فراخوان به تظاهرات در مقابل سازمان جهانی کار در ژنو

خبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۲٣ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱٣ ژوئن ۲۰۱۹

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد در در تظاهرات مقابل سازمان جهانی کار در ژنو شرکت می کند. این تظاهرات قرار است روز دوشنبه، ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹، ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۲ بعدازظهر در میدان ناسیون ژنو برگزار شود.
در این اطلاعیه آمده است:

یکصد و هشتمین اجلاس سازمان جهانی کار که از روز ۱۰ ژوئن در مرکز اروپایی این سازمان در ژنو آغاز شده است تا ۲۱ ژوئن ادامه خواهد داشت. این اجلاس مصادف است با صدمین سالگرد تاسیس این سازمان در سال ۱۹۱۹. 
همزمان با برگزاری اجلاس سازمان جهانی کار دو تظاهرات و گردهمایی توسط چندین اتحادیه کارگری در روز ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹ در میدان ناسیون ژنو در نزدیکی محل اجلاس تدارک دیده شده است.
برگزارکنندگان تظاهرات اول از جمله عبارتند از اتحادیه معلمان آمریکا و فدراسیون بین المللی معلمان، و عنوان تظاهرات “صدای فرزندان خود باشیم ” است که در اعتراض به جدا کردن فرزندان پناهندگان از والدین آنها توسط دولت آمریکا هنگام ورود این پناهندگان از مرز مکزیک به آمریکا انتخاب شده است. این تظاهرات از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ساعت ۱۱ صبح ادامه خواهد داشت. 
تظاهرات دوم توسط سندیکای ( س ژ ت) از فرانسه و سندیکای (س ژ ای سی) از سوئیس سازمان داده شده است که هدف آن بر جسته کردن و حمایت از حقوق بنیادی کارگران در جهان از جمله حق ایحاد تشکل، حق آزادی بیان ، تجمع و اعتصاب، برابری حقوقی زنان و مردان، پرداخت به موقع دستمزدها و دیگر حقوق بنیادی کارگران است.
اتحاد بین المللی امسال نیز طبق روال هر سال در این تظاهرات ها بطور فعال شرکت خواهد کرد تا ضمن اعلام همبستگی با مبارزات کارگران در دیگر کشورهای جهان، به سهم خود صدای کارگران ایران را به گوش تشکل ها و فعالین کارگری بین المللی برسانیم. 

در این اطلاعیه آمده است: از عموم فعالین کارگری و مدافعان جنبش کارگری ایران دعوت می کنیم که در صورت امکان به این تظاهرات بپیوندند و به حضور نمایندگان رژیم جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس تحت عنوان “هیئت کارگری ایران” شدیدا اعتراض کنند. همچنین در این تظاهرات به تداوم مماشات سازمان جهانی کار با رژیم جمهوری اسلامی و نا دیده گرفتن سرکوب و نقض مستمر حقوق کارگرن ایران از جمله نقض و پایمال کردن مقاوله نامه های این سازمان توسط جمهوری اسلامی اعتراض کنیم. با استفاده از این فرصت، تلاش خواهیم کرد با تاکید بر لزوم همبستگی بین المللی کارگران، تشکل ها و فعالین کارگری دیگر کشورها را هر چه بیشتر با مسایل جاری و مصاف های کنونی جنبش کارگری ایران و ماهیت ضدکارگری رژیم حاکم بر ایران آشنا سازیم. 




فشار به دانشجویان دانشگاه آزاد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۲ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹

چند روز پیش طبق اطلاعیه صادر شده توسط دانشگاه آزاد تهران جنوب در تاریخ ۱۳۹۸/۲/۲۵، تمام دانشجویان برای دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات که بدون آن ورود به جلسه ممکن نیست، باید تمام بدهی‌های قبلی خود به دانشگاه را تسویه کنند. این در حالی است که در شرایط بد اقتصادی کشور با کالایی سازی گسترده آموزش، دانشجویانی که توان پرداخت شهریه را ندارند با مشکلات عمده رو به رو می‌شوند، این طرح پا را فراتر از طرح‌های قبلی گذاشته و مشکلات دانشجویان را برای پرداخت شهریه علاوه بر ابتدای هر ترم، در پایان هر ترم نیز ایجاد کرده. اکنون باید دانشجویان بجای آمادگی برای امتحانات دنبال آمادگی برای پرداخت پول به دانشگاه باشند و در صورت عدم پرداخت، تمام وقت و هزینه‌ای که در طول ترم برای شرکت در کلاس‌ها صرف کردند با عدم مجوز شرکت در امتحانات به هدر می‌رود.

