مبارزه ی زیبا و ستودنی از دانش آموزان در دفاع از آموزگار زندانی شان




پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه 

دوستان، یاران و همکاران در شرکت نیشکر هفت تپه
بادرودهای گرم و فراوان

ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران، بنا بر تعهد طبقاتی خود در لحظه لحظه ی مبارزات حق طلبانه شما، دوشادوش تان بوده ایم و خواهیم بود.
ما هر روز و هر لحظه ای که شما در دفاع از حقوق انسانی خود دست به اعتصاب زده اید همچون شما دقایق و روزهای پر استرسی را تجربه و پشت سر گذاشته ایم.
و اما اینک، از آذر ماه سال گذشته به این سو، علاوه بر اعتصابات کوتاه مدت، این سومین بار است که دست به اعتصابی بزرگ زده اید.
گفته میشود مشکلات هفت تپه با واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شده است. این در حالی است که بزرگترین اعتصابات و اعتراضات کارگری در شرکت نیشکر هفت تپه که منجر به ایجاد سندیکا نیز شد در سال ۱٣٨۶ و در مقطع دولتی بودن شرکت صورت گرفت که بطور مداوم تا خصوصی شدن آن نیز ادامه داشت.
این بحث به معنای ارجحیت بخش خصوصی به بخش دولتی نیست. بلکه تاکید بر ماهیت غارتگرانه ی سرمایه داری، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی است و آن چیزی که در این میان متضمن دست یابی ما کارگران به حقوق انسانی مان است نه لزوما در دولتی بودن و نه در خصوصی بودن شرکت، بلکه در میزان اتحاد و همبستگی و سطح مبارزات ما برای دستیابی به مطالباتمان است.
در اعتصابات و اعتراضاتی که در شرکت نیشکر هفت تپه طی سالیان متمادی صورت گرفته است اعتصاب شکوهمند آذر ماه سال گذشته نقطه عطف مهمی بود. اما این اعتصاب بزرگ نیز همچون اعتصابات بعد از آن با وعده و وعید به اتمام رسید و در پی آن کانال رسمی کارفرما با هدف خرید زمان و فرصت برای غارتگریهایش، موضوع انتخاب نماینده و مجمع نماینده ها را تبلیغ کرد.
بی تردید این حرکت از سوی کارفرما هر چند که با هدف خرید زمان برای غارتگری های بیشتر از طریق نشست و برخاست و مذاکرات متعدد با نماینده های ما صورت گرفت، در عین حال یک پیشروی مهم برای ما و نتیجه ی مبارزاتمان بود.
شورا و تصمیم گیری شورائی، دموکراتیک ترین شکل تصمیم سازی و تصمیم گیری و بدیل ما کارگران حتی برای اداره جامعه است. ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران اتخاذ چنین رویکردی در تصمیم سازیها و تصمیم گیرهایتان را یک نقطه عطف مهم در شرکت نیشکر هفت تپه به عنوان یک مرکز مهم اعتراض کارگری در جنبش کارگری ایران ارزیابی و آن را به شما یاران و همکاران صمیمانه تبریک میگوئیم.
اما دلخوش داشتن به اینکه ما شورایی فکر میکنیم و شورائی تصمیم میگیریم برایمان نان نمیشود. اینکه چه تصمیماتی میگیرم و چگونه و با چه اشکالی از اعتراض، خواستهای خود را به دولت و کارفرما تحمیل میکنیم خود به اندازه تصمیمات شورائی اهمیت دارد.
بنا بر گزارشاتی که ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران از شما در نیشکر هفت تپه دریافت کرده ایم کارفرما از اعتصاب آذر ماه سال گذشته به این سو با به کارگیری سیاستهای زیر عملا موفق به تن ندادن به خواستهای ما شده است:

۱- تلاش کارفرما برای تقلیل نقش نماینده ها به عنوان رابطی بین مدیریت و کارگر.
هر چند که بسیاری از نمایندگان نقشی فراتر از این ایفا کرده و مظهر مبارزات خستگی ناپذیرمان برای دست یابی به مطالباتمان بوده اند، اما واقعیت جان سختی که در این بین وجود دارد این است که کارفرما با رندی تمام موفق شده است با بها دادن صوری به نمایندگان، برگزاری جلسات متعدد با آنان و مصوبه های بی حاصل و ارائه گزارش از سوی نمایندگان به ما و بر این بستر دادن امید واهی به ما کارگران، از دامنه و عمق اعتراضات ما از آذر ماه سال گذشته به این سو بکاهد و زمان و فرصت لازم را برای غارتگری هایش بدست آورد.

