جنبش کارگری مانند سمندر رستاخيز می‌کند و نابودشدنی نیست

اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد 


بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت ته به اتحادیه آزاد کارگران ایران، از ساعات اولیه صبح امروز ۲۹ آبانماه، کارگران شرکت نیشگر هفت تپه در شانزدهمین روز اعتصاب برای هشتمین روز متوالی دست به تجمع در مقابل فرمانداری شوش و راهپیمائی در سطح شهر زدند.

تجمع امروز کارگران شرکت نیشکر هفته تپه در حالی برگزار شد که بعد از ظهر روز ۲۷ آبانماه ۲۰ نفر از نماینده ها و کارگران این مجتمع بزرگ کشت و صنعت بازداشت شدند که در پی تجمع بزرگ دیروز کارگران این مجتمع بزرگ کشت و صنعت در مقابل فرمانداری شوش و حمایتهای گسترده ای که از اعتراضات آنان در این شهر و سایر نقاط کشور به عمل آمد، تا آخر وقت دیشب به استثنای اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال دانشجوئی و مدنی سپیده قلیان، همه نماینده ها و کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفته تپه با قرار کفالت آزاد شدند.

بنا بر این گزارش، هسته اولیه تجمع امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری شکل گرفت و پس از سخنرانی یکی از نماینده های آزاد شده و تاکید او و کارگران تجمع کننده مبنی بر ادامه اعتصاب و اعتراض تا آزادی کامل نماینده ها و تحقق مطالباتشان، جمعیت عظیم کارگران در خیابانهای شهر دست به راهپیمائی زدند.
در پی این راهپیمائی عظیم که جمع کثیری از خانواده های کارگران، مردم و بازاریان نیز در آن شرکت داشتند بازار شوش عملا به صورت تعطیل در آمد. کارگران نیشکر هفت تپه و مردمی که به آنان پیوسته بودند در طول مسیر راهپیمائی که نهایتا به میدان اصلی شهر و تجمع کارگران و مردم در آنحا منتهی شد کارگران بطور بی وقفه ای شعار میدادند: کارگر زندانی آزاد باید گردد — مسئول بی لیاقت نمیخواهیم نمیخواهیم- دزدها آزادند کارگران زندانند – اسماعیل را گرفتند ما همه بخشی هستیم – کارگر میمیرد ذلت نمیپذیرد – مرگ بر ستمگر درود بر کارگر و…،

در تجمع و راهپیمائی امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خبرنگاران صدا و سیمای خوزستان نیز پس از ۱۶ روز اعتصاب و اعتراض در میان کارگران حاضر شدند اما با واکنش تند و معترضانه آنان مواجه شدند و در ادامه بطور گزینشی با افرادی به جز کارگران که از مشکلات آنان اطلاعی نداشتند اقدام به تهیه گزارش کردند.
بنا بر اظهار کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در پی تجمع و راهپیمائی کارگران در طول روزهای گذشته، مسئولین امنیتی شهر شوش از شب گذشته مسیرهای منتهی به دادگستری را با موانع سیمانی مسدود کرده و تعداد زیادی از بسیجیان شهرستان را برای محافظت از ساختمان دادگستری بصورت اماده باش درآورده بودند.

تجمع و راهپیمائی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه حوالی ساعت یازده و سی دقیقه قبل از ظهر امروز خاتمه پیدا کرد. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند طی روزهای آتی و تا آزادی چهار نماینده دیگرشان و همچنین فعالین مدنی که همراه آنان بازداشت و آزاد نشده اند و تا تحقق عملی تمامی مطالباتشان به اعتصاب و تجمعات و راهپیمائی های اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

***

همبستگی تشکل های کارگری با کارگران هفت تپه 

 

سندیکای کارگران شرکت واحد:
بازداشت اعضای “مجمع نمایندگان کارگری” نیشکر هفت تپه را قویا محکوم می کنیم! 

بازداشت کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را قویا محکوم می کنیم و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت شدگان می باشیم. در ششمین روز از اعتراض کارگران در مقابل فرمانداری، همه نمایندگان کارگران و چند تن دیگر از کارگران پیشرو همچنین یک خبرنگار که ۱۸ تن می باشند؛ بازداشت شده اند. مطابق اخبار منتشر شده همگی کارگران بجز آقایان اسماعیل بخشی، مسلم آرمند، محمد خنیفر، سید حسن فاضلی و خبرنگار بازداشت شده، در کمتر از ۴۸ ساعت با قرار کفالت آزاد شده اند.
کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سال جاری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق بارها دست به اعتصاب زده اند. از دور جدید اعتصاب پانزده روز گذشته است و یک هفته است که کارگران مطالبات خود را در خیابان های شوش و مقابل فرمانداری فریاد می زنند. اصلی ترین خواسته کارگران در دور اخیر اعتصاب شان، خلعیت بخش خصوصی از کارخانه و پرداخت حقوق های معوقه شان می باشد. اما تاکنون هیچ توجهی به خواسته های کارگران نشده است. مردم منطقه و بسیاری دیگر از اقشار جامعه در همبستگی با کارگران از خواسته های آنان اعلام حمایت کرده اند.
با وجود دستگیری ها، کارگران به درستی از خواسته های خود عقب نشینی نکردند و ضمن ادامه اعتصاب، در حمایت از کارگران بازداشت شده اعتراض خود را به مقابل دادگستری شهر شوش برده اند. تداوم ادامه اعتراض کارگران به این روش قطعا در آزادی دستگیر شدگان و دستیابی به خواسته هایشان بسیار موثر خواهد بود.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه قویا بازداشت کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را محکوم می کند و همبستگی خود را با اعتصاب کارگران اعلام می دارد. از طبقه کارگر سراسر کشور می خواهیم به هر شکل ممکن از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه حمایت کنند. نمایندگان کارگران و سایر کارگران بازداشت شده باید فوری و بی قید و شرط آزاد شوند و خواسته های کارگران فوری اجرا شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۲۹ آبان ۱۳۹۷

اتحادیه آزاد کارگران ایران
همه کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه باید به فوریت آزاد و دست مافیای ثروت و قدرت از ثروتهای اجتماعی کوتاه گردد

با گذشت ۲۴ ساعت از بازداشت نماینده های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و در پی تجمع بزرگ دیروز کارگران این مجتمع بزرگ کشت و صنعت در مقابل فرمانداری شوش و حمایتهای گسترده ای که از اعتراضات آنان در این شهر و سایر نقاط کشور صورت گرفت، تا آخر وقت دیشب به استثنای اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال دانشجوئی و مدنی سپیده قلیان، همه نماینده ها و کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفته تپه با قرار کفالت آزاد شدند.
آزادی این کارگران در حالی صورت گرفته است که برای همه آنان پرونده قضائی با اتهام اخلال در نظم عمومی تشکیل شده است.
تشکیل پرونده قضائی با اتهام اخلال در نظم عمومی علیه کارگران آزاد شده و تداوم بازداشت چهار نفر از نماینده های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و فعال مدنی سپیده قلیان در حالی است که صبح امروز نیروهای امنیتی و انتظامی در گیت های شرکت مستقر شده اند و هنوز به هیچیک از خواستهای کارگران رسیدگی نشده است و همزمان با تلاش برای ایجاد فضای امنیتی در محل هر دو شرکت فولاد ایران و نیشکر هفت تپه، وزارت کار هیاتی را برای مذاکره و توافق احتمالی به استان خوزستان اعزام کرده است.
تلاش برای سرکوب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در حالی ادامه دارد که از ساعات اولیه صبح امروز ۲۹ آبانماه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با خواست آزادی چهار نفر از نماینده های خود و فعال مدنی سپیده قلیان و رسیدگی فوری به خواستهایشان دست به تجمع در مقابل فرمانداری شوش زده اند و اعلام کرده اند تا آزادی نماینده ها، تحقق عملی پرداخت دستمزدهای معوقه و خلع ید از مالک کنونی شرکت به اعتصاب و تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران، تشکیل پرونده قضائی علیه نماینده های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و تداوم بازداشت چهار نفر از آنان را قویا محکوم میکند و با هشدار نسبت به ادامه این بازداشت و احتمال تشدید سرکوب اعتراضات بر حق آنان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال دانشجوئی و مدنی سپیده قلیان و تحقق بی چون و چرای خواستهای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه می باشد و بدینوسیله با جلب توجه سازمانها و نهادهای بین المللی کارگری و حقوق بشری نسبت به نقض بدیهی ترین و بنیادی ترین حقوق انسانی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از سوی دولت جمهوری اسلامی، از مردم شوش، خوزستان و عموم کارگران و مردم در سراسر کشور میخواهد حمایتهای خود را از کارگران نیشکر هفت تپه هر چه گسترده تر کرده و آنرا با قدرت بیشتری تداوم بخشند.
پیروزی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، پیروزی همه ما کارگران و ما مردم ایران در مقابل دزدان و غارتگران و قطع دست مافیای ثروت و قدرت از ثروتهای اجتماعی کشور و یک گام مهم و بزرگ در پیشروی مبارزات حق طلبانه ماست.

همبسته تر باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۹ آبانماه ۱٣۹۷

هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی
ما با حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد ایران، خواهان آزادی تمامی نماینده های بازداشتی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه هستیم

امروز شانزدهمین روز اعتصاب و هشتمین روز تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش در حالی ادامه دارد که در شهر اهواز در مرکز استان خوزستان، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران یازده روز است اعتصاب کرده اند و امروز برای نهمین روز متوالی دست به تجمع در مقابل استانداری خوزستان زده اند.
بی توجهی کارفرمایان و مسئولان استانی و کشوری به خواستهای نزدیک به ده هزار کارگر این دو مجتمع بزرگ تولیدی در شرایطی است که این کارگران و خانواده هایشان بدلیل چهار ماه دستمزد معوقه در شرایط بسیار طاقت فرسا و غیر قابل تحمل معیشتی قرار دارند و به جای رسیدگی اورژانسی و فوری به چنین وضعیت دردناکی، اقدام به بازداشت نماینده های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و استقرار نیروهای انتظامی و امنیتی در محل هر دو شرکت میکنند.
هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با محکوم کردن بازداشت نماینده های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و تداوم بی توجهی و عدم رسیدگی به خواستهای کارگران این شرکت و کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران از سوی مسئولان استانی و کشوری، خواهان آزادی فوری چهار نماینده زندانی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و تحقق فوری خواستهای کارگران هر دو شرکت می باشد و بدینوسیله حمایت و همبستگی خود را با اعتراضات بر حق آنان اعلام میکند.

هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی- ۲۹ آبانماه ۱٣۹۷

***

اعلام همبستگی دانشجویان با کارگران هفت‌تپه 

 

در دهه‌های اخیر، دولت‌های گوناگون، با وجود رنگ و لعابِ متفاوتشان، همگی یک برنامه‌ی واحد را دنبال می‌کردند: سلبِ حقوقِ اجتماعیِ زحمتکشان، کوچک‌کردنِ نقشِ دولت در اقتصاد و خدمات اجتماعی و تسهیلِ راه سودجوییِ سرمایه‌دارانِ خصوصی و دولتی. این برنامه در ساحت‌های گوناگونِ زندگیِ اجتماعی – از اقتصاد گرفته تا آموزش و درمان – اجرا شده است. پایه‌ی این برنامه‌ها یک چیز بوده است: سلبِ قدرت و مالکیت از زحمتکشان، به‌حاشیه‌راندنِ مضاعفِ آنان و واگذاریِ تمامِ ارکانِ قدرت و تصمیم‌گیری در همه‌ی سطوح جامعه به دستِ طبقات مسلّط.

چند ماهی می‌شود که در نقطه‌ای از کشور، این پایه‌ی نه‌چندانْ محکم هدف قرار گرفته است: در شهر شوش، در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه. کارگرانِ هفت‌تپه از خواسته‌ی دستمزدهای معوقه آغاز کردند و چند ماه پیش به طرحِ خواسته‌ی اداره‌ی شوراییِ شرکت رسیدند. کارگران در روندِ فعالیت‌های خود به این نتیجه رسیده بودند که کوچک‌ترین خواسته‌هایشان نیز یک علت عمده دارد: ساختارِ قدرت و تصمیم‌گیری‌ای که هر دمْ بیش‌ترْ آن‌ها را به حاشیه می‌رانَد، ساختاری که می‌خواهد آن‌ها بردگانی گوش‌به‌فرمان و مزدبگیر باشند – تازه اگر خبری از مُزد باشد.

کارگران هفت‌تپه که هر دو شکلِ مدیریتِ دولتی و خصوصی و آفت‌هایش را تجربه کرده بودند دریافتند که فارغ از دولتی یا خصوصی‌بودنِ مدیران، فقر و تنگدستی و بی‌قدرتیْ ملازمِ زندگیشان است. هر آنچه از اعتصاباتِ هفت‌تپه در ماه‌های اخیر دیده و شنیده‌ایم، مبارزه‌ی کارگران با دوگانه‌ی خصوصی/دولتی و تلاش برای اجرایی‌کردنِ ایده‌ی اداره‌ی شورایی بوده است. روزِ یکشنبه ۲۷ آبان، نیروهای امنیتی با بازداشتِ ۱۹ نفر از کارگران و نمایندگان کارگریِ هفت‌تپه به این تلاش‌ها پاسخ دادند. اما برخلاف تصورات آن‌ها، این بازداشت‌ها نه تنها به عقب‌نشینیِ کارگرانِ هفت‌تپه نینجامید، بلکه اعتصابات تا مقابل دادگاهِ شهرِ شوش پیش رفت. کارگرانی که طعم کار جمعی را چشیده بودند،‌ لحظه‌ای در دفاع از همکاران و یارانشان عقب ننشستند.

ورشکستگیِ هفت‌تپه آینه‌ای از ورشکستگیِ آموزش عالی است. سیاست‌هایی که با خصوصی‌سازی هفت‌تپه و کارگرانش را به ورشکستگی کشاندند، درون دانشگاه‌ها پیامدهایی مصیبت‌بار به دنبال داشته‌اند: تشدیدِ تضادِ طبقاتی، کاهشِ کیفیتِ علمیِ آموزشِ عالی، دور افتادنِ مطالعات دانشگاهی از نیازها و مطالباتِ مردم و تبدیل آن به ابزار سودآوری سرمایه و اِعمال کنترل بر کار، و دلمردگیِ فضای دانشگاه‌ها. با پیشرویِ سیاست‌های پولی‌سازی در مدارس و دانشگاه‌ها، دستیابی به تحصیلاتِ عالی برای فرزندانِ اقشارِ زحمتکش بیش از پیش دشوار می‌شود. دانشگاه هر دم بیش‌تر به جولانگاهِ ثروتمندان بدل می‌شود. همچنین، پیشبرد طرح‌هایی در جهت تبدیلِ دانشگاه به یک بنگاه سودآور و کارخانه‌ی کارمندسازیْ این محیط را هرچه بیش‌تر به زندگیِ زحمتکشان بی‌تفاوت می‌کند. دانشجو هرچه بیش‌تر باید به فکرِ موفقیت و پیشرفتِ شخصیِ خود با خدمت به طبقات مسلّط باشد و مسئولیت و تعهد اجتماعی بی‌معنا می‌شود. تلاشِ جنبشِ صنفی در تمام این سال‌ها آن بوده که فارغ از توقع و تصورِ دست‌اندرکارانِ دانش‌بُنگاه از فعالیت صنفی، صدایی باشد علیه این رویه‌ها و در حد توانش این رویه‌ها را به عقب براند. جنبشِ صنفیْ صدای تعهدِ اجتماعیِ دانشگاه نسبت به زندگی و مطالباتِ فرودستان بوده است، در برابر جریانی که هر روز در گوش دانشگاه آواز بی‌تعهدی و بی‌مسئولیتی می‌خواند.

امروز، بسان سال‌های گذشته، ما دانشجویان و فعالانِ صنفیْ خود را هم‌سرنوشتِ تمامِ زحمتکشانی می‌دانیم که زیرِ ضربِ انواع و اقسام حملات اقتصادی و امنیتی بوده‌اند، زحمتکشانی که با وجودِ هزاران درد و سختی، به قدرتِ خویش برای اداره‌ی امورشان پی برده‌اند. ما دانشجویان و فعالانِ صنفی، نظر به این هم‌سرنوشتی، همبستگیِ خود را با کارگرانِ هفت‌تپه اعلام و بازداشتِ نمایندگانِ کارگریِ این شرکت را قویاً محکوم می‌کنیم.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۲۹ آبان ۱٣۹۷




عده ای از نمایندگان کارگران هفت تپه آزاد شدند، اسماعیل بخشی و سه نماینده دیگر در بین آزادشدگان نیستند 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خبر داده است که نمایندگان کارگران این شرکت که روز گذشته بازداشت شدند، به جز چهار نفر آزاد شده اند.
اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند و سیدحسن فاضلی در بین آزادشدگان امشب نبوده اند.
کارگران برای استقبال از همکاران بازداشتی خود اجتماع کرده اند.

در عین حال مجمع نمایندگان کارگران از همه ی کارگران نیشکر هفت تپه دعوت کرده است که در ادامه ی اعتراضات خود فردا همراه با خانواده هایشان در برابر فرمانداری شوش تجمع کنند.




شلاق و زندان برای کارگران، تا مالکیت سرمایه دار خصوصی بر ثروت های توده ها حفط شود

بیانیه سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه پیرامون بازداشت کارگران 

 


نه تهدید نه زندان دیگر اثر ندارد!
کارگر زندانی آزاد باید گردد!

کارگران، زحمتکشان، مردم شریف و آگاه
شما همگی اطلاع دارید که دور جدید اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به حقوق های پرداخت نشده و اعتراض به خصوصی سازی، پانزده همین روز خود را پشت سرگذاشته است.
براساس توطئه های پشت پرده (ژن های برتر) مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به افرادی واگذار شده است که نه تنها نتوانستند رونقی در این مرکز کارگری ایجاد کنند بلکه بر اساس منافع و خصلت سودپرستانه خود، منابع موجود در هفت تپه را به غارت برده اند.
در اختیار گرفتن هزاران هکتار زمین حاصلخیز، دریافت وام به مبلغ ٨۰۰ میلیون دلار بعبارتی یعنی هشت هزار میلیارد تومان، تنها گوشه ای ازدزدی و غارت آشکار توسط “ژن های برتر” است.
کارگران هفت تپه بیش از نیم قرن است با خون و دل، با کار و زحمت و تلاش شبانه روزی از این مرکز کارگری به مانند چشم خود، مواظبت کرده اند تا منبع درآمدی – هر چند ناچیز- برای کارگران شاغل و همچنین منبع درآمدی برای تعداد زیادی از مردم شهر شوش باشد.
اما حرص و طمع، سودپرستی و منفعت پرستی صاحبان سرمایه آنچنان روزگار را بر ما کارگران تنگ کرده است که بر روی دست نوشته ای کودکان ما نوشته می شود “کودک هفت تپه ایم، گرسنه ایم گرسنه ایم”. شرمتان باد.
کودکانی که به جای بازی و شادی کودکانه، بجای تفریح و پایین و بالا پریدن در پارک ها، بجای داشتن مواد غذایی مفید و سالم، بجای یادگیری علم و دانش، باید از همین سنین کودکی با فقر و تنگدستی دست و پنچه نرم کنند!!؟ براستی شرمتان باد!