این سیاست غیر از پر کردن جیب دانشگاه آزاد اسلامی و سخت‌تر کردن فرآیند تحصیل برای دانشجویان دستاورد دیگری ندارد و نشان می‌دهد که چیزی که برای مدیران این دانشگاه اهمیت دارد نه رشد علمی دانشجویان و نه فراهم کردن شرایط تحصیل و زندگی بهتر که پر کردن جیب مدیران دانشگاه است.

متن نامه ی اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و فراخوان برگزاری تجمع

احتراماً پیرو اطلاعیه اصداری از طرف دانشگاه در تاریخ ۱٣۹٨/۰۲/۲۵ مبنی بر التزام دانشجویان به تسویه حساب برای دریافت کارت ورود به جلسه (مجوز ورود به جلسه امتحان) و مضافاً سیاست های قبلی دانشگاه مبنی بر التزام دانشجویان به تسویه حساب برای انجام عمل حذف و اضافه و با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی موجود در کشور به استحضار مسئولان، اساتید و دانشجویان محترم میرساند:

این تصمیم دانشگاه با استناد به ماده ۱۴ منشور حقوق دانشجویی (ویراست دوم) و اصل ۴٣ قانون اساسی مبنی بر فقر زدایی و تسهیل امور برای دانشجویان منافات داشته و دانشجویان را در عُسر و حَرَج قرار خواهد داد.

از آنجاییکه دانشجویان سابقاً در خصوص این موضوع با مسئولین مربوطه مکاتبه داشته و اعتراض خود را اعلام نموده اند و در مقابل با بی توجهی و استنکاف مسئولین از ایجاد محیطِ آموزشی سهل الوصول برای دانشجویان مواجه گردیده اند:

با استناد به ماده ۱۲ از منشور حقوق دانشجویی(ویراست دوم) و اصل بیست و هفتمِ قانون اساسی و ماده ۴۷ منشور حقوق شهروندی دانشجویان در اعتراض به این تصمیمات سختگیرانه اخذ شده به زودی تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.




گزیده اخبار کارگری و تجمعات اعتراضی روز گذشته

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۲ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹

                           تجمع کارگران کارخانه سیمان سپاهان مبارکه
روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، جمعی از کارگران کارخانه سیمان سپاهان مبارکه، در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد ۲ ماهه خود، در محوطه این کارخانه تجمع اعتراضی برپا کردند.

یکی از کارگران در این خصوص، اظهار داشت: “دو ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم و معمولاً حقوق‌های کارگران با تأخیر ارسال می‌شود و وعده‌های توخالی می‌دهند.

وی ادامه داد: “چندین ماه است که تکلیف سختی کار مشاغل ما معلوم نشده و بعضی از نیروی‌ها را در یک یا دو سال اخیر به خاطر به دلایل مختلفی اخراج کردند”.

این کارگر گفت: “ما کارگران این کارخانه تنها خواسته‌ای که داریم این است که مطالبات ما هرچه زودتر پرداخت شود و بحث سختی کار شغل ما هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی برسد و از نماینده و فرماندار خواهش می‌کنم به این موضوعات رسیدگی کنند”.

تجمع کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند
به گزارش خاورستان، روز گذشته، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، گروهی از کارگران خط تولید فازهای ۲ و ۳ کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماهه حقوق خود دست به تجمع زدند.

همچنین در این راستا تعدادی از کارگران به همراه مدیرعامل و مدیر اجرایی این کارخانه، پیش از ظهر امروز در جلسه‌ای که در محل استانداری خراسان جنوبی جهت بررسی این موضوع تشکیل شده بود، شرکت کردند.