۲- سناریو سازی و خیمه شب بازی پیرامون جابجائی های مدیریتی در شرکت.
به این معنا که کارفرما در طول ماههای گذشته بیشترین توجه ما را با خیمه شب بازیهایی که برخی مدیران براه انداختند به جابجائی های مدیریتی معطوف کرد. بطوریکه موفق شد جابجائی های مدیریتی را به جای خواستهای برحق و اصلی ما به خواست محوریمان تبدیل و از این منظر هر بار ما کارگران را علیه یک مدیر به نفع یک مدیر دیگر درگیر کند. این در حالیست که در دنیای واقعی هر مدیری که کارفرما منصوب میکند قانونا و طبق قرارداد نه منفعت کارگر، بلکه باید منفعت کارفرما را تامین و تضمین کند.

٣- بکار گیری سناریوی توهین به کارگران و دامن زدن به تفاوتهای قومی و مسئله کارگر بومی و غیربومی
توهین برخی مدیران به کارگران و دامن زدن به تفاوتهای قومی و نژادی در بین کارگران در واقع ابزاری از سوی کارفرما برای مشغول کردن ما کارگران به اینگونه مسائل بود تا مرکز توجه ما را از پرداختن به مبارزه برای دست یابی به مطالباتمان به مسائل اینچنینی معطوف و موفق به خرید زمان برای تداوم غارتگری هایش شود.

۴- عدم پاسخگوئی صاحبان و مدیران شرکت به ما کارگران و عدم حضور آنان در شرکت.
این مسئله، نه امری اتفاقی و یا بلبشویی مدیریتی، بلکه با هدف ایجاد سر درگمی در میان ما کارگران و تحمیل یک شرایط فرسایشی به ما برای تن دادن به وضعیت موجود و تداوم غارتگریهایش بوده است. در این رابطه نیز کارفرما از آذر ماه سال گذشته به این سو با بکارگیری این سیاست موفق شده است بخشی از توجه ما را به عدم مدیریت صحیح در نیشکر هفت تپه جلب و ما را به جای سازماندهی اعتراضات و اعتصابات تعیین کننده، درگیر مقوله به اصطلاح مدیران نالایق و غیرمتخصص بکند. این در حالیست که مدیریت حاضر و غیرحاضر در شرکت نیشکر هفت تپه مشغول کار و انجام وظیفه ی طبیعی خود، یعنی تامین بیشترین منافع برای کارفرما و تداوم غارتگریهای آن است.

دوستان، یاران و همکاران در شرکت نیشکر هفت تپه
اینک و با پیش آمدن موضوع اختلاس دلاری کارفرمای شرکت و با توجه به اعتصاب چهار روزه ای که آغاز کرده ایم یک فرصت گران برای دست یابی به مطالباتمان ایجاد شده است. این فرصت را نباید از دست داد. نباید خود را با مسائلی که در چهار بند بر اساس گزارشات خود شما به آنها پرداختیم مشغول کنیم.
باید با اتحاد و همبستگی در بخشهای مختلف شرکت، یکبار دیگر مطالبات خود از قبیل پرداخت فوری و یکجای دستمزدهای معوقه، به روز کردن پرداخت دستمزدها و افزایش آن بدلیل چند برابر شدن هزینه های زندگی در ماههای اخیر، اصلاح قراردادها، انعقاد قرارداد مستقیم کارگران روزمزد و اقبالی، حل و فصل بی چون و چرای مسائل کارگران بازنشسته و در شرف بازنشستگی، عودت فوری و بی قید و شرط زمینها و بخشهای جدا شده از شرکت، به رسمیت شناسی سندیکا و یا مجمع نمایندگان به عنون هسته اصلی و آتی سندیکا از سوی مدیریت و اداره کار، قطع دست مافیای ثروت و قدرت از شرکت و اینگونه مطالبات را به پرچم اعتراض و اعتصاب خود تبدیل کنیم.
باید تجربه گرانقدر اعتراضات متحدانه و خیابانی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز را بکار بندیم. باید متحد و یکپارچه اعتراضات خود را تشدید کنیم.
حق با ماست و کسی را یارای وادار کردن ما به کار با شکم گرسنه و یارای دفاع از غارتگری های سیستماتیک و سازماندهی شده از سوی مافیای ثروت و قدرت در شرکت نیشکر هفت تپه نیست.
مبارزات شما در شرکت نیشکر هفت تپه بشدت مورد توجه افکار عمومی و سازمانها و نهادهای کارگری داخلی و بین المللی است.
ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران، دوشادوش و در کنار شما هستیم. هر درجه از موفقیت و پیروزی شما، موفقیت و پیروزی ما کارگران در سراسر ایران است.

