جنازه ۴۰ تن از معترضان سودان در رود نیل کشف شد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۱۵ خرداد ۱٣۹٨ –  ۵ ژوئن ۲۰۱۹

ائتلاف مشاغل سودان اعلام کرد که در رود نیل جنازه ۴۰ تن از معترضان که در کشتار دوشنبه گذشته در خارطوم به قتل رسیده‌اند کشف شده است. به این ترتیب تعداد کشته‌شدگان در این کشتار به ۱۰۰ نفر رسید. پس از صدور بیانیه هشت کشور اروپایی، ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی نظامی خواهان از سر گیری گفت‌وگوها با معترضان شد. ائتلاف مشاغل سودان اما اعلام کرد اعتراض، اعتصاب و نافرمانی مدنی ادامه خواهد یافت.

به گزارش زمانه، شبه‌نظامیان جنداوی با کشتار روز دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد در خارطوم از شورای انتقالی نظامی سلب مشروعیت کردند.
دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد نیروهای نظامی خیابان‌های پیرامون محل تحصن در اطراف وزارت دفاع خارطوم را مسدود کردند و معترضان را به گلوله بستند و چادرها در محل تحصن را نیز به آتش کشیدند. ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامی سودان که در بیانیه سه‌شنبه ۴ ژوئن/ ۱۴ خرداد خود اعلام کرده بود نظامیان، دولت انتقالی را بدون مشارکت معترضان و جامعه مدنی تشکیل می‌دهند، از تصمیم خود برگشت.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ژنرال عبدالفتاح برهان چهارشنبه ۵ ژوئن/ ۱۵ خرداد اعلام کرد که ژنرال‌ها آماده‌اند گفت‌وگوها با معترضان را بدون هیچگونه «محدودیتی» از سر بگیرند. رئیس شورای انتقالی نظامی سودان گفت:
«ما آغوشمان را به روی همه طرف‌های گفت‌وگو باز می‌کنیم به خاطر منافع ملی.»
ژنرال عبدالفتاح برهان در ادامه اطمینان داد که مسئولان کشتار روز دوشنبه بازداشت و محاکمه خواهند شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد انگیزه ژنرال عبدالفتاح برهان از بازگشت از تصمیم نظامیان برای تشکیل دولت، حتی اگر صادقانه هم باشد کاملاً روشن نیست. محمد یوسف المصطفی، یک سخنگوی ائتلاف مشاغل سودان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:
«این فراخوان را نباید جدی تلقی کرد. برهان و زیردستانش آمران قتل سودانی‌ها هستند و اگر لازم باشد باز هم به کشتار دیگری دست می‌زنند. خودروهای ارتش در خیابان‌های خارطوم در رفت و آمد هستند و [نظامیان] به هر کس که ظنین شوند شلیک می‌کند.»
سخنگوی ائتلاف مشاغل در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد که اعتراضات و مقاومت مدنی و اعتصابات در سودان همچنان ادامه خواهد یافت.
شامگاه گذشته و سحرگاه امروز دو محله بحری و بوری در خارطوم صحنه زدو خوردهای خیابانی بین معترضان و نیروهای امنیتی بود. شبه‌نظامیان جنداوی که در کشتار دارفور در سال ۲۰۰۳ هم دست داشتند، برای مقابله با معترضان نیروی واکنش سریع تشکیل داده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این شبه‌نظامیان در کشتار دوشنبه گذشته و در درگیری‌های شامگاه سه‌شنبه و سحرگاه چهارشنبه در خارطوم دست داشتند. در محله بوری خارطوم شبه‌نظامیان جنداوی صبح چهارشنبه عده‌ای از معترضان را مجدداً به گلوله بستند. از تعداد دقیق کشته‌شدگان و مجروحان اطلاعی در دست نیست. بیمارستان‌ها در محاصره ارتش است.
به درخواست آلمان و بریتانیا شامگاه گذشته شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست فوق‌العاده تشکیل جلسه داد. آلمان و بریتانیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر محکومیت کشتار معترضان سودانی را آماده کرده بودند. اما چین با حمایت روسیه مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی شد. هشت کشور اروپایی سپس در بیانیه مشترکی کشتار معترضان در سودان را محکوم کردند. بلژیک، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و لهستان، هلند و سوئد در این بیانیه اعلام کردند که ارتش نمی‌تواند به تنهایی به گفت‌وگو با معترضان پایان دهد و به طور یک‌جانبه دولت تشکیل دهد و انتخابات برگزار کند




بیانیه گروهی از کنشگران جنبش زنان ایران در مخالفت با جنگ، تحریم و فشار بر جامعه مدنی

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۹ خرداد ۱٣۹٨ –  ٣۰ می ۲۰۱۹

  از : محمد از ایران عنوان : چرا نقش جمهوری اسلامی در ارتباط با موضوع دیده نشده است؟
بیانیه امضا شده کوشش ارزشمندی است ، اما حق مطلب را ادا نکرده است ، چرا نقش جمهوری اسلامی در ارتباط با تشنج فزایی نادیده گرفته شده است.؟ موضوع بسیار ساده است ، جمهوری اسلامی یک پای ماجرایی است که سالیان دراز در ایجاد تشنج ، جنگ منطقه ای ، حمایت از گروه های تحت الحمایه در این جنگ ها ایفای نقش کرده است. اینکه این بیانیه چشم بر همه این موضوعات می بندد امری عادی نیست و نیازمند توضیح است. این نادیده گرفتن نقش جمهوری اسلامی اگر عمدی باشد ،قطعا معنی حمایت از یک طرف در میدان منازعات و طبعا به سود مردم نیست.
۹۰۰۲۰ – تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱٣۹٨    

 
گروهی از کنشگران جنبش زنان با امضای بیانیه‌ای، تلاش‌های دولت آمریکا و گروه‌های مختلف جنگ‌طلب را برای شروع جنگی دیگر با ایران محکوم کرده و از سازمان ملل متحد و دولت‌های اروپایی و جامعه مدنی جهانی خواسته‌اند تا تمام امکانات خود را به منظور توقف این رژه جنگ‌طلبانه به کار گیرند. آنها در این بیانیه گفته‌اند در حالی‌که تحریم‌ها زندگی شهروندان عادی ایرانی را هدف گرفته است، مسئولان هم به جای تلاش برای رفع فشارها، آزادی و حقوق مدنی‌شان را محدودتر کرده‌اند و فشار بر فعالان جامعه مدنی و سرکوب جنبش‌های اجتماعی افزایش یافته است. امضا‌کنندگان این بیانیه که جمعی از فعالان حقوق زنان، روزنامه‌نگاران، اساتید دانشگاه، فعالان در عرصه هنر و دانشجویان هستند، با تاکید بر این‌که فمینیست‌های ایرانی و جنبش بومی زنان ایران همواره از صلح حمایت و با تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند، از جنبش‌ها و سازمانهای جهانی زنان، گروه‌های صلح و سازمان‌های حقوق بشر خواسته‌اند با آنها متحد شوند و علیه جنگ و تحریم سخن بگویند. آنها در این بیانیه بار دیگر مصرانه بر حق تشکل‌یابی پافشاری کرده‌اند تا بتوانند مطالبات خود را به منظور بهبود شرایط جامعه پیگیری، و ظرفیت‌ها و توانایی‌های شهروندان را پیرامون حل مشکلات و معضلات جامعه، سازماندهی کنند.

