ما را چه می شود؟! 

بانو مارال سعید با یادآوری قطره قطره جان سپردن و ابدی شدن بابی ساندرز و وحید صیادی نصیری در بند تروریسم دولتی در انگلستان و ایران، وظیفه ای را گوشزد می کند که در برابر نبرد آزادی خواهی و عدالت جوی ملی- ضد امپریالیستی کنونی در ایران قرار دارد و راه حل ترقی خواهانه ی آن دنبال می شود

***

مارال سعید

• “بابی” و “وحید” هر دو از پس ۶۰ روز اعتصاب غذا جان بر سر عزم خود نهادند. با این تفاوت که دستگیری و اقدامات بعدی “بابی” را همه روز تو می توانستی در هر کوی و برزن ببینی و بشنوی، حتی فیلسوفِ شاعرمان احسان طبری در رسایش شعر سرود و امروز حتی کسی با نام “وحید” هم آشنائی ندارد و بسیار نشریات حتی پس از واقعه نیز ککشان نگزید و خبر را منتشر نساختند …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۲۲ آذر ۱٣۹۷ –  ۱٣ دسامبر ۲۰۱٨

 

از سر شرمنده گی نمی دانم از کجا آغاز کنم.
آنروزهای آوارگی و بی خانمانی، روزهایی که ارتش عراق سرگرم شخم زدن آبادان بود. بله منظورم زمستان سال ۱٣۵۹ است. نه از کامپیوتر خبری بود، نه از تلفن همراه. حتی به ندرت خانه ها تلفن ثابت داشت. اما خبرها به سرعت برق و باد در گوشها می پیچید. حتی اگر محل وقوع خبر بلفاست با هزاران کیلومتر فاصله از تو بود.
اینبار خبر دستگیری “بابی” و محکومیت ۱۴ ساله اش بود. “بابی” پیش از آن هم دستگیر و به زندان رفته بود، اما اینبار او و همرزمانش تصمیم گرفتند دولت فخیمه ی بریتانیا و بانوی خود خوانده ی “آهنین” را در مقابل خواسته هایشان قرار دهند. تا شاید بتوانند از این طریق شرایط دهشتناک زندانها در بریتانیا را کمی بهبود ببخشند.
“رابرت جرارد ساندز” درخواستی ساده داشت: مبارزان ایرلندی را نه تبهکاران عادی که زندانیان سیاسی محسوب کنید.”

٣۷ سال بعد؛
همه در جیبهایشان تلفن همراه و اکثریتی درخانه ها تلفن ثابت و کامپیوتر دارند. اما خیلی از خبرها در گوش کسی نمی پیچد. حتی اگر محل وقوع خبر شهر قم در فاصله ی چند هزار کیلومتری بلفاست باشد.
خبر مربوط به دستگیری “وحید” و محکومیت ۵/۴ ساله اش بود. “وحید پیش از آن نیز دستگیر و به زندان رفته بود، اما اینبار او تصمیم گرفت دولت فخیمه ی اسلامی ایران و امنیتی خود خوانده ی “حقوق دان” را در مقابل خواسته اش قرار دهد. تا شاید بتواند از این طریق شرایط دهشتناک زندانها در ایران را کمی بهبود ببخشد.
“وحید صیادی نصیری” درخواستی ساده داشت: “زندانیان سیاسی – عقیدتی ایران را نه تبهکاران عادی که زندانی سیاسی محسوب کنید.”
“بابی” و “وحید” هر دو از پس ۶۰ روز اعتصاب غذا جان بر سر عزم خود نهادند. آنها همچون هر زندانی دیگری سلاحی جز به داو نهادن جان خویش نداشتند. با این تفاوت که دستگیری و اقدامات بعدی “بابی” را همه روز تو می توانستی در هر کوی و برزن ببینی و بشنوی، حتی فیلسوفِ شاعرمان احسان طبری در رسایش شعر سرود و امروز حتی کسی با نام “وحید” هم آشنائی ندارد و بسیار نشریات حتی پس از واقعه نیز ککشان نگزید و خبر را منتشر نساختند.

به راستی ما را چه می شود؟!
آیا وجدان بشری در اثر شنیدن هر روزه ی آمار کشت و کشتار و مرگ و میر، کرخت گشته است و در مقابل فاجعه عکس العمل نشان نمی دهد؟
آیا وجدان ایرانیانِ عادت کرده به فرهنگ استبدادی برایش “مرگ” امری عادی و روزمره گشته است؟
چه تعداد “وحید” باید از میان برود تا وجدان سیاسیون ایرانی مور مور شود و گامی در جهت جبهه ی ضد استبدادی حاکم بردارند؟
شرمنده ایم – چرا که خود در برپائی و تداوم این استبداد شریک بوده و هستیم.
شرمنده ایم – چرا که از فرهنگ استبدادی جز استبداد زاده نخواهد شد.
شرمنده ایم – چرا که از ترس ندانمکاری سال ۱٣۵۷ نمی دانیم اگر در مقابل این قد علم کنیم، چه جایگزینش کنیم.
شرمنده نباش، به قدر وسع بکوش!

مارال سعید




نامه زندانیان سیاسی زندان شیراز

رشد مقاومت در برابر تروریسم دولتی نشان رشد آمادگی روحی برای نبرد برای آزادی و عدالت اجتماعی در ایران است

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
آدينه  ۲٣ آذر ۱٣۹۷ –  ۱۴ دسامبر ۲۰۱٨

 

وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی که در زندان لنگرود قم به سر می‌برد، روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی در بیمارستان بهشتی این شهر جان باخت. جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز نامه‌ای سرگشاده در واکنش به جان باختن این زندانی سیاسی نوشته‌اند.

به نام ایران‌زمین
و دگرباره در تاریکی شوم و بی‌عدالتی‌هایی که پایانی ندارد یک تن دیگر از هم‌میهنان خویش را از دست دادیم و دگربار میهنمان ایران داغدار شد؛ که این داغ‌داری سال‌هاست بر سر میهنمان سایه افکنده است.
وحید صیادی نصیری، برادر آزادی‌خواه و مبارز ما، بی‌هراس از زندان، زنجیر، شکنجه و خودکشی شدن با دستانی بسته و شکمی گرسنه در اعتصاب جان سپرد.
از همین‌جا ما زندانیان سیاسی در بند ۱۴ امنیتی (واحد ۱) زندان عادل‌آباد شیراز در مقابل بی‌عدالتی‌های حاکم بر جامعه و برادران مبارزمان سکوت نخواهیم کرد و همبستگی خود را اعلام می‌کنیم.
از اینجا از دل تاریک این زندان می‌شکنیم سکوت خود را تا بانگ زنیم “مرگ ما پر قو نیست، گران است سنگین”.
امروز همه ما به باور این شعار رسیدیم که اگر یکی نشویم، یکی‌یکی خواهیم مرد. مردم ایران‌زمین بیایید دست در دست هم متحد فارغ از هرگونه تفکر، آیین، نژاد و گرایش سیاسی صدای وحید و تمام آزادی‌خواهان و مبارزان این مرز و بوم شویم.
امید روزی که سرزمین نیاکانمان، ایران آباد و آزاد و یکپارچه و متحد در پرتو خورشید آزادی باشد.

امضاکنندگان: مجید عزیزی، حسین فرخ‌پور، عظیم خاکسار، امید کرمی، بیژن رضایی، حسین سپنتا
زندان عادل‌آباد شیراز – ۲۳ آذر ۱۳۹۷




پلیس فرانسه ده‌ها نفر را بازداشت کرد 

اعلام اعتصاب عمومی از طرف ث ژ ت در فرانسه در حمایت از خواست و جنبش جلیقه سبزها نشان ایجاد شفافیت در نقش جریان های راست در این تظاهرات دارد. برخلاف جنبش اعتراضی- اعتصابی در ایران که سیمایی چپ و ترقی خواهانه داراست، در فرانسه در این زمینه ناروشنی وجود دارد و از طرف رسانه های رسمی نیز به آن دامن زده می شود. اقدامات خشن و آتش زدن خودرو ها و غیره شیوه مبارزات متین اعتراضی نیست. مبارزات اعتصابی طبقه کارگر و دیگر لایه های زحمتکش در فرانسه، همچنان که در ایران نیز می تواند و باید با طرح شفاف سازی خواست ها با سرشتی دمکراتیک و ترقی خواهانه، خط فاصل خود را با جریان های راست حفظ و با صراحت برجسته سازد

برای ایران شعار سراسری پایان دادن به برنامه امپریالیستی- اسلامی اقتصادی چنین خط فاصلی را تشکیل می دهد

روز پس از سخنرانی امانوئل ماکرون، به نظر می‌رسد وعده‌های رئیس جمهوری فرانسه برای بسیاری از شهروندان این کشور راضی کننده نبوده است. وعده افزایش صد یورویی حداقل حقوق، معافیت دستمزد اضافه کاری و دهک‌های پایین حقوق‌های بازنشستگی از مالیات، مهم‌ترین تصمیم‌های آقای ماکرون برای آرام کردن معترضان خشمگین بود.
رسانه‌ها و مراکز نظرسنجی فرانسوی، گزارش می‌کنند که بیش از نیمی از شهروندان این ابتکار عمل را کافی و صادقانه نمی‌دانند.

به گزارش یورونیوز، به نظر نمی‌رسد حمله مرگبار استراسبورگ و درخواست دولت برای توقف تجمع‌های جلیقه زردها به دلایل امنیتی اثر چندانی بر ادامه فعالیت معترضان گذاشته باشد. شیوع این نظر در شبکه‌های اجتماعی که دولت فرانسه مقصر اصلی حمله به بازار کریسمس است، دست‌کم نشان از بی‌اعتمادی بخش‌هایی از جامعه به روایت دولت از این ماجرا است.
با وجود سردی هوا، روز جمعه هم هزاران معترض در سراسر فرانسه میدان‌های جاده‌های میان شهری را مسدود کردند.
شنبه هفته گذشته، پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی فرانسه بیش از ۱۳۰۰ نفر را به ویژه در پاریس بازداشت کردند. با وجود کاهش ابعاد خشونت‌ها در پاریس، با توجه به تجمیع نیروهای انتظامی در پایتخت، بسیاری از شهرستان‌های فرانسه، صحنه رویارویی تند تظاهرکنندگان با پلیس بود.
به نظر می رسد حمایت افکار عمومی نسبت به جنبش جلیقه زردها از هفته‌های گذشته کم‌تر شده است. براساس آخرین نظرسنجی‌های رسانه‌های مختلف فرانسوی، بین ۵۱ تا ۵۶ درصد شهروندان همچنان از ادامه تظاهرات جلیقه زردها حمایت می‌کنند، رقمی که در هفته‌های گذشته به بالای ۷۵ درصد رسیده بود.

برای نخستین بار از زمان شروع موج اعتراض‌ها علیه دولت امانوئل ماکرون،‌ فیلیپ مارتینز، رئیس اتحادیه کارگری س‌‌ژ‌ت، در یک مصاحبه تلویزیونی همگان را به اعتصاب فراخواند. عملکرد اتحادیه‌های کارگری در هفته‌های اخیر به شدت مورد اعتراض جلیقه زردها و حامیان سیاسی آن‌ها قرار گرفته بود. مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون، اتحادیه‌ها و به‌ویژه س‌ژت را به «انفعال» و «فرصت‌طلبی» متهم می‌کردند.

***

جلیقه زردها در پنجمین شنبه اعتراضی 

• با وجود درخواست دولت از مردم برای پایان دادن به اعتراض های خیابانی، پنجمین شنبه تظاهرات معترضان فرانسوی آغاز شد …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
آدينه  ۲٣ آذر ۱٣۹۷ –  ۱۴ دسامبر ۲۰۱٨

 


شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد: با وجود درخواست دولت از مردم برای پایان دادن به اعتراض های خیابانی، پنجمین شنبه تظاهرات معترضان فرانسوی آغاز شده است.
به نظر می رسد تعداد شرکت کنندگان در این تظاهرات نسبت به هفته پیش کمتر شده است اما مقامات دولتی و امنیتی فرانسه نگران بروز شورش و خشونت های احتمالی در ساعت های آتی هستند. به همین علت ۶۹ هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه بسیج شده اند که همچون هفته گذشته ٨ هزار نفر آنها در پاریس مستقر هستند.
چهارده خودروی زرهی برای حمایت از نیروهای پلیس در خیابانهای پاریس مستقر شده اند.
پلیس پاریس از همان ساعات اولیه صبح شنبه عبور و مرور در خیابان شانزه لیزه را ممنوع کرد اما تنها چند دقیقه بعد از رفع این محدودیت، معترضان تظاهرات آرام خود را در این خیابان آغاز کردند.
‘ژوآنا پریمور’ سخنگوی پلیس پاریس درباره شمار بازداشت شدگان امروز در این شهر گفت: تظاهرات امروز، تظاهراتی بسیار ضعیف بود و در واقع خرابکاران نیز در میان معترضان حضور نداشتند. تاکنون پلیس شصت تن از معترضان را بازداشت کرده است.

فرمانداری پاریس ساعت ۲ بعد از ظهر شمار تظاهرکنندگان در پاریس را ۳ هزار نفر تخمین زد؛ از سوی دیگر وزارت کشور فرانسه در ساعت ۱۵، تعداد تظاهرکنندگان در کل فرانسه را ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر ارزیابی کرد. ۸ هزار نیروی امنیتی و ۱۴ خودروی زرهی ژاندارمری از امروز صبح در خیابان‌های پاریس مستقر شده‌اند.

مرگ یک راننده بر اثر برخورد با کامیون جلیقه زردها
در شمال فرانسه و در نزدیکی مرز بلژیک، راننده یک خودرو پس از برخورد با یک کامیون، جان خود را از دست داد. خبرگزاری فرانسه ضمن تایید این خبر به نقل از فرمانداری محلی گزارش کرد جلیقه زردها برای بستن یک اتوبان کامیون را وسط جاده قرار داده بودند.
ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی، جلیقه زردها دو گروه شدند. بخشی به مانند هفته‌های گذشته در خیابان شانزه‌لیزه جمع شدند و گروهی هم در میدان اپرا گرد هم آمدند. آن گروه که در میدان اپرا جمع شدند، دست‌های خود را پشت سر حلقه کردند و زانو زده بودند و که این حرکت در اعتراض به نحوه بازداشت دسته‌جمعی دانش‌آموزان دبیرستانی در حومه پاریس در هفته سوم اعتراضات بود که ویدئوی آن جنجالی شد.

چند روز بعد از سخنرانی تلویزیونی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که در آن وعده‌هایی اقتصادی برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در این کشور داده بود، جلیقه زردها برای ادامه اعتراض‌ها به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که به «جلیقه زردهای آزاد» معروف شده اند، «آتش‌بس» اعلام کردند و گفتند که «زمان گفت‌وگو» فرا رسیده است اما گروه دیگر همچنان معتقد است که باید برای پیشبرد مطالبات اقتصادی و اجتماعی در خیابان ماند و نباید این موضوع را رها کرد. اریک دروئه، یکی از آغازگران این جنبش جزو دسته دوم است که روز پنجشنبه در ویدئویی این موضوع را مطرح کرد.
جنبش جلیقه زردها با اعتراض به افزایش مالیات بر گازوئیل و بنزین آغاز شد اما مطالبات معترضان رفته رفته، نظام سیاسی و مدل حکومتی جمهوری پنجم فرانسه را به چالش کشید.
علاوه بر پاریس، اعتراض‌ها برای پنجمین هفته متوالی در شهرهای دیگر فرانسه هم ادامه یافت. تصاویر منتشر شده از شهر نیم در جنوب شرق این کشور نشانگر درگیری شدید میان معترضان و نیروهای پلیس است.

حضور معترضان با شمایل نیمه عریان ماریان، سمبل جمهوری فرانسه
شماری از زنان معترض روز شنبه با شکل و شمایل ماریان، زنی که با لباس پاره و سینه‌های عریان نماد انقلاب ۱۷۸۹ و جمهوری فرانسه است، به خیابان‌ها آمدند. این معترضان تن‌پوش‌های به شکل لباس‌های انقلابی‌های فرانسه در قرن ۱۸ به تن داشتند و بدن خود را نقره‌ای رنگ کرده بودند.




ژرفش نبرد طبقاتی

 

فراخوان پنجمین دور اعتصاب کامیونداران و رانندگان سنگین 

 

 کامیونداران محترم
رانندگان کامیون و خودروهای سنگین, همکاران و همدردان گرامی
اعتصاب ۲۱ روزه رانندگان و کامیونداران در مهر ماه امسال که شکوه آن جهانیان را وادار به تحسین کرد با قول های داده شده مسئولین حکومتی مبنی بر رسیدگی به خواسته ها و برآورده کردن برخی از خواسته ها پایان یافت , ولی متاسفانه هیچ یک از این خواسته ها تا این تاریخ محقق نشده است و یکبار دیگر نشان داده شد که هیچ فردی در این حکومت خودش را مسئول و پاسخگو به کامیونداران نمیداند و اراده ای هم برای حل مشکلات و معضلات این قشر زحمتکش وجود ندارد.
لذا ما کامیونداران و رانندگان ناوگان سراسری حمل و نقل جاده ای ضمن گرامیداشت روز ۲۶ آذر , روز جهانی حمل ونقل, آنرا به عنوان سررسید خواسته های خودمان تلقی کرده و اعلام میداریم در صورتی که تا این تاریخ به خواسته های مشروع و قانونی ما پاسخی داده نشود , با اثبات اینکه همچنان اراده و ظرفیتی برای تحقق این خواسته ها وجود ندارد , از این تاریخ وارد اعتصاب شده و تاریخ ۱ تا ۱۰ دی ماه ۹۷ را اعتصاب سراسری می نماییم.
و بعد از این تاریخ حق مشروع خودمان میدانیم که کام های بعدی را پر قدرت تر و با ظرفیت بالاتر در این جهت برداریم. ما ایمان داریم که پیروزی ما در اتحاد عمل و یکپارچگی ما میباشد.

اتحادیه تشکل های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران
۲۱ / ۹ / ۹۷




به تروریسم دولتی پایان دهیم

علی نجاتی در اثر وخامت اوضاع جسمانی به بیمارستان منتقل شد 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
آدينه  ۲٣ آذر ۱٣۹۷ –  ۱۴ دسامبر ۲۰۱٨

 


سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، بامداد جمعه در یک «اطلاعیه فوری» خبر از انتقال علی نجاتی عضو این سندیکا از زندان به بیمارستان داد.

در اطلاعیه سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه آمده است: بر اساس اخبار دریافتی، علی نجاتی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه که توسط نیروهای امنیتی دستگیر و تحت بازجویی و فشار قرار گرفته است، دیروز پنجشنبه ۲۲ آذرماه در اثر وخمت اوضاع جسمی و به علت ایجاد مشکلات قلبی که به بیماستان بقایی اهواز منتقل شده است.
علی نجاتی پیشتر و در روز هشتم آذرماه در پی یورش نیروهای امنیتی به منزلش دستگیر شده بود. مقامات قضایی بدوا ادعا کردند که او را بابت محکومیت قبلی دستگیر کرده اند اما بعدا اعلام کردند که وی در رابطه با اعتصابات هفت تپه دستگیر شده است. این در حالی است که علی نجاتی کارگر بازنشسته است، منزلش در شهر دیگری است و تحت درمان پزشکی بوده است. علی نجاتی از بیماری های متعددی از جمله بیماری قلبی رنج می برد و ادامه بازداشت او تهدید جدی برای سلامتی و جان اوست.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در ادامه ی اطلاعیه ی خود ضمن اعلام انزجار از ادامه بازداشت غیرقانونی علی نجاتی، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط وی شده و مسئولیت هرگونه عارضه جسمانی ایجاد شده برای وی را مستقیما بر عهده ی مقامات قضایی و امنیتی دانسته است.
این سندیکا از تمامی کارگران هفت تپه، تشکلات و کارگران ایران و جهان و تمام رسانه ها و نهادهای ذیربط خواسته است از تلاش برای آزادی علی نجاتی و نیز خانم سپیده قلیان، بازداشتی دیگری که به علت ابراز همبستگی و همدلی با خانواده های کارگران هفت تپه دستگیر شده است، حمایت کنند.
به نوشته ی این اطلاعیه علی نجاتی هیچ جرمی مرتکب نشده است و همواره و تنها به طرق معقول و معمول و قانونی در پی احقاق حقوق حقه ی کارگری بوده است.

***

یورش به فعالین کارگری ادامه دارد 
بهنام ابراهیم زاده بازداشت شد 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۱ آذر ۱٣۹۷ –  ۱۲ دسامبر ۲۰۱٨

 

بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری در ساعات پایانی امروز در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. او امروز مطلع شده بود که توسط دادگاه انقلاب شهرستان دالاهو به صورت غیابی به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بهنام ابراهیم‌زاده، پس از تفتیش منزل، توسط ۶ تن از ماموران امنیتی در منزل شخصی خود در شهر تهران بازداشت شد. بازداشت کنندگان توضیحی در مورد دلایل بازداشت او ارائه نکردند با اینحال یکی از اعضای خانواده آقای ابراهیم‌زاده در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “بهنام امروز شفاها مطلع شد به ۱۸ ماه حبس محکوم شده است. این حکم به صورت رسمی به آقای ابراهیم‌زاده ابلاغ نشده و صرفا در سایت قوه قضاییه گذاشته شده است. این در حالی است که آقای ابراهیم‌زاده پس از احضار تلفنی از محل برگزاری دادگاه نیز اطلاع نداشته و به صورت تلفنی به وی گفته شده بود در ابلاغیه رسمی محل دادگاه ابلاغ خواهد شد؛ در نهایت دادگاه به صورت غیابی و بدون حضور آقای ابراهیم‌زاده و وکیل وی تشکیل شده و حکم ۱۸ ماه حبس نیز صادر شده است”.
پیشتر این فعال کارگری در تاریخ ۲۶ مردادماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اطراف کرمانشاه و درحالی که برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده آن مناطق رفته بود بازداشت شده بود.
بهنام ابراهیم زاده در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۹۷ با تودیع قرار ۴۰ میلیون تومانی و تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.
در تاریخ ۱ آذرماه، بهنام ابراهیم زاده به صورت تلفنی جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه به دادگاه انقلاب شهرستان دالاهو احضار شده بود.
یک منبع نزدیک به وی گفته بود پس از بازداشت و در زمان بازپرسی در دالاهو اتهام «تبلیغ علیه نظام» به آقای ابراهیم زاده تفهیم شد. مصادیق این اتهام انتشار اخبار مربوط به وضعیت نامناسب زلزله زدگان سرپل ذهاب عنوان شده بود.
بهنام ابراهیم‌زاده متولد ۱۳۵۶ در شهرستان اشنویه است که از سال ۸۷ تاکنون بارها در بازداشت و حبس بوده است.

***

درخواست اعزام هیات بین المللی برای رسیدگی به شرایط زندانیان؛ در پی جان باختن وحید صیادی نصیری 

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۲۲ آذر ۱٣۹۷ –  ۱٣ دسامبر ۲۰۱٨

 

سازمان حقوق بشر ایران، ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۷: وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی زندان مرکزی قم (لنگرود) که از دو ماه پیش در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زده بود در بیمارستان درگذشت.

سازمان حقوق بشر ایران خواهان واکنش فوری جامعه جهانی برای نجات جان دیگر زندانیان اعتصابی شد. محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان در این خصوص گفت: “ما خواستار فرستادن یک هیات ویژه بین المللی برای رسیدگی به شرایط زندانیان عقیدتی در ایران هستیم”. وی در ادامه گفت: “محکومیت ظالمانه حبس بخاطر ابراز عقیده، رفتار غیر انسانی در زندان و سهل انگاری و بی‌توجهی مسولین نسبت به سلامت این زندانی منجر به جان باختن او شده است. مسولیت مرگ وحید صیادی نصیری و شرایط دیگر زندانیان بر عهده رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای است و وی باید در این قبال پاسخگو باشد”.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی زندان مرکزی قم بر اثر اعتصاب غذا جان خود را از دست داد. این زندانی ۳۸ ساله سه بار به دلیل فعالیتهای خود در فضای مجازی بازداشت شده بود.

وی آخرین بار اول مرداد ماه سال جاری، در منزل مسکونی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشت گاه اداره اطلاعات و پس از یک هفته به زندان مرکزی قم منتقل شد.

یکی از بستگان صیادی نصیری به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “وحید دفعه اول دو سال زندان بود، دفعه دوم یک سال و خورده‌ای و ۲۵ اسفند ۹۶ از زندان رجایی شهر آزاد شد، ولی دوباره اول مرداد ۹۷ گرفتندش… به ما گفتند که جرمش فعالیت سیاسی از طریق موبایل است”.

یکی از دوستان صیاد نصیری به سازمان حقوق بشر ایران گفت که وی از تاریخ ۲۱ مهر ماه به دلیل عدم رعایت تفکیک جرایم و شرایط نامناسب زندان مرکزی قم دست به اعتصاب غذا زد. چند روز پس از اینکه وی دست به اعتصاب غذا میزند در شعبه اول دادگاه انقلاب قم به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به چهار سال و نیم زندان محکوم میشود و اعتراض به این حکم ناعادلانه را نیز به خواسته‌های خود میافزاید.

گفتنی است، انتقال زندانیان سیاسی به بند زندانیان جرایم عمومی که برخی افراد خطرناک نیز در آن نگهداری میشوند، یکی از شیوه‌های مسئولان برای آزار و اذیت زندانیان سیاسی محسوب میشود.

صیادی نصیری در بازداشت دوم خود بابت توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ترتیب به تحمل ۵ و ۲ و ۱ سال حبس محکوم شده که ۵ سال آن را با استفاده از ماده ۱۳۴ باید تحمل میکرد. وی نوروز ۱۳۹۶ مشمول عفو نوروزی شد و به همین دلیل اسفند ماه این سال از زندان آزاد شد.




بیانیه جمعی: مبارزات صنفی- مدنی تکیه گاه جنبش امید بخش دموکراسی خواهی ایران است 

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
سه‌شنبه  ۲۰ آذر ۱٣۹۷ –  ۱۱ دسامبر ۲۰۱٨

 

* اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز، طلیعه پیوند مطالبات صنفی با مبارزه سیاسی است

در حالی که اعتصاب هزاران کارگر فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه در اعتراض به حقوق معوقه و وضع معیشتی خود چهارمین هفته را پشت سر می نهد، گروه های اجتماعی بزرگی چون دانشجویان و معلمان با شعار “دانشجو، کارگر، معلم، اتحاد اتحاد” حمایت خود را از این اعتصاب اعلام کرده و در تظاهرات خیابانی کارگران شرکت کردند. علاوه بر این، شعارهای مطرح شده در این اعتصاب ها به طور مستقیم سیاست های ضدکارگری جمهوری اسلامی و فساد و ناکارآمدی حکومت را هدف قرار داده است.

کارگران فولاد اهواز با شعار “نه حاکم نه دولت، نیستند به فکر ملت” به روشنی هم دولت و هم کل حاکمیت را مسئول وضعیت وخیم اقتصادی و تباهی زندگی زحمتکشان دانسته و مطالبات صنفی خود را با مبارزه سیاسی پیوند زدند.

در حقیقت این دو اعتصاب که حلقه دیگری از زنجیره اعتراضات سراسری یکسال گذشته از جمله اعتراض کارگران کارخانه ها و تولیدی های مختلف، معلمان، کامیون داران، کشاورزان و تراکتورداران اصفهان، سپرده گذاران و مال باختگان، آسیب دیدگان آلودگی محیط زیست، پرستاران، بازنشستگان، بازاریان و مغازه داران را تشکیل می دهد، نوید بخش تکامل اعتراضات صنفی به مبارزات سیاسی است.

ویژه گی دیگر این دو اعتصاب مانند اعتصاب سراسری معلمان، فاصله آن از جناحهای حکومت و استقلال صنفی و سیاسی کامل آن است. امری که درگذشته کمتر سابقه داشت و به همین علت نیز با وجود وسعت و گستردگی و دوام اعتصابات، از سوی جناحهای متصل به حاکمیت نادیده گرفته شد.

در اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز همچنین ابعاد بی سابقه فقر و درماندگی اقتصادی زحمتکشان، دره عمیق بین فقر و ثروت، فساد ناشی از سیاست ناکارآمد واگذاری شرکت های تولیدی به وابستگان نظام، تحت عنوان خصوصی سازی، بیش از گذشته عیان شد و کارگرانی که ماه ها حقوق ناچیز ماهانه خود را دریافت نکرده اند شعار سر دادند که “این همه بی عدالتی، هرگز ندیده ملتی”.

اگرچه پاسخ این اعتراض های حق طلبانه و مسالمت آمیز از سوی حکومت جمهوری اسلامی همچون گذشته بازداشت و احضار بیست نفر از کارگران و نمایندگان شورای آنها از جمله اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، محسن آرمند، حسن فاضلی و محمد خنیفری بود، اما از تجربه گرانبهایی در زمینه شکل گیری رهبری جنبش های مدنی پایدار در صفوف مبارزات صنفی و سندیکایی کشور خبر می داد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده که خانواده های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در ملاقات، آن ها را در وضعیتی وخیم مشاهده کرده و متوجه شده اند که متاسفانه هردوی آنها به شدت مضروب و تحت فشارهای جسمی و روحی شدید بوده اند. در همین ارتباط گروهی از کارگران هفت تپه با حمایت و همراهی صدها نفر از مردم شوش در برابر فرمانداری این شهر تجمع و با شعار “کارگر زندانی، آزاد باید گردد” به سیاست سرکوب تشکل های صنفی اعتراض کردند.

ما از این اعتصابات صنفی و خواسته های بحق آنان پشتیبانی می کنیم و بر این باوریم که جمهوری اسلامی به سبب ناکارآمدی و سیاست های داخلی و خارجی مغایر با منافع ملی و فساد نهادینه در سرتاپای ساختار آن، نه تنها نمی خواهد بلکه نمی تواند اوضاع آشفته اقتصادی و سیاسی کشور را سامان دهد. بنابراین برای جلوگیری از فروپاشی اجتماعی بیشتر، راهی جز گسترش مبارزات مدنی و سیاسی خشونت پرهیز برای وادارساختن این نظام به تمکین در برابر خواست ملت یعنی کناره گیری مسالمت آمیز از قدرت و گشودن راه برای استقرار نظامی دموکراتیک مبتنی بر رای آزاد مردم و متکی بر موازین جهانی حقوق بشر وجود ندارد.

۱۹ آذر ۱٣۹۷ – ۱۰ دسامبر ۲۰۱٨




قطره قطره مردن زندانیان سیاسی در ایران نمایی است از تروریسم دولتی رژیم دیکتاتوری ولایی

 

یک زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذا در زندان قم جان باخت 

• وحید صیادی نصیری، زندانی عقیدتی که در زندان لنگرود قم به سر می برد در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی امروز در بیمارستان شهید بهشتی این شهر جان باخت …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۱ آذر ۱٣۹۷ –  ۱۲ دسامبر ۲۰۱٨

 

وحید صیادی نصیری، زندانی عقیدتی که در زندان لنگرود قم به سر می برد در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی امروز در بیمارستان شهید بهشتی این شهر جان باخت. گفته میشود به دلیل اعتصاب غذای طولانی دستگاه گوارشی او قادر به جذب آب نبود. خانواده آقای نصیری امروز طی تماس مسئولان زندان خبر فوت فرزند خود را دریافت کردند.

وحید صیادی نصیری زندانی سیاسی که از ۲۱ مهرماه امسال در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و همینطور عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به اعتراض زده بود امروز پس از ۶۰ روز اعتصاب جان باخت.
یک عضو خانواده او در گفتگو با هرانا ضمن تایید این مطلب گفت «وحید که به تازگی از حبس آزاد شده بود مجددا اول مردادماه امسال توسط اطلاعات قم بازداشت شد و پس از یک هفته به زندان ساحلی قم منتقل شد.»
دادگاه آقای نصیری بدون اجازه حضور وکیل منتخب مورخ ۲۴ شهریورماه در شعبه یک دادگاه انقلاب برگزار شد.
شعبه اول دادگاه انقلاب این فعال سیاسی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد.
وحید صیاد نصیری در ۱۴ مهرماه به زندان لنگرود قم منتقل شد. اندکی بعد در تاریخ ۲۴ مهرماه این زندانی به دادگاه کیفری قم منتقل شد و به او اطلاع داده شد که در خصوص اتهام توهین به مقدسات پرونده جدیدی برایش مفتوح شده است.
در پی وضعیت حقوقی پرونده، عدم دسترسی به وکیل، طرح اتهاماتی که آقای نصیری آن را رد می کرد و همینطور عدم رعایت اصل تفکیک جرایم این زندانی سیاسی از تاریخ ۲۱ مهرماه اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.
این اعتصاب غذا در موارد کوتاهی به اعتصاب خشک تبدیل شد اما به گفته نزدیکان آقای نصیری در اواخر این اعتصاب دستگاه گوارشی به دلیل آسیب دیدگی جدی قادر به جذب آب نبود و لازم بود که رسیدگی پزشکی تخصصی تری به او صورت بگیرد.
بی توجهی مسئولین زندان به وضعیت سلامتی این زندانی به وخامت حال عمومی او منتهی شد. این زندانی بصورت اورژانسی روز گذشته به بیمارستان شهید بهشتی شهر قم منتقل شد.
خانواده آقای نصیری به هرانا گفتند “از زندان امروز با ما تماس گرفتند و گفتند امروز صبح وحید به دلیل مشکلات جسمی در بیمارستان شهید بهشتی قم فوت کرده است. آنها خواستند که برای طی مراحل اداری و تحویل گرفتن پیکر اقدام کنیم.”

مرگ زندانیان سیاسی در ایران بر اثر شرایط محیطی، بدرفتاری و عدم رسیدگی پزشکی تعمدی سابقه ای طولانی دارد. وقایعی که کمتر تاکنون به مجازات عوامل آن منتهی شده است.
این در حالی است بر اساس “قوانین استاندارد حداقل برای رفتار با زندانیان” سازمان ملل متحد زندانیانی که نیاز به معالجات پزشکی در بیرون از زندان دارند باید به مراکز تخصصی و یا بیمارستان های غیرنظامی منتقل شوند.




یورش به فعالین کارگری ادامه دارد 

بهنام ابراهیم زاده بازداشت شد 

• بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری در ساعات پایانی امروز در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ۲۱ آذر ۱٣۹۷ –  ۱۲ دسامبر ۲۰۱٨

 

بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری در ساعات پایانی امروز در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. او امروز مطلع شده بود که توسط دادگاه انقلاب شهرستان دالاهو به صورت غیابی به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بهنام ابراهیم‌زاده، پس از تفتیش منزل، توسط ۶ تن از ماموران امنیتی در منزل شخصی خود در شهر تهران بازداشت شد. بازداشت کنندگان توضیحی در مورد دلایل بازداشت او ارائه نکردند با اینحال یکی از اعضای خانواده آقای ابراهیم‌زاده در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “بهنام امروز شفاها مطلع شد به ۱۸ ماه حبس محکوم شده است. این حکم به صورت رسمی به آقای ابراهیم‌زاده ابلاغ نشده و صرفا در سایت قوه قضاییه گذاشته شده است. این در حالی است که آقای ابراهیم‌زاده پس از احضار تلفنی از محل برگزاری دادگاه نیز اطلاع نداشته و به صورت تلفنی به وی گفته شده بود در ابلاغیه رسمی محل دادگاه ابلاغ خواهد شد؛ در نهایت دادگاه به صورت غیابی و بدون حضور آقای ابراهیم‌زاده و وکیل وی تشکیل شده و حکم ۱۸ ماه حبس نیز صادر شده است”.
پیشتر این فعال کارگری در تاریخ ۲۶ مردادماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اطراف کرمانشاه و درحالی که برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده آن مناطق رفته بود بازداشت شده بود.
بهنام ابراهیم زاده در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۹۷ با تودیع قرار ۴۰ میلیون تومانی و تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.
در تاریخ ۱ آذرماه، بهنام ابراهیم زاده به صورت تلفنی جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه به دادگاه انقلاب شهرستان دالاهو احضار شده بود.
یک منبع نزدیک به وی گفته بود پس از بازداشت و در زمان بازپرسی در دالاهو اتهام «تبلیغ علیه نظام» به آقای ابراهیم زاده تفهیم شد. مصادیق این اتهام انتشار اخبار مربوط به وضعیت نامناسب زلزله زدگان سرپل ذهاب عنوان شده بود.
بهنام ابراهیم‌زاده متولد ۱۳۵۶ در شهرستان اشنویه است که از سال ۸۷ تاکنون بارها در بازداشت و حبس بوده است.