کارگران، زحمتکشان، هم زنجیران، مردم شریف و آگاه
در ادامه اعتراضات و اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه، مسئولین! به جای جوابگویی و رسیدگی به خواست و مطالبات کارگران، با ارسال نیروهای یگان ویژه و ضدشورش محل کارخانه را به محاصره خود در آوردند تا شاید صدای کارگران هفت تپه را خاموش سازند.
اما این صدا در مقابل فرمانداری شوش رساتر شد، چرا که تمام هستی و زندگی این کارگران به غارت برده شده و چندین ماه است که همان حداقل مزد بخور و نمیر را دریافت نکرده اند.
در چهاردهمین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه، چند نفر از کارگران و نمایندگان آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که عبارتند از: ۱- خالد تمیمی ۲- محمد خنیفر ٣- پویا بشمه ۴- سعید منصوری ۵- جلیل احمدی ۶- عظیم سرخه ۷- مهدی داوودی ٨- علیرضا ۹- امید آزادی ۱۰- سپیده قلیانی، خبرنگار ۱۱- سید حسن فاضل ۱۲- صمیر احمدی ۱٣- سلامات نیا ۱۴- عماد کثیر ۱۵- محمود صعدی ۱۶- اسماعیل بخشی ۱۷- مسلم آرمند ۱٨ ایمان اخضری
در روزهای گدشته ما شاهد حمایت معلمان، دانشجویان، کارگران فولاد اهواز، کارگران هپکو، زنان و کودکان و بازاریان شهر شوش و… بوده ایم که در این همبستگی ما را همراهی کرده اند. در تداوم این همبستگی و حمایت ها، ما از تمامی کارگران و مردم شریف و آگاه شهر شوش خواستاریم همچون گدشته حمایت های خود را ادامه داده و ضمن پشتیانی ازخواست و مطالبه کارگران هفت تپه، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط کارگران بازداشت شده باشند.

کارگران بازداشت شده به جرم اعتراض به بی حقوقی ها و دریافت حقوق حقه خود بازداشت شده اند،
این کارگران مجرم نیستند، مجرمان و اختلاس گران همچنان آزاد هستند، این افراد نه تنها بازداشت نمی شوند بلکه با دریافت میلیون ها دلار و میلیاردها تومان با ویزای قانونی رهسپار کشور شیطان بزرگ می شوند.

کارگران هفت تپه؛
هم زنجیران،
همکاران کارگر و نمایندگان شما تنها به دلیل حق خواهی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. این یک خیال واهی است که با دستگیری کارگران و نمایندگان کارگری،صدای اعتراض ما خاموش شود.
ما همزمان که خواست و مطالبات مطرح شده را پیگیری می کنیم، باید با اعتراض و تجمع خواستار آزادی فوری تمام بازداشت شده گان باشیم. این تنها بخش کوچکی از شرافت، حرمت و کرامت کارگری ماست که در مقابل این زورگویی ها ایستادگی کنیم. نگذاریم دوستان کارگرمان به بند کشیده شوند.
با تداوم اعتصاب و حضور گسترده خود در خیابان های شوش یک بار دیگر ثابت کنیم که؛ نه تهدید نه زندان دیگر اثر ندارد.
ما اعضای سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه ضمن حمایت بی دریغ از تمامی مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه، خواستاریم که سریعا و بی قید و شرط تمام بازداشت شدگان آزاد گردند.
از این طریق از تمامی تشکل ها، سازمان ها، افراد و تمام کسانی که مدافع جنبش طبقه کارگر در ایران هستند، خواستاریم ضمن حمایت از کارکران هفت تپه به هر طریق مناسب برای آزادی کارگران در بند در کنار کارگران هفت تپه قرار گیرند.

***

با بازداشت کارگران اعتراضات متوقف نشد 
سیل کارگران در برابر دادگاه شوش 


اخبار روز: اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد پانزدهمین روز خود شد. به دنبال بازداشت دسته جمعی نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه، در روز یکشنبه، امروز کارگران با شعار «کارگر زندانی آزاد باید گردد»، در برابر فرمانداری و سپس دادگاه شوش اجتماع کردند. آن ها خواهان آزادی فوری همکاران بازداشتی خود هستند.
بنابر گزارش سندیکای کارگران هفت تپه، سیل کارگران پیش از ظهر امروز به دادگاه شوش رسید و این دادگاه را نیمه تعطیل کرد.

بر اساس اعلام خانواده نمایندگان کارگری کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و اظهارات خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران بازداشتی، پرونده بازداشتی ها، به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شوش ارجاع شده است. وکالت خانم زیلابی در پرونده ثبت گردیده اما به علت این که موضوع پرونده را امنیتی اعلام گرده اند، با دفاع وی از موکلینش موافقت نکرده اند، به این دلیل که وی جزو لیست وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه نمی باشد.

بر اساس آخرین خبرها، آقایان اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، محسن آرمند به همراه خانم خبرنگار به مکان نامعلومی منتقل شدند و سایر نمایندگان دستگیر شده که تعداد آن ها بین ۸ تا ۱۰ کارگر می باشد در مقر پلیس اطلاعات (ستاد فرماندهی) در بازداشت می باشند و تاکنون هیچ گونه اطلاعی از آن ها در دست نمی باشد.

در اهواز دهمین روز اعتصاب کارگران فولاد در برابر استانداری خوزستان ادامه یافت. کارگران در اجتماع اعتراضی خود خواهان آزادی کارگران هفت تپه شدند.

گسترش حمایت ها از کارگران اعتصابی هفت تپه و فولاد

 

***

تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری هفت تپه بازداشت شدند 


اخبار روز: سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، از بازداشت گسترده ی کارگران اعتصابی این شرکت خبر داده است. ظهر امروز اعلام شده بود که اسماعیل بخشی و مسلم آرمند دو تن از نمایندگان کارگران توسط پلیس بازداشت شده اند. بر اساس اطلاعیه ای که عصر روز یکشنبه از سوی سندیکای نیشکر هفت تپه منتشر شده، تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت تپه، چند فعال کارگری و یک خبرنگار زن امروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. افراد دیگری که گفته می‌شود در بین بازداشت شدگان هستند از دیگر همکاران شاغل و برخی مدیران شرکت میباشند که بعد از حضور آنان جهت پیگیری وضعیت بازداشت شدگان در محل پلیس امنیت شوش دستگیر شدند.
سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه «حال و روز همه بازداشت شدگان» را «خوب» گزارش کرده و اسامی این تعداد از کارگران دستگیر شده را منتشر کرده است:

پویا بشمه: خوراک دام
سعید منصوری: نماینده تحقیقات
جلیل احمدی: نماینده کشاورزی
عظیم سرخه: نماینده خدمات پشتیبانی
مهدی داوودی: خدمات پشتیبانی
سعید الکثیر: حراست
علیزاده: حراست
امید آزادی: کارخانه شکر
سید حسن فاضلی: نماینده تجهیزات
صمیر احمدی: تجهیزات
مهندس سلامات نیا: مدیر تجهیزات مکانیکی
عماد کثیر: نماینده زیربنایی
محمود سعدی: تجهیزات
اسماعیل بخشی: نماینده تجهیزات
سپیده غلیان: خبرنگار
مسلم ارمند: نماینده تجهیزات
محمد خنیفر: تجهیزات
خالد تمیمی: مدیر ترابری
ایمان اخضری

بنابر این اطلاعیه بلافاصله پس از دستگیری نمایندگان کارگری و کارکنان هفت تپه. وکیل کارگران با وکالتی که از نمایندگان کارگری در دست داشت، برای اعلام وکالت در محل بازداشتگاه ستاد فرماندهی شوش حاضر گردید که دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش اعلام نمود تاکنون گزارشی به دست وی نرسیده است.
علت این بازداشت ها هنوز مشخص نیست و تاکنون مقام رسمی درباره ی آن ها اظهار نظر نکرده است. گفته میشود خانوادهای کارگران بشدت نگران و تحت فشار روحی روانی قرار دارند. آنها خواستار آزادی فوری فرزندان و همسران خود هستند.
امروز استاندار خوزستان بلافاصله بعد از بازداشت نمایندگان در منابع خبری اعلام کرد فقط چهار نفر از کارگران هفت تپه بازداشت شده اند. طبق آمار فوق تاکنون ۱۶ نفر از کارگران در بازداشت بسر میبرند
سندیکاری کارگران نیشکر هفت تپه، در پایان اطلاعیه ی خود خواهان آزادی فوری کارگران بازداشتی شده است.

امروز کارگران نیشکر هفت تپه بار دیگر در برابر فرمانداری این شهر تجمع و بر تحقق خواست های خود تاکید کرده بودند.

سخنرانی اسماعیل بخشی در جمع کارگران ساعتی قبل از دستگیری

اطلاعیه ی سندیکای شرکت واحد
ساعتی بعد از بازداشت اسماعیل بخشی و محسن آرمند نمایندگان کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار اطلاعیه ای این بازداشت ها را محکوم و از نمایندگان نیشکر هفت تپه حمایت کرد. در این اطلاعیه آمده است:

امروز در ادامه اعتراضات کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در خیابان های شهر شوش و در مقابل فرمانداری نیروی انتظامی در فرصتی مناسب دو تن از نمایندگان کارگران آقایان اسماعیل بخشی و محسن آرمند و یک خانم خبرنگار را بازداشت کرد. امروز چهاردهمین روز اعتصار کارگران بود و برای ششمین روز متوالی اعتراض شان را در خیابان های شهر شوش و در مقابل فرمانداری برگزار می کردند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حمایت خود را از بازداشت شدگان شدگان اعلام می کند و خواهان آزادی فوری آنان می باشد.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

ادامه ی اعتراضات کارگران فولاد اهواز

همزمان در اهواز نیز اعتراض کارگران فولاد در برابر استانداری ادامه یافته است. کارگران در شعارهای خود فرماندار و استاندار خوزستان را همدست مافیا معرفی می کردند. از جمله شعارها «این همه بی عدالتی، هرگز ندیده ملتی»، «
اعلام همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه از جمله شعارهای برجسته ی تظاهرات امروز در اهواز بود. «فولاد، هفت تپه، اتحاد، اتحاد» و «نیشکر هفت تپه ما هستیم ما هستیم کنار هم می ایستیم» شعارهای کارگران در این زمینه بود.




دست دزدان و اختلاس گران را قطع خواهیم کرد 

اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت تپه: 

• اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت تپه در اجتماع روز شنبه کارگران نقش معاون اول روحانی در دزدی های کلان از هفت تپه را فاش کرد و گفت کارگران اختلاس کنندگان را به پای میز محاکمه خواهند کشاند – ویدئو …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
شنبه  ۲۶ آبان ۱٣۹۷ –  ۱۷ نوامبر ۲۰۱٨

 




ادامه ی اعتراضات در شوش و اهواز 

نمایندگان کارگران هفت تپه بازداشت شدند 

• اسماعیل بخشی و محسن آرمند نمایندگان کارگران در شوش امروز توسط گارد ویژه دستگیر شدند. تظاهرات در شوش و اهواز روز یکشنبه ادامه یافت و کارگران بار دیگر بر همبستگی طبقاتی خود تاکید کردند + سخنرانی روز یکشنبه اسماعیل بخشی …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۲۷ آبان ۱٣۹۷ –  ۱٨ نوامبر ۲۰۱٨

 


سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه از بازداشت اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان شورای کارگران نیشکر هفت‌تپه همراه با محسن آرمند همکار وی خبر داده است. اسماعیل بخشی و آروند در پایان چهاردهمین روز اعتصاب و پنجمین روز تجمع کارگران در برابر فرمانداری شوش بازداشت شده اند. بنابر این گزارش یک خبرنگار نیز همراه با این دو کارگر دستگیر شده است. کارگران در جریان اعتصاب و تحصن امروز، توانسته بودند اتوبوس‌های ضبط شده شرکت را پس بگیرند. آن ها سوار اتوبوس بودند که یگان ویژه اتوبوسی که اسماعیل بخشی داخل آن بود را متوقف کرد و با وجود مقاومت کارگران، اسماعیل بخشی و مسلم آزمند و یک دختر خبرنگار که همراه‌شان بود، بازداشت شدند. بنابر گزارش ها، گارد ویژه در حال حاضر شهر را ترک کرده و جمع هایی از کارگران پیگیر نمایندگان بازداشتی خود هستند.
امروز کارگران نیشکر هفت تپه بار دیگر در برابر فرمانداری این شهر تجمع و بر تحقق خواست های خود تاکید کرده بودند.

سخنرانی اسماعیل بخشی در جمع کارگران ساعتی قبل از دستگیری

اطلاعیه ی سندیکای شرکت واحد
ساعتی بعد از بازداشت اسماعیل بخشی و محسن آرمند نمایندگان کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار اطلاعیه ای این بازداشت ها را محکوم و از نمایندگان نیشکر هفت تپه حمایت کرد. در این اطلاعیه آمده است:

امروز در ادامه اعتراضات کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در خیابان های شهر شوش و در مقابل فرمانداری نیروی انتظامی در فرصتی مناسب دو تن از نمایندگان کارگران آقایان اسماعیل بخشی و محسن آرمند و یک خانم خبرنگار را بازداشت کرد. امروز چهاردهمین روز اعتصار کارگران بود و برای ششمین روز متوالی اعتراض شان را در خیابان های شهر شوش و در مقابل فرمانداری برگزار می کردند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حمایت خود را از بازداشت شدگان شدگان اعلام می کند و خواهان آزادی فوری آنان می باشد.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

ادامه ی اعتراضات کارگران فولاد اهواز

همزمان در اهواز نیز اعتراض کارگران فولاد در برابر استانداری ادامه یافته است. کارگران در شعارهای خود فرماندار و استاندار خوزستان را همدست مافیا معرفی می کردند. از جمله شعارها «این همه بی عدالتی، هرگز ندیده ملتی»، «
اعلام همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه از جمله شعارهای برجسته ی تظاهرات امروز در اهواز بود. «فولاد، هفت تپه، اتحاد، اتحاد» و «نیشکر هفت تپه ما هستیم ما هستیم کنار هم می ایستیم» شعارهای کارگران در این زمینه بود.




فرودستی اقتصادی و بی اعتنایی فمینیسم بورژوایی 

 

تساوی حقوق اجتماعی- مدنی زنان با مردان، به ویژه در تولید ملی، محک وجود آزادی در کشور است. برای دستیابی به تساوی حقوق زنان نبرد مشترک فرهنگی- طبقاتی با سلطه ی ایدئولوژی مذهب ارتجاعی ضرورتی تام داراست

مقاله ی بانو سیمین کاظمی  صحنه ی خوف ناکِ شرایط هستی زنان زحمتکش را در ایرانِ جمهوری اسلامی بر ملا می سازد و با روشنگری نشان می دهد که یکی از صحنه های مبارزه، نشان دادن محدودیت فمینیسم بورژوایی است که تنها مساله ی آزادی های سیاسی- مدنی زنان را طرح و به آن بسنده می کند

 

***

سیمین کاظمی

گزارش شاخص توسعه انسانی برنامه توسعه سازمان ملل نشان می دهد که در ایران درآمد سرانه ملی (که حاصل تقسیم تولید ناخالص سالانه بر جمعیت است) در سال 2017 ، برای مردان 32017 و برای زنان 6094 دلار و شاخص توسعه انسانی برای مردان 0/834 و برای زنان 0/726 بوده است.

ایران در ارزیابی شاخص توسعه ی انسانی در برابری جنسیتی از جمله کشورهای گروه پنجم است که از نظر دستاوردهای شاخص توسعه انسانی برابری اندکی بین زن و مرد وجود دارد و در واقع نابرابری جنسیتی در کشورهای این گروه ( که شماری از کشورهای آفریقایی، یمن و سوریه و برخی کشورهای همجوار مانند پاکستان، افغانستان، عراق، را در بر می گیرد) بیش از سایر کشورهاست.

از جمله شاخص های قابل توجه دیگر این است که در ایران نرخ مشارکت زنان در نیروی کار 16.8درصد است که یکی از پایین ترین نرخ های مشارکت است به طوری که از بین 189 کشور، فقط چهار کشور یعنی یمن، سوریه، الجزایر و اردن در این شاخص بعد از ایران قرار دارند. واضح است که آنچه مانع سقوط رتبه ایران دررتبه بندی های بین المللی شده، برخی دستاوردهای بهداشتی و آموزشی و تحصیلات دانشگاهی زنان هستند؛ از جمله با اینکه نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در ایران ناچیز است، اما جالب است که ایران از نظر سهم زنان فارغ التحصیل رشته های ریاضی و مهندسی و … (32.1 درصد) جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد. اما اندکی آن سوتر شاخص دیگری که ما را به عمق نابرابری جنسیتی آگاه می کند، درصد ساعاتی است که زنان در کارخانگی و مراقبتی بدون مزد می گذرانند که برای زنان ایرانی 21 درصد ساعات شبانه روز را شامل می شود و این میزان چهار برابر مردان است.

فرودستی اقتصادی زنان ایرانی (که گوشه هایی از آن در این گزارش منعکس شده است)، اگر چه مهمترین بعد فرودستی جنسیتی است که زنان را از بسیاری از حقوق انسانی محروم می کند، اما کمتر از هر بعد دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

واقعیت آن است که در هژمونی مطالبات فمینیسم بورژوایی با همدستی جریان اصلی رسانه ای، فرودستی و محرومیت اقتصادی زنان بیش از پیش به حاشیه رانده شده و در عوض مسایلی همچون اختیار بر پوشش، حق ورود به ورزشگاه و حق خروج از کشور که سویه ی طبقاتی نسبتا” قوی دارند، بیشترین توجه و حجم را در فضای اجتماعی و رسانه ای اشغال کرده اند که این اندازه از توجه بسیار فراتر از اهمیت این مطالبات به نظر می رسد.
بی گمان، دیدگاهی که فرودستی اقتصادی مبتنی بر جنسیت را کم اهمیت می شمارد، منافع طبقاتی متمایزی از توده های زنان دارد که محرومیت و درماندگی در تامین معاش، مهمترین مانع آنها در دستیابی به یک زندگی انسانی است. در چنین دیدگاهی، اغلب این واقعیت که “سهم زنان از اشتغال ناچیز و غیرمنصفانه است” و “بیکاری و فقر مهمترین مشکلات اجتماعی مبتنی بر جنسیت هستند” نادیده گرفته یا فاقد اهمیت شمرده شده، و تحریف و گسست از واقعیت موجب شده که شایعترین و مهمترین مشکلات قاطبه زنان، از انظار دور داشته شوند و عزم و اراده ای هم برای طرح یا حل آنها شکل نگیرد.

بی اعتنایی و نادیده گرفتن وضعیت اقتصادی زنان، در واقع اعطای بهترین امتیاز و هدیه به دولت است که مسوولیت این شرایط بیش از هر عامل دیگری متوجه اوست. توضیح این که، پذیرفته بودن فرودستی اقتصادی زنان و فقدان تقاضا برای بهبود آن، دولت ها را از تحمل بار مسوولیت رهانده و آنها را در تداوم وضعیت نابرابر مخیّر و دلیرتر می کند؛ چنانکه جایگاه کنونی ایران در رتبه بندی های بین المللی که انتظار می رود دولت را برای بهبود جایگاهش به تکاپو بیندازد، کوچکترین انگیزه و تحرکی ایجاد نمی کند و در کماکان بر همان پاشنه پیشین می چرخد.

برگرفته از تلگرام نویسنده




زنده باد سندیکای مستقل و سراسرس طبقه کارگر ایران

Image result for ‫سندیکای کارگران شرکت واحد‬‎

 

جدیدترین پروژه ضد کارگری دولت جمهوری اسلامی ایران توسط نهادهای امنیتی و وزارت کار و همکاری مدیریت شرکت واحد، حراست و شورای اسلامی کار، علیه کارگران و سندیکای کارگران شرکت واحد در جریان است. این پروژه سندیکاسازی دولتی، با وجود تمام هیاهو و امکاناتی که در اختیار عاملین پروژه گذاشته شده است با آگاهی کارگران و سندیکای کارگران شرکت واحد و حمایت جنبش مستقل کارگری ایران در فاز اجرای برگزاری مجمع عمومی قلابی و فرمایشی با شکست مفتضحانه مواجه شد. این پروژه سندیکاسازی دولتی از تابستان امسال با عاملیت سعید ترابیان و حسن میرزایی از اعضای سابق و منفک شده ازسندیکای کارگران شرکت واحد که به طور مستند با نیروهای امنیتی، مدیریت و شورای اسلامی کار همکاری کرده اند پیش برده شده است.

عوامل این پروژه امنیتی، با جعل نام و سوء استفاده از آرم سندیکا و نشر چند مطلب، کارگران شرکت واحد را به شرکت در یک به اصطلاح “مجمع عمومی” در تاریخ ۲۲ آبان ماه دعوت کردند. آنها آزادانه و با پشتیبانی نیروهای امنیتی، حراست و شورای اسلامی کار و بدون هیچگونه ممانعتی در خطوط شرکت واحد برای فریب کارگران و جذب نیرو به آب و آتش زدند. در روز برگزاری این مجمع جعلی، مدیریت شرکت واحد –کارفرما- ورودی درب بوستان واحد (مجتمع پذیرایی و رفاهی) را در اختیار آنان قرار داده بود و از انتظامات رسمی شرکت واحد که توسط حراست شرکت واحد هماهنگ شده بود به محل آورده بودند. علاوه براین شرکت واحد برای انتقال افراد به محل، اتوبوس تدارک دیده بود و همه امکانات لازم را در اختیار عاملین این صحنه آرایی قرار داده بودند. همچنین تعدادی از اعضا و سران شناخته شده شورای اسلامی کار نیز برای انجام این تجمع دولتی-امنیتی به محل مجمع فرمایشی آمدند. پرواضح است نه تنها بیمی بابت یورش نیروهای امنیتی-انتظامی به این تجمع جود نداشت بلکه دولت و عوامل امنیتی و حراست و شورای اسلامی کار، امنیت حضور در این معرکه را تامین کرده بودند و پلیس امنیت نیز در محل مستقر شده بود. با وجود تمامی این امکانات و تقلاها، کارگران آگاه شرکت واحد در این نمایش مضحک و مجمع جعلی، فرمایشی و ضد کارگری شرکت نکردند و ننگ دیگری را برای کلیه آمرین، عاملین و حامیان این پروژه دولتی-امنیتی رقم زدند.

با احتساب تعداد تمام سازمان دهندگان و عاملین این معرکه و نیز با احتساب تعداد تمام کاندیداها، تنها جمعیتی حدود ۴۵ نفر که آنهم عمدتا اعضای شورای اسلامی کار و نیروهای بسیج و حراست که با اتوبوس آورده شده بودند، در این “مجمع عمومی” جعلی شرکت کردند. حضور نگهبانان شرکت واحد به عنوان محافظ و نیز شرکت فعال و رای دادن چندین تن از مسئولین و روسای شناخته شده شورای اسلامی کار در مجمع و انتخابات تقلبی که عکسهای آنها در تلگرام سندیکای واحد موجود است تایید دیگری است بر هماهنگ بودن کامل این پروژه با شورای اسلامی کار، و حراست و مدیریت شرکت واحد. عوامل این پروژه امنیتی پس از اینکه مجمع امنیتی-دولتی شان از سوی کارگران شرکت واحد بایکوت شد، اعلام کردند که کارگران به دلیل سردی هوا در این مجمع امنیتی شرکت نکرده اند! سپس عاملین این معرکه و پروژه دولتی با همراهی و حمایت آشکار حراست و مدیریت شرکت واحد و شورای اسلامی کار بطور آزادانه و بدون هیچ محدودیتی برای گرفتن چند برگه رای در پایانه های شرکت واحد تا ساعتها جولان دادند اما کارگران در هر جا که اینان رفتند، آنها را طرد کردند و در رای گیری آنان مشارکت نکردند.

در زمان اجرای نمایش مضحک “مجمع عمومی” مشخص شد که برخی از افرادی را که بعنوان کاندیدای “هیات مدیره و “بازرسی” معرفی کرده بودند اصلا برای کاندیداتوری درخواست نکرده بودند و این افراد با انتشار پیام هایی هرگونه همکاری و مشارکت در این پروژه امنیتی را تکذیب کردند؛ همچنین روشن شد که در میان لیست کاندیداهای این سندیکاسازی دولتی، اعضا شورای اسلامی کار هم وجود داشته اند. با وجود اینکه حتا با احتساب روسای شورای اسلامی کار که در این معرکه گیری دولتی شرکت کرده بودند تعداد کل مشارکت کنندگان در این پروژه ی شکست خورده در حدود ۴۵ نفر بود، فردای آن روز و پس از ساعت ها نقشه کشیدن برای اینکه بدانند چگونه دروغی را پس از این شکست مفتضحانه باید منتشر کنند، با کمال وقاحت و بی شرمی و در یک دروغگویی آشکار که مورد استهزا و همزمان نفرت کارگران قرار گرفت اعلام کردند که بیش از ۶۰۰ کارگر در رای گیری مشارکت کرده است!

عوامل این پروژه امنیتی، این تجمع شکست خورده و رای گیری متقلبانه را هر چه بنامند، در هر صورت این معرکه گیری دولتی، اقدامی علیه کارگران شرکت واحد، علیه سندیکای مبارز و مستقل کارگران شرکت واحد و یک توهین آشکار و یک تلاش شکست خورده در خیانت کامل به ۱۵ سال مبارزه خستگی ناپذیر اعضای این سندیکا برای ایجاد یک تشکل واقعی و مستقل کارگری و توهینی به جنبش مستقل کارگری ایران محسوب می گردد. اگر چه این اولین پروژه دولتی- امنیتی علیه کارگران در ایران و دیگر کشورها نیست و نخواهد بود، و اگر چه در اثر آگاهی کارگران، برگزاری این مجمع قلابی و امنیتی و دولتی با شکست مواجه شد، اما در تاریخ جنبش مستقل کارگری ایران به عنوان یکی از ننگین ترین و بی شرمانه ترین توطئه های حکومتی علیه کارگران ایران در دوران اخیر ثبت خواهد شد و کل این پروژه امنیتی توسط کارگران در نهایت به زباله دادن تاریخ خواهد پیوست.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن درودهای گرم به اعضای سندیکا و کلیه کارگران شرکت واحد و تمامی کارگران و تشکلات کارگری که در افشای این پروژه دولتی-امنیتی کوشا بوده اند، همچون گذشته و با وجود کلیه موانع دولتی-امنیتی و سرکوب و کنترل دائمی حکومتی و توطئه های عوامل شورای اسلامی و خانه کارگر، به مبارزه بر حق خود تا پیروزی های هر چه بیشتر ادامه خواهد داد. ما در این راه پر فراز و نشیب، دست کلیه کارگران و تشکلات واقعی و مستقل کارگری در سراسر ایران و جهان را می فشاریم و به نوبه خود تلاش خواهیم کرد که جنبش کارگری ایران با اتحاد و همبستگی هر چه مستحکم تر مانع از توطئه های گوناگون، که قصد تضعیف و نابودی جنبش مستقل کارگری ایران و به بیراه بردن آن از طریق سرکوب مستقیم و نیز نفوذ، تشکل سازی دولتی و انشقاق در صفوف کارگران را دارند، گردد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۲۶ آبان ۱۳۹۷




پن جهانی: قطعنامه درباره جمهوری اسلامی ایران 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
آدينه  ۲۵ آبان ۱٣۹۷ –  ۱۶ نوامبر ۲۰۱٨

 


اخبار روز: کنگره پن جهانی در ماه اکتبر ۲۰۱٨ در شهر پونه کشور هندوستان برگزار شد. در این کنگره قطعنامه ای درباره ی جمهوری اسلامی ایران تصویب و اینک ترجمه فارسی آن منتشر می شود:

جمهوری اسلامی ایران با محدودسازی حق آزادی بیان، حق تشکل و تجمع مسالمت‌آمیز، هم‌چنان به نقض تعهدات خود در قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ادامه می‌دهد. گزارش‌های بسیاری از سوی سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه آزادی بیان و سایر جنبه‌های حقوق بشری، نشان‌گر وضعیت هشداردهنده در ایران هستند. حکومت ایران به سیاست خاموش‌سازی صدای مخالفین ادامه داده است. مجازات اعدام، از جمله اعدام کودکان را هم‌چنان اجرا می‌کند. زنان، دگرباشان، معلولان و افراد متعلق به اقلیت‌های قومی و مذهبی به شدت مورد تبعیض قرار دارند و در بسیاری از جنبه‌ها، حقوق بشر آنان نقض می‌شود. مردم نمی‌توانند آزادانه سخن گویند یا برای احقاق حقوق خود تجمعات مسالمت‌آمیز برپا کنند. بسیاری از رهبران بهایی، از جمله نویسندگانی ‌چون مهوش ثابت، خودسرانه بازداشت شده و به خاطر اعتقادات و باورهای مذهبی خود تحت آزار قرار گرفته‌اند. هم‌چنین در پی اعتراضاتی که در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ آغاز شد، در سراسر ایران، بسیاری از معترضان در مغایرت با حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز سرکوب شدند.

پن جهانی در ‌حمایت از بسیاری از نویسندگان محبوس به علت اتهامات مرتبط با آزادی بیان، کارزارهایی برپا کرده است، از جمله:

• نویسنده و شاعر دکتر صدیقه وسمقی که از ۲۲ اکتبر تا ۴ نوامبر ۲۰۱۷ در زندان اوین محبوس بود. او پس از بازگشت از سوئد برای بازجویی احضار شد. وسمقی، هم‌چون بسیاری از دیگر کنش‌گران، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با وظیفه‌ی حمایت از رژیم سیاسی ایران، محاکمه شد. قاضی از مخالفت وسمقی با سنگسار، مجازات ارشد محکومان به زنا، یاد کرد.

• شاعر، محمد بم، که ابتدا ربوده شد و تحت شکنجه قرار گرفت و در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد. بم، پیش از انتقال به بند عمومی زندان اهواز، ۲۸ روز در زندان انفرادی حبس بود. او از حق دسترسی به وکیل و خانواده محروم بود. بم در ۱۹ مارس ۲۰۱۸ تنها به قید وثیقه آزاد شد. بم به اخلال در امنیت و نظم عمومی، شرکت در رهبری تظاهرات غیرقانونی و تشویق مردم به شرکت در آن‌ها، و توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران متهم شده است.

دسترسی آزادانه به اطلاعات هم‌چنان با محدودیت بسیاری روبرو است. در تمامی عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سانسور اعمال می‌شود. در ۲۵ مه ۲۰۱۸ مأموران نیروهای امنیتی ایران به محل برگزاری مراسم کانون نویسندگان ایران حمله کردند و مانع از برگزاری پنجاهمین سالگرد آن شدند. این مراسم قرار بود در خانه‌ای خصوصی در تهران برگزار شود، زیرا مقامات به کانون نویسندگان ایران اجازه برگزاری مراسم عمومی را نداده بودند.

کنش‌گران ایرانی در بندهای قوانین جزایی با عبارات مبهم و تمهیدات و ناروشنی، از جمله اتهام “محاربه” و “اشاعه فساد بر روی زمین”، روبرویند که بسیاری اوقات برای دستگیری و حبس نویسندگان و کنش‌گران سیاسی به کار برده می‌شود که نظرات خود را مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند. در نتیجه، تعداد روزافزونی از نویسندگان، در هراس از بازداشت، شکنجه، بازجویی خشونت‌آمیز توسط نهادهای دولتی به انزوا رانده شده یا ناچار به تبعید گشته‌اند. انتشارات و کتابفروشی‌های بسیاری به علت تهدیدات، سانسور و حبس، تغییر کاربری داده یا صاحبان آن‌ها به شغل دیگری روی آورده‌اند.

مجمع نمایندگان پن جهانی از دولت ایران خواستار موارد زیر است:
• آزادی تمامی نویسندگان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویس‌هایی که در پی استفاده از یکی از حقوق بنیادین خود، یعنی حق آزادی بیان زندانی شده‌اند؛
• براندازی هر گونه سانسور و تضمین حق آزادی بیان در تطابق با قوانین جهانی حقوق بشر؛
• لغو یا اصلاح تمامی قوانین مغایر با تعهدات ایران در برابر قوانین بین‌المللی؛
• لغو مجازات اعدام و پایان دادن به شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی، بازداشت خودسرانه و ناپدیدسازی‌های اجباری؛
• تضمین حق برابری جنسیتی و لغو تمامی قوانین و سیاست‌های تبعیض‌گرانه علیه زنان
• احترام به حقوق دگرباشان و اقلیت‌های قومی و مذهبی. توقف سرکوب و تبعیض علیه اقلیت‌ها و اجازه در ابراز آزادانه‌ی خود – از جمله با استفاده از زبان مادری، اشاعه ارزش‌های فرهنگی و نشر و توزیع ادبی؛
• امضا و تصویب بی قید و شرط “کنوانسیون علیه شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیرکننده”، “کنوانسیون بین‌المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری” و نیز “کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان”.