متن کامل این بیانیه و اسامی امضاکنندگان را در زیر می‌خوانید:

ما، گروهی از کنشگران و همراهان جنبش زنان ایران، تلاش‌های ایالات متحده آمریکا را به منظور آتش‌افروزی برای جنگی دیگر در خاورمیانه، این بار در ایران، شدیدا محکوم می‌کنیم و باور داریم که اعمال فشار حداکثری توسط دولت دونالد ترامپ و تحریم‌ها و ارعاب‌های فتنه‌جویانه، بیش از همه به مردم ایران، به ویژه به زنان، کودکان، اقلیت‌ها، پناهندگان، مبتلایان به بیماری‌های‌ خاص و افراد توان‌خواه آسیب می‌رساند.

امروزه، شاهد هستیم که هراس از تحریم و تهدید جنگ بر زندگی ایرانی‌های صلح‌طلبی سایه افکنده است که به سختی برای تامین معاش تلاش می‌کنند. در حالی که تحریم‌ها با ادعای حمایت از مردم ایران اعمال می‌شوند، اما سیاست‌های ورای آن، ملتی درمانده، افسرده و ناامید به جای خواهد گذاشت. تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، ساختار جامعه و قلب و روح یک ملت را هدف قرار داده است و نمی‌تواند فقط محدود به بدنه دولت و حکومت بماند. بدیهی است تحریم شریان‌های اصلی اقتصادی که حکومت ایران اداره‌اش می‌کند _ مثل نفت و فلزات و بانک مرکزی _ خسارات جبران ناپذیری را بر بدنه اصلی این صنایع و خدمات وابسته‌اش یعنی تجار، کارگران و کارمندان و زحمت‌کشان وخانواده‌های آنان وارد خواهد کرد. در همین حال گروه‌های مافیامانند که قادربه دور زدن تحریم‌ها هستند، ثروتمندتر و قدرتمند‌تر می‌شوند.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۵، مردم صلح‌طلب ایران، همانند جامعه بین‌المللی از دستیابی به توافق هسته‌ای خشنود شدند و امید داشتند که این توافق بتواند به رفع انزوای کشور کمک کند و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد. دولت ترامپ پس از خروج یکجانبه از این معاهده با اعمال فشار حداکثری، تحریم‌های تازه و شدیدتری علیه ایران وضع کرد که برغم ادعاهای آمریکا، صرفاً ایرانیان بی‌گناه را هدف قرار می‌دهد. این تنش آفرینی ها هم اکنون نیز از طریق لفاظی ها در شبکه های اجتماعی از سوی ترامپ و همراهان‌اش افزایش یافته و خبر از جنگ و «نابودی» ایران میدهند.

در واقع تجربیات مختلف در منطقه نشان می‌دهد که جنگ‌های ایالات متحده منجر به افزایش بی‌ثباتی، خشونت، ظهور گروه‌های تروریستی و افراطی، و تقویت نیروهای واپس‌گرا و اقتدارطلب شده است. ما به تمامی کسانی که از جنگ حمایت می‌کنند و به تنش‌های در حال افزایش موجود دامن می‌زنند، می گوییم که جنگ دیگری در خاورمیانه جنگ‌خیز ما، کل منطقه را دچار بی‌ثباتی و مملو از ویرانی و رنج روزافزون خواهد کرد.

یادآوری می‌کنیم فعالان مدنی ایران بیشتر از یک قرن است که برای دستیابی به جامعه‌ای تلاش می‌کنند که در آن شفافیت، پاسخگویی، دموکراسی، صلح و برابری وجود داشته باشد. اما تهدید دائمی جنگ علیه ایران، جنگ اقتصادی در حال وقوع و همچنین لفاظی‌ها در راستای براندازی جمهوری اسلامی، باعث بسته شدن بیشتر فضای داخلی شده است. در نتیجه اعمال فشار و منکوب کردن فعالان جامعه مدنی و جنبش‌های اجتماعی افزایش یافته است. به همین دلیل، فعالان جنبش زنان، جنبش کارگری، معلمان، روزنامه‌نگاران و کنشگران حقوق بشر، همواره خواستار برداشتن فشار از روی جامعه مدنی و به رسیمت شناخته شدن حق تشکل‌یابی بوده‌اند تا بتوانند ظرفیت‌ها و توانایی‌های شهروندان را پیرامون حل مشکلات و معضلات جامعه، سازماندهی کنند. امروزه تحریم و جنگ زندگی ما شهروندان ایرانی را هدف گرفته است و مسئولان هم در این شرایط دشوار به جای تلاش برای رفع فشارها، آزادی و حقوق مدنی مان را محدودتر کرده‌اند. مسلما در نبود صدای جامعه مدنی واقعی و مستقل در داخل ایران است که عرصه سخن گفتن برای گروه‌های فرصت‌طلبی که خواهان منزوی‌سازی، تحریم و جنگ علیه ایران هستند، فراهم می‌شود.

این گروه‌ها به نام مخالفت با جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران، در حال دفاع و مشروعیت‌بخشی نابجا به سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ علیه ایران در آمده‌اند. آنها به نام دفاع از حقوق بشر و مردم ایران خواستار اعمال فشار بر دولت و مقامات هستند، از تحریمها دفاع می‌کنند، و امیدوارند فشارها بر جامعه ایران، منجر به انقلاب یا شورش همگانی شود، اما متوجه این واقعیت نیستند که تضعیف حکومت، لزوماً منجر به تقویت شهروندان یا جامعه مدنی نخواهد شد و در واقع جامعه مدنی یکی از قربانیان اصلی این سیاست‌هاست. در شرایطی که مردم در تلاش برای بقا و تامین معاش خانواده‌هایشان هستند، حقوق بشر و دفاع از جامعه مدنی به خواسته‌هایی لوکس تبدیل خواهد شد.

از نظر ما فعالان فمینیست ایرانی، این فرصت‌طلبان کسانی هستند که به خاطر سخن گفتن درباره حقوق زنان یا حقوق بشر از طریق کمپین‌های آنلاین و غیره در غرب به شهرت دست یافته‌اند. این افراد، به نام زنان ایرانی و جنبش زنان ایران، در جایگاه حمایت از تحریم‌ها و همراهی با جنگ‌طلبان در آمده‌اند. بی هیچ تردیدی، فمینیست‌های ایرانی و جنبش بومی زنان ایران مانند جنبش‌های خواهرانمان در سراسر جهان، همواره از صلح حمایت و با تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند. ما بر این باوریم که تغییرات مثبت به نفع زنان فقط در داخل کشور و در فضایی آرام و به دور از جنگ امکان‌پذیر است.

از همین رو ما مصرانه بر حق تشکل‌یابی پافشاری می‌کنیم تا فعالان زنان و به طور کلی فعالان جامعه مدنی بتوانند مطالبات خود را به منظور بهبود جامعه پیگیری کرده و همچنین در رابطه با اتفاقات بین‌المللی که جان و زندگی مردم را هدف قرار داده است، ابراز نظر و فعالیت کنند.

ما، مدافعان حقوق زنان ایران، که هم‌اکنون یا سابقاً به فعالیت در زمینه حمایت عملی از زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر در داخل ایران مشغول بوده یا هستیم، از سازمان ملل متحد و دولت‌های اروپایی و جامعه مدنی جهانی می‌خواهیم تا تمام امکانات خود را به منظور توقف این رژه جنگ‌طلبانه غیر ضروری و قابل پیشگیری به کار گیرند. ما همچنین از ایالات متحده می‌خواهیم تا به برنامه «فشار حداکثری» خود علیه ایرانیان پایان داده و به تعهدات خود در زمینه توافقات هسته‌ای با ایران عمل کند.

ما از جنبش‌ها و سازمانهای جهانی زنان، گروه‌های صلح و سازمان‌های حقوق بشر می‌خواهیم تا در فضاهایی که به خاطر فشارهای داخلی یا تحریم از آنها حذف شده‌ایم خواسته‌های مندرج در این بیانیه را طرح کنند. ما مصرانه از آنها می‌خواهیم که با ما متحد شوند و علیه جنگ و تحریم سخن بگویند و بر حق ما برای تشکل‌یابی و فعالیت در فضایی امن و به دور از تهدید پافشاری کنند. در همین حال از آنها می‌خواهیم که نسبت به کسانی که به نام زنان ایرانی از خواسته‌های مشروع ما سوءاستفاده می‌کنند و بر کوس جنگ و تحریم‌طلبی می‌کوبند، هشیار باشند.

اسامی امضاکنندگان

آذر پژوهنده: هنرمند، فعال حقوق زنان و پناهجویان

آذین رضائیان: فعال حقوق زنان

آذین مهاجرین: فعال اجتماعی و پژوهشگر

آزاده کیان: استاد دانشگاه

آمنه شیرافکن: روزنامه‌نگار

آیت نجفی: فیلمساز

آیدا نصرت: خواننده و موسیقی‌دان

آیدا سعادت: فعال حقوق زنان

آینا قطبی یعقوبی: فعال حقوق زنان و هنرمند

ابوالفضل حاجی‌زادگان: پژوهشگر اجتماعی

آسیه سلیمیان: فعال حوزه هنر و زنان

آرام رشیدی: ___

آرش شهسواری: ___

افسانه چهره‌گشا: عکاس و کارگردان

افسانه سالاری: کارگردان و مستندساز

افسانه مستوفی: طراح

اکرم احقاقی: روزنامه‌نگار

اکرم خاتم: فعال حقوق زنان

اکرم صادقی: دانشجو

الناز انصاری: فعال جنبش زنان

الهام آفاق: فعال حقوق زنان

الهام نژاد حسین: طراح لباس

الهه موسوی: روزنامه‌نگار

امیرعلی علامه‌زاده: روزنامه‌نگار و مدرس روزنامه‌نگاری

انسیه (سارا) لقمانی: فعال حقوق زنان

اوختای حسینی: فعال اجتماعی

اولدوز احمدزاده: فعال حقوق زنان

بنفشه جمالی: فعال حقوق زنان

پرستو سرمدی: فعال حقوق زنان و فعال سیاسی

پرشنگ وزیری: استاد دانشگاه و فیلم‌ساز

پروانه آل بویه: فعال صلح‌طلب

پروانه فاطمه حاجیلو: کارمند در مدرسه زنان سوئد

پرویا حقیقت: معلم

پروین فهیمی: فعال صلح 

پری باذوق: فعال حقوق زنان

تارا احمدی: دانشجو

پرنیان رحیمی: ___

تارا تیبا: خواننده و موسیقی‌دان

تورج صابری‌وند: فعال اجتماعی

ثمین قائدی: حقوقدان

جلوه جواهری: فعال حقوق زنان

حمید قیصری: پژوهشگر اجتماعی

حسن احمدپور: کارگر

دلارام علی: کنشگر حوزه زنان و کودکان

رها عسکری‌زاده: فعال حقوق زنان و کارشناس ارتباطات

روجا فضائلی: استاد دانشگاه ترینیتی کالج دوبلین، ایرلند

زهرا امیر‌ابراهیمی: سینماگر

زارا امجدیان: فعال حقوق زنان

زهرا صابری: فعال حقوق زنان

زهرا مداح: نقاش

زهرا مینویی: فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری

زهره تنکابنی:    فعال مدنی

زهره شیرافکن: فعال حقوق زنان

زیبا حاجیلو: عکاس

زیبا میرحسینی: پژوهشگر

زینب پیغمبرزاده: فعال برابری جنسیتی

ژیلا داورپناه: همراه جنبش زنان

سارا کریمی: پژوهشگر و روزنامه‌نگار آزاد

سارا معصومی: روزنامه‌نگار

ساناز حمزه‌علی: فعال حقوق زنان

سپیده جدیری: فعال حقوق زنان و شاعر

ستاره سماوی: فیلم‌ساز 

سحر مرانلو: استاد دانشگاه

سحر موسوی: پژوهشگر و فعال حقوق زنان و کودکان

سعیده اسدی‌پور: دانشجو

سعیده رجا: فعال حقوق زنان 

سمانه خادمی: فعال حوزه برابری جنسیتی و پژوهشگر اجتماعی

سمانه معظم: فعال حقوق زنان

سمانه واعظی: عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی استراس ایران

سمیه رشیدی: فعال حقوق زنان

سمیه قدوسی: پژوهشگر حوزه زنان و اجتماعی

سهیلا وحدتی: پژوهشگر مستقل حوزه زنان

سوسن طهماسبی: فعال حقوق زنان

سولماز ایکدر: روزنامه‌نگار

سیما شاخساری: استاد دانشگاه

سیمین فروهر: کنشگر حوزه زنان 

سیمین مینو: فیلم‌ساز و آموزشگر

شادی طبیب‌زاده: محقق

شادی مختاری: استاد دانشگاه

شادی مکی: روزنامه‌نگار

شهرزاد همتی: روزنامه‌نگار

شهره احدیت: نویسنده

شیرین ملکی: حقوقدان و عضو سابق کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا و دبیر کمیته حق دفاع

شیما قوشه: وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان

شیوا نظرآهاری: فعال حقوق زنان

صبا زواره‌ای: هنرمند و پژوهشگر

صحرا اکرامی: فعال اجتماعی

صدیقه صباغ شهری:    فعال اجتماعی

صنم غیائی: مترجم

طاهره میثمی: کارمند

عشرت‌السادات رضوی روحانی: ___

علی دروازه‌غاری: استاد دانشگاه و فعال سیاسی

غزال. ب: مترجم

غنچه قوامی:    فعال حقوق زنان

فائزه طباطبایی: وکیل دادگستری

فاطمه خورسندمقدم: دانشجو

فاطمه فرهنگ‌خواه:    فعال مدنی و زنان

فاطمه گوارایی: فعال سیاسی و فعال حقوق زنان

فتانه عبدالحسینی: فعال حقوق زنان

فرخنده جعفری: فعال حقوق زنان

فرزانه ابراهیم‌زاده: روزنامه‌نگار و پژوهشگر آزاد

فرشته بهرامی: نویسنده و پژوهشگر

فرشته ذاکر: پژوهشگر

فرناز جمشیدی مقدم: فیلمساز

فرناز عبدلی: فعال حقوق زنان، طراحِ آزاد

فرنگیس بیات: فعال حقوق زنان و پژوهشگر

فری ملک ‌مدنی: فعال حقوق زنان

فریبا پژوه: روزنامه‌نگار

فریبا چلبی یانی: نویسنده، منتقد و فیلمنامه‌نویس

فریده غائب: فعال حقوق زنان

فریده قلندری: فعال فرهنگ و هنر

کوردستان شاهمرادی: روزنامه‌نگار

گلاله بهرامی:    فعال حقوق زنان

گلنار شهریار:    موسیقی‌دان

لیلا اسدی: فعال حقوق زنان و دانشجو

لیدا آزاد‌منش: فعال حقوق زنان

لیلا روستایی: فعال حقوق زنان

مریم اشرافی: عکاس مستند اجتماعی

م. روشن: مهندس

م. مرتضوی: روزنامه‌نگار

مائده سلطانی: طراح صنعت

محبوبه حسین‌زاده: فعال حقوق زنان

محبوبه عباسقلی‌زاده: فعال حقوق زنان

مرجان لقایی:    روزنامه‌نگار

مریم رحمانی: فعال حقوق زنان

مریم بهرمن: فعال حقوق زنان

مریم رضایی: روزنامه‌نگار

مریم روستایی: فعال حقوق زنان

مژگان ایلانلو: مستندساز و فعال حوزه زنان

مژگان رافت: دانشجو

معصومه دهقان: فرهنگی

ملوک عزیززاده: فعال مدنی و زنان

منا محمدی: گوینده، نقاش

منصوره موسوی: نویسنده و پژوهشگر مستقل

منیژه موذن: روزنامه‌نگار

مهتاب محمودی: فعال حقوق زنان

مهدیس صادقی پویا: فعال زنان و پژوهشگر حوزه زنان و جنسیت

مهسا جزینی:    روزنامه‌نگار

مهشید زندی اصل:

مهشید شمس‌الدین:    مدیر فرهنگی

مهناز افضلی:    مستندساز

مهناز محمدی: فیلمساز و فعال حوزه زنان

میرا قربانی‌فر: روزنامه‌نگار و فعال حوزه زنان

مینا اورنگ: روانشناس

مینا رحیمی: دانشجو

مینا عزیزی: دانشجو

مینو مومنی: روزنامه‌نگار

ناهید جعفری: فعال حقوق زنان

ناهید توسلی:    فعال حقوق زنان و مدیر مسئول نافه

ناهید حسن‌زاده: فیلمساز

ناهید مطیع: پژوهشگر مسایل زنان

نجمه واحدی: فعال حقوق زنان

نرگس اکبری: ____

نرگس باجغلی: پژوهشگر

نسرین معروف: حقوقدان، روزنامه‌نگار

نسیم عبدی: هنرمند موسیقی

نسیم خسروی مقدم: فعال جنبش زنان٬ نویسنده و کارگردان تیاتر

نسیم رمضانی: فعال اجتماعی حوزه هنر

نفیسه محمدپور: فعال حقوق زنان و کودکان

نگار دشتی مقدم: مدیر مسئول نشریه دانشجویی ندا

نگین باقری: فعال حقوق زنان

نوشین کشاورزنیا: فعال حقوق زنان

نیوشا بنی‌اسدی: پزشک

نیره توکلی: استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل زنان

نیکی اخوان: استاد دانشگاه

نیلوفر فولادی: ___

نیلوفر وحدت: تسهیلگر ارتباط بدون خشونت

نیما رمضانی: ___   

هاله میرمیری: پژوهشگر علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی

هدا سیاه‌تیری: هنرمند و پژوهشگر فعال در حوزه حقوق زنان

هستی وحدت: دانشجو




حکم زندان و شلاق امیرسالار داودی بی‌عدالتی شنیع است!

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
سه‌شنبه  ۱۴ خرداد ۱٣۹٨ –  ۴ ژوئن ۲۰۱۹

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به صدور حکم «۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق» برای امیرسالار داودی، وکیل دادگستری در ایران، این حکم را «بی‌عدالتی شنیع» خواند.

طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داودی، روز شنبه خبر داده بود که دادگاه انقلاب همسرش را برای چند اتهام، مجموعا به ۳۰ سال حبس محکوم کرده که ۱۵ سال از آن قابل اجراست.
فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد گفته است امیرسالار داودی تازه‌ترین قربانی سرکوب بی‌رحمانه‌ای است که مقام‌های ایران در دو سال گذشته علیه وکلای حقوق بشری به کار بسته‌اند».
وکیل مدافع امیرسالار داودی گفته است بود که موکلش به چهار اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق مصاحبه»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقامات» و «تشکیل گروه برای براندازی نظام» متهم شده و «مستندات تمام این اتهامات نیز از نوشته‌های او در یک کانال تلگرامی به نام بدون روتوش استخراج شده است».
عفو بین‌الملل با اشاره به این موضوع نوشته است: «راه‌اندازی یک کانال تلگرامی برای افشای موارد نقض حقوق بشر جنایت نیست».
طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داودی، روز دوشنبه خبر داد که آقای داودی به بند عمومی منتقل شده است.




روز خونین در سودان، دست کم چهارده کشته

خبار روز: www.akhbar-rooz.com 
دوشنبه  ۱٣ خرداد ۱٣۹٨ –  ٣ ژوئن ۲۰۱۹

نیروهای نظامی حاکم بر سودان روز دوشنبه هزاران نفر را که در مقابل مقر ارتش این کشور تجمع کرده بودند متفرق کردند. شرکت کنندگان در این تحصن خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان شده‌ بودند.

تعداد کشته شدگان در یورش ارتش به انقلابیون در حال افزایش است. شبکه ی خبری العربیه به نقل از فعالان شرکت کننده در جنبش، تعداد کشته شدگان ناشی از یورش نیروهای ارتشی به انقلابیون را چهارده نفر اعلام کرده اند. نیروهای ارتش سودان همه راه‌های منتهی به ورودی‌های میدان تحصن معترضان روبروی مقر وزارت دفاع در خارطروم پایتخت این کشور را بسته اند.
البته شورای نظامی انتقالی سودان، متفرق کردن متحصنان با استفاده از زور را تکذیب کرده است!
خبرنگار العربیه گزارش کرده است در برخی محله‌ها صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود و نیروهای امنیتی معترضان را در محله ها تعقیب می‌کنند.
بنابر این گزارش شاهدان عینی می‌گویند در شهرهای مختلف سودان، تظاهرات معترضان آغاز شده است.

انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان که نمایندگانی از وکلا، مهندسان، دانشگاهیان و دبیران مدارس در آن عضویت دارند و از جمله شاخه‌های مهم و تاثیر گذار در جنبش‌های اعتراضی سال‌های اخیر در سودان به شمار می رود در بیانیه‌ای از اقدام شورای نظامی و توسل نیروهای ارتش به زور برای متفرق کردن متحصنان خبر داده است.
معترضان خواستار آن هستند تا شواری نظامی قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند. از زمان سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق سودان شورای نظامی کنترل کشور را در دست گرفته است.
معترضان معتقدند که ارتش با «اقدامی کودتاگونه» جنبش مخالفان دولت را ربوده و بر خلاف خواست و اراده مردم قدرت را در این کشور قبضه کرده است.
درگیری میان معترضان و نیروهای نظامی در خارطوم در حالی بار دیگر شدت گرفته است که نمایندگان جنبش مخالفان پیشتر در پی ملاقات با اعضای شورای نظامی حاکم اعلام کرده بودند که نسبت به وعده‌های داده شده برای گذار دمکراتیک قدرت به دست غیرنظامیان امیدوار شده‌اند.

انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان در بیانیه خود با محکوم کردن آنچه «کشتار خونین» نامیده شده از مردم این کشور خواسته است تا برای سرنگون کردن شورای نظامی «خیانت کار و قاتل» به جنبش نافرمانی مدنی ادامه دهند.




بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان در اعتراض به زمینه چینی برای صدور حکم انفصال از خدمت برای محمد حبیبی

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۹ خرداد ۱٣۹٨ –  ٣۰ می ۲۰۱۹

نام محمد حبیبی سالهاست که با مدرسه، فرهنگ و به خصوص فعالیت صنفی و حق خواهانه‌ی معلمان عجین شده است. صداقت، خوش فکری و عملگرا بودن، ایشان را به چهره‌ای سرشناس در موج جدید جنبش حق خواهانه‌ی معلمان تبدیل کرده است. محمد حبیبی، به حق که می خواست در ادامه‌ی سنت نیاکان پاک خویش در این سرزمین، اشاعه و گسترش فرهنگ در جامعه را مرهمی بر همه‌ی دردهای جانکاه ما معرفی کند. افسوس و دریغ که چشمان کم سوی ظلمت طلبان تاب درخشش این چراغ راهنما را نداشت و حقارت حکم زندان و تازیانه را بر پیکر معلم؛ همچون داغی بر پیشانی قوه‌ی داوری یک کشور حک کرد. 

جای معلم زندان نیست. این فریاد را معلمان ما بارها از گلوی جان، برآورده‌اند. شلاق شایسته‌ی تنی نیست که می‌کوشید تا با گفتگو و نوشتن، فرهنگ رواداری و بخشش را جایگزین تازیانه‌ی انتقام و خشونت کند. 

آنان حکم شلاق و بند را به ناحق بر محمد حبیبی اعمال کردند و به این نیز اکتفا نکرده می خواهند با اعمال فشار بیشتر بر این معلم نستوه و اخراج ایشان از دایره‌ی معلمی، بی‌مایگیِ سکوت را بر جمع فرهنگیان این سرزمین مستولی سازند. زهی خیال باطل که نمی توان با چیدن ساقه از رویش جوانه جلوگیری کرد. 

ما محمد حبیبی را فرزند صدیق و حق طلب این سرزمین، الگوی یک معلم نمونه و متعهد می‌دانیم. دغدغه‌های محمد حبیبی از جنس همان دغدغه‌های ماست. وی همکار فرهنگی ماست و خودش با نیت و عمل صادقانه‌اش کارنامه‌ی عمل رهیده‌اش را برای اکنون و آینده مهر سرافرازی زده است. 

دسیسه‌ی اخراج از کار معلمی نه اینکه محمد حبیبی را از ما جدا نمی‌کند بلکه همبستگی ما را با وی و راهش دو چندان خواهد کرد. مباد چنین کاری را مایه‌ی تشنج هر چه بیشتر فضای فرهنگی این سرزمین کنید. 

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) 

۱۳۹۸/۳/۸




حامد الهوردی پور، زندانی محبوس در زندان اهر دست به اعتصاب غذا زد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۹ خرداد ۱٣۹٨ –  ٣۰ می ۲۰۱۹

حامد الهوردی پور، فعال ترک (آذربایجانی) اهل نقده، که از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری جهت تحمل دوران محکومیت خود در زندان اهر به سر می برد از روز جاری دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای این زندانی در حمایت از عباس لسانی، زندانی محبوس در زندان اردبیل صورت گرفته است. عباس لسانی، از روز دوشنبه در اعتراض به عدم دسترسی به خلاصه پرونده که توسط وکیل او تهیه و جهت دسترسی آقای لسانی به زندان ارائه شده است، دست به اعتصاب غذا زده بود. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، دیروز چهارشنبه ۸ خردادماه ۹۸، حامد الهوردی پور، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اهر دست به اعتصاب غذای ۵ روزه زده است. 

اعتصاب غذای آقای الهوردی پور در حمایت از عباس لسانی، زندانی محبوس در زندان اردبیل صورت گرفته که خود نیز از روز دوشنبه ۶ خردادماه در اعتراض به عدم دسترسی به خلاصه پرونده که توسط وکیل او تهیه و جهت دسترسی وی به زندان ارائه شده است در اعتصاب غذا به سر می برد. 

گفتنی است علیرغم صدور بخشنامه ای جهت اعطای مرخصی به زندانیان در ماه رمضان، با مرخصی حامد الهوردی پور مخالفت شده است. 

لازم به ذکر است در مهرماه سال ۹۶ دادگاه انقلاب شهرستان اهر طی دادنامه ای ۴ صفحه‌ای از مجموع بیست و پنج تن از فعالین ترک (آذربایجانی) بازداشت شده سلسله اعتراضات خیابانی به برنامه تلویزیونی “فتیله”، بر اساس اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴، هفت نفر از آنان از جمله حامد الهوردی پور را در مجموع به ۵۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرد و مابقی را از اتهامات مطروحه تبرئه کرد. 

اتهامات این افراد در دادنامه صادره از سوی شعبه سوم دادگاه تجدیدنظر لاستان آذربایجان شرقی “عضویت در دستجات مخالف نظم به قصد بر هم زدن نظم و امنیت کشور”، اجتماع و تنبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی کشور”، “تشکیل و اداره دستجات مخالف نظم به قصد بر هم زدن نظم و امنیت کشور” عنوان شده بود. 

محکومیت شش تن از این افراد به نام های به نام های “ابراهیم نوری، فرزند حمدالله، اکبر ابول‌زاده، فرزند حبیب، حامد الهوردی‌پور، فرزند عیسی، مرتضی شکری، فرزند اسماعیل، اسرافیل فتح اله‌زاده، فرزند امامعلی و سلیمان کاظمی، فرزند رضا در شهریور ماه سال ۹۷ در دادگاه تجدید نظر تائید شد و بر اساس این حکم حامد الهوردی پور به تحمل ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد.




اخبار کارگری و تجمعات اعتراضی طی روز گذشته

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۱۲ خرداد ۱٣۹٨ –  ۲ ژوئن ۲۰۱۹

تجمع کارگران کاغذسازی پارس 
روز یکشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، تعدادی از کارگران کاغذسازی پارس شهرستان شوش، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، اقدام به برگزاری تجمع اعتراصی کردند. 

یکی از کارگران معترض گفت: “خواسته اصلی کارگران کاغذسازی پارس، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل است که سالها بازنگری نشده است. کارگران خواستار شکل‌گیری نهاد کارگری در این واحد تولیدی هستند که از دو سال پیش تاکنون با مخالفت کارفرما روبرو بوده است”. 

به گفته وی، قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل که از چند سال گذشته در این واحد تولیدی اجرا شده، باعث ایجاد شکاف درآمدی میان کارگران شده است به گونه‌ای که همه کارگران قادر نیستند به صورت مساوی از مزایای این طرح برخوردار شوند. 

او درباره سایر مطالبات صنفی کارگران کاغذ پارس نیز گفت: “مشکل دیگر کارگران مربوط به بحث بیمه تکمیلی است. با وجود آنکه همه کارگران تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و هر ماه مبالغی از حقوق آنها بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود اما کارگران از دریافت خدمات بیمه تکمیلی به دلیل آنچه واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر عنوان می‌شود، بهره‌مند نیستند”. 

تجمع کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان 
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، شماری از کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، در اعتراض به معوقات مزدی خود، در مقابل ساختمان مدیریت این نیروگاه دست به تجمع زدند. 

اعتراض کارگران سیکل ترکیبی به این موضوع است که پیمانکاری که اکنون عهده‌دار راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان است، حقوق و مزایای کارگران خود را با تاخیر پرداخت می‌کند. 

بخش دیگری از اعتراض کارگران مربوط به تبدیل وضعیت قرارداد کارگران قراردادی است که علیرغم اینکه شرایط لازم را برای تبدیل وضعیت دارند اما این مهم ازسوی مسئولان نیروگاه پیگیری نمی‌شود.

به گفته آنها، نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان ازجمله نیروگاه‌های استراتژیک منطقه است که در پایان خط شبکه قرار دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. 

آنها گفتند: تامین نشدن قطعه توسط شرکت مالک نیروگاه و شرکت بهره‌بردار از دیگر دلایل اعتراض کارگران است. 

تجمع کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله 
روز یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله، در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت پرداخت مطالباتشان در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. 

یکی از این کارگران با انتقاد از پرداخت نشدن به موقع حقوق خود بیان کرد: “در آستانه عید فطر قرار داریم اما هیچ پولی برای تامین نیاز خانواده‌هایمان نداریم”. 

وی ادامه داد: “با وجود گرمای هوا و قرار داشتن در ماه رمضان باید برای پرداخت حقوق خود زحمت های بسیاری را متحمل شویم؛ تاکنون هیچ جواب قانع کننده‌ای نیز از سوی مسئولان نشنیدیم”. 

وی گفت: “تنها خواسته کارگران پرداخت حقوق در مقابل انجام کار است، نگرانی ما از پرداخت نشدن حقوق در شرایط اقتصادی سخت فعلی است”. 

شهردار کوت عبدالله چندی پیش، دلیل این امر را مشکلات مالی این شهرداری بیان کرد و مدعی شد: “به محض تامین اعتبارات مالی این معوقات پرداخت می شود”. 

کارگران شهرداری کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون در اردیبهشت امسال نیز چند بار برای پرداخت معوقات خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده بودند. 

شهرستان کارون به مرکزیت شهر کوت عبدالله در سال ۹۱ از شهرستان اهواز جدا شد. کوت عبدالله، استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی‌یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد از توابع شهرستان کارون هستند.  

هزار نفر دیگر به لشگر بیکاران افزوده شدند 
۲۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی بیکار شدند 

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان: از مجموع حدود ۵۵۰ هزار نفر نیروی کار مشغول در صنعت قطعه سازی، اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر آنان باقی مانده اند و اگر به داد این صنعت نرسیم، همین تعداد نیز طی چند ماه تعدیل یا بیکار می شوند و همه سرمایه گذاری های انجام شده در این صنعت طی سال های گذشته از دست خواهد رفت . 

پایان اعتراض دوهفته‌ای کارگران معدن سرب کوشک 
اعتراض صنفی کارگران معدن سرب کوشک در بافق یزد پس از گذشت نزدیک به ۱۴ روز خاتمه یافته و در حال حاضر کارگران بخش‌های مختلف به فعالیت حرفه‌ای خود مشغولند. 

به دنبال مذاکرات صنفی کارگران که امروز در شورای کارگری و با وساطت فرمانداری شهرستان بافق انجام شد، اعتراض صنفی کارگران معدن سرب کوشک در بافق یزد پس از گذشت نزدیک به ۱۴ روز خاتمه یافته و در حال حاضر کارگران بخش‌های مختلف به فعالیت حرفه‌ای خود مشغولند. 

این کارگران از دو هفته پیش در اعتراض به محقق نشدن مطالبات محقق نشده صنفی خود و همچنین درخصوص به‌کارگیری نیروی کار بازنشسته در اعتراض صنفی به سر می‌بردند. 

                                  مرگ ۷ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار 

روز یکشنبه ۱۲ خرداد ۹۸ “رئوف سلمانی”، بازیکن فصل گذشته تیم فوتبال ساحلی شهید جهان نژادیان آبادان که در فاز ۲ پالایشگاه آبادان مشغول به کار بود در حادثه ای از ارتفاع سقوط کرده و جان باخت. 

به گفته منابع محلی این حادثه ظهر امروز یکشنبه برای این کارگر رخ داد و کارگر مذکور با حدود ۳۲ سال سن بر اثر شدت جراحت ناشی از سقوط از ارتفاع در دم جان خود را از دست داد و تلاش پزشکان برای نجات وی بی نتیجه ماند. 

عملیات اجرایی احداث فاز ۲ پالایشگاه آبادان بهمن ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. 

با اجرای این پروژه واحدهای مدرن در پالایشگاه آبادان راه اندازی می‌شود. 

مرگ دو کارگر قنادی در زاهدان 
به گزارش رکنا، مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت: “ظهر امروز یک کارگاه شیرینی پزی در این شهر دچار حریق شد که متاسفانه ۲نفر از مصدومین این حادثه بر اثر شدت جراحت ناشی از سوختگی جان باختند”. 

علی نجفی زاده اظهار داشت: “این حادثه حدود ساعت ۱۴ و ۳۷ دقیقه به مرکز آتش نشانی شهر زاهدان اعلام که نیروهای آتش نشانی در کمتر از چند دقیقه به صحنه اعزام و کار اطفا حریق را انجام دادند”. 

وی ادامه داد: “این آتش سوزی پس از حدود یک ساعت با تلاش نیروهای آتش نشانی اطفا شد”. 

مسئول روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان اظهار داشت: “مصدومین این حادثه به کمک نیروهای آتش نشانی رها سازی و توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان اعزام شدند”. 

وی در پایان افزود: “این مصدومان متاسفانه بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان جان باختند”. 

مرگ کارگر ساختمانی در همدان 
روز ۱۱ خرداد ۹۸، فرمانده انتظامی شهرستان همدان، از مرگ یک کارگر ساختمانی ۳۴ ساله در یکی از روستاهای این شهر خبر داد. 

جمشید باقریگ، در تشریح این خبر گفت: “در پی اعلام خبر فوت یک مرد جوان در بیمارستان بعثت به علت سقوط از ارتفاع، به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ بلافاصله تیمی از ماموران کلانتری ۱۸ جورقان عازم بیمارستان شده و به بررسی موضوع پرداختند”. 

وی افزود: “پس از بررسی‌های مقدماتی مشخص شد، این مرد ۳۴ ساله در حال کار در ارتفاع حدودا ۶ متری یک سوله در حال ساخت در یکی از روستاهای شهر همدان بوده که از ارتفاع سقوط و توسط حاضران به بیمارستان بعثت منتقل شده اما با توجه به شدت جراحات وارده و با وجود تلاش کادر پزشکی ، جان خود را از دست داده است”. 

فرمانده انتظامی شهرستان همدان در پایان گفت: “با تشکیل پرونده قضائی، تحقیقات برای روشن شدن علت این حادثه در دست بررسی است”. 

مرگ دو کارگر در خوی 
در گود برداری غیر اصولی در خوی دو نفر زیر آوار، جان باختند. 

در این حادثه که در بلوار خویی رخ داد دو کارگر هنگام گود برداری در عمق ۴ متری بر اثر ریزش خاک زیر آوار مدفون شدند. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خوی گفت: “این دو کارگر در عمق بیش از ۴ متری زمین در حال حفر دو کانال بودند که به علت گودبرداری غیر اصولی و عملیات غیر فنی با ریزش خاک زیر آوار ماندند”. 

به دنبال این حادثه تلاش آتش‌نشانان بعد از ۲ ساعت به نتیجه نرسید و این دو کارگر ۵۱ و ۴۴ ساله اهل شهرستان بناب جان باختند. 

مرگ یک کارگر در الوند 
یک کارگر ساختمانی در شهر الوند، بر اثر سقوط در چاله آسانسور، جان خود را از دست داد. 

یک کارگر ساختمانی در شهر الوند بر اثر سقوط در چاله آسانسور یک ساختمان در حال ساخت در محله کوی امامت (زمین‌های شهرداری) جان خود را از دست داد. 

به علت شدت حادثه، این کارگر ساختمانی جان خود را در همان لحظه سقوط از دست داد. 

شهر الوند دومین شهر بزرگ استان قزوین و مرکز شهرستان البرز در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر قزوین واقع شده. 

تجمع معلمان در کرمانشاه و مریوان در حمایت از محمد حبیبی 
روز گذشته، ۱۱ خرداد ۱۳۹۸، جمعی از معلمان در شهرهای کرمانشاه و مریوان، در حمایت از معلمان زندانی و در اعتراض به حکم انفصال از خدمت محمد حبیبی، معلم محبوس در زندان اوین، دست به تجمع زدند. 

لازم به ذکر است که روز جمعه ۱۰ خردادماه ۹۸، نیز کانون صنفی معلمان ایران، با صدور بیانیه ای نسبت به احتمال انفصال از خدمت محمدی حبیبی، فعال صنفی معلمان محبوس در زندان اوین هشدار داد و از وزیر آموزش و پرورش خواست که در حوزه اختیار خود به معلمان زندانی ظلم نکند. 

محمد حبیبی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۷ در جریان تجمع اعتراضی معلمان به همراه تعدادی دیگر از فعالین صنفی و شرکت کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و علیرغم آزادی همه بازداشت شدگان، در بازداشت مانده و به زندان تهران بزرگمنتقل شد. 

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده او را به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۷ سال و نیم حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱۸ ماه حبس و به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۱۸ ماه حبس و همچنین ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم کرد. 

محمد حبیبی در شهریورماه ۹۷ به زندان اوین منتقل شده و نهایتا جلسه دادگاه تجدید نظر وی در تاریخ دوم آبان ماه ۹۷ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر برگزار شد و این دادگاه در دی ماه سال ۹۷ رای دادگاه بدوی را عینا تائید کرد. با توجه به ادغام احکام، ۷ سال و نیم از حبس وی قابلیت اجرایی دارد. 

لازم به ذکر است در تابستان سال ۹۷ طی حکم کارگزینی حقوق ماهیانه محمد حبیبی قطع شد و پس از آن کلیه مراحل پیگیری صدور حکم مرخصی بدون حقوق ایشان صورت پذیرفت. در سطح اداره کل آموزش و پرورش و وزارتخانه مقرر شد مرخصی بدون حقوق وی به تائید هیئت رسیدگی به تخلفات اداری وزارتخانه برسد. علیرغم پیگیری های مکرر در تاریخ ۱۵ آذرماه توسط این هیئت به درخواست وی پاسخ منفی داده شد و در پی اعتراض به این رای پرونده مجددا تحت بررسی قرار گرفت. با این حال علیرغم سپری شدن بیش از یک سال از زمان بازداشت تاکنون به بهانه های مختلف پاسخی در این خصوص داده نشده است و زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال انفصال از خدمت محمد حبیبی به گوش می رسد. 

محمد حبیبی هم اکنون در بند ۴ زندان اوین در حال تحمل حبس است. 

تجمع مالباختگان موسسه کاسپین و ثامن 
روز یکشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، گروهی از مالباختگان موسسه کاسپین و ثامن، در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات خود، در مقابل ساختمان بانک مرکزی در تهران، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. 

اعتراض سپرده گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری از سه سال پیش آغاز شد و دولت و بانک مرکزی پرداخت مطالبات سپرده گذاران از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی را متعهد شدند.




وخامت وضع جسمانی نرگس محمدی بدنبال محرومیت دارویی

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
شنبه  ۱۱ خرداد ۱٣۹٨ –  ۱ ژوئن ۲۰۱۹

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان اوین پس از عمل جراحی و بازگردانده شدن به زندان دچار عفونت پس از عمل شده است. گفته می شود این عفونت به دلیل محرومیت از داروهای آنتی بیوتیک بوجود آمده است. وی روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه جهت انجام عمل جراحی هیسترکتومی (خارج کردن رحم)، تحت الحفظ نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، او بپس از عمل به زندان بازگردانده شد.

به گزارش هرانا، عصر امروز شنبه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۸، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی نایب رئیس در بند کانون مدافعان حقوق بشر در زندان اوین، از وخامت وضع جسمی همسرش و محرومیت دارویی وی در زندان، پس از انجام عمل جراحی که در روزهای گذشته انجام شده بود، خبر داد.
تقی رحمانی، همسر این فعال حقوق بشر طی یادداشت کوتاهی در صفحه توییتر خود نوشت: “نرگس محمدی دچار عفونت بعد از عمل شده تا کنون داروی انتی بیوتیک به وی داده نشد است چرا؟ نرگس محمدی به تشخیص درخواست پزشکان برای مداوای به یک ماه مرخصی نیاز داشت که به زندان باز گردانده شد.”.
نرگس محمدی روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۹۸، جهت انجام عمل جراحی هیسترکتومی (خارج کردن رحم) تحت‌الحفظ نیروهای امنیتی به بیمارستان اعزام شده بود. انتقال وی به بیمارستان در حالی صورت گرفت، که دادستانی تهران علیرغم پیگیری و درخواست مکرر خانواده و وکیل ایشان با مرخصی استعلاجی درمانی وی مخالفت کرده بود. وی نهایتا در تاریخ ۵ خرداد ۹۸، علیرغم نیاز به مراقبت های پزشکی به زندان بازگردانده شد.
لازم به ذکر است که خانم محمدی در مدت تحمل حبس خود تنها از سه روز مرخصی بهره‌مند بوده است.
نرگس محمدی طی این سال‌ها سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته و هر سه بار با همراهی نیروهای امنیتی و سخت‌گیری‌های خارج از عرف در بیمارستان بستری شده است.
محمود بهزادی راد، وکیل مدافع نرگس محمدی پیشتر از موافقت مسئولان زندان و ضابطان پرونده نرگس محمدی با اعطای مرخصی استعلاجی به وی خبر داده و گفته بود که موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به دادستان تهران ارجاع شده است. وی همچنین در اسفندماه ۱۳۹۷، از مخالفت رئیس بهداری زندان اوین با اعزام موکلش به بیمارستان خارج از زندان خبر داده و اعلام کرده بود که این امر غیرقانونی است زیرا رئیس بهداری زندان در جایگاهی نیست که بتواند بر خلاف دستور دادیار ناظر زندان عمل کند.

نرگس محمدی که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.
خانم محمدی در تاریخ ۲۲ دیماه ۱۳۹۷ به همراه نازنین زاغری در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی به مدت سه روزه دست به اعتصاب غذا زده و با وعده مساعد مسئولان زندان در تاریخ ۲۴ دیماه به اعتصاب خود پایان دادند.