یکی از کارگران این کارخانه، مهم‌ترین مشکل کارگران را معوق شدن ۹ ماه حقوق بیان کرد و افزود: “از نیمه سال ۱۳۹۵ تاکنون، یک ریال اضافه کاری کارگران پرداخت نشده و از تیرماه تا دی‌ماه ۱۳۹۷ و همچنین از ابتدای سال جاری تا امروز حقوق کارگران پرداخت نشده است”.

وی افزود: “این مبلغ بدهی برای حداقل میزان کار ساده‌ترین کارگر بیش از ۱۲ میلیون تومان خواهد بود”.

وی اظهار کرد: “بعد از اعتراض‌های فراوان، کارخانه فقط حقوق ماه‌های بهمن و اسفند ۱۳۹۷ را پرداخت کرد تا این‌گونه وانمود کند که حقوق معوق کارگران را پرداخت کرده است”.

وی تصریح کرد: “از مسئولان می‌خواهیم به مشکلات کارگران، رسیدگی کنند”.

وضعیت کارگران خدماتی بیمارستان های کرج!
به گزارش خبرنگار پیام سندیکا در سال جاری در بیمارستان کمالی کرج کارگران پیمانکاری خدماتی( توزیع غذا و…) با ١٢ ساعت کار فقط ١ میلیون ٤٠٠ هزارتومان دستمزد دریافت می کنند و از افزایش حقوق طبق مصوبه وزارت کار خبری نیست. همچنین به کارگران گفته شده است از عیدی و پاداش آخر سال فقط یک مورد را به کارگران خواهند داد. سالهاست ٤ ساعت اضافه کاری این کارگران توسط کارفرما پرداخت نمی شود که هم اداره کار و اداره بهداشت و رییس بیمارستان در جریان هستند.

در بیمارستان مدنی کرج نیز کارگران پیمانکاری خدماتی ( توزیع غذا و…) تاکنون ٢ ماه است که حقوق نگرفته اند و پیمانکاراعلام کرده برای ١٢ ساعت کار فقط ١ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان خواهد داد. این کارگران در ماه حق دارند ٢ جمعه با حقوق تعطیل باشند و دو جمعه دیگر را بدون اضافه کار باید سرکار بیایند. از تسویه حساب سنوات در آخر هر سال خبری نیست و حق مسکن و حق ایاب و ذهاب و دیگر حقوق وزارت کاری را کارفرما پرداخت نمی کند.

در بیمارستان مدنی طبق مصوبه وزارت بهداشت باید تعداد کارگران خدماتی( توزیع غذا و…) ٢١ نفر باشد که در حال حاضر ١٦ نفر بوده که هم اداره کار و اداره بهداشت و ریاست بیمارستان از این امر اطلاع داشته و چشم پوشی می کنند.

این روال در همه بیمارستان های کرج کم و زیاد اعمال می شود.

اطلاعیه سندیکای هفت تپه:چند نفر از بازداشت شده گان مرتبط با اعتصاب کارگران هفت تپه تفهیم اتهام شدند
بر اساس خبر رسیده، روز چهارشنبه ۲۲ خرداد، چند تن از عزیزانی که در ارتباط با اعتصاب کارگران هفت‌تپه در بازداشت می باشند به دادگاه احضار و قرار نهایی و کیفرخواست به آن ها ابلاغ شد.

بر پایه این‌گزارش پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.

لازم به ذکر است که برخلاف قانون این قرار تا کنون به وکیل کارگران هفت تپه ابلاغ نشده است. 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ادامه بازداشت اسماعیل بخشی و دیگر کارگران در بند را محکوم کرده و خواستار آن هستیم که اسماعیل بخشی و دیگر کارگران و همراهان مدافع جنبش کارگری بدون هیچ قید و شرطی سریعا آزاد شوند!

ما از طریق کانال تلگرامی که مرجع رسمی کارگران هفت تپه می باشد، اخبار تکمیلی در ارتباط با بازداشت شده گان را بعدا به اطلاع عموم خواهیم رساند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
۲۲ خرداد ۹۸

تجمع جمعی از شهروندان و فعالان ترک (آذربایجانی) اردبیلی در حمایت از عباس لسانی
روز گذشته، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، جمعی از شهروندان و فعالان ترک (آذربایجانی) اردبیلی در حمایت از عباس لسانی، فعال ترک محبوس در زندان این شهر، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و خواستار آزادی وی شدند.

گفتنی است که عباس لسانی در هفدهمین روز اعتصاب خود بسر می برد. این فعال ترک که نزدیک به ۵ ماه گذشته را در زندان اردبیل به سر برده است از روز ۶ خردادماه در اعتراض به ممانعت مسئولین زندان از دسترسی او به خلاصه پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده است.

تجمع اهالی روستای حسین‌آباد کالپوش
روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، گروهی از اهالی روستای حسین‌آباد کالپوش در اعتراض به احداث سد کالپوش، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، تجمع کردند.

تجمع کنندگان احداث این سد را غیر کارشناسی خواندند.

حسین‌آباد کالپوش، روستایی از توابع بخش میامی شهرستان شاهرود در استان سمنان است.

تجمع مالباختگان شرکت عظیم خودرو
روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماری از مالباختگان شرکت عظیم خودرو، نسبت به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان، در مقابل ساختمان وزارت دادگستری در تهران، تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع اهالی روستای آشنستان در قزوین
به گزارش شاخص نیوز، امروز چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، جمعی از اهالی روستای آشنستان از توابع شهر قزوین، در اعتراض به وضعیت جاده این روستا، در مقابل ساختمان استانداری قزوین، تجمع کردند.

روستای آشنستان در ۱۲ کیلومتری شهر قزوین قرار گرفته است؛ بعد از این روستا، روستاهای دسترجرد و امامزاده اباذر نیز قرار دارند، راه این روستا ۴۰ سال پیش آسفالت شده که اکنون وضعیت مناسبی ندارد و همین موجب نارضایتی اهالی روستا شده است.

یکی از اهالی این روستا در این خصوص گفت: “وضعیت نامناسب جاده آشنستان موجب تصادف چندین نفر از روستاییان و مرگ آن‌ها شده است؛ این وضعیت از طرفی خسارت زیادی را برای رانندگان تاکسی که در مسیر این روستا کار می‌کنند نیز به وجود آورده به طوری که خیلی از آن‌ها تغییر شغل داده‌اند چراکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و با هربار رفت و آمد باید هزینه‌های زیادی بابت نقص فنی خودروهایشان پرداخت کنند”.

یکی از رانندگان تاکسی مسیر روستای آشنستان با اعلام نارضایتی خود، گفت: “این وضعیت راه برای ما از نظر اقتصادی سودی ندارد و به دنبال کاری هستیم که تغییر شغل دهیم؛ بخشدار منطقه تاکنون چندین بار قول مساعدت جهت آسفالت روستا را داده اما تاکنون محقق نشده است”.

یکی دیگر از اهالی اضافه کرد: “با وجود اینکه ما در چند کیلومتری شهر قزوین سکونت داریم اما هیچ امکاناتی در روستا وجود ندارد و برای رفت و آمد به شهر هم باید این وضعیت را تحمل کنیم؛ وضعیت نامناسب روستا موجب مهاجرت بسیاری از روستاییان شده به طوری که تاکنون ۴۰ خانوار به شهر مهاجرت کرده‌اند”.

وی عنوان کرد: “روستای آشنستان ۱۵۰۰ نفر، روستای امامزاده آباذر ۸۰۰ نفر و روستای دستجرد ۱۱۰۰ نفر جمعیت دارد؛ با وجود این میزان جمعیت چرا باید نسبت به وضعیت راه بی توجهی شود؟.”

ساکن روستای آشنستان ادامه داد: “روستای آشنستان با وجود این میزان جمعیت مدرسه راهنمایی ندارد و مردم مجبور هستند برای تحصیل فرزندانشان به شهر رفت و آمد کنند که متاسفانه با این وضعیت راه دچار سختی زیادی می‌شوند و همین موضوع موجب مهاجرت روستاییان و ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان شده است”.

تجمع اهالی روستای طولیان
روز دوشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، تعدادی از اهالی روستای طولیان که در ۷ کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد از یک سو در اعتراض به قطعی مکرر آب شرب در این روستا و از سویی دیگر نسبت به اعمال سیاست‌های آب و‌ فاضلاب روستایی کهگیلویه در نحوه مدیریت آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی اعتراض کرده و در جلوی فرمانداری دهدشت تجمع کردند.

روستاییان و اهالی روستای طولیان در یک سال اخیر چندین بار توسط دهیار و اعضای شورای روستا نسبت به جریان فشار آب شرب در این روستا به اداره آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه مراجعه کرده و هر بار بدون دریافت پاسخ قابل قبولی از سوی پرسنل آبفای روستایی کهگیلویه روبه‌رو شده و در یک سال اخیر تا به امروز علی‌رغم همه مشکلات اما هیچ گونه تجمع غیرقانونی نداشته و همچنان سکوت کردند.

با توجه به اینکه شغل اهالی روستای طولیان دامداری و کشاورزی بوده و در حال حاضر نیز در آستانه فصل تابستان و هوای گرم قرار گرفته‌ایم و از طرفی دیگر استفاده از وسایل خنک کننده از جمله کولرهای آبی توسط همه مردم و روستانشینان در این موقع از سال امری طبیعی است، پس وجود آب شرب پایدار و استفاده روستاییان از یک جریان مستمر خواسته طبیعی و به حقی است.

تجمع رانندگان تاکسی شهر دهدشت
روز سه شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، شماری از رانندگان تاکسی شهر دهدشت در اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه تاکسی در این شهر، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند.

بر اساس آخرین مصوبه سازمان تاکسیرانی شهر دهدشت نرخ کرایه تاکسی هر کورس برای هر نفر ۷۰۰ تومان و نرخ کرایه دربستی نیز ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

از یک سال پیش تاکنون بیشتر رانندگان تاکسی در این شهر با توجه به افزایش نرخ تورم و نیز افزایش بی‌رویه سایر اقلام و اجناس ضروری به خصوص قطعات خودرویی به صورت خودسرانه نرخ مصوب شده تاکسیرانی را رعایت نکرده و با افزایش ۳۰درصدی، نرخ کرایه هر کورس برای هر نفر را تا یک هزار ریال افزایش داده و هم‌اکنون این نرخ را در سطح شهر برای تمامی شهروندان اعمال می‌کنند.

حدود یک سال پیش و قبل از افزایش نرخ تورم، نرخ کرایه تاکسی در شهر دهدشت در هر کورس برای هر نفر ۵۰۰۰ریال بوده است، با توجه به اینکه این نرخ در چند سال گذشته همچنان ثابت بوده و هیچ‌گونه افزایشی نداشت بر همین اساس رانندگان تاکسی تقاضای افزایش نرخ موجود را داشته و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام نرخ جدید با ۲۰ درصد افزایش در کمیته انطباق فرمانداری کهگیلویه مصوب شد با این پیش‌شرط که رانندگان تاکسی تا چند سال آینده حق هیچ‌گونه اعتراضی مبنی بر افزایش نرخ مصوب شده جدید را نداشته باشند.

پس از گذشت حدود یک سال از آن زمان، اما امروز رانندگان تاکسی نسبت به پایین بودن نرخ مصوب شده قبلی اعتراض کرده و شاهد تجمع اعتراض‌آمیز آنها در جلوی فرمانداری دهدشت بودیم.

نرخ کرایه تاکسی در هر شهری بر اساس اعمال یک سری پارامترهای قانونی سالانه تغییر می‌کند اما با توجه به وضعیت بد اقتصادی و نیز حجم بسیار بالای بیکاری در شهر دهدشت، افزایش یکباره و ۳۰درصدی نرخ کرایه تاکسی در این شهر بسیار دور از انتظار است و چنین افزایشی در کمیته انطباق فرمانداری کهگیلویه تصویب نخواهد شد.

یکی از رانندگان تاکسی شهر دهدشت گفت: “نرخ قطعات خودروها بیش از حد انتظار افزایش قیمت داشته و خدا گواه است که میزان درآمد راننده تاکسی کفاف هزینه‌های روزانه خود را نمی‌دهد”.

محمدجواد افزود: “بیش از ۵۰۰ تاکسی شهری و حدود ۵۰۰ راننده آژانس در شهر دهدشت فعالیت دارند و وضعیت اقتصادی نیز در این شهر بیداد می‌کند”.

این راننده تاکسی ادامه داد: “در طول ماه باید بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان فقط قسط واریز کنم، هزینه‌های اجاره منزل، آب برق و گاز، خوراک و پوشاک و نیز هزینه‌های استهلاک خودرو را هم باید تأمین کنم”.

وی افزود: “بیش از سه ماه است که زن و بچه‌ام حتی رنگ گوشت و مرغ را به چشم خود ندیدند، ما باید از کجا زندگی خود را بگذرانیم، وضعیت کار در دهدشت را نیز همه می‌بینند”.

تجمع دانش‌آموختگان حقوق در تهران
روز گذشته، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، تعدادی از دانش‌آموختگان حقوق در اعتراض به اعمال ظرفیت در آزمون وکالت و تأخیر مجلس شورای اسلامی در بررسی “طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت” مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

افراد حاضر مقابل مجلس شورای اسلامی همچنین از بهادری جهرمی؛ رئیس جدید مرکز وکلای قوه قضائیه خواستند طبق ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه آزمون وکالت را در سال جاری برگزار کند.




پنج ماه از بازداشت اعضای نشریه گام گذشت

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲۰ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹

ساناز الله یاری، امیرحسین محمدی فر، امیر امیرقلی، اعضای هیات تحریریه نشریه گام که در دی ماه سال گذشته دستگیر شده بودند، هم اکنون بعد از گذشت ۵ ماه و با سپری شدن بیش از ۴ ماه از پایان دوره بازجویی آنها، علیرغم تکمیل پرونده شان و گذشت ۴ هفته از اعلان شاه محمدی (بازپرس شعبه ۷ دادیاری اوین) مبنی بر ارسال پرونده هایشان به دادگاه انقلاب به همراه پرونده های عسل محمدی (عضو دیگر هیات تحریریه نشریه گام)، علی نجاتی (از اعضای سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه)، سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، همگی هنوز در بلاتکلیفی به سر میبرند. هم اکنون سپیده قلیان در زندان قرچک، ساناز الله یاری در بند نسوان اوین، امیر حسین محمدی فر و امیر امیرقلی دربند ۴ عمومی زندان اوین، اسماعیل بخشی در بند ۷ عمومی زندان اوین، به طور غیرقانونی در بازداشت به سر میبرند. 

سیر رسیدگی به پرونده این افراد با طولانی شدن ناموجهی روبرو شده و نایبین قضایی به عمد تاکنون از رسیدگی به آن اجتناب کرده اند. شنیده ها از نزدیکان این افراد حاکی از آن است که بعد از ۴ هفته از ارسال پرونده ها، شعبه ای هنوز مشخص نشده و اجحاف و اعمال منش خلاف قانون در مورد افراد نامبرده ادامه دارد. این حق فرد بازداشت شده است که پس از پایان دوره بازجویی با قرار وثیقه تا زمان صدور حکم آزاد شود، این حق فرد بازداشت شده است که فرآیند دادرسی و بررسی پرونده در اسرع وقت شروع شود و در بازداشت بی دلیل نماند. اَعمال مقامات قضایی در خصوص افراد نامبرده مصداق بارز مجرم دانستن متهم قبل از طی مسیر دادگاه است که متاسفانه به روال معمولی در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران دارد تبدیل میشود.




حمایت سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و گروه اتحاد بازنشستگان از تجمع ۲۸ خرداد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
سه‌شنبه  ۲۱ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۱ ژوئن ۲۰۱۹

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از مطالبات بازنشستگان حمایت می کند. 
دفاع از مطالبات به حق بازنشستگان وظیفه تمام کسانی است که برای داشتن زندگی شایسته تلاش می کنند. 
به باور ما داشتن یک زندگی متعارف بر اساس استاندار های جهانی در راستای یک زندگی شایسته برای تمام‌ افراد در ایران امکان پذیر است. 
پس متحدانه از مطالبات بازنشستگان با شعار نان, کار, آزادی, حق مسلم ماست, به دفاع برخیزیم. 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه 
                   ‌‌‌‌‌‌    

فراخوان گروه اتحاد بازنشستگان 
تا رسیدن به مطالبات بر حقمان ،اعتراضات همچنان ادامه دارد! 
به دنبال فراخوان گروه های مختلف بازنشستگان برای تجمع ۲۸ خرداد در مقابل مجلس، گروه اتحاد بازنشستگان نیز، همگام و متحد، آمادگی خود را برای شرکت در این تجمع اعلام می دارد. 
تجمع، تحصن، تشکل مستقل، حق مسلم ماست! 
۲۸ خرداد؛ ساعت ۱۰ صبح مقابل مجلس




نافرمانی مدنی در سودان به صورت موقت متوقف شد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۲ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹

مخالفان سودانی نافرمانی مدنی را به صورت موقت به حالت تعلیق در آوردند. روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن، گروه‌های مخالف نظامیان در سودان اعلام کردند در پی میانجیگری اتیوپی فعلا به نافرمانی مدنی خود پایان می‌دهند. 

برنامه نافرمانی مدنی که از سوی مخالفان شورای نظامی سازماندهی و اجرا شد، شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات خصوصی در این کشور را به تعطیلی کشاند. مخالفان به حضور نظامیان در قدرت اعتراض دارند و خواهان تشکیل دولتی غیر نظامی در این کشور هستنند. 
مخالفان می‌گویند که اتیوپی تاکید کرده که شورای نظامی، شرایط اعلام شده از طرف ائتلاف آزادی و تغییر (ائتلافی از گروه‌های مخالف) را برای ازسرگیری مذاکرات پذیرفته است. 
پس از کنار رفتن عمر البشیر بعد از حضور سه دهه‌ای در قدرت در سودان و بعد از فعل و انفعالاتی، ارتش سودان با تشکیل نهادی تحت عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح برهان قدرت را در این کشور به دست گرفته است. 
از همان زمان معترضان در خیابان‌ها حضور دارند و خواهان انتقال قدرت به دولتی غیر نظامی هستند.




در کنار هم ایستاده ایم – فراخوان شورای بازنشستگان ایران به تجمع

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
سه‌شنبه  ۲۱ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۱ ژوئن ۲۰۱۹

حداقل معیشت، حداکثر فشار!
افزایش دستمزد و حقوق قطره چکانی با مسیری پرپیچ وخم در مقابل سیلی از افزایش قیمت ها به آسانی و بی سروصدا، به رابطه ای مستمر بین ما و همه نهادهای در قدرت تبدیل گشته است. زندگی شاغلین، بازنشستگان و بیکاران اینگونه به تاراج میرود. 
هر روز در سایه ی تعرضی جدید قرار میگیریم. توان دستمزد و حقوق ها از نفس افتاده ولی افزایش بهای تمام شده ی کالاها، حامل‌های انرژی و مواد غذایی، دارو، بهداشت و مسکن و هرآنچه نیازهای مردم است هر روز با افزایش سرسام آور، نفسی تازه میگیرند تا بدینوسیله رمق زندگی مردم به شریانهای پیکر یک درصدیها، خون تازه ای جاری سازد.
تک‌صدایی و نالیدن در خلوت ره به جایی نبرده و چاره ی خلاصی از این تار تنیده و مهارنشدنی که روزبروز بر ضخامتش افزوده و عرصه را بر ما تنگتر می نماید، تنها اعتراضی همصدا و منسجم است.
گرچه همسان سازی حقوقها و اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری همچنان یکی از خواسته های بازنشستگان است ولی فشار علیه فعالین و بحران گرانی و فقر تا بدان حد طاقت فرسا شده که:
“تا پایان دادن به هر گونه فشار و تهدید علیه فعالین ومعترضین معیشتی ونیز توقف گرانی و تورم و افزایش فوری دستمزد ها در حد تامین یک زندگی توام با آسایش و آرامش، به اعتراض جمعی خود بطور منسجم ادامه داده و از پای نخواهیم‌ نشست.”

در کنار هم ایستاده ایم.
بازنشستگان کشوری، لشکری، فولادی و تامین اجتماعی و…

۲۸ خرداد ۹۸ ساعت ۱۰ صبح
بهارستان مقابل مجلس شورای اسلامی




بیانیه شورای بازنشستگان ایران بمناسبت یکصدمین سال سازمان بین‌المللی کار ILO

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲۰ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹

سازمان بین‌المللی کار در سال ۱۹۱۹ بعد از جنگ جهانی اول و عمدتا” تحت تاثیر انقلاب کارگری در شوروی که معادلات جهانی را بنفع طبقه مزدبگیر تغییر داد ، ایجاد شد. 
این سازمان که از زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد به حساب می‌آید هر ساله کنفرانسی در ماه ژوئن برگزار می‌کند. 
امسال ، صد و هشتمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار (ILO) از دهم تا بیست و یکم ژوئن ( ۲۰ تا ۳۱ خرداد) در ژنو برگزار می‌شود. 

بنا به تعریف قرار است در این سازمان حقوق بنیادین کارگران دنبال و برای احقاق آن قوانین و مقرراتی تدوین شود. اما عملا” بعد از گذشت ۱۰۰ سال ، این سازمان علیرغم تدوین قوانین و مقررات برای به سامان آوردن روابط کار ، تاثیرچندانی در وضعیت طبقه مزدبگیرجهانی نداشته و دولت ها در راستای منافع سرمایه ، برای اجرای قوانین و مصوبات آن تلاشی نمیکنند. آنچه که بهبود شرایط مزدبگیران جهان را نسبت به صد سال پیش نشان میدهد عمدتا” ناشی از مبارزات مستقیم و نتیجه کشمکشهای پیروزمند آنان با کارفرمایان و دولت هایشان بوده است. 
تدوین استاندارد‌های جهانی بدون ضمانت اجرائی از طرف کشور‌های عضو و بدون تشکلات مستقل و قدرتمند مزدبگیران ،عملا” نتایجی برای بهبود معیشت نیروی کار نخواهد داشت. 

امسال نیز طبق معمول، در غیاب تشکلهای مستقل و بدون نمایندگان واقعی کارگری ، نمایندگان حکومتی از سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت از ایران به اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار می‌روند. 
در ایران ، درحالیکه طبقه مزد بگیر بدترین شرایط و فشارهای معیشتی را طی ۴۰ سال اخیر تجربه میکند و با وجود لشکر میلیونی بیکاران شرایط سختی را میگذراند ، رویکرد سیاستهای سرمایه داری بازارآزاد و شتاب گرفتن اجرای آن توسط دولت ، باقیمانده دستاوردهای مبارزات پیشین طبقه کارگر را بطور مستمر مورد تعرض قرارمیدهد. 

طبقه کارگر در ایران با همه فشارها و سرکوب ها ، برای بهبود شرایط زندگی خود همواره مقاومت و مبارزه کرده و در حالی یکصدمین سالگرد سازمان جهانی کار برگزار میشود که نیروی کارایران بدون حمایت این سازمان جهانی ، در سخت ترین وضعیت معیشتی خود ، در اوج کشمکش با سرمایه داری حاکم برایران مطالبات خود را دنبال کرده و در این راه با احضار و بازداشت و حبس فعالین خود، هزینه سنگینی را تحمل میکند. 
مزد بگیران ایران گرچه امید چندانی به این سازمان های تحت کنترل حکومتها و نهادهای سرمایه داری جهانی ندارند و میبینیم که در چنین شرایطی نمایندگان دولتی ایران در ترکیب هیات رئیسه سازمان بین‌المللی کار قرار میگیرند! ، اما با اتکاء و پشتگرمی به مبارزات خود، در اعتناء به تریبون های بین المللی برای انعکاس صدای این طبقه بزرگ اجتماعی ، رویگردان نیست. 

شورای بازنشستگان ایران 
۲۰/٣/۹٨ ( ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹)