بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در خصوص برگزاری تحصن سراسری آبان ۹۷ 

پیام تحصن چنان رسا بود که حمایت های اجتماعی را در پی داشت و مطالبات معلمان بعنوان مطالبات اکثریت جامعه در کوی و میدان بر سر زبان ها افتاد و در پیام های همبستگی کارگران و دانشجویان منعکس گردید

***


دانش آموزان عزیز
معلمین آگاه
و مردم شریف ایران

تحصن سراسری آبان ماه نشان داد که معلمان ایران برای تغییر وضعیت موجود مصمم هستند. وضعیت معیشت و زندگی معلمان مانند اکثریت مردم ایران چنان مورد هجمه قرار گرفته است که تهدید و زندان هم نمی تواند معلمان را از مطالبه گری منصرف کند.

پایان تحصن اگر چه با دستگیری و احضار گسترده معلمان و فعالان صنفی همراه بود اما بعد از تحصن نیز تهدیدات و احضارها تاکنون متوقف نشده و هر روز خبری از گوشه ای از ایران، مبنی بر یورش نهاد های امنیتی به منزل یک فعال صنفی جهت تفتیش منزل و ضبط گوشی موبایل و کامپیوتر صورت می گیرد و روزانه فعالان صنفی به حراست ادارات، دفاتر خبری اطلاعات و اطلاعات سپاه در مراکز استان ها و شهرستان ها احضار می شوند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن روند احضار، بازداشت و پرونده سازی فعالان صنفی قویا تاکید می کند این مانورهای پوشالی نمی تواند بر اراده ما معلمان تاثیر منفی بگذارد و ما متحد و یکصدا “تا آخر ایستاده ایم” و از ” تهدید و زندان هراسی نداریم”.

از نظر ما یگانه راه خروج از شرایط فعلی، تن دادن به مطالبات بر حق معلمان است. ما خواستار آزادی تمام معلمان بازداشتی بدون پیش شرط هستیم. محمدرضا رمضان زاده، حسین رمضانپور، علی فروتن، علی کروشات، پیروز نامی، محمدعلی زحمتکش، امید شاه محمدی و… باید فورا آزاد شوند.

همانطور که در گزارش های روزهای تحصن انعکاس یافت شورای هماهنگی کوشید با ارایه عکس و خبر در جریان تحصن تصویری واقعی از تحصن و مطالبات ارایه نماید اما با توجه به تلاش حراست ها و برخی مدیران مدرسه برای سرکوب تحصن، متاسفانه گزارش ما از تحصن کامل نبود و عکس های تعداد زیادی از مدارس در کانال شورا منعکس نشده است در برخی مدارس متحصنین عکس نگرفته اند و در برخی موارد عکس برای کانال شورا ارسال نشده است. پس آمار واقعی شرکت کنندگان در تحصن خیلی بیشتر از آنی است که اعلام شد بعنوان نمونه در تهران چندین مدرسه بعد از تحصن عکس هایی برای شورا ارسال نمودند و بررسی میدانی ما نشان می دهد که تحصن در تهران، سنندج، قروه، همدان، زنجان و… بیشتر از چیزی است که اعلام شده است.

این همه استقبال از تحصن در حالی رخ می دهد که دستگاه سرکوب تمام توان و نیروی خود اعم از نهادهای امنیتی، حراست ها، برخی مدیران و معاونان و معلمان مطیع و ناآگاه را در خدمت گرفت تا تحصن سراسری و فراگیر نگردد اما پیام تحصن چنان رسا بود که حمایت های اجتماعی را در پی داشت و مطالبات معلمان بعنوان مطالبات اکثریت جامعه در کوی و میدان بر سر زبان ها افتاد و در پیام های همبستگی کارگران و دانشجویان منعکس گردید. ما این موفقیت را حاصل حرکت متحد و آگاهانه بدنه پیشرو جنبش معلمان می دانیم و از تمام حمایت های مردمی تشکر می کنیم و به همکاران خود در سراسر ایران فراخوان می دهیم با عضویت در تشکل موجود در منطقه خود و با ایجاد تشکل صنفی در مناطقی که تشکل فعال وجود ندارد دست به سازمان یابی بزنند.

در همین راستا می توان از ظرفیت شورای معلمان/ دبیران در مدارس سراسر کشور در کلیه مقاطع برای متشکل شدن استفاده نمود و این می تواند اولین گام برای اداره مدرسه و پیگیری مطالبات از طریق جمعی و شورایی باشد. هر واحد آموزشگاه بایستی یک واحد صنفی و آموزشی باشد و هر معلم باید رسانه آگاهی بخش باشد. این مهم امکان پذیر است و معلمان قادرند در مسیر تحقق آموزش و پرورشِ پویا، مشارکتی و دموکراتیک گام های مثبت بردارند.

مساله دیگر نحوه واکنش مسئولان به تحصن بود اگر چه وزیر و تیم همراهش و سایر نهادها در قبال تحصن مهر خود را به ندیدن و نشنیدن زدند اما صدای معلمان در تحصن آبان، وزیر را وادار به واکنش نمود اما وی به جای پاسخ به مطالبات با نعل وارونه زدن “تحصن را اجحاف در حق دانش آموزان دانست”.

اگر چه این نوع لفاظی ها از وزیر و رسانه های همسو با وی در راستای حفظ وضعیت موجود چیز جدیدی نیست اما واقعیت این است که مردم دیگر آگاه شده اند و فریب این حرف های عوام فریبانه را نمی خورند.

امروز به درستی دانش آموزان و والدینشان به خوبی می دانند که کلاس های ۴۰ نفره بدون امکانات حداقلی، پول گرفتن از دانش آموزان، پایین بودن کیفیت آموزشی، فقدان فضای شاد در مدارس، وجود قوانین خشک در مورد پوشش دانش آموزان بخصوص دختران، مدارس ناایمن و در حال ریزش و دستگیری معلمان و … مصداق بارز اجحاف در حق دانش آموزان و سرکوب آنان است که این همه محصول سیاست ها و برنامه هایی است که توسط وزارتخانه و نهادهای مدعی فرهنگی تئوریزه و اجرا می گردند و یگانه فرصت کودکی، دانش آموزان را به تاراج می برند.

از نظر ما مسئولان در پس چنین اظهارنظرهای بی شرمانه می کوشند با فرافکنی، انگشت اتهام خود را به سمت معلمان معترض و آگاه نشانه روند و نقش خود در وضعیت بحرانی فعلی را پنهان نمایند.

شورای هماهنگی ضمن اعتراض به انفعال وزیر در قبال مطالبات و اتخاذ مواضع خصمانه علیه معلمان به وی و سایر نهادها و مدیران مسئول توصیه می کند از فرافکنی و پنهان نمودن ناکارآمدی خود پشت حقوق دانش آموز دست برداشته تن به خواسته های بر حق صنفی و آموزشی بدهند. مجریان پولی سازی و کالایی سازی آموزش عمومی، چگونه می توانند فرهنگیان مدافع حق تحصیل رایگان، کیفی و عادلانه برای همه را به اجحاف در حق دانش آموزان متهم نمایند؟ چه کسی این دروغ را باور می کند؟

بی شک کار به دستان و مسئولان اگر می خواهند اعتراضات در مقطع کنونی متوقف گردد باید تمام معلمان دربند را آزاد کنند و آموزش و پرورش فورا طرح ضدمعلمی معلم تمام وقت را متوقف نماید و سهم آموزش و پرورش از بودجه به میزانی افزایش یابد که:

۱._برای افزایش حقوق معلمان به بالای خط فقر، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل، اعتبار لازم پیش بینی و منابع شفاف آن مشخص گردد.

۲.تامین اعتبار لازم برای بهبود و بهسازی وضعیت آموزشی و برخوردای همه از یک آموزش با کیفیت، رایگان و عادلانه محقق گردد.

مسئولان نباید فراموش کنند که تاکنون ما به والدین دانش آموزان جهت همیاری و کمک به پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی بخصوص در این روزها، که بودجه در حال تدوین است فراخوان نداده ایم و اگر بنا باشد هر خواسته ما با ضرب و شتم و احضار و زندان همراه باشد. شورای هماهنگی چاره ای ندارد جز اینکه از مردم بخواهد آنان پیگیر حقوق آموزشی کودکان خود باشند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
۱ آذر ۹۷




بی شک رفورمیسم را یارای آموختن از جنبش کارگری نیست !

نویدنو  01/09/139

توده های مردم با تجربه سیاسی خود دریافته اند که راه نجات خود را باید در کنش گسترده مطالباتی ، اعتراضی و اتحاد خود به عنوان یک خط مستقل مردمی خارج از جناح های حکومتی دنبال کنند

    • به دنبال به چالش کشیده شدن و بی اعتبار شدن اصلاح طلبی حکومتی دو دهه پس از آغاز اصلاحات ، بی شک آنچه که اینک اعتبارش را بیش از پیش از دست می دهد، رفورمیسم چپ در انواع مختلف آن است. اما با اطمینان می توان گفت که حاملان اندیشه رفورمیسم به اقتضای جایگاه اجتماعی خود فاقد پتانسیل یادگیری از جنبش توسعه یابنده و رادیکال شونده کارگران اند.

 

  • مسعود امیدی

زمان چندان زیادی از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و انتخابات شوراها نمی گذرد . همان انتخاباتی که دولت روحانی و مدافعان آن با شعار حقوق شهروندی و ایجاد ترس برای روی کارآمدن کاندیدای جناح مقابل با توجه به کارنامه شناخته شده اش، در صدد آن برآمدند تا نظر و آرای توده های مردم را به نفع روحانی جلب کنند. آنها اینگونه تبلیغ می کردند که عدم شرکت در انتخابات و عدم حمایت از روحانی به معنای بی عملی است که به نفع جناح مقابل خواهد بود. از این رو تنها موضع درست را در رای دادن به روحانی می دیدند. اینک نزدیک به یک سال و نیم از آن زمان می گذرد. تحولات اجتماعی و سیاسی در این مدت از یک سو نشان داده است که تا چه میزان دولت روحانی به شعار “حقوق شهروندی” خود در عمل پای بند بوده و در دفاع از حقوق شهروندان در برابر جناح دیگر ایستادگی کرده است ، و از سوی دیگر نشان می دهد که خود دولت در برخورد با اعتراضات گسترده جنبش معلمان ، جنبش کارگری، کامیونداران و ….و مطالبات مختلف معیشتی و دموکراتیک مردم تا چه میزان در کنار رای دهندگان خود بوده است!

چه بسا بخش قابل توجهی از کسانی که در آن انتخابات با چنین امید واهی ای به روحانی رای دادند ، امروز در میان خیل عظیم معترضانی هستند که در اعتراضات گسترده اجتماعی از اعتراضات درس آموز کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز و شوش و هپکوی اراک و …..گرفته تا شمار فزاینده اعتراضات کارگری ، معیشتی و دموکراتیک در سراسر کشور حضور داشته و ایفای نقش می کنند. در این ارتباط بویژه رویکرد حمایتی کارگران فولاد اهواز نسبت به هفت تپه و نیز حمایت دانشجویان و نیز وکلا و حقوق دانان از آنها بسیار پرمعناست. این به نوعی می تواند طلیعه شکل گیری یک جنبش مستقل مطالباتی، اعتراضی و ملی تلقی شود که در برخی تحلیل های انقلابی و مارکسیستی لنینیستی روزهای انتخابات به صراحت پیش بینی و توصیه شده بود. این به معنی آن است که توده های مردم با تجربه سیاسی خود دریافته اند که راه نجات خود را باید در کنش گسترده مطالباتی ، اعتراضی و اتحاد خود به عنوان یک خط مستقل مردمی خارج از جناح های حکومتی دنبال کنند. اما طبیعی است که رفورمیستها فاقد این استعداد باشند که مانند کارگران این درس را آموحته باشند.

همه آنهایی که به دور از پرنسیپ های مارکسیستی و لنینیستی به دنبال آن هستند تا کنش سیاسی و اجتماعی را به جای دنبال کردن در پویش و دینامیسم مبارزه طبقاتی و طبقات اجتمایی ، بیش و پیش از هر چیز در دایره تنگ و بسته و سترون مبارزات سیاسی و جناحی های قدرت دنبال کنند، نه تنها سهمی در بسیج و سازماندهی جنبش مطالباتی و اعتراضی امروز طبقه کارگر ایران ندارند، بلکه هم اکنون نیز در تلاشند تا افق های آن را که می تواند بسیار امید بخش باشد، به نوعی با تردیدها و نگرانی های متعدد همراه نموده و بدین وسیله مانع توسعه این اعتراضات شوند.

اعتراضات اخیر کارگری ، هم به لحاظ شعارهای طبقاتی مطرح در آن ها ، هم به لحاظ گستردگی آن ها، هم از نظرمیزان انسجام و یکپارچگی آن و هم از نظر جلب همبستگی معلمان ، دانشجویان و… یک نقطه عطف جدی در جنبش کارگری ایران و در مسیر تبدیل شدن طبقه کارگر به یک طبقه “برای خود” است. بی تردید این دستاورد ارزشمند به هیچ وجه نمی تواند محصول دنباله روی از سیاست های توصیه ای رفورمیستها در جنبش کارگری و چپ باشد. آن را باید بیش و پیش از هرچیز نتیجه تجارب سیاسی طبقه کارگر و نزدیکی جنبش انقلابی چپ با جنبش کارگری دانست. امری که از مشاهده پلاکارهایی چون “نان، کار، آزادی” در اعتراضات و تظاهرات کارگری آشکار است.

به دنبال به چالش کشیده شدن و بی اعتبار شدن اصلاح طلبی حکومتی دو دهه پس از آغاز اصلاحات ، بی شک آنچه که اینک اعتبارش را بیش از پیش از دست می دهد، رفورمیسم چپ در انواع مختلف آن است. اما با اطمینان می توان گفت که حاملان اندیشه رفورمیسم به اقتضای جایگاه اجتماعی خود فاقد پتانسیل یادگیری از جنبش توسعه یابنده و رادیکال شونده کارگران اند.

29 آبان 97

نقل از فیس بوک نویسنده




مقاومت زندانیان سیاسی

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان هنوز در زندانند 

 


اخبار روز: امروز کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه در هجدهمین روز اعتصاب خود در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه، خصوصی شدن شرکت و عدم پاسخگویی به مطالبات صنفی‌شان در دهمین روز متوالی، در مقابل فرمانداری شوش دست به تجمع اعتراضی زدند.
روز پنج شنبه اول آذر، محمد خنیفر، مسلم آرمند و حسن فاضلی سه نفر از نمایندگان بازداشتی کارگران آزاد شدند، اما اسماعیل بخشی دیگر نماینده کارگران و سپیده قلیان همچنان در بازداشت هستند.

از صبح امروز پنجشنبه عده‌ای از معممان و آخوندها که همراه با گروهی از لباس شخصی‌ها به شوش اعزام شده بودند، با در دست داشتن تصاویری از رهبر جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمده بودند. آخوندهای اعزامی از کارگران خواستند در مقابل فرمانداری شوش به نماز جماعت بایستند. اما هیچیک از کارگران حاضر نشدند پشت سر آن‌ها نماز بخوانند و نماز جماعت این گروه به یک رسوایی بزرگ تبدیل شد.

* بی اعتنایی کارگران به نماز جماعت روحانی حکومتی

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه همچون روزهای گذشته با سر دادن شعارهای کوبنده در مقابل فرمانداری شوش خواهان آزادی نماینده های خود و تحقق مطالباتشان شدند و در قدردانی از دانشجویان دانشگاه تهران که با برگزاری تجمع پرشوری از آنان حمایت کرده بودند بارها شعار دانشجوی تهرانی تشکر تشکر را تکرار کردند.
به دنبال جلسه دیروز با شرکت نماینده وزارت کار، نماینده های کارگران و کارفرما و مسئولین شهری در فرمانداری شوش برای رسیدگی به خواستهای کارگران، بویژه آزادی نماینده های زندانی، لحظاتی امید و برق شادی در چشمان کارگران نشانده شد. اما اندکی بعد صحبتهای نماینده وزارت کار در میان کارگران مبنی بر پرداخت یکماه حقوق معوقه و دادن گزارش به تهران آنهم پس از ۱۷ روز اعتصاب و نه روز تجمعات اعتراضی متوالی، وجود آنان را آکنده از خشم کرد.
کارگران معترض پلاکاردهایی در دست داشتند با این مضمون که «خصوصی‌سازی، دشمن کارگران» است.
«کارگر زندانی آزاد باید گردد» و «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» از شعارهای کارگران معترض در شوش بود.

آزادی کارگران بازداشتی شرط هر گونه مذاکره

سندیکای نیشکر هفت تپه امروز طی اطلاعیه ای اعلام کرد که پیش شرط هر نوع مذاکره کارگران با نمایندگان دولت این است که نمایندگان کارگری بازداشت شده سریعا آزاد شوند. در این اطلاعیه آمده بود تا زمانی که نمایندگان کارگران هفت تپه در بازداشت هستند، کارگران نباید به هیچ گونه مذاکره ای تن بدهند.
در ادامه ی این اطلاعیه آمده بود: تا نمایندگان ما در زندان هستند مذاکره ای وجود ندارد. بخشی از کسانی که جز مذاکره کنندگان هستند اکنون در زندانند، آنها باید در مذاکره شرکت کنند. تا نمایندگان دربند آزاد نشوند، مذاکره بی مذاکره.

غلامرضا شریعتی، استاندار خورستان پنچشنبه یکم آذر، همزمان با هجدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرد که مالک هفت‌تپه یک ماه حقوق کارگران را به حساب آن‌ها واریز کرده است. به گزارش رسانه‌های داخلی مجموع این پرداخت‌ها فقط ۸۰۰ میلیون تومان است: ۵۸۰ هزار تومان برای هر کارگر نیشکر هفت تپه.
اما امروز اول آذر ماه سندیکای هفت تپه در اطلاعیه ای تاکید کرده است که به ما وعده ی پرداخت چند ماه دستمزد ندهید! ما میخواهیم مشکلمان را اساسی حل کنیم.

شرکت نیشکر هفت‌تپه از شرکت‌های بزرگی است که در زمینه کشت و صنعت فعالیت می‌کند. اراضی تحت مجموعه این شرکت که علاوه بر شکر، الکل صنعتی و چند محصول دیگر نیز تولید می‌کند به مساحت شهر شیراز است. در سال ۱۳۹۴ دولت روحانی نیشکر هفت‌تپه را فقط به قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان نقد و مابقی در اقساط ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار کرد. مالکان بعد از واگذاری هفت تپه به آن‌ها وام‌هایی هنگفت از دولت گرفته‌اند اما این وام‌ها را در بخش‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به تولید شرکت ربط ندارد. کسی هم نمی‌داند که این وام‌ها در چه بخشی هزینه شده و سود آن چقدر است. کارگران به این رانت‌خواری‌ها معترض‌اند. کارگران همچنین با توجه به تخلفات ارزی نگران‌اند که مالکان اراضی شرکت را بفروشند و آن‌ها به حقوق و مطالباتشان نرسند.
کارگران هفت‌تپه می‌گویند بخش خصوصی بی‌تدبیر، سودجو و ناکارآمد است و خواهان آن‌اند که نیشکر هفت تپه دوباره تحت مجموعه دولت درآمده و بصورت شورایی اداره شود.

ما همه با هم هستیم!
قدردانی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از همبستگی های پرشور

سندکای کارگران هفت تپه امروز طی اطلاعیه ای از تمام محافل کارگری و اجتماعی که پشتیبان و حامی کارگران هفت تپه بوده و هستند تشکر و قدردانی کرد. در این اطلاعیه آمده است:
ما از دانشجویانی که در جمع ما حاضر شدند، از خانم قلیان که به خاطر ما کارگران هفت تپه بازداشت شده، از مردم عزیز شوش، از معلمان، از همه اقشاری که در کنار ما به خاطر اعتراض شفاف، قانونی، مسالمت آمیز و برحق ما کارگران هفت تپه متحمل زحمت شدند تشکر میکنیم. اجازه نمیدهیم اتهام و دودستگی بین ما ایجاد شود. ما از همه ی کسانی که از این حق قانونی ما حمایت میکنند و بدون هیاهو به ما دلداری میدهند تشکر میکنیم. کارگران فولاد! از شما متشکریم. کارگران ساختمانی، کارگران شرکت واحد، انجمن های معلمان و سایر کارگران در سراسر کشور، از حمایت شما متشکریم. ما همه با هم هستیم و تا آزادی همه ی بازداشت شدگان و تا لغو خصوصی سازی و بازگرداندن شرکت به بخش دولتی به اعتراضات قانونی خودمان ادامه خواهیم داد. به ما وعده ی پرداخت چند ماه دستمزد ندهید! ما میخواهیم مشکلمان را اساسی حل کنیم. ما دنبال قُرص مُسکن موقتی و دو ماهه نیستیم. هستی و زندگی یک خانواده بزرگ چندین هزار نفری در میان است.

فراخوان به حمایت از کارگران بازداشتی

سندیکای کارگران هفت تپه شامگاه پنجشنبه با انتشار اطلاعیه ی دیگری خواهان حمایت های ملی و بین المللی از کارگران بازداشتی و مختومه شدن پرونده های قضایی علیه آن ها شد. در این اطلاعیه آمده است:

کارگران هفت تپه، کارگران و تشکلات مستقل کارگری ایران و جهان!
همانگونه که مطلعید امروز سه تن دیگر از کارگران بازداشتی در تجمعات اعتراضی، قانونی و مسالمت آمیز کارگران هفت تپه به قید کفالت آزاد شدند اما هنوز یکی از نمایندگان کارگری، آقای اسماعیل بخشی و خانم سپیده قلیان که در تجمع کارگران و در میان صفوف مردم و خانواده های کارگران حضور داشته در بازداشت هستند.
ما متذکر میشویم که اعتصاب، تجمع، اعتراض و تشکل یابی از حقوق بدیهی، قانونی و انسانی کارگران است و این موارد، هم در قانون اساسی تضمین شده است و هم در قوانین بین المللی که جمهوری اسلامی ایران متعهد به رعایت آن است.
دولت ایران که خود عضو سازمان جهانی کار است و هر ساله به این سازمان گزارشاتی در باب سرکوب کارگران و فعالین کارگری میدهد به خوبی میداند که مطابق مقاوله نامه های ۹٨ و ٨۷ سازمان جهانی کار باید از کارگرانی که دست به ایجاد تشکلات مستقل میزند حمایت کند نه اینکه آنها را زندانی کرده و تحت تعقیب قضایی قرار دهد.
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، ضمن همراهی کامل با اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت تپه تا کسب دستمزدها و سایر مطالبات معوقه و خلع ید از بخش خصوصی و بازگرداندن شرکت به بخش دولتی، از همه ی کارگران در هفت تپه، کارگران و تشکلات مستقل کارگری در ایران، رسانه ها و نهادهای بین المللی کارگری میخواهد که برای اجرای فوری و بی قید و شرط منع تعقیب قضایی و مختومه کردن کامل پرونده هایی که برای کارگرانی که در روزهای اخیر آزاد شده اند، همچنین به طور جد و با تمام توان برای آزادی همکارمان، اسماعیل بخشی و نیز خانم سپیده قلیان که برای همدلی با ما کارگران بازداشت شده است، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

***

گزارشی از بازداشت سپیده قلیان 

• سپیده‌ قلیان ⁩تنها بخاطر همراهی با کارگرانِ جان به لب رسیده‌ی ⁧هفت‌تپه، به صورت غیرقانونی بازداشت و منزل وی در روز دوشنبه توسط اطلاعات تفتیش شده و وسایل شخصی وی ضبط شده است …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
پنج‌شنبه  ۱ آذر ۱٣۹۷ –  ۲۲ نوامبر ۲۰۱٨

 

اخبار روز – گزارش دریافتی: سپیده قلیان ⁩فعال مدنی به علت همراهی با اعتراضات کارگران ⁧هفت‌تپه ⁩روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه در اتوبوس کارگران توسط نیروهای یگان ویژه به همراه نمایندگان کارگران از جمله ⁧اسماعیل بخشی دستگیر و پس از یک روز نگهداری در بازداشتگاه موقت در شوش، توسط اطلاعات سپاه به اهواز منتقل میشود.
‏پس از گذشت دو روز، دوازده تن از نمایندگان کارگران ⁧هفت‌تپه ⁩آزاد می‌شوند اما آقایان فاضلی، خنیفر، و مسلم آرمند به همراه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان همچنان در بازداشت و تحت نظارت و بازجویی نگه‌ داشته می‌شوند.
‏با وجود استمرار تجمعات و اعتراضات کارگران ⁧ هفت‌تپه ⁩به بازداشت نمایندگان خود و تداوم حضور کارگران در خیابان‌، مسئولان پرونده وعده‌ی آزادی این پنج نفر در روز چهارشنبه را به کارگران و خانواده‌ها می‌دهند اما کارگران هفت تپه در روز چهارشنبه با کارشکنی مسئولان مواجه می‌شوند.
‏پیگیری و حضورِ کارگران و خانواده‌ها مقابل دادسرا در روز پنج‌شنبه یکم آذر ماه منجر به آزادی سه تن دیگر از نمایندگان یعنی آقایان فاضلی، خنیفر و آرمند می‌شود اما همچنان از وضعیت اسماعیل‌بخشی ⁩و سپیده قلیان ⁩فعال مدنی خبری در دست نیست.
‏تداوم بازداشت غیرقانونی این دو فعال، بخاطر حضور در اعتراضات مسالمت آمیز و مطالبات برحقشان، نمونه‌ی بارزِ سرکوب و آزار فعالان است.
سپیده‌ قلیان ⁩تنها بخاطر همراهی با کارگرانِ جان به لب رسیده‌ی ⁧هفت‌تپه، روز یکشنبه به صورت غیرقانونی بازداشت و منزل وی در روز دوشنبه توسط اطلاعات تفتیش شده و وسایل شخصی وی ضبط شده است.
‏در این مدت تنها یک تماس کوتاه با خانواده‌ داشته و نزدیکان وی از وضعیت سلامتی وی نگرانند.




یادمان دادخواهانه‌ – ۲۰مین سال قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده 

 

کانون نویسندگان ایران یادمان بیستمین سالگرد قتل سیاسی محمد مختاری و محمدجعفر پوینده را برگزار کرد. سخنرانی، شعرخوانی، موسیقی و خواندن و پخش پیام بعضی خانواده‌های جانباختگان قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ بخش‌های مختلف این مراسم بود.
در جلسه‌ای با حضور ده‌ها تن از اعضا و مهمانان کانون نویسندگان ایران عصر سه‌شنبه ۲۹ آبان در تهران مراسمی به یاد جانباختگان قتل‌های سیاسی ۱۳۷۷ و نیز نویسندگان کشته شده‌ی سال‌های پیش‌تر برگزار شد. کمیسیون فرهنگی کانون نویسندگان ایران برگزار کننده‌‌‌‌‌‌ی این یادمان بود.
“یادمان دادخواهانه‌ی بیستمین سالگرد قتل سیاسی محمد مختاری و محمدجعفر پوینده” عنوان مراسم بود و روی پوسترها و عکس‌های نصب شده بر دیوار درج شده بود. عکس‌های مختاری و پوینده و احمد میرعلایی و غفار حسینی چهار عضو کانون نویسندگان و در کنار آنها احمد تفضلی، سعیدی سیرجانی، حمید و کارون حاجی‌زاده، مجید شریف، ابراهیم زال‌زاده ، پروانه اسکندری و داریوش فروهر یادآور خون‌های بناحق ریخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌ در راه تحکیم دیکتاتوری و حاکمیت خفقان بود.
در ابتدای جلسه رضا خندان(مهابادی) از سوی کمیسیون فرهنگی کانون به حاضران خوش‌آمد گفت و دلایل برگزاری مراسم در مکان خصوصی را برشمرد. سپس مجری مراسم، بکتاش آبتین، پس از قرائت بخش کوتاهی از یکی از شعرهای محمد مختاری سیامک میرزاده شاعر عضو کانون را برای خواندن گزارشی با عنوان “مروری مجمل بر تاریخچه‌ی قتل‌های سیاسی ۷۷” فراخواند. میرزاده در این گزارش اتفاق‌های بیست سال اخیر پیرامون قتل‌های سیاسی و پرونده‌ی آن را مرور کرده بود.
محسن حکیمی اولین سخنران مراسم بود. سخنان حکیمی پیرامون تلاشی بود که حاکمیت به کار برد تا قتل‌ها را صرفا جنایی جلوه دهد. سخنران با آوردن چند فاکت و دلیل صرف جنایی بودن قتلها را مردود دانست و این قتل‌ها را سیاسی و به سبب دگراندیش بودن جانباختگان دانست. دومین سخنران اکبر معصوم‌بگی بود و گفت که اگر مختاری و پوینده در لیست مرگ قرار گرفتند و کشته شدند نه فقط برای دگراندیش بودنشان بلکه بیشتر به این دلیل بود که آنها اهل عمل بودند و عضویت و کوشش‌شان در کانون نمونه‌ی آن است. حافظ موسوی سخنران سوم در باره آثار ادبی مختاری سخن گفت و او را منتقدی ژرف‌بین و خلاق دانست که به درستی قدر اندیشه‌هایش دانسته و بررسی نشده است. زمان تعیین شده برای سخنرانی‌ها به‌ناچار کم بود و کلام هر سه سخنران آن‌طور که باید به انتها نرسید.
خانم مریم حسین‌زاده همسر محمد مختاری که طبق برنامه باید در این جلسه سخنرانی می‌کرد، متاسفانه به دلیل بیماری نتوانست حاضر شود اما پیام کتبی فرستاده بود که بکتاش آبتین مجری برنامه آن را خواند. به دنبال آن پیام صوتی سیما صاحبی همسر جعفر پوینده پخش شد.
بخش بعدی برنامه موزیک بود که بابک ولی‌پور گیتاریست هنرمند با زیبایی و مهارت چند قطعه نواخت. با پایان موزیک بخش شعرخوانی آغاز شد. ابتدا سیدعلی صالحی دو سروده‌ی خود را خواند سپس به ترتیب علی‌رضا عباسی، آتفه چهارمحالیان و شهریار بهروز هر یک سروده‌ای از خود خواند. آیدا عمیدی نیز از شاعران دعوت‌شده بود که متاسفانه به دلیل جراحت ناشی از تصادف نتوانست در مراسم حضور یابد.
مجری فرخنده حاجی‌زاده را دعوت کرد تا پیامی را که به مناسبت این مراسم نوشته بود قرائت کند. فرخنده خواهر حمید حاجی‌زاده شاعر کرمانی است که در جریان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای با پسر ۹ ساله‌اش کاردآجین شدند. مهشید شریف همسر مجید شریف مترجم و نویسنده و یکی دیگر از قربانیان قتل‌های سیاسی نیز پیام صوتی فرستاده بود که پس از پیام فرخنده حاجی زاده پخش شد.
پس از خواندن و پخش پیام‌ها، فاطمه سرحدی‌زاده در صحبتی کوتاه با بیان خاطره‌ای سابقه‌ی تحت‌نظر بودن مختاری و پوینده را به اوایل دهه‌ی هفتاد مربوط دانست.
در بخش بعدی سخنان جعفر پوینده در باره‌ی سانسور و نقش آن در تیراژ کتاب پخش شد و سپس صدای مختاری که شعری از خود می‌خواند.
موزیک برنامه‌ی بعدی بود و بار دیگر هنرمند جوان بابک ولی‌پور با گیتار جند قطعه موسیقی نواخت.
در پایان یادمان دادخواهانه‌ی کانون نویسندگان ایران که سه ساعت طول کشید، به درخواست مجری، حاضران برخاستند و به یاد زندگی پربار جانباختگان راه آزادی بیان یک دقیقه کف زدند.




صدای پای انقلاب می اید

آخرین تحولات اعتصاب در هفت تپه و اهواز 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
چهارشنبه  ٣۰ آبان ۱٣۹۷ –  ۲۱ نوامبر ۲۰۱٨

 


اخبار روز: علیرغم اخباری که صبح امروز مبنی بر آزادی قریب الوقوع کارگران بازداشتی هفت تپه منتشر شده بود، برطبق آخرین گزارش ها، این کارگران آزاد نشده اند. به گزارش سندیکای کارگران هفت تپه وکیل کارگران اعلام کرده است: متاسفانه حسب تصمیم اخیر راجع به پرونده های کارگران بازداشت شده، این پنج نفر تا اطلاع ثانوی در بازداشت می مانند.

* سخنان مادر محسن آرمند در برابر فرمانداری شوش

از زمان بازداشت کارگران هفت تپه، اعتراضات خیابانی کارگران در شوش ابعاد گسترده تری یافت و کارگران در تظاهرات خود خواسته ی آزادی کارگران زندانی را در صدر مطالبات خود قرار دادند. در اهواز نیز شعار آزادی کارگران زندانی به یکی از شعارهای اصلی کارگران فولاد تبدیل شد. تظاهرات کارگران در این دو شهر، با پشتیبانی مردم و گروه های دانشجویی ابعاد تازه ای یافته است.

حمایت وکلا از کارگران اعتصابی
همزمان با موج حمایت از کارگران اعتصابی گروهی از وکلا اعلام کردند «با افتخار» وکالت نمایندگان زندانی هفت تپه را برعهده خواهند گرفت.
این وکلا در نامه‌ای خطاب به کارگران نیشکر هفت‌تپه ضمن اعلام حمایت از آنها، آمادگی خود را بری قبول وکالت آنها اعلام کردند. در این نامه آمده‌ است: احتراما ما جمعی از وکلای دادگستری ایران با استناد به اصول سوم، هشتم، نهم، نوزدهم، بیست و دوم، بیست و هفتم، سی و چهارم و سی و هفتم و چهل و سوم قانون اساسی مراتب پشتیبانی و حمایت خود را از اعتراضات شما اعلام می‌داریم و تصریحا بیان می‌داریم که حسب اصول مارالذکر قانون اساسی، اعتراض و تحصن بخش لاینفک حقوق شرعی، قانونی و انسانی کارگران است. پیگیری مطالبات صنفی و تلاش برای احقاق حقوق و کوشش برای دریافت مطالبات مالی جزو بنیان‌های حقوقی کارگران است که قانون کار و مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار بطور کامل آن را به رسمیت شناخته است و توجه، تحقق و پاسخگویی به آنها در شمار تکالیف دولت و مسولین کشوری است.
در ادامه این نامه آمده است: ما وکلای دادگستری، امضاکنندگان این بیانیه، ضمن همبستگی، با افتخار مراتب آمادگی خود را جهت دفاع و پذیرش وکالت شما زحمتکشان در مراجع قانونی و قضایی را اعلام می‌داریم.
این نامه را حسین احمدی نیاز، هوشمند رحیمی، یوسف مولایی، علیرضا دقیقی، قهرمان کریمی، پیمان حاج محمود عطار، احسن حسن پور، محمدعلی جداری فروغی، محمد نجفی، لیلا علی کرمی، نعمت احمدی، مصطفی ترک همدانی، جبار مبارکی، عبدالله جهان بین، علی افروز، فرهاد مجید آلادی، مصطفی احمدیان، محمد مصطفایی، آناهیتا فراهانی، حسین خبیر، حسین عشقی، کاوه رحمانی، سارا علی محمدی، علی امیری و ثریا فیضی امضا کرده اند.

ادامه ی تظاهرات کارگری در شوش و اهواز
در هفدهمین تظاهرات خیابانی کارگران نیشکر هفت تپه، و دهمین روز تظاهرات خیابانی کارگران فولاد، جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران با پیوستن به اعتراضات کارگران از آن ها حمایت کردند. حضور گسترده ی خانواده های کارگران نیشکر هفت تپه، صفوف اعتصاب را گسترده تر کرده بود. کارگران با سر دادن شعارهایی از دانشجویان تشکر کرده و بر پیوند میان کارگران و دانشجویان تاکید کردند.

* سخنان یک استاد دانشگاه در جمع کارگران هفت تپه

به گزارش خبرگزاری ها همزمان با گسترش اعتراضات کارگران هفت تپه و فولاد اهواز، هیاتی از وزارت کار به سرپرستی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارتِ تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوزستان سفر کرده است. بنابر برخی گزارش ها این هیات امروز (چهارشنبه) با نمایندگان کارگران هفت تپه جلسه ای برگزار کرده است.

در اهواز کارگران با اجتماع در مراکز دولتی شعار دادند: «کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد»، «حسین حسین شعارشون، دزدیها افتخارشون»، «بیکاری، تورم، بلای جان مردم»، «کشور ما دزد خونه است، توی جهان نمونه است»، «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندکی کارگر رو به فناست امروز»، «ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما»، «ه تهدید، نه زندان، دیگه فایده نداره»، «تورم، گرانی، پاسخ بده روحانی»، «نه حاکم، نه دولت،
نیستن به فکر ملت»، «ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد، می جنگیم، می جنگیم»، «کارگر زندانی آزاد باید گردد»
آن ها با سر دادن شعار «همشهری با غیرت، حمایت، حمایت»، خواهان پشتیبانی مردم شهر اهواز از مطالبات و اعتراضات خود شدند.

* سخنان کریمی سیاحی یکی از کارگران فولاد اهواز در جمع کارگران این شهر

در همین حال مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران بار دیگر وعده داد و اعلام کرد مطالبات معوقه مزدی کارگران مجموعه گروه ملی تا دی ماه سالجاری به‌روز می‌شود. کارگران اعلام کرده اند به وعده های مسئولین اعتماد ندارند و از «گفتار درمانی» خسته شده اند.

توصیه شورای امنیت کشور به دستگاه قضا برای تعامل بیشتر با کارگران
خبرگزاری ایلنا گزارش کرده است که شورای امنیت کشور به دستگاه قضایی توصیه کرده است با کارگران اعتصابی تعامل بیشتری داشته باشد.
محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت تجمعات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اظهار کرده بود: موضوع تجمعات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در جلساتی در وزارت کشور و همچنین در جلسه شورای امنیت کشور مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ شد که بر این اساس، قرار شد دستگاه قضایی تعامل بیشتری داشته باشد و کمک کند تا گره مشکلات این کارگران گشوده شود.
وی افزود: شرکت نیشکر هفت‌تپه چه قرار باشد به بخش خصوصی واگذار شود و چه دولتی اداره شود، باید بر اساس یک برنامه و مکانیزم مشخص مدیریت شود. متاسفانه هم‌اکنون این شرکت وضعیت مشخصی ندارد، بودجه‌ای هم وجود ندارد و مجموعه کارگرانی که در این شرکت کار می‌کنند، سردرگم مانده‌اند.
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر این‌که بازداشت کارگران معترض راه‌حل مشکل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه نیست، گفت: مطمئناً با بازداشت معترضان نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. متاسفانه در حال حاضر، کارد به استخوان کارگران رسیده است.
وی در واکنش به پرسشی درباره علت بازداشت برخی کارگران این شرکت و تعداد بازداشت‌شدگان، گفت که اطلاع دقیقی درباره جزئیات و آمار بازداشت‌شدگان در اختیار ندارد و تاکید کرد که تلاش‌هایی برای حل این مشکل به‌صورت اصولی انجام شده و در حال انجام است.
بنابر همین گزارش روز گذشته جواد کاظم‌نسب الباجی، نماینده اصلاح‌طلب مردم اهواز در مجلس به دروغ مدعی شده بود کارگرانی که در جریان برگزاری تجمع‌ها بازداشت شده بودند، همگی آزاده شده‌اند.




 ناتوانی زبان سنتی در فلسفه طبقاتی بورژوازی.

کار فلسفی  ویتگنشتاین دو دوره دارد. در دوره نخست او با برخورد مکانیکی به زبان آن را لباس اندیشه می داند. در دوره دوم او به درستی از این اندیشه دوری گرفت و به پیوند دیالکتیکی میان زبان و اندیشه نزدیک تر شد. در این دوره او با قرار دادن ویژگی اجتماعی زبان آن را بخشی از کنش انسان ها در زندگی دانست. او جمله معروفی در این باره دارد که می گوید: اگر ما هم زبان یک شیر بودیم باز هم نمی توانستیم او را  بفهمیم چرا که ما در دنیای گوناگونی و با کنش های متفاوتی با پیرامون خود زندگی می کنیم.

واژه ها به خودی خود دارای معنای خاصی نیستند آن ها در عمل است که معنای مشخصی را بیان می کنند.

در دوره دوم ویتگنشتاین در کتاب پژوهش های فلسفی (philosophical investigations) با آفرینش مقوله “بازی های زبانی” (language game) کاربرد زبان را بخشی از کنش اجتماعی در زندگی خواند.

 

در آن کتاب او می گوید که فعالیت های زبانی آن چنان آمیخته دیگر کنش های انسانی است که آن ها همراه هم معنای سخنان و بیان های ما را تعیین می کنند. بدین ترتیب زبان یک وکیل در دادگاه با زبان یک کارگر در کارخانه یکسان نیست هر چند که هر دو به زبان واحدی صحبت می کنند. دلیلش این است که آن ها از دو بازی مختلف زبانی استفاده می کنند.      همانطور که بازی های متنوعی مشابه هم ولی بدون ویژگی های مشترک وجود دارد، همانطور روش های مختلفی وجود دارد که در آن فعالیت های زبانی در زندگی انسانی نقش دارند.

 

توده ای ها

 

***

 

 

 

آرام بختیاری

 

سوء تفاهم زبان در بیان اندیشه امروزی.

 

ویتگنشتاین (1951-1889 م)،فیلسوف اتریشی می گوید، هدف فلسفه، توضیح منطقی افکار است وتمام فلسفه، یک نقد و انتقاد زبانی است. فلسفه سنتی تاکنون به یک سوء استفاده منطقی زبان متکی بوده و نتایج فلسفی، جملات فلسفی نیستند بلکه روشن نمودن آنان هست. هر اثر فلسفی از توضیخات اندیشه تشکیل شده. فلسفه یک پروسه و عمل است و نه یک آموزش یا تئوری. فلسفه باید افکار تار و غیرروشن را واضح بیان کند.راسل میگفت فلسفه ویتگنشتاین نوعی “زبان درمانی” است. مشکل شناخت و ارتباط انسانی، نقص زبان و کمبود واژه هاست.

در نظر ویتگنشتاین، مقوله متافیزیک بحثی است پوچ و بی معنی و فلسفه سرانجام خود را به نفع رشد علوم تجربی منحل خواهد کرد و به انکار هر نوع متافیزیک خواهد پرداخت. مقوله منطق نیز آموزش و تئوری نیست بلکه آینه تصویر جهان است. جهان مجموعه ای از واقعیات است و نه اشیاء. واقعیات در فضای منطقی، جهان را تشکیل میدهند. اخلاق را نیز نمی توان به زبان آورد و توضیح داد چون در ذات خود فاقد صفات خوب و بد است. انسان نمی تواند سعادتمند باشد چون او در جبر و ضرورت این جهان، محاط و اسیر است وحتی اگر تمام پرسشهای علمی ممکن جواب داده شوند، روی حل مشکلات زندگی انسان تاثیری نخواهند داشت. شخص فلسفی یک انسان نیست، او جسم و روح انسانی هم نیست،بلکه یک “ذهن متافیزیک” است ؛یعنی یک مرز از جهان است و نه بخشی از آن.

ویتگنشتاین پیرامون رابطه زبان و فلسفه مینویسد، مشکل فلسفه، ناتوانی و مشکل زبان در بیان مقصود است. زبان،لباس اندیشه است و فقط ظاهر آنرا نشان میدهد و نه ماهیت را. موضوعی مانند عرفان را که نتوان نشان داد، نمی توان هم بیان نمود. در باره اخلاق، استتیک، و معنی زندگی هم چیزی نمی توان گفت و باید سکوت کرد. در جهان عمدا چیزی قرار داده نشده بلکه وجود همه چیز اتفاقی است. احساس جهان به عنوان” کل محدود” را عرفان گویند.

اهمیت یک واژه در شکل استفاده از آنست. به این دلیل باید” منطق و گرامر” هر واژه ای را آموخت. زبان دارای مرز است. چیزی که ورای این مرز باشد پوچ و بی معنی است. باید چیزهایی را اندیشید که قابل اندیشیدن نباشند. مرز اندیشیدن را زبان تعیین میکند. چیزی را که نتوان اندیشید ،نمی توان بیان کرد. مرزهای زبان انسان، مرزهای اندیشه او هستند. طبق “تئوری تصویری” ،زبان و جهان از نظر ساختاری یکی هستند. زبان از جملات تشکیل شده،و جملات از کلمات و نامها تشکیل شده اند، جهان از واقعیات تشکیل شده و واقعیات از اشیاء تشکیل شده اند.

تفکر یک جمله معنی دار است، و زبان مجموعه جملات میباشد. جمله باید به واقعیت شباهت داشته باشد، به این دلیل توصیف فرم عمومی جمله یا فرم منطقی آن، مهم است. جمله منطقی ساختمان جهان را توصیف میکند. جمله نمیتواند فرم منطقی را نشان دهد بلکه انعکاس خود درآن را نشان میدهد. جمله فرم منطقی واقعیت را نشان میدهد.جملات معنی دار، تصاویر واقعیت در جهان هستند. زبان، حهان را تصویر میکند.عامیت یک جمله، یعنی بطور اتفاقی برای کل اشیاء درست و معتبر باشد.

عکس و تصویر، یک مدل از واقعیت است. جمله نیز تصویری از واقعیت است.تصویر منطقی واقعی، تفکر است.محموعه افکار حقیقی،تصویری از جهان است.تئوری”تصویر منطقی” از طریق زبان، معمولا نشان میدهد که آن جمله غلط یا صحیح است. حقیقت واسطه ایست میان جمله و وضعیت موضوع. اگرجمله حقیقی، واقعیتی را نشان دهد، با جهان رابطه دارد. اگر غلط باشد،جهان چیز دیگری است.

کتاب “مقاله طویل فلسفی منطقی”، مهمترین اثر ویتگنشتاین، اثری است ادبی-فلسفی. این کتاب 100 صفحه ای در سال 1921 میلادی با کمک راسل در انگلیس منتشر شد و بعدها یکی از مشهورترین کتب فرهنگ بورژوازی در قرن 20 بشمار آمد. به دلیل ساختار عجیب آن؛ غیر از راسل، ناشری حاضر نشد آنرا منتشر کند. بقول ویتگنشتاین مهمترین موضع این کتاب “سوء تفاهم منطق زبان انسان” است. او مدعی شد که جملات پراکنده این کتاب را حین جنگ جهانی اول بین سالهای 1914-1917 در سنگر جبهه جنگ جمع آوری نموده و فکر میکرد با طرح این کتاب به غالب مسائل فلسفی تاریخ اندیشه بشر پاسخ داده است.

این کتاب یکی از کلاسیکهای فلسفه زبان مدرن است که در آن زبان مهمترین موضوع فلسفه قرن 20 شد. در این کتاب نباید از نویسنده انتظار طرح یک تئوری جامع زبان داشت. ویتگنشتاین در آنجا اشتباهات فلسفی و اغتشاشات تفکر را در تجزیه و تحلیل غلط زبان می داند. این کتاب کوششی در باره منطق و زبان نیست بلکه در باره پرسش های هستی شناسی است.موضوع کتاب تجربه “مرزها” است؛ از جمله مرزهای جهان،مرز های اندیشه، و مرزهای زبان. ویتگنشتاین به طنز میگفت این کتاب از دو قسمت تشکیل شده, قسمتی که اینجا نوشته شده و قسمتی که اینجا نوشته نشد، ولی قسمت دوم برای خواننده مهم است.

منتقدین، سبک نوشتن این کتاب را به سبک کتاب انجیل و یا سبک نوشتن” قانون اساسی”  یک کشور تشبیه کرده اند, یعنی جزمی و غیرمدلل. هر جمله آن میتواند عنوان یک کتاب جدید باشد. این کتاب یک پروسه است و نه یک محصول تولیدی میان دو جلد کتاب. راسل میگفت او خیلی نکات غیرقابل بیان را در این کتاب به زبان آورده. این کتاب را “مانیفست فلسفه پوزیویتیسم” هم نامیده اند که قهرمانانش دو راهنمای ویتگنشتاین؛ یعنی فرگه و راسل هستند. از جمله دیگر موضوعات این کتاب؛ غیر از زبان و جمله، تفکر و جهان شناسی است.

در این کتاب ویتگنشتاین از موضوع “اصول منطق” به بحث “ماهیت جهان” ارتقاء پیدا کرد. او میگفت ذهن متعلق به جهان نیست بلکه یکی از مرزهای آنست. غالب جملات و پرسشهایی که موضوعات فلسفی را توصیف میکنند غلط نیستند بلکه پوچ ، بی معنی و مزخرف هستند. علم منطق، نظم را به نمایش میگذارد؛ از جمله نظم جهان،نظم اندیشه، و نظم امکانات را. دلیل قضاوت و حکم خوب و بد دادن، ذهن است، ولی ذهن متعلق به این جهان نیست بلکه یک “مرز” آن است.

سبک نوشتن این کتاب را عرفانی دانسته اند، گرچه تئوری نوشتن آنرا “اتم گرایی منطقی ” نامیدند. این کتاب برای بیان اندیشه مرزها تعیین میکند و درس اخلاق آن، سکوت است، چون ویتگنشتاین در آنجا میگوید ” در باره چیزی که نتوان حرف زد،باید سکوت نمود” .در این کتاب زبان بشکل “تصویرمنطقی جهان” فهمیده میشود. این کتاب تاثیرمهمی روی هنر و ادبیات قرن 20 گذاشت. نویسندگانی مانند خانم باخمن،و آقایانی چون برنهارد و هندکه در کشور اتریش،و در زبان آلمانی، زیر تاثیر آن، آثاری آفریدند و بجای شرح و توصیف و گفتن، به نشان دادن و تصویرنمودن موضوع پرداختند. نظرات ویتگنشتاین در این کتاب روی محفل وین و دانشمندان علوم تحربی دراروپا نیز اثر گذاشت. او میکوشد در آنجا مرز بین گفتن و نگفتن، معنی دار و بی معنی، را تعیین کند.

کتاب مشهور دوم ویتگنشتاین یعنی “تحقیقات فلسفی” نشان داد که نویسنده در موضوع کتاب اولش تجدید نظر نموده و دچار تضاد و تناقض و حتی پریشان گویی شده است، یعنی فلسفه زبان و “آنالیز زبان شناسی” فلسفه ویتگنشتاین سرانجام تبدیل به نوعی اسکولاستیک قرون وسطایی گردید.

آنچه پیرامون بیوگرافی “لودویک ویتگنشتاین” میتوان گفت اینست که وی رافیلسوف،منطق دان، ریاضی دان، و نماینده” نئوپوزیویتیسم “دانسته اند که روی “منطق ریاضی مدرن” تاثیر گذاشت. او مهمترین نماینده” فلسفه آنالیزی منطقی” است که در کشورهای انگلیسی زبان قرن 20 مشهور گردید.وی محفل وین را نیز “نئوپوزیویتیستی” نمود. او بعدها از علم منطق بسوی “آنالیز زبانشناسی” رفت و مانند ارسطو، دکارت،و اسپینوزا، از متفکران هستی شناسی شد، ولی خلاف آنها جهان را مجموعه ای از اشیاء نمیدانست بلکه از واقعیات.

پوپر میگفت در نظر ویتگنشتاین، جملات فلسفی “شبه جملات” پوچ و بی معنی هستند ولی خلاف راسل میکوشد نشان دهد که حقایق ریاضی و منطقی ربطی به حقایق علمی ندارند، و برای درک بهتر اصول منطقی و ریاضی، سراغ فلسفه زبان رفت. ویتگنشتاین نه متفکری تاریخی و نه فیلسوف زبان بود. او به مبارزه برای رسیدن به شناخت و هویت در شرایط سخت پرداخت. وی زیر تاثیر آثار تولستوی در جوانی دست به خودکشی نزد گرچه دچار بیماری افسردگی شده بود. داستایوسکی میگفت سعادتمند کسی است که اهداف هستی را برآورده کند و بتواند خود را با شرایط جهان تطبیق دهد. ویتگنشتاین بدلیل اعتقادات مذهبی یهودی اش میگفت خودکشی یک گناه بنیادین است.

از دیگر آثار او، کتاب “درباره وجدان” و کتاب “یادداشتهای روزانه” است که بخشی از تاریخ زندگی او و رابطه با فلسفه را نشان میدهد. در باره کتاب “تحقیقات فلسفی”، وی به زبان مانند یک بازی منطقی مینگرد و نه بصورت یک حسابگری منطقی. ویتگنشتاین همچون نیچه جملات فلسفی کوتاه مینوشت و چون او مدام در سفر بود و اغلب اوقات زندگی دچار بیماری جسمی و روحی بود. او چون دیوگنس؛فیلسوف رواقی یونان باستان، در قناعت زیست و همه ثروت بجا مانده از ارث پدری را میان ادیبان، هنرمندان و خانواده خود تقسیم نمود تا بقول خودش وابستگی مادی و مالی نداشته باشد و بتواند در آرامش به خلاقیت و اندیشه فلسفی بپردازد.

 Ludwig Wittgenstein 1889-1951

 




دست رد کارگران فولاد اهواز به دولت نئولیبرالیستی

 


اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای یازدهمین روز پیاپی ادامه یافت. آنها این بار پس از طی خیابان‌های مرکزی شهر اهواز، مقابل فرمانداری ایستادند و خواستار پرداخت کامل معوقات مزدی شدند. مدیرکل مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت که دستور پرداخت یک ماه از مطالبات مزدی کارگران صادر شده است.

به گزارش زمانه، کریم یاوری مدیرکل مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای بررسی مشکلات گروه ملی فولاد اهواز به این شهر سفر کرده بود، صبح سه‌شنبه ۲۹ آبان گفت: «هفته آینده یک ماه از مطالبات کارگران گروه ملی فولاد پرداخت شود».
همزمان با حضور یاوری در اهواز، کارگران گروه ملی فولاد اهواز که طی روزهای گذشته مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع می‌کردند، امروز پس از راهپیمایی مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند.
کارگران در گفت‌وگوی کوتاهی با فرستاده ویژه دولت، گفتند که حاضر به شنیدن حرف‌های تکراری و تحمل گفتار درمانی نیستند.
دو تن از کارگران در سخنانی جداگانه اعلام کردند که سخنی با مسئولان دولتی ندارند و خواستار تحقق کامل مطالبات خود هستند. عیسی مرعی در تجمع مقابل ساختمان فرمانداری اهواز گفت که خواسته کارگران کاملا روشن است؛ آنها خواستار قطع شدن دست مافیا، دولتی شدن شرکت فولاد و پرداخت حقوق معوقه خود هستند.
او با اشاره به حضور یاوری در استان خوزستان، گفت که فرماندار تا به حال حاضر به گفت‌وگو با کارگران نشده و امروز هم به جلسه با مسئولان رفته، بگذارید آنها برای خودشان با صندلی خالی تشکیل جلسه بدهند. ما کارگران که نه وکیل داریم و نه اجازه اتحادیه و صنفی که از ما دفاع کند، چاره‌ای نداریم جز اینکه مطالباتمان را به کف خیابان بیاوریم وقتی هیچ اراده‌ای برای قطع کردن دست مافیا وجود ندارد.
مرعی همچنین در انتقاد از برخورد امنیتی با کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه گفت که روز گذشته نگذاشتند وکلا برای دفاع از کارگران داخل (دادگستری) بروند و گفتند مسئله امنیتی است، اعتراض ما صنفی است و نه امنیتی.
یک ویدئو از سخنان عیسی مرعی را در ادامه ببینید:

کریم سیاحی یکی دیگر از کارگران فولاد هم با بیان اینکه از آنها خواسته شده که با استاندار گفت‌وگو کنند، گفت: حرف ما مشخص و مطالباتمان به حق است. تمام خطوط تولید باید کار کند، شرکت دولتی شود و حقوق معوقه کارگران پرداخت شود.
کارگران فولاد اهواز در طول مسیر بارها شعار دادند: «همشهری به هوش باش/ ما کارگریم نه اوباش، هیهات من الذله، کارگر می‌میرد/ ذلت نمی‌پذیرد». «ما کارگران فولادیم/ علیه ظلم و بیدادیم و میایستیم، می‌میریم/ حقمون رو می‌گیریم» از دیگر شعارهای کارگران در طول مسیر و مقابل فرمانداری بود.
این کارگران همچنین هنگام عبور از خیابان‌های اهواز با زبان عربی شعار دادند: « مالک هیبه/ یلمالک شر (اگر قدرت نداشته باشی، شان و جایگاهی نداری)».
کارگران همچنین چندین پلاکارد همراه خود داشتند. بر روی یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: «ما کارگران از استثمار بیزاریم»، یکی دیگر از پلاکاردها هم در انتقاد از سکوت مسئولان دولتی در برابر «مافیا» نوشته شده بود: « آیا سکوت مسئولان دولتی نشانه همدستی با مافیا نیست؟».

یک ویدئو دیگر از اعتراض کارگران را در ادامه تماشا کنید:

دور تازه اعتراضات کارگران فولاد اهواز از دو هفته قبل آغاز شد. حدود ۳ هزار کارگران این واحد صنعتی ۴ ماه دستمزد معوقه دارند. انها همچنین به توقف خط تولید فولاد اهواز اعتراض دارند و معتقدند که «دست‌های مافیایی پشت پرده» از تولید با تمام ظرفیت این مجتمع جلوگیری می‌کند.

گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از شرکت‌های تحت مالکیت گروه امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) بود که پس از اعدام او به اتهام فساد فی‌الارض اقتصادی در دوره‌های زمانی مختلف زیرنظر قوه قضائیه، بانک ملی، بخش خصوصی و دوباره بانک ملی اداره شده است.

اعتراضات کارگری طی یک ماه گذشته در خوزستان، و به ویژه شوش و اهواز، گسترش یافته است. کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه نیز صبح ۲۹ آبان باردیگر مقابل فرمانداری تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری ۱۲ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه تا صبح سه‌شنبه ۲۹ آبان به صورت موقت آزاد شدند اما شش کارگر دیگر همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

این کارگران پس از تجمع ۲۷ آبان مقابل فرمانداری به دست ماموران امنیتی دستگیر شدند.

تشکل‌های کارگری مستقل، شوراهای صنفی دانشجویان، گروه اتحاد بازنشستگان، معلمان عدالتخواه و شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان بازداشت و سرکوب کارگران نیشکر هفت‌تپه را محکوم کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط کارگران زندانی شدند. همچنین کارگران چند واحد تولیدی در شوش نیز اعلام کردند که ۲۹ آبان به تجمع کارگران نیشکر می‌پیوندند.

در تهران نیز طی دو روز گذشته دانشجویان دانشگاه تهران و علامه طباطبایی در حمایت و همبستگی با کارگران نیشکر هفت‌تپه تجمع کردند.

اتحادیه آزاد کارگران نسبت به «احتمال انتقال نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به نهادهای امنیتی تهران و تشکیل پرونده امنیتی برای آنها» ابراز نگرانی کرده و دولت را مسئول سلامت کارگران بازداشت شده دانسته است.




شش معلم اعتصابی همچنان در بازداشت هستند

 


در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، تعداد پرشماری از معلمان در روزهای سه‌شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه در دفتر مدارس تحصن کردند. در جریان این تحصن دستکم ۱۳ معلم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که حداقل ۷ نفر از آنها با قرار وثیقه یا کفالت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. از وضعیت شش نفر دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.

هویت سیزده فعال صنفی معلمان، “علی کروشات”، “پیروز نامی” اعضای هیئت‌مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان، “محمدرضا رمضان زاده” دبیر انجمن صنفی معلمان استان خراسان شمالی، “علی فروتن”، “سعید حق‌پرست”، “حمیدرضا رجایی”، “حسین رمضان پور” عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی استان خراسان شمالی، “محمدعلی زحمتکش”، از فعالان صنفی شیراز، “محمد (مصطفی) رباطی” و “حسن جوهری” از فعالان صنفی شیروان، “فاطمه بهمنی”، “محمد کرد” فعالان صنفی معلمان از اراک، امید شاه‌محمدی فعال صنفی معلمان دیواندره کردستان، اعلام شده است.
هفت تن از افراد فوق، به نامهای حمیدرضا رجایی، حسن جوهری، محمد (مصطفی) رباطی، سعید حق‌پرست، امید شاه‌محمدی، فاطمه بهمنی، محمد کرد طی روزهای اخیر با قرار وثیقه و کفالت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

تاکنون از وضعیت شش نفر دیگر از این افراد به اسامی علی کروشات، پیروز نامی، محمدرضا رمضان زاده، علی فروتن، حسین رمضان پور، محمدعلی زحمتکش کماکان اطلاعی به دست نیامده است.

محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، روح‌الله مردانی، علی‌اکبر باغبانی، بختیار عارفی و محمد ثانی فعالان صنفی معلمان، پیشتر به زندان یا تبعید محکوم شده‌اند.