security’ is tantamount to the annihilation of the security of the cultural activists as well as dissipation of their little remaining talents. If this is not important for the owners of power, it is important for us the writers and addressees of free literature; it is important for us not to have any sword of Damocles over our heads adjudging us to detention, prison and exile; it is important for us to see that the creators of art and literature enjoy freedom of expression; because, creativity requires freedom of expression.
Accompanying the protest of these writers andmembers of Iranian Writers Association against the court’s verdicts, we the signatories of this statement condemn the suppression of writers under the veil of ‘national security’ and demand the cancellation of the issued verdicts against Baktash Abtin, Keyvan Bazhan and Reza Khandan (Mahabadi).
مفامات حکومت ایران از برگزاری مانوور نظامی مشترک ایران و روسیه در خلیج فارس خبر داده اند. فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که کشورش به همراه روسیه قرار است به زودی در آب های جنوبی رزمایش نظامی برگزار کنند.
شبکه العالم در گزارشی با اعلام این مطلب به نقل از دریادار محمدحسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی آورده است: «بر اساس توافقات صورت گرفته ایران و روسیه در آینده نزدیک در منطقه اقیانوس هند (دریای مکران، تنگه هرمز و همینطور خلیج فارس) رزمایش برگزار می کنند.» فرمانده نیروی دریایی که برای شرکت در مراسم روز نیروی دریایی روسیه به سنت پترزبورگ سفر کرده با اعلام اینکه با مقامات روس برای برگزاری رزماش مشترک در منطقه اقیانوس هند به توافق رسیده ایم، تصریح کرد که «امیدواریم این رزمایش تا پایان امسال برگزار شود.» دریادار خانزادی در ادامه یادآور شد: «وقتی از اقیانوس هند صحبت می کنیم شاید بخش مهم و قابل توجه آن منطقه شمال اقیانوس هند باشد که به دریای مکران، تنگه هرمز و همینطور خلیج فارس متصل می شود.» فرمانده نیروی دریایی همچنین تاکید کرد که در جریان این سفر موافقتامه ای میان ستاد کل نیروهای مسلح ایران و وزارت دفاع روسیه به امضاء رسیده است که هدف کلی آن توسعه همکاری نظامی میان دو کشور است. این سخنان در حالی مطرح می شود که یک مقام بلند پایه نظامی در روسیه پیش از این اعلام کرده بود همکاری های نظامی میان کشورش و ایران از سال آینده میلادی وارد مرحله تازه ای خواهد شد. گفتنی است که ایران و روسیه چهار سال پیش رزمایش مشترکی در دریای خزر برگزار کرده و پس از آن اعلام کرده بودند که در حال برنامه ریزی برای مانوورهای مشابه در آینده هستند. خبر برگزاری رزمایش ایران و روسیه در خلیج فارس در حالی منتشر می شود که تنش میان تهران و لندن بر سر توقیف نفتکش از هر دو سو سبب شده تا اروپا در فکر تشکیل یک ناوگان مشترک برای حراست از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز باشد. آمریکا نیز خواهان همراهی متحدان خود برای تشکیل ائتلافی مشابه است که هدف از آن تامین امنیت کشتی ها و تضمین عبور و مرور آزاد نفتکش ها در این منطقه عنوان شده است.
از سوی دیگر در پی بالاگفتن تنش ها در منطقه خلیج فارس و اعزام نیروهای مضاعف غربی به این منطقه، روسیه خواستار تشکیل نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی این بحران شده است. میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به تازگی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب از طرح کشورش موسوم به «امنیت گروهی» در خلیج فارس خبر داده و عنوان کرده است که این طرح به زودی در سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد. نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه یادآور شده است که این طرح قرار است در یکی از نشست های ویژه شورای امنیت برای بررسی بحران در خلیج فارس ارائه و تشریح شود. وزارت خارجه روسیه روز ۲۳ ژوئیه طرح امنیت گروهی در خلیج فارس را مطرح کرد. این طرح پیشنهاد میکند کنفرانسی بینالمللی دربارهٔ امنیت و همکاری در خلیج فارس برگزار شود که بعد به تشکیل یک سازمان امنیت و همکاری در منطقه بیانجامد. در این طرح که استقبال چین را نیز به دنبال داشته همچنین پیش بینی شده است که یک خط ویژه ارتباطی میان کشورهای همسایه در خلیج فارس برقرار شود. مسکو همچنین پیشنهاد ایجاد منطقه حائل در منطقه را مطرح کرده و خواستار آن شده که استفاده دائم از نیروهای فرامنطقهای محدود شود و نیز خطوط قرمزی میان نیروهای نظامی مختلف در منطقه تعریف شود. میخائیل بوگدانف شش روز پیش هنگام رونمایی از طرح کشورش برای امنیت گروهی در خاورمیانه که در مسکو و در حضور نمایندگانی از کشورهای منطقه از جمله ایران و نیز اتحادیه عرب و اعضای دائم شورای امنیت تشریح شد، هدف از این طرح را ایجاد یک خاورمیانه امن و دمکراتیک عنوان کرد. این مقام روس رسیدن در ادامه تصریح کرد که هدف یاد شده در سایه تلاش های جامع اطلاعاتی، بسیج افکار عمومی برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی و پایبندی به قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت عملی خواهد شد. در طرح «امنیت گروهی» روسیه از تامین امنیت خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین مسائل حال حاضر جهان نام برده و تاکید شده است که ایجاد یک نظام امنیتی هماهنگ و کارآمد می تواند نقش کلیدی در تقویت فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک در این بخش از جهان داشته باشد. مسکو در این طرح همچنین بر اصل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم دخالت خارجی در امور داخلی کشورها تاکید و یادآور شده است که سیستم امنیتی در خاورمیانه زمانی قدرت می گیرد که حضور نظامی کشورهای خارجی کاهش یابد و طرفین مناقشات در داخل کشورها بر اساس قانون اساسی و از طریق گفتگوهای ملی به حل و فصل اختلافات بپردازند.