زنده باد هفت تپه
همبسته تر باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۶ آبانماه ۱٣۹۷




موج تازه احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران 

 


گزارش‌گران بدون مرز (RSF) موج تازه‌ سرکوب علیه روزنامه‌نگاران در ایران برای ابراز نظر در شبکه‌های اجتماعی را محکوم می‌کند. در کمتر از یک ماه شماری از روزنامه‌نگاران به نهادهای امینتی و یا دادگاه‌ها احضار و دست‌کم چهار روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان سازمان در این باره گفت: «گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی فوری این روزنامه‌نگاران و پایان دادن به بازداشت‌های خودسرانه است. سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و بازداشت روزنامه‌نگاران راه‌یافت مبارزه با فساد گسترده نیست.»

ماموران امنیتی لباس شخصی به تاریخ ۱۴ ابان ۱۳۹۷، مسعود کاظمی خبرنگار سابق شرق را پس از بازرسی منزل و ضبط ابزار کار شخصی از این میان سخت دیسک رایانه‌هایش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. خانواده و وکیل وی از دلیل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت وی بی اطلاع هستند. این روزنامه‌نگار در صفحه توییتر خود در باره وضعیت کشور و مواضع جناح‌های مختلف انتقاد می‌کرد. حساب توییتری وی نیز ساعتی پس از بازداشت بسته شد.

همچنین یک هفته پیشتر ماموران وزارت اطلاعات به تاریخ ۷ ابان ۱۳۹۷ صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار سابق ماه‌نامه تجارت فردا و روزنامه اعتماد را بازداشت کردند. پس از بازداشت حساب توییتری و کانل تلگرامی وی نیز مسدود شد. صبا آذرپیک در آخرین افشاگری‌هایش با انتشار اسنادی وزیر صمت محمد شریعتمداری را به فساد و ارتشا متهم کرده بود. این وزیر که از چهره‌های پشت پرده امنیتی به تازه‌گی به وزارت کار و رفاه احتماعی انتخاب شد. این افشاگری‌های درست دو روز پیش از رای گیری مجلس منتشر شده بودند موجی از واکنش را در شبکه‌های اجتماعی و در میان سیاست‌مداران دامن زدند. در روز رای‌گیری نیز معاون وزرات اطلاعات بدون تکذیب صحت مدارک اما اعلام کرد که از منتشر کنندگان این اسناد شکایت خواهد کرد. وی یک روز پس از بازداشت با سپردن وثیقه به شکل موقت آزاد شد.

صبا آذرپیک پیش از این بارها بازداشت شده بود از این میان در تاریخ ٧ خرداد ١٣٩٣ بازداشت و روز ۲۹ مرداد ماه، پس از سپری کردن بیش از هشتاد روز در انفرادی، با سپردن ۲۰۰ میلیون وثیقه آزاد شد.

روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه ای در دیگر استان‌های کشور هم از احضار و بازداشت و محکومیت بی نصیب نیستند. اجلال قوامی روزنامه‌نگار مستقل به تاریخ ۲۵ شهریور۱۳ ۹۷ ماه با اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» برای انتشار سه نوشته بر روی شبکه‌های اجتماعی در باره وضعیت فعالان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی از سوی شعبه دادگاه سنندج به هشت ماه زندان محکوم شده است. وی به تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ از سوی شعبه دو دادسرای سنندج احضار و بازپرسی شد. وی با قرار کفالت ۲۰ میلیون به شکل موقت و در انتظار دادگاه و صدور حکم آزاد شد.

در همین شهر به تاریخ ۱۴ مهر ماه کاظم ایمان‌زاده، مدیر مسو.ل سایت هیوانیوز نیز به شعبه نخست دادگاه کیفری استان احضار شده بود.سپاه پاسداران از شاکیان این روزنامّ نگار است که برای انتشار خبرهای بر روی سایت به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» وی در انتشار برگزاری دادگاه به شکل موقت آزاد است.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦۴ قرار دارد.




فراخوان تحصن سراسری معلمان و فرهنگیان 

 


معلمان عزیز
دانش آموزان و والدین گرامی
مردم شریف ایران
همان طور که همگان می دانند نظام آموزشی ایران با بحران ها و معضلات جدی روبرو است و مسئولان در قوای سه گانه اراده و تمایلی به حل مشکلات ندارند و گرنه در قبال خواسته های معلمان خود را به ندیدن و نشنیدن نمی زدند. بارها دیدار و گفتگو، نامه نگاری و طومارنویسی، تجمع و اینک تحصن، اما دریغ از یک واکنش مثبت از سوی دولتیان و مجلس نشینان!
دولتیان نه تنها به مطالبات بی توجه هستند بلکه فراتر از آن در حال اجرایی نمودن طرح ضدآموزشی و ضدمعلمی موسوم به طرح معلم تمام وقت هستند، طرحی که قرار است بیشتر از گذشته معلمان را با دستمزد و حقوق پایین استثمار نماید. نهادهای امنیتی و حراست ها نیز همچنان بر مدار گذشته خط پرونده سازی و سرکوب فعالان را ادامه می دهند. بطوری که از تهدید و ارعاب پا را فراتر گذاشته و به فعالان صنفی اتهام اخلاقی و روانی می زنند.
برخی مجلسیان نیز، آشکارا، نارضایتی واعتراضات معلمان در قالب تحصن را منکر و برخی دیگر نیز با الفاظ زشت، رکیک و توهین آمیز با معلمان معترض برخورد می کنند. بجز عده ای اندک، وضعیت سایر نمایندگان نیز بهتر از این نیست.
در چنین شرایطی است که معلمان بر اساس حقوق شهروندی و امتیازات قانونی برای تحقق مطالبات خود مجبور به اعتراض و تحصن می شوند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به دلیل بی توجهی مسئولان به مطالبات فرهنگیان و اعتراضات مدنی آنها، مخصوصا تحصن گسترده ی مهرماه، به تمام فرهنگیان ایران مجدد فراخوان می دهد در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۲ و ۲۳ آبان ضمن حضور در مدرسه از رفتن به کلاس ها خودداری نمایند و در دفتر مدارس تحصن کنند.
شورای هماهنگی ضمن سپاس از تمام فرهنگیان که متحدانه در تحصن مهرماه حضور داشتند از آنان می خواهد در فضای مجازی برای تبلیغ تحصن استفاده کرده و از فرصت زنگ تفریح در روزهای منتهی به تحصن برای گفتگو با همکاران و دعوت به تحصن استفاده نمایند.
شورا از آن دسته از فرهنگیان که بنا بر هر دلیل در تحصن مهرماه شرکت نکردند درخواست می کند متحدانه به صفوف متحصنین بپیوندند. بر ترس و دو دلی غلبه نمایند و از تهدیدات نهراسند که قدرت ما در گروِ اتحاد ماست و تمام این کنش ها مطابق با موازین قانون اساسی کشور است.
شورای هماهنگی خطاب به دانش آموزان و والدین عزیز اعلام می کند هدف از تحصن آن است که حاکمان مجبور شوند به وظایف خود طبق قانون اساسی در قبال دانش آموزان و تامین آموزش رایگان، کیفی و عادلانه عمل نمایند و بیش از این معیشت و منزلت معلم را مورد هجمه قرار ندهند.

شورای هماهنگی خطاب به دولت و مجلس و قوه قضاییه اعلام می کند نهادها و دستگاههای زیر مجموعه شما بهتر از هر کس می دانند مطابق اصل ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی، تشکل های صنفی و شورای هماهنگی قانونی و دارای مجوز اند و اعتراض حق معلمان است. اگر امروز رسانه های برون مرزی صدای معلمان را منعکس می کنند ربطی به تشکل ها ندارد چرا که شما صدای ما را خفه می کنید. صدا و سیما بعنوان رسانه به اصطلاح ملی برای ترویج و تبلیغ برنامه های ضدآموزشی در اختیار و اجاره ی مافیای آموزشی و کنکور است و هرگز توجهی به خواست و مطالبات معلمان ندارد و هر وقت هم خبری را بازتاب داده یا برای پرتوقع جلوه دادن معلمان بوده یا به دنبال تسویه حساب سیاسی با جناح مقابل بوده است.
با وجود این ما تنها به کانال اطلاع رسانی رسمی شورا و حمایت فرهنگیان و مردم پشت گرم هستیم و از تمام جریانات سیاسی داخل و خارج مستقل عمل می کنیم. پس بار دیگر از این طریق از همه ی مسئولان می خواهیم، مسئولیت خود در قبال معلمان و مردم را به درستی انجام داده و تشکل های صنفی معلمان را به رسمیت بشناسند و با در اختیار گذاشتن تریبون و ایجاد تعامل با آنها خواسته های شان را برآورده سازند.

شورای هماهنگی در این راستا اهداف تحصن آبان ماه را به شرح زیر اعلام می دارد:
۱. تامین و تضمین بودجه عادلانه برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و رفع تبعیض علیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، آموزش رایگان
۲. اجرای فاز دوم رتبه بندی
۳. توقف طرح معلم تمام وقت
۴. توقف روند پرونده سازی و سرکوب معلمان و آزادی معلمان دربند.
بدیهی است ما از هر گام مثبت استقبال می کنیم و چون به این پاسخ تکراری مسئولان که همواره می گویند “مطالبات بار مالی دارد” عادت داریم به شما پیشنهاد می کنیم برای نشان دادن حسن نیت معلمان زندانی را آزاد کنید و روند پرونده سازی برای فعالان را متوقف کنید.
ما باور داریم تمام مطالبات فرهنگیان قابل تحقق و قانونی است پس اعلام می کنیم در صورت ادامه روند فعلی، اعتراضات در ماههای آینده به هر طریق ممکن ادامه می یابد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
۱۷ آبان ۹۷




بازداشت همسر، فرزندان و تعدادی از همکاران هاشم خواستار 

 


همسر و فرزندان هاشم خواستار معلم بازنشسته و عضو کانون صنفی معلمان مشهد ساعاتی پیش در تجمعی در مقابل بیمارستان ابن‌سینای مشهد به همراه تعدادی از فرهنگیان و همکاران آقای خواستار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شدند. آقای خواستار، در تاریخ ۱ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در شهر مشهد بازداشت و پس از آن به دلایل نامشخصی به بخش روانی بیمارستان ابن‌سینای این شهر منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بعدازظهر امروز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ همسر و فرزندان هاشم خواستار به همراه تعدادی از فرهنگیان و همکاران آقای خواستار در مقابل بیمارستان ابن سینای مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند.
اسامی تعدادی از بازداشت شدگان “صدیقه مالکی‌فرد” (همسر هاشم خواستار)، “جاهد خواستار” (فرزند هاشم خواستار) “احمد خواستار” (فرزند هاشم خواستار) “آقای لطفی نیا”(نام نامشخص) و “آقای یزدی” (نام نامشخص) توسط هرانا احراز شده است.

گفته می‌شود تعداد بازداشت‌شدگان بیش از ۱۰ تن بوده و هویت دیگر بازداشت‌شدگان کماکان توسط هرانا در حال بررسی است.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “نیروهای امنیتی پیش از حضور این افراد در محل بیمارستان حضور داشته و راه‌های منتهی به بیمارستان را مسدود کرده و در ابتدای حضور این افراد خانواده آقای خواستار را بازداشت کردند. تا ساعت پنج و سی دقیقه عصر تعداد دیگری از فرهنگیان و همکاران آقای خواستار را بازداشت کرده و ابتدا به کلانتری شفا منتقل کرده و از آنجا تحویل نیروهای وزارت اطلاعات دادند”.

لازم به ذکر است هاشم خواستار، معلم بازنشسته و عضو کانون صنفی معلمان مشهد عصر روز سه‌شنبه ۱ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در شهر مشهد بازداشت و پس از آن به دلایل نامشخصی به بخش روانی بیمارستان ابن‌سینای این شهر منتقل شده است و پس از گذشت ۱۴ روز کماکان در این بیمارستان در بازداشت به‌سر می‌برد. ماموان آقای خواستار را در زمان بازداشت با آمبولانس به بیمارستان منتقل کرده‌ بودند.

هاشم خواستار سابقه هیچ بیماری و مشکل روانی ندارد و در زمان بازداشت، خودروی ایشان با تمام وسایل بدون قفل شدن در مقابل درب باغ رها شده بود که نشان دهنده شرایط خاص ایشان در زمان بازداشت بوده است.

هاشم خواستار پیش‌تر نیز در تاریخ در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ در جریان تجمع سکوت معلمان به همراه تعداد دیگری از معلمان بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت واقع در خیابان عباس آباد (وزرا) منتقل شده بود.

آقای خواستار پیش از این از بابت پرونده‌ای که پس از پایان محکومیت دوساله‌اش از بابت پرونده‌ای گه از بایت انتشار نامه‌هایی که در زندان نوشته علیه وی مفتوحه شده بود، به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد که در پی مخالفت با پرداخت آن مجددا بازداشت و روانه زندان وکیل آباد شده بود.

هاشم خواستار معلم بازنشسته ۶۵ ساله و عضو کانون صنفی معلمان ایران پس از رویدادهای انتخابات ۸۸ بازداشت و به مدت دو سال روانه زندان شده بود. وی نهایتا بدون بهره مندی از مرخصی در تاریخ هفدهم شهریور ماه ۱۳۹۰ آزاد شد.




تجمع بزرگ کشاورزان اصفهانی؛ برای بررسی حقابه خود و نشان دادن اعتراض 

 

کشاورزان حقآبه‌دار شرق و غرب اصفهان در بالادست زاینده‌رود در استان اصفهان برای بررسی نحوه توزیع آب و همچنین نشان دادن اعتراض خود، تجمع بزرگی را برپا کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، صبح دیروز کاروانی مرکب از ۱۵۰۰ اتوموبیل، حامل کشاورزان حقآبه‌دار شرق و غرب اصفهان در حرکتی هماهنگ به محل بالادست رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان رفته تا از نزدیک نحوه توزیع آب که موجب خسارات هولناکی به کشاورزان حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان شده را مورد بررسی قرار دهند.

حسین محمدرضایی (عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان) درباره تجمع روز گذشته گفت: “کشاورزان حقآبه‌دار شرق و غرب اصفهان به بالادست زاینده‌رود در استان اصفهان رفته‌اند تا از نزدیک شاهد این باشند آبی که به دست آنها نمی‌رسد، به کجا می‌رود. به‌علاوه، آنها با این گردهمایی می‌خواهند اعتراض خود را به طور علنی اعلام کنند”.

وی افزود: “در ادامه بازدید کشاورزان امروز به محل پمپاژ انتقال آب به یزد رفتند و اعتراض خود را به انتقال آب به صنعت یزد نیز، ابراز کردند. اکنون حدود ۴۰ روز می‌شود که کشاورزان حقآبه‌دار شرق و غرب اصفهان برای نشان دادن اعتراضشان در شهرها و روستاهای حوضه آبریز زاینده‌رود، خیمه زده و تراکتورهای خود را در مقابل آنها گذاشته‌اند”.

محمدرضایی افزود: “با توجه به وضعیت کم‌آبی کنونی رودخانه و عدم بارش کافی در منطقه در سال‌جاری، براساس مصوبات شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود در وزارت نیرو، پاییز امسال (ابتدای سال زراعی) قرار بود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود ذخیره شود و برای کشت پاییزه رهاسازی شود اما آنچه که اتفاق افتاد یک سد خالی با ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب بود. علت این امر ناتوانی در جلوگیری از برداشت‌‌های بی‌رویه، چه در بالادست زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری و چه در خود استان اصفهان بوده است”.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان قادر به کنترل برداشت‌های بی‌رویه بالادست نیستند، اظهار داشت: “در جدول منابع و مصارف آب که از سوی شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود در وزارت نیرو تهیه شده، قرار بوده که در تابستان ۱۲.۵ مترمکعب آب در ثانیه از سد رها شود اما این میزان به ۲۶ مترمکعب رسید. به‌خاطر برداشت بی‌رویه، در واقعیت آنچه که اتفاق افتاد این بود که صرفاً ۸.۵ مترمکعب آب به تصفیه‌خانه بابا شیخعلی که تامین‌کننده آب شرب اصفهان است، می‌رسید اما نیاز واقعی اصفهان، ۱۲.۵ متر مکعب آب بود که در نتیجه با کمبود آب شرب روبرو بودیم”.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان ادامه داد: “برای جبران کمبود آب شرب، اداره آب و فاضلاب حدود ۷۰ حلقه چاه در محلات مختلف شهرستان اصفهان احداث کرد تا از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت کند. با این وجود، برخی نقاط شهرستان نصف روز بی‌بهره از آب بودند. همچنین سطح پایین کیفیت آب‌های این چاه‌ها، موجب شده بود امسال آب شرب مردم، کیفیت بسیار نازلی داشته باشد. مسئولان به جای اینکه آب با کیفیت زاینده‌رود را به صنایع بدهند، آن را برای شرب نزدیک به ۵ میلیون نفر از مردم اصفهان در نظر بگیرند تا اینکه مجبور به استفاده از آب چاه‌های کم کیفیت برای شرب نشوند”.

وی اشاره کرد: “در این میان، آبی به کشاورزان تخصیص داده نشد. کشاورزان ۱۸ سال است که کشت کاملی نداشته‌اند و دو سال است که به‌خاطر همین سوءمدیریت‌ها نتوانسته‌اند کشت و کاری انجام دهند، هیچ درآمد دیگری هم ندارند. کشاورزی تنها شغل آنها است. از همین رو، بسیار خشمگین و معترض هستند”.

محمدرضایی در اشاره به طرح بن بروجن نیز گفت: “اواسط مهرماه کشاورزان حقآبه‌دار به محل احداث طرح بن-بروجن رفتند و اعتراض خود را از اجرای این طرح به مسئولان وزارت نیرو اعلام داشتند. گفتنی است وزارت نیرو قصد داشت بی‌توجه به شکایت و اعتراضات کشاورزان و نظام صنفی کشاورزی، این طرح را انجام داده و آب را از حوزه بی‌آب زاینده‌رود به حوزه پرآب کارون انتقال دهد اما این اعتراضات موجب توقف آن شد”.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در پایان گفت: “حدود ۲۴ سال پیش، قرار شد که تونل سوم کوهرنگ احداث شود. ولی متاسفانه ۱۹ سال پیش، آب به اسم شرب و به کام صنعت به استان یزد انتقال یافت ولی در آن زمان و تا الان، هنوز این سد و تونل افتتاح نشده است. قرار بود از طریق تونل سوم، آب از سرشاخه‌های حوضه پرآب کارون به حوضه کم‌آب زاینده‌رود رسانده شود اما بعد از گذشت سال‌ها و صرف میلیاردها هزار تومان پول، هنوز این اتفاق نیفتاده است. حال، بعد از صرف ۲۴ سال وقت و هزاران میلیون تومان هزینه برای این پروژه که هنوز هم اتفاق نیفتاده، می‌خواهند آب حوزه کم‌آب زاینده رود را با احداث ۱۳۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب به نام طرح بن-بروجن به حوزه پرآب کارون انتقال دهند. در صورتی که می‌توانند با کوتