نامه جمعی از تشکل‌های اسلامی دانشجویان به رئیس جمهور

از نهایت حقوق قانونی و مدنی خود برای اعتراضات سراسری استفاده خواهیم کرد
دوشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۳۹۸

چکیده :گرچه نقدهای فراوانی به عملکرد دولت جنابعالی وارد است، ولی آنچه برای ما قابل فهم نیست، جفایی است که دولتمردان شما در حق تشکل های دانشجویی روا داشته اند. مع الاسف قاطبه وزرا و مدیران آموزش عالی با مماشات، ترس و دورویی و به کارگیری سیاست های غیراخلاقی و غیرقانونی، پا در مسیری گذاشته اند که جز اضمحلال تشکل های دیرپا و وزین دانشجویی نتیجه ای در پی نخواهد داشت. از نگاه این مدیران، فعالیت تشکل های اصلاح طلب دردسر ساز است و لذا به بهانه هایی چون دخالت نهادهای خارج از دانشگاه، کمبود بودجه، درگیر ساختن دانشجو در بروکراسی فشل اداری و یا با تنگ نظری و محافظه کاری شدید بر سر راه تشکل های دانشجویی مانع تراشی می…

کلمه -گروه خبر: جمعی از تشکل های دانشجویی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به رفتارهای صورت گرفته با تشکل های دانشجویی در دولت و خصوصا از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت اعتراض کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

«لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعا علیما» (سوره نساء آیه ۱۴۸)

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

همانطور که مستحضر هستید، دانشجویان و به ویژه تشکل های دانشجویی و در رأس آنها انجمن های اسلامی در طی حیات خویش و از جمله سال های اخیر نقش بسزایی در زدودن غبار یأس و جهل از جامعۀ ایران بر عهده داشته اند. این جوانان در غیاب احزاب فراگیر و انفعال بسیاری از کنشگران، برای اعتلای میهن زخم خورده شان از هیچ تلاشی فروگذار ننموده، آبروی خویش را در طبق اخلاص گذاشته و بدون هیچ گونه چشم داشتی پا به میدان نهاده اند.

جناب آقای رییس جمهور

گرچه نقدهای فراوانی به عملکرد دولت جنابعالی وارد است، ولی آنچه برای ما قابل فهم نیست، جفایی است که دولتمردان شما در حق تشکل های دانشجویی روا داشته اند. مع الاسف قاطبه وزرا و مدیران آموزش عالی با مماشات، ترس و دورویی و به کارگیری سیاست های غیراخلاقی و غیرقانونی، پا در مسیری گذاشته اند که جز اضمحلال تشکل های دیرپا و وزین دانشجویی نتیجه ای در پی نخواهد داشت. از نگاه این مدیران، فعالیت تشکل های اصلاح طلب دردسر ساز است و لذا به بهانه هایی چون دخالت نهادهای خارج از دانشگاه، کمبود بودجه، درگیر ساختن دانشجو در بروکراسی فشل اداری و یا با تنگ نظری و محافظه کاری شدید بر سر راه تشکل های دانشجویی مانع تراشی می نمایند.

با نگاهی گذرا به عملکرد وزارتین علوم و بهداشت و مقایسۀ هزینه های هنگفت آنها برای برگزاری جشنواره های پر هیاهو اما کم بازده با بودجۀ تشکل های دانشجویی که بیشتر آن نیز به بسیج دانشجویی و تشکل های اصولگرا تعلق می گیرد، به خوبی در می یابید که اراده ای پنهان برای زدودن فهم سیاسی در میان دانشجویان و تحقیر تشکل های مستقل دانشجویی در جریان است. با این حال بهانۀ نخ نمای کمبود بودجه، یا در واقع تبعیض و بی مدیریتی در تخصیص آن، شاید توجیه گر برخی از رفتارهای غیرمسئولانه در قبال تشکل های دانشجویی باشد، اما نمی تواند مستمسکی برای مخالفت با مطالباتی قرار گیرد که اجرایشان هزینه ای در بر ندارد.

جناب آقای روحانی

درخواست تشکل های اصلاح طلب و تحول خواه برای تأسیس اتحادیه های کشوری، علی رغم طی کلیۀ مراحل قانونی مندرج در آیین نامه های مربوطه، مدت هاست روی میز مدیران دولتی شما خاک می خورد؛ چرا که وزرای شما هیچ اراده ای در برابر رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها و تنها عضو مخالف هیأت مربوطه ندارند. این در حالی است که پنج اتحادیه با خط مشی های مشابه و بعضا فاقد شرایط قانونی یا تخلفات عدیده می باشند در حال فعالیت هستند و صرفا دانشجویان اصلاح طلب و تحول خواه از این حق محروم مانده اند. از سوی دیگر بسیاری از درخواست ها برای برگزاری مراسمات دانشجویی با مخالفت مواجه شده، یا توسط نهادهای خاص قبل از برگزاری لغو می گردند. از این دردآورتر اینکه برخی از آنها حتی پس از اخذ مجوز و تدابیر لازم، با تهدید دانشجویان به اصطلاح انقلابی و تشکل های نورچشمی با مصونیت آهنین لغو شده یا با یورش ایشان ناتمام می ماند. اینها همه تکه های پازل سرکوب نرم جنبش دانشجویی مطالبه گر، بیدار و آگاهی است که به تعبیر شهید بهشتی قرار بود «مؤذن جامعه باشد» و با هوشیاری خود مردم را از خواب بیدار نماید. این توطئۀ کسانی است که می خواهند مردم مخمور و بی مسئولیت، و حکومت فاسد و ناکارآمد باشد، تا بتوانند به آلاف و الوف خود برسند و به بهانۀ آخرت مردم، دنیای خویش را آباد سازند.

جناب آقای رییس جمهور

لغو دعوت از تشکل های دانشجویی در مراسم افطاری ریاست جمهوری، و نیز عدم حضور نمایندۀ تشکل های اصلاح طلب و تحول خواه در تریبون های رسمی از جمله برنامه های مناسبتی و از همه دردناک تر مراسم افطاری بیت رهبری، که با تمسک به حذف و مهندسی جانبدارانۀ سخنرانان آنجا را به عرصۀ یکه تازی گفتمانی مبدل ساخت که هرگز نمایندۀ اکثریت دانشجویان و جوانان این مرز و بوم نیست، شاهدی بر این مدعاست که تقلیل جایگاه این بخش از دانشجویان نه تنها در دستور کار کلیۀ نهادهای حاکمیتی قرار گرفته، بلکه توسط عالی ترین مقامات کشوری نیز باور و پذیرفته شده است. اینک دیگر صبر ما به پایان رسیده است. اگر از اینها خبر دارید و سکوت کرده اید، خیانت در حق الناس نموده اید؛ و اگر بی خبرید، عذر بدتر از گناه آورده اید.

لذا ما انجمن های اسلامی زیر، بنا به آن اندکی که گفتیم و آن بسیاری که مجال بیانش را نیافتیم، از دولت شما دو مطالبۀ اصلی داریم:

۱- صدور مجوز نهایی اتحادیه های دانشجویان اصلاح طلب و تحول خواه

۲- ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت تشکل های اصلاح طلب اعم از:

الف. رعایت کامل آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان و دستورالعمل اجرایی آن به ویژه بند ۳ ماده ۳ و همچنین بهره گیری از تبصره ماده ۴ آیین نامه تشکل ها برای تسهیل فعالیت ها

ب.بازگرداندن استقلال دانشگاه و ممانعت از دخالت نهادهای غیرمسئول (اعم از درون و یا بیرون از دانشگاه) در امور تشکل های دانشجویی

ج. تقویت و یا تغییر رؤسای دانشگاه ها، معاونان فرهنگی و نمایندگان وزارتین در هیأت نظارت بر بر تشکل های اسلامی دانشگاه ها که یا خود تنگ نظر هستند و یا شجاعت و استقلال لازم برای احقاق حقوق تشکل ها در برابر تنگ نظری برخی اعضای آن هیأت را ندارند.

د. تعیین و شفاف سازی نظام پرداخت به تشکل های دانشجویی، کانون‌ها و انجمن‌های علمی

از شما می خواهیم ضمن هشدار مؤکد به وزرای علوم و بهداشت، به ایشان دستور دهید که تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ درخواست های فوق را برآورده سازند. در غیر این صورت تشکل های ذیل از نهایت حقوق قانونی و مدنی خود برای اعتراضات گسترده و سراسری حداکثر استفاده را خواهند برد. بدیهی است در صورت بی اعتنایی مقامات، تصمیمات لازم جهت اقدامات بعدی اخذ خواهد شد.

والسلام علی من اتبع الهدی.

۱- انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان

۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

۳_ مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

۴_ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان

۵-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

۶_انجمن اسلامی امید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

۷_ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک

۸_ انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۹_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

۱۰_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

۱۱_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

۱۲_انجمن اسلامى دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه علوم پزشکى آبادان

۱۳- انجمن اسلامی نسل نو علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

۱۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

۱۵ – انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی مراغه

۱۶_ انجمن اسلامی اعتدال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

١٧- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا

۱۸-انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام(ره) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

۱۹-انجمن اسلامى دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه علوم پزشکى زابل

۲۰-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۲۱-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

۲۲-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران

۲۳_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم

۲۴- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه علوم پزشکی همدان

۲۵.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گراش

٢۶- انجمن اسلامی امید و اعتدال شهید صدوقی یزد

٢٧-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

۲۸-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام

٢٩-انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی لارستان

۳۰_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

۳۱_انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان

۳۲_انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان

۳۳_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بهبهان

۳۴_تشکل اسلامی فرارو دانشگاه صنعتی دزفول

۳۵_انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

۳۶_تشکل فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه اسفراین

۳۷_تشکل اسلامی رویش دانشگاه صنعتی اراک

۳۸_انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده نفت اهواز

۳۹_مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۴۰_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

۴۱_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۴۲_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

۴۳_انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۴۴_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه

۴۵_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرگان

۴۶_مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری

۴۷_انجمن اسلامی وحدت و آرمان دانشگاه سیستان و بلوچستان

۴۷_انجمن اسلامی وحدت و آرمان دانشگاه سیستان و بلوچستان

۴۸_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی

۴۹_تشکل وحدت اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

۵۰_انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی




شرکت فعال اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران در تظاهرات مخالفت با جنگ و سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن

»پس از رسیدن جمعیت تظاهرکننده به میدان پارلمان، سخنران اصلی این بخش خانم “امیلی تورنبری” (وزیر خارجه در دولت سایه بریتانیا) بود. ایشان در زمینهٔ سیاست‌های مخرب دونالد ترامپ از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش سخن گفت و ازجمله به راهکرد تهدیدآمیز او در ارتباط با ایران و بالا گرفتن خطر برخورد نظامی، او را مورد شماتت قرار داد. پس از پایان سخنان خانم تورنبری، بلافاصله پیام حزب تودهٔ ایران برای ده ها هزار شرکت کننده گان در تظاهرات خوانده شد. ..»

روز گذشته ده‌ها هزار تن از مردم در مرکز تاریخی سیاست و اقتصاد در قلب شهر لندن، مخالفت خود را با سفر رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به انگلستان و حضور او در لندن در قالب تظاهراتی گسترده ابراز کردند. رئیس‌جمهور راست‌ افراطی و نژادپرست آمریکا به‌دعوت رسمی دولتی بحران‌زده و درحال سقوط یعنی دولت محافظه‌کار بریتانیا، به این کشور سفر کرده است. او در توئیتی اخبار تظاهرات علیه خود را جعلی نامید. اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران در بریتانیا با پلاکاردهای خود که به‌مناسبت برپایی این نمایش اعتراضی در دست داشتند در این تظاهرات مردمی شرکت فعالانه داشتند. در پلاکاردهای رفقا، حمایت از صلح و نه قاطع به جنگ، مخالفت با تحریم‌ها، مخالفت با ترامپ و سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش مضمون عمدهٔ شعارها بود. “پیام” حزب تودهٔ ایران در ارتباط با ضرورت مخالفت صریح با سیاست‌های جنگ‌طلبانهٔ دونالد ترامپ و مخالفت با ادامه و گسترش تحریم‌های اقتصادی و بانکی بر ضد ایران، از تریبون رسمی تظاهرات پخش شد.

در روز سه‌شنبه ۱۴ خردادماه، بالغ بر ۷۵ هزار نفر از فعالان جنبش مبارزه در راه صلح و پیشرفت و مخالفت با “نولیبرالیسم” و دولت محافظه‌کار بریتانیا، خیابان‌های مرکزی شهر لندن از میدان ترافالگار تا پارلمان این کشور را از جمعیت لبریز کردند. امواج انسانی تظاهرکنندگان خیابان‌های اصلی اطراف محل سکونت رسمی نخست‌وزیر و وزارتخانه‌های اصلی کشور را انباشته و در محاصره گرفته بودند. نیروهای پلیس زنجیری به‌دور خیابان “داونینگ استریت” (محل اقامت نخست‌وزیر و وزیر دارایی)، وزارت خارجه، وزارت دفاع و برخی دیگر از مراکز بااهمیت سیاسی و تمامی این منطقه را محاصره کرده و مقررات محدودیت تردد در این منطقه را به‌اجرا گذاشته بودند. رفت و آمد در بخشی از خیابان “وایت هال”- خیابانی که به پارلمان منتهی می‌شود- نیز ممنوع اعلام شده بود. دونالد ترامپ و چهره‌های اصلی اقتصادی و سیاسی آمریکا و ازجمله جان بولتون، دیروز در این منطقه با رهبران سیاسی و اقتصادی بریتانیا در زمینهٔ روابط دو کشور بحث و مذاکره داشتند.

با درنظر گرفتن اینکه تظاهرات در یک روز اداری و کاری برگزار می‌شد و هوا نیز بارانی بود، عدهٔ شرکت‌کننده‌ها در تظاهرات چشمگیر بود.

اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران در تظاهرات مردمی ۱۴ خرداد لندن، بَنری منقش به سرخ گل سمبل حزب و شعاری در دفاع از مبارزه در راه صلح و دموکراسی و در مخالفت با جنگ‌افروزی، تحریم‌های اقتصادی، و مداخلهٔ خارجی به‌همراه داشتند. برخی از دوستان و هواداران حزب پلاکاردهایی زیبا با شعار: “نَه به جنگ، نَه به ترامپ، آری به صلح، دموکراسی، و حقوق دموکراتیک مردم” را در تظاهرات حمل می‌کردند. در طول مسیر راهپیمایی از میدان ترافالگار تا پارلمان، در دو محل، یکی در نزدیکی محل اقامت نخست‌وزیر، و دیگری در میدان پارلمان (در نزدیکی پارلمان بریتانیا) سخنرانی برگزار شد. “جرمی کوربین”،  رهبر محبوب و ضد جنگ حزب کارگر بریتانیا، و همچنین چندین وزیر دیگر دولت سایه، سخنانی‌ مهم دربارهٔ مخالفت‌شان با سیاست‌های دونالد ترامپ و ضرورت به‌وجود آوردن تغییرهای مهم پایه‌ای در زمینهٔ راه‌کارهای اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح کردند. جرمی کوربین که شب قبل از تظاهرات به‌همراه دیگر رهبران نیروهای اپوزیسیون از شرکت در ضیافت رسمی ملکهٔ بریتانیا به‌مناسبت دیدار رسمی دونالد ترامپ سر باز زده و به‌جای آن در تظاهرات ضدِ ترامپ شرکت کرده بودند در بخشی از سخنان خود در مسیر تظاهرات گفت: “من ملاقات با هیچ‌کسی به‌طورمطلق مخالف نیستم. من خواهان اینم که بتوانیم برای ایجاد جهانی بهتر و صلح‌آمیزتر، جهانی که در آن همه ما می‌خواهیم زندگی کنیم گفت‌وگو وجود داشته باشد.” این رهبر اپوزیسیون بریتانیا در نطق پرهیجان خود از میهمان‌های دولت محافظه‌کار خواست تا به دنیایی فکر کنند که ارزش‌های مردم بریتانیا در آن به‌رسمیت شناخته شده باشد و نژادپرستی، نفرت مذهبی، و ضدیت با زنان در آن محو و نابود شده باشد. او اضافه کرد: “راست‌گرایی افراطی برای نسل جوانی که نگران آینده‌اش است، هیچ پاسخی ندارد.” کوربین همچنین گفت: “حضور ما در این تظاهرات نشان می‌دهد که برای رسیدن به دنیایی بهتر، عاری از سلاح، و برخوردار از صلح و آرامش بیشتر، چقدر مصمم هستیم.”

 پس از رسیدن جمعیت تظاهرکننده به میدان پارلمان، سخنران اصلی این بخش خانم “امیلی تورنبری” (وزیر خارجه در دولت سایه بریتانیا) بود. ایشان در زمینهٔ سیاست‌های مخرب دونالد ترامپ از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش سخن گفت و ازجمله به راهکرد تهدیدآمیز او در ارتباط با ایران و بالا گرفتن خطر برخورد نظامی، او را مورد شماتت قرار داد. پس از پایان سخنان خانم تورنبری، بلافاصله پیام حزب تودهٔ ایران خوانده شد. در این پیام ضمن اشاره به تهدید برافروختن آتش جنگ از سوی ترامپ، در این‌باره که صلح‌طلبان و مبارزان ایرانی راه صلح چرا با سیاست‌های دونالد ترامپ و سفر رسمی رئیس‌جمهور آمریکا به لندن مخالفت کرده و در این تظاهرات شرکت می‌کنند پرداخته شد. برگزارکنندگان تظاهرات از محتوای این پیام قدردانی کردند و به‌طور هم‌زمان در سایت “ائتلاف توقف جنگ بریتانیا” منتشر شد.  

ترجمه فارسی متن پیام حزب تودهٔ ایران در زیر می‌آید:

بیانیهٔ  حزب  تودهٔ  ایران  دربارهٔ  “تظاهرات  یکپارچه  علیه  ترامپ!”

 اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران، به شرکت‌کنندگان تظاهرات “نَه به ترامپ” در لندن، درود می‌فرستند.

 ما در کنار شما، به حضور رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در بریتانیا، یعنی حضور کسی که شخصیت او مظهر نفرت‌انگیزی، جنجال، تحقیر، صلح ‌ستیزی و مخالفت با حقوق بشر، حقوق دموکراتیک، و حقوق بین‌الملل است، اعتراض می‌کنیم.

 ما نیز به‌دلیل بی‌اعتنایی او به توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی، به ترامپ “نَه” می‌گوییم!  کابینهٔ دولت او توافق هسته‌ای با ایران را زیر پا نهاده، دیکتاتوری‌های حاکم در عربستان سعودی و مصر، و نژادپرستان اسراییل را مسلح کرده و آنان را به جنگ‌افروزی،  ویرانی، و بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه تشویق می‌کند!

 ما به‌دلیل مخالفت ترامپ با افکارعمومی جهانی که از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در کنار دولت اسرائیل بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل دفاع می‌کنند، به ترامپ “نَه” می‌گوییم.

 ما به ترامپ “نَه” می‌گوییم، زیرا  دولت او تشویق‌کنندهٔ برافروختن جنگی دیگر در خاورمیانه است و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد!

 دونالد ترامپ آن‌چنان تحریم‌های گسترده اقتصادی و بانکی را بر ایران تحمیل کرده است که اقتصاد کشور ایران عملاً  نابود شده است. جنگ با ایران، در ‌واقع آغاز شده است، و آسیب‌پذیر‌ترین مردم در ایران، بیماران، مستمندان و سالمندان، درحال‌حاضر قربانیان این جنگ‌اند.  

افزایش تنش در منطقه و چشم‌انداز یک ماجراجویی دیگر نظامی‌ برای مردم ایران، مردم خاورمیانه و مردم جهان نمی‌تواند سودی در بر داشته باشد و تنها به مجتمع‌های نظامی‌صنعتی و شرکت‌های خصوصی و پیمانکارانی که کاسبی  آن‌ها در ادبار “جنگ” رونق می‌یابد، سود می‌رساند.

حزب تودهٔ ایران بر این باور است که  تنها مردم ایران حق دارند آیندهٔ تحولات سیاسی در ایران را تعیین کنند. ما با مردم ایران در مبارزه دشوارشان  در راه  صلح، دموکراسی، عدالت اجتماعی، و پیشرفت اعلام همبستگی می‌کنیم.

به نقل از سایت حزب تودۀ ایران 




مجلس برای اسیدپاشی مجازات اعدام تعیین کرد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۱۹ خرداد ۱٣۹٨ –  ۹ ژوئن ۲۰۱۹

نمایندگان مجلس اسلامی مقرر کردند: در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد اقدام مرتکب افساد فی الارض محسوب و مجازات آن اعدام در نظر گرفته می شود. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی تبصره الحاقی به ماده یک طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را با ۱۶۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر تصویب کردند. 
بر اساس این تبصره الحاقی، در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد به نحوی که موجب ناامنی در جامعه شود؛ اقدام مرتکب افساد فی الارض محسوب و به مجازات آن محکوم می‌شود. 
طبق قانون مجازات اسلامی برای اتهام افساد فی الارض اشد مجازات یعنی اعدام در نظر گرفته شده اما در مواردی نیز احکامی دیگر نیز قطع دست و پا و یا تبعید صادر می‌شود. 
در جریان بررسی پیشنهادات الحاقی، طیبه سیاووشی نماینده تهران پیشنهاد محدود کردن خرید و فروش اسید را مطرح کرد و گفت: براساس این پیشنهاد کسانی که می‌خواهند اسید بخرند باید مدارک هویتی ارئه دهد. 
وی در ارائه پیشنهاد خود یک فیلم دو دقیقه‌ای از قربانیان اسید پاشی در مجلس به نمایش گذارد که سهولت دسترسی به اسید در آن مورد اشاره قرار گرفته بود. 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۶۸ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه علنی با این پیشنهاد مخالفت کردند.




آزار و اذیت بازداشت شدگان هفت تپه و خانواده هایشان توسط مقامات قضایی تهران

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۱۹ خرداد ۱٣۹٨ –  ۹ ژوئن ۲۰۱۹

بنابر اخبار واصله، ناصری سرپرست دادسرای مقدس اوین در تهران، با وجود اینکه توسط شعبه هفتم بازپرسی برای بازداشت شدگان هفت تپه قرار وثیقه های نجومی و سنگین تعیین شده است از امضا کردن تبدیل قرار بازداشت به وثیقه امتناع میکند. ناصری عملا اعلام کرده که شخصا با آزادی موقت بازداشت شدگان مخالف است و بدین ترتیب دقیقا از اوامر و فرمان های وزارت اطلاعات اطلاعت میکند. 

برای برخی از بازداشت شدگان به طرزی ظالمانه حتا وثیقه های نجومی یک میلیاردی تعیین کرده اند. ناصری حتا از دیدن خانواده های بازداشت شدگان امتناع می ورزد. خانواده های بخشی، قلیان، امیرقلی، الهیاری و محمدی فر بارها به صورت دسته جمعی یا جداگانه به مقامات مختلف قضایی مراجعه کرده اند اما مقامات دادستانی-دادیاری اعلام میکنند بازداشت شدگان ممکن است تا زمان تشکیل دادگاه در زندان محبوس باشند. برخی از این خانواده ها چندین بار مسیر خطرناک و پر دردسر خوزستان تا تهران را پیموده اند تا دیداری با ناصری یا دادستان داشته باشند اما هیچ مقام قضایی به درخواست آنها توجه نکرده و فقط به آنها گفته شده که خواسته ی خود را مکتوب اعلام کنند اما به درخواست کتبی آنها نیز توجهی نکرده اند. 

در حالی اسماعیل بخشی، خانم ها قلیان و الهیاری و نیز آقایان محمدی فر و امیر قلی با وجود تعیین وثیقه های سنگین محبوس هستند که دزدان و اختلاسگران با حمایت نیروی انتظامی و فرماندار در هفت تپه قدم میزنند و زورگویی خودشان را به رخ ما کارگران میکشند. وثیقه های تعیین شده برای عزیزان بازداشتی با مبلغی که اسدبیگی برای خرید هفت تپه خرج کرده برابر است! دولت و دستگاه قضایی و امنیتی حامی این دزدان و کلاهبرداران است و کارگران و حامیان آنها و خانواده هایشان را با اشد درجات اذیت و مجازات میکند. 
بدینوسیله اعلام میکنیم که ادامه بازداشت این عزیزان و آزار و اذیت آنها و خانواده هایشان باید متوقف شود. 

کانال مستقل کارگران هفت تپه 
شنبه ١٨ خرداد ٩٨




اخبار کارگری طی دو روز گذشته

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۲۰ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹

تجمع کارگران و کارکنان پتروشیمی لردگان 
روز گذشته، شماری از کارگران و کارکنان پتروشیمی لردگان در اعتراض به تعدیل نیروی این مجموعه دست به تجمع زدند. به گفته فرماندار شهرستان لردگان “از مجموع ۲ هزار و ۱۶۰ نیرویی که از مراحل اولیه ساخت این واحد فعال بودند تاکنون یک هزار و ۶۰۰ نفر تعدیل شدند”. 

برهان حسین پور آقایی، فرماندار شهرستان لردگان، با اشاره به تجمع روز گذشته مدعی شد: “این افراد خواستار جذب در پتروشیمی و جلوگیری از تعدیل نیرو هستند”. 

فرماندار شهرستان لردگان مدعی شد: “از سال گذشته با توجه به اتمام برخی فعالیت‌های ساخت و ساز این کارخانه تعدادی از نیروها در مراحل مختلف تعدیل شدند و این تعدیل همچنان ادامه دارد”. 

وی گفت: “از مجموع ۲ هزار و ۱۶۰ نیرویی که از مراحل اولیه ساخت این واحد فعال بودند تاکنون یک هزار و ۶۰۰ نفر تعدیل شدند”. 

فرماندار شهرستان لردگان گفت: “تعدادی از تجمع کنندگان نیز خواستار جذب ۱۰۰ درصدی نیروهای بومی فلارد بودند”. 

شرکت پتروشیمی لردگان یکی از ۱۰ شرکت پتروشیمی کشور است که در سال ۱۳۸۷ عملیات ساخت آن در بخش فلارد شهرستان لردگان در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار و در ۲۱۵ کیلومتری مرکز استان آغاز است. 

لردگان در ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. 
  
اعتصاب در عسلویه! 
در فاز ١٤ شرکت های زیرمجموعه ی کارفرما ایدرو.آی پیما هنوز عیدی و حقوق اسفند پرداخت نشده و به همین دلیل کارگران اعتصاب کردند. با این اعتصاب شرکت تناوب ۵۰درصد حقوق اسفند را به کارگران پرداخت کرده است. 

به مدیریت این شرکت ها حقوق ماهانه اشن به موقع پرداخت می شود و وقتی به کارگران میرسند می گویند کشور تحریم و بی پول است. 

امروز یکی از کارگران در هنگام اعتصاب به رییس کارگاه گفت: خانواده هایمان در حال از هم پاشیده گی است این چه مسلمانی است که کار کنیم ولی پولمان را ندهید…. 
اعتصاب شرکت های آی جی سی، احداث، تناوب، پایندان و کلن فاز ١٤ را در بر خواهد گرفت. 

معوقات مزدی کارگران کارخانه سیمان کارون در مسجد سلیمان 
کارگران کارخانه سیمان کارون در شهرستان مسجد سلیمان از عدم پرداخت معوقات مزدی ۴ الی ۷ ماهه خود خبر دادند. 

به گزارش ایلنا، منابع کارگری در کارخانه سیمان کارون گفتند: “این واحد صنعتی حدود ۳۸۰ کارگر رسمی قراردادی و روزمزد دارد که در این میان؛ کارگران رسمی و قراردادی معادل ۴ ماه مزد معوقه و کارگران روزمزدی حدود ۷ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، طلبکارند”. 

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مسجد سلیمان ضمن تایید ۴ ماه معوقات مزدی کارگران سیمان کارون گفت: “معوقات مزدی کارگران مربوط به سال جاری نیست بلکه این مطالبات در طول سنوات گذشته ایجاد شده است”. 

منابع کارگری در کارخانه سیمان کارون گفتند: “این واحد صنعتی حدود ۳۸۰ کارگر رسمی قراردادی و روزمزد دارد که در این میان؛ کارگران رسمی و قراردادی معادل ۴ ماه مزد معوقه و کارگران روزمزدی حدود ۷ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، طلبکارند”. 

این کارگران اظهار داشتند: “در میان کارگران روزمزد، کارگرانی هستند که معوقات مزدی آنها به ۱۷ ماه می‌رسد. در عین حال حدود ۴۰ نفر از همکاران‌مان که از دی ماه سال گذشته بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات سنواتی خود را از کارفرما دریافت کنند”. 

کارگران کارخانه سیمان کارون درباره سایر مشکلات صنفی خود گفتند: “غیر از بحث تاخیری که در پرداخت معوقات مزدی کارگران وجود دارد چندین ماه حق بیمه کارگران که مربوط به سالهای گذشته می‌شود به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. به همین دلیل در سوابق بیمه‌ای کارگران این کارخانه مشکلاتی ایجاد شده است”. 

به گفته آنها، علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبه مزدی و بیمه‌ای کارگران، ۴ نفر از کارگران رسمی و قرادادی کارخانه به اتهام رهبری تجمعات دو سال گذشته کارگران کارخانه مرتبا به مراجع قضایی احضار می‌شوند که این موضوع باعث ایجاد تنش در میان کارگران این واحد صنعتی شده است. 

«غلام حسین پوریانفر» رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مسجد سلیمان ضمن تایید ۴ ماه معوقات مزدی کارگران این واحد تولیدی مدعی شد: “معوقات مزدی کارگران مربوط به سال جاری نیست بلکه این مطالبات در طول سنوات گذشته ایجاد شده است”. 

او با بیان اینکه کارگران این کارخانه هر ماه حقوق می‌گیرند، در ادامه افزود: “برای کارگران این کارخانه در سال ۹۶ یک خلاء و فاصله مزدی ایجاد شد که کارفرما می‌توانست آن را با پرداخت دوماه حقوق به کارگران جبران کند که هنوز انجام نداده است”. 

رییس اداره کار شهرستان مسجد سلیمان در خاتمه از پیگیری مطالبات کارگران و وضعیت کارخانه سیمان کارون خبر داد و گفت: “در خصوص پیگیری وضعیت کارگران احضار شده این واحد تولیدی به محض رسیدن به نتیجه قابل توجه آن را اعلام خواهیم کرد”. 

چهار تن از کارگران سیمان کارون به دادگاه احضار شدند 
چهار تن از کارگران شاغل در کارخانه سیمان کارون به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری مسجد سلیمان احضار شدند. گفته می شود که احضار این کارگران در پی اعتراض مدیران این کارخانه به رای دادگاه مبنی بر برائت آنها در جریان پرونده اعتصابات سال ۹۵ صورت گرفته است. 

به گزارش عصر جنوب، چهار تن از کارگران شاغل در کارخانه سیمان کارون به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری مسجد سلیمان احضار شدند. 
هویت این کارگران “فرشاد خدادادیان، خرم آقابیگی، پیمان سلیمانی و امین حاتمی” احراز شده است. 

بر اساس این گزارش به نقل از منابع محلی، احضار این کارگران در پی اعتراض مدیران کارخانه سیمان کارون به رای دادگاه مبنی بر برائت آنها در جریان پرونده اعتصابات سال ۹۵ این کارخانه صورت گرفته است. 

لازم به یادآوری است که پیشتر نیز در سال ۹۶، چهار تن دیگر از کارگران معترض کارخانه سیمان کارون با شکایت کارفرما به پاسگاه شهر گلگیر احضار شده بودند. 

گفتنی است که دلیل احضار آنها نیز شرکت در سلسله تجمعات صنفی بود که در زمستان ۹۵ برگزار شده بود. 

رسول طالب مقدم به دادگاه انقلاب احضار شد 
رسول طالب مقدم، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی روز جاری با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. بر اساس این ابلاغیه وی باید تا روز دوشنبه هفته جاری در شعبه تعیین شده حضور پیدا کند. آقای طالب مقدم در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس به همراه ده‌ها تن دیگر بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار آزاد شده بود. 

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، امروز شنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۸، رسول طالب مقدم، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با دریافت ابلاغیه‌ای به دادگاه انقلاب تهران احضار شد. 

بر اساس این ابلاغیه رسول طالب مقدم باید تا روز دوشنبه ۲۰ خردادماه در محل شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حضور یابد. 

لازم به یادآوری است که این عضو سندیکای کارگران شرکت واحد در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه همزمان با روز جهانی کارگر در جریان تجمع اعتراضی کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود. 

وی نهایتا در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و کفالت ۳۰ میلیون تومانی از بند وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ آزاد شده بود. 

لازم به یادآوری است که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند. 

علیرغم آزادی تعدادی از بازداشت شدگان، تعدادی دیگر از جمله مرضیه امیری، کیوان صمیمی، عاطفه رنگریز ندا ناجی کماکان تحت بازداشت هستند. 

معوقات مزدی کارگران شهرداری محمدیه 
عضو شورای شهر محمدیه در استان قزوین از عدم پرداخت سه ماه حقوق و عیدی پایان سال کارگران شهرداری این شهر خبر داد. 

به گزارش رکنا، روز ۱۸ خرداد ۹۸ عضو شورای اسلامی شهر محمدیه گفت: “بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران شهرداری محمدیه در حوزه جمع آوری زباله و رفت و روب و نیز بخشی از کارگران حوزه فضای سبز، به دلیل عدم پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران، سه ماه حقوق معوقه دارند و عیدی پایان سال آنها در سال ۹۷ هم پرداخت نشده است”. 

امید منفرد گفت: “بیش از یک ماه از قول شهردار محمدیه مبنی بر پرداخت معوقات پرسنل خدمات شهری و پیمانکار گذشته اما هنوز این قول شهردار، عملی نشده است”. 

منفرد اظهار کرد: “بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران زحمتکش شهرداری محمدیه در حوزه جمع آوری زباله و رفت و روب و نیز بخشی از کارگران حوزه فضای سبز، به دلیل عدم پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران، سه ماه حقوق معوقه دارند و عیدی پایان سال آنها در سال ۹۷ هم پرداخت نشده است”. 

وی افزود: “در مراسمی که در روز کارگر امسال با حضور اعضای شورای شهر و شهردار این شهر برگزار شد، شهردار به کارگران قول مساعد داد که تا بیستم اردیبهشت ماه تمام معوقات کارگران و پیمانکار پرداخت می‌شود”. 

عضو شورای اسلامی شهر محمدیه ادامه داد: “بیش از یک ماه از قول شهردار محمدیه گذشته، اما هیچ اتفاقی رقم نخورده و این قول شهردار عملی نشده است”. 

منفرد اضافه کرد: “بیشتر پیمانکاران، مبالغ زیادی از شهرداری محمدیه طلب دارند؛ این در حالی است که کارگران منتظر پرداخت حقوق معوقه و عیدی خود هستند چرا که سفره‌های آنها خالی است و درآمد بسیار کمی دارند که باید در اسرع وقت پرداخت شود”. 

وی خاطرنشان کرد: “همانگونه که شهردار محمدیه از نیروهای خدوم شهرداری توقع خدمات‌رسانی مناسب و مطلوب به شهروندان را دارد پرسنل خدمات شهری هم از شهردار انتظار پرداخت معوقات و عیدی خود را دارند”. 

این عضو شورای شهر محمدیه بیان کرد: “اگر شهردار یک ماه حقوق خود را دریافت نکند و مانند کارگران، صدایش به جایی نرسد آیا می‌تواند شرایط موجود اقتصادی را تحمل کند”. 

منفرد افزود: “پرسنل خدمات شهرداری با پیمانکار طرف حساب هستند و کار اصلی شهر را کارگران انجام می‌دهند؛ اگر یک روز کار نکنند شهر با مشکل مواجه می‌شود”. 

عضو شورای اسلامی شهر محمدیه در پایان با ابراز گلایه از عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری از جمله پاکبانان، نیروهای فضای سبز و… تاکید کرد در شرایط سخت معیشتی این روزها،هیچ عذری بابت تاخیر در پرداخت حقوق این نیروهای پرتلاش، پذیرفته نیست و این دغدغه باید سریعا برطرف شود. 

مُحمدیه شهری، در بخش محمدیه شهرستان البرز در استان قزوین است. 

اعتراض کارکنان پیمانکاری حفاری شمال به عدم پرداخت حقوق 
جمعی از کارکنان پیمانکاری حفاری شمال از پرداخت نشدن ۲ ماهه حقوق خود خبر دادند. 
این کارکنان می‌گویند هنوز تکلیف مطالبات ۲ ماه گذشته آن ها مشخص نیست. 

کارکنان پیمانکاری این شرکت همچنین گفته اند ادامه این روند باعث خواهد شد تا برند شرکت حفاری شمال دچار مشکل شود و این شرکت به مرز نابودی برود.




گرانی بیشتر در سفره فقرا

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۱۹ خرداد ۱٣۹٨ –  ۹ ژوئن ۲۰۱۹

 
افزایش قابل‌توجه قیمت اقلام غذایی پرمصرف خانوارهای کم‌بضاعت ایرانی، مهم‌ترین نکته‌ای است که از جدیدترین آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران قابل استنباط است. با مقایسه داده‌های منتشرشده توسط مرکز آمار می‌توان دریافت اقلامی مانند پیاز، سیب‌زمینی، گوجه و رب گوجه‌فرنگی که سال‌ها به دلیل ارزان‌قیمت‌بودن در پخت غذاهای ارزان‌قیمت خانوارهای کمتر برخوردار استفاده می‌شدند، در یک سال گذشته افزایش قیمت بیشتری نسبت به دیگر اقلام مصرفی خانوارهای ایرانی پیدا کرده‌اند؛ نکته‌ای که به معنی افزایش فشار بر این اقشار در بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات است. 

آخرین آمارهای منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، حکایت از تورم بالا دارد. طبق این آمارها، تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کل کشور در ماه اردیبهشت به 82.6 درصد رسیده و نرخ تورم 12ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای کل کشور نیز در این ماه 51.2 درصد بوده است. در میان استان‌های مختلف کشور نیز برخی استان‌ها مانند بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری به‌ترتیب با تورم 103 و 90 درصدی نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در ماه اردیبهشت در صدر استان‌های پرتورم کشور قرار دارند. از نظر تورم 12ماهه اقلام خوراکی و آشامیدنی نیز استان بوشهر با 61.5 درصد در صدر استان‌های پرتورم کشور است و استان زنجان نیز با 42.8 درصد کمترین تورم 12ماهه اقلام خوراکی و آشامیدنی در کشور را تجربه کرده است. 

با نگاهی مقایسه‌ای به تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خانواده‌های شهری نیز می‌توان دریافت که کمترین فشار در مقایسه با دیگر استان‌ها در یک سال گذشته از نظر تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به خانواده‌های شهری استان زنجان (با نرخ 43.4 درصد) وارد شده و خانواده‌های شهری استان بوشهر نیز با تورم 64.6 درصدی بیشترین فشار را در یک سال گذشته در این بخش دریافت کرده‌اند. در مقایسه با دیگر استان‌ها نیز می‌توان گفت خانوارهای استان‌های مازندران، کرمان، سمنان و قزوین نسبت به دیگر استان‌ها فشار کمتری را در زمینه افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تحمل کرده‌اند.

افزایش فشار به فقرا

در میان اقلام غذایی مورد بررسی مرکز آمار، افزایش قیمت اقلام غذایی پرمصرف خانوارهای کمتر‌برخوردار ایرانی مورد توجه است. با نگاه به این آمارها می‌توان دریافت بیشترین افزایش قیمت میان اقلام غذایی در ماه اردیبهشت مربوط به قیمت پیاز با افزایش 306 درصدی نسبت به اردیبهشت سال گذشته است. پس از پیاز نیز رب گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی بیشترین افزایش قیمت را در میان اقلام غذایی داشته‌اند و به‌ترتیب 247 و 241 درصد نسبت به اردیبهشت سال گذشته گران شده‌اند.
گوجه‌فرنگی نیز با افزایش 187 درصدی قیمت در رتبه بعدی قرار دارد تا این چند قلم پرمصرف در غذاهای ارزان‌قیمت سفره ایرانی‌ها بیشترین افزایش قیمت را در میان اقلام غذایی تجربه کرده باشند. سیب، شکر، گوشت گاو و گوسفند و خیار نیز دیگر اقلام مورد بررسی هستند که افزایش قیمت بیشتر از صددرصد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند. 




آزادی بیان در تنگنای محاکمه

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۱۹ خرداد ۱٣۹٨ –  ۹ ژوئن ۲۰۱۹

محمد مقیسه؛ قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب: «شماها نفس کشیدنتان حرام است. الهی دست‌هاتون بشکنه. باروت باید ریخت در دهانتان و منفجرتان کرد. قلم‌هایتان را باید شکست».
(۱۲خرداد ۹۸،دادگاه یک خبرنگار)

پس از گذشت ۲۲ روز از تجمع شماری ازاعضای کانون نویسندگان ایران روبروی دادگاه انقلاب، در اعتراض به صدور مجموعاً ۱۸ سال حکم حبس برای سه نویسنده و عضو هیئت دبیران سابق و فعلی کانون: رضاخندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن امواج بازداشت، محاکمه و فشار بر نویسندگان و روزنامه‌نگاران ابعاد گسترده تری یافته است.عوامل تهدید و سرکوب، ارعاب و حمله به آزادی بیان، حیات و هستی ِ نویسندگان و فعالان ِ عرصه‌های گوناگون را هدف گرفته اند و از گوشه و کنار مملکت اخبار بازداشت‌های پی‌د‌ر‌پی با اتهام‌های نام‌آشنا و گاه ابداعی می‌رسد.

تشدید فشار در هفته‌ای که گذشت

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری در تاریخ ۱۱ خرداد ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۳۰ سال زندان، ۱۱۱ ضربه شلاق، شش میلیون تومان جریمه نقدی و دو سال محرومیت از کلیه حقوق اجتماعی محکوم شد. ۱۵ سال از این حکم به دلیل تشکیل کانال تلگرامی با نام «بدون روتوش» است. مصاحبه با رسانه‌های برون مرزی از دیگر مصادیق “جرم”‌های او است. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی حکم ۱۵ سال زندان درباره ی او اجرا خواهد شد. 
این وکیل دادگستری که وکالت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله بهاییان را بر عهده داشته، از ۲۹ آبان ۹۷ با مراجعه ضابطین دادگستری به دفتر کارش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

حسین جنتی، شاعر روز شنبه۱۱خرداد به اطلاعات سپاه ورامین احضار و پس از مراجعه، تحت نظر به دادسرای اصفهان فرستاده شد. بازپرس شعبه سیزده شهر اصفهان به اتّهام تبلیغ علیه نظام، حکم به بازداشت موقت او داده و وی هم‌اکنون در زندان مرکزی اصفهان دربند است. شاکی این پرونده اطلاعات سپاهِ اصفهان و دلیل بازداشت او به نوشته‌ی برخی رسانه‌ها شعرهای انتقادی‌اش است.

مسعود کاظمی روزنامه‌نگار و سردبیر سابق ماهنامه صدای پارسی نیز روز ۱۲ خرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری دو سال، توهین به مقامات دیگر شش ماه و برای نشر اکاذیب حکم دو سال حبس را دریافت کرده و درمجموع به چهار سال و شش ماه زندان و دو سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم‌شده است.

به گفته‌ی علی مجتهدزاده وکیل کاظمی: قاضی دادگاه، محمد مقیسه بدون اینکه به وکیل و موکل اجازه ی دفاع دهد، در طول جلسه دادگاه به مسعود کاظمی توهین و نفرین‌هایی از این قبیل کرده است: «شماها نفس کشیدنتان حرام است. الهی دست‌هاتون بشکنه. باروت باید ریخت در دهانتان و منفجرتان کرد. قلم‌هایتان را باید شکست». و پس‌ازآن قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی او را به‌قرار وثیقه سنگین یک میلیارد تومانی افزایش داده است. مسعود کاظمی به علت ناتوانی از تهیه وثیقه از همان دادگاه انقلاب به زندان اوین منتقل و تاکنون در آنجا به سر می‌برد.

رحیم غلامی، شاعر، نویسنده و فعال اهل اردبیل روز دوشنبه ۱۳ خرداد جهت ارائه دفاعیات خود در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل حاضر و توسط قاضی خدادادی تفهیم اتهام شد
به گزارش برخی رسانه‌ها ریاست دادگاه اتهامات آقای غلامی را «عضویت در تشکیلات گاماج، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب غیر واقع در جلسات و فضای مجازی» عنوان کرده که اتهام عضویت در تشکیلات گاماج به تازگی به پرونده وی اضافه شده و غلامی آن را “سناریوی جدید اداره اطلاعات اردبیل” خوانده است.

رحیم غلامی پیش‌تر در نیمه‌ی اسفند ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در شهر اردبیل بازداشت و کتاب‌ها و کامپیوتر شخصی او به همراه نوشته‌هایش ازجمله «فرهنگ لغات زبان ترکی» که در حال نگارش آن بوده توقیف شد. وی سپس با وثیقه پنجاه میلیون تومانی موقتا آزاد شد.
غلامی چند کتاب به زبان ترکی در زمینه شعر و ادبیات محلی منطقه آذربایجان نوشته و منتشر کرده و به روزنامه‌نگاری و همکاری با نشریات ترک‌زبان اشتغال داشته است.

روز ۱۴ خرداد قرار بازداشت کیوان صمیمی، سردبیر مجله ایران فردا و از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر نیز تمدیدشد. وی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت به همراه حدود ۳۰ نفر از صدها تجمع‌کننده‌ی روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس اسلامی، بازداشت و هم‌اکنون دربند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.
تعدادی دیگری از این بازداشت‌شدگان ازجمله مرضیه امیری، کیوان صمیمی، عاطفه رنگریز و ندا ناجی کماکان تحت بازداشت هستند و عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه اکبری با تمدید قرار بازداشت ۱۲ روزه مواجه شده اند.




من ایستاده ام! – نامه ای از سپیده ی قلیان

دفاع از حق دمکراتیک و قانونی

رفیق عزیز، بانو سپیده قلیان

پرسش شما «من چه کرده ام»، پاسخی روشن دارد: شما از حق دمکراتیک و قانونی خود دفاع کرده اید که حق دمکراتیک و قانونی مردم میهن ماست برای مبارزه در راه بهتر زیستن.

هنگامی که می نویسید: «از ۲۷ آبان سال گذشته تا به امروز، همه چیز مانند یک کابوسِ غیر واقعی، اما شوربختانه درد‌آور و واقعی بوده است. مگر من چه کرده بودم که نهادهای قضایی و امنیتی حکومت، کمر همت بر نابودی زندگی من بسته‌اند؟»، واقعیتی را عریان می سازید که مضمون تضاد آشتی ناپذیر توده های زحمت و رنج با رژیم دیکتاتوری است که به ابزار اِعمال سیاست خانه برانداز خصوصی سازی زندگی اجتماعی بدل شده است.

شما و مبارزه شرافتمندانه و غرورآمیز شما، سرمایه توده ها و نیرو و تکانه ادامه نبرد آنان است. درود بر شما! دستتان را می بوسیم و در نبردتان شریکیم!

توده ای ها

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
شنبه  ۱٨ خرداد ۱٣۹٨ –  ٨ ژوئن ۲۰۱۹

صبح روز دوشنبه ۱۳ خرداد، مسئول بند در زندان اوین من را برای رساندن خبری احضار کرد. خانم مسئول بند سراسیمه و نگران به من گفت که حامل خبری ناگوار است. با وجود اینکه در ماه‌های اخیر هر روز شنونده‌ اخبار ناگوار بوده‌ام، اما از اینکه این خبر می‌تواند تصادف اعضای خانواده‌ام در مسیر دزفول- تهران برای ملاقات با من باشد، به خود لرزیدم.

دنیای زندان دنیای بی‌خبری است. زندانی در حالی که «هست» در واقع «نیست»، چرا که از آنچه آن‌سوی دیوارهای زندان می‌گذرد، غالباً اطلاع دقیقی ندارد. در نتیجه گاهی حتی خبر خوب هم برای زندانی بد است. خاصه آن که آن روز تلفن زندان هم قطع بود. اما خبری که به زعم مسئول بند، بد بود، تصمیم بر انتقال من از زندان اوین به زندان قرچک ورامین بود. زندانی که عموم زندانیان سابق در آن از وضعیت غیر انسانی و تحمل‌ناپذیر آن سخن گفته‌اند و حتی از دید مسئول زندان هم شکنجه‌گاه و تبعیدگاه است. اما پس از تحمل زندان‌های متعدد، پس از تحمل روزها رنج و بازجویی در انفرادی‌های وزارت اطلاعات و پس از انتقال به زندان اوین، انتقال به قرچک ورامین یک خبر بد نیست.

زندان زندان است و زندانی زندانی! خانم مسئول زندان گفت با تصمیم دادستان و برای تأدیب من را قرچک ورامین منتقل می‌کنند. یعنی دستگاه قضایی و نهادهای بالادستی هم دقیقاً می‌دانند در اینجا چه خبر است: زندانی فاقد هر گونه امکانات اولیه، مملو از فشار و توهین و تحقیر. اکنون که زندانی این تبعیدگاه ضد انسانی هستم، آنچه که از روزهای انتهایی آبان سال گذشته تا امروز بر سرم آمده است را مرور می‌کنم؛ بازداشت غیر انسانی، شکنجه، بهتان، انفرادی، پخش #اعترافات_اجباری، ضرب و شتم و بازداشت خود و اعضای خانواده، زندان، از زندان به زندان، و از زندانی به زندانی دیگر!

از ۲۷ آبان سال گذشته تا به امروز، همه چیز مانند یک کابوسِ غیر واقعی، اما شوربختانه درد‌آور و واقعی بوده است. مگر من چه کرده بودم که نهادهای قضایی و امنیتی حکومت، کمر همت بر نابودی زندگی من بسته‌اند؟ نهاد امنیتی دنبال چند قربانی است تا اعتراضات گسترده‌ کارگران هفت تپه را به گردن آنها بیندازد و به این طریق به روسای خود بگوید که بحران تحت کنترل است. نهادهای امنیتی گویا در خوش‌خدمتی‌ به سرمایه‌داران از هیچ ظلمی به معترضانِ وضع موجود دست نمی‌کشند. اما بحران تحت کنترل نیست حضرات! تجربه‌ جابه‌جایی در چند زندان مختلف من را به این شناخت رساند که وضعیت بحرانی اقتصاد، زاینده‌ فاجعه در زندگی طبقات فرودست شده است.

پس از این‌که اسماعیل بخشی و من از شکنجه گفتیم، برای در هم شکستن ما اعترافات اجباری‌مان را پخش کردند اما ظاهرا این حرکت هم نهادهای امنیتی را راضی نکرد و ما برای بار دوم بازداشت شدیم. حداقل در مورد خودم مطمئن هستم که پس از بازداشت انواع شکنجه را تحمل کرده‌ام. بلاتکلیفی مطلق در بیش از سه ماه بازداشت موقت‌‌ (!)، انتقال از این زندان به آن زندان و تحقیرها و تهدیدها تنها بخشی از این شکنجه‌ها بوده است. ما را شکنجه می‌کنند که قبول کنیم شکنجه نشده‌ایم! اما واقعیت این است که از انتهای آبان سال گذشته تا امروز، هر روز ما شکنجه بوده است.

واقعیت این است که انتقال به زندان قرچک ورامین، تنها موجب تقویت روحیه‌ من شده است، چرا که حافظان وضعیت موجود حتی از تغییر کردن من در زندان اوین ناامید شده‌اند. عاملان و حافظان وضع موجود نمی‌دانند تا وقتی که شکاف‌های عمیق اقتصادی و اجتماعی در پیکر این جامعه باشد، صدای اعتراض خاموش نخواهد شد و با برخوردهای سبعانه‌ با معترضان، نتیجه‌ای عایدشان نمی‌شود. من با تمام ستمی که در حق‌ام روا داشته‌اید همچنان ایستاده‌ام و روزها که بیشتر سپری می‌شود بیشتر بر حقانیت صدا و اعتراضم باور پیدا می‌کنم. مقاومت من در پیوند با مقاومت همه‌ کسانی‌ست که هجمه‌ تهدید و فشار، خم به قامت استوارشان نینداخته و نخواهد انداخت.

«من ایستاده‌ام» چرا که بحران اقتصادی و اجتماعی عمیقی که من را به اعتراض واداشت، هنوز وجود دارد و نه تنها رفع نشده که تشدید نیز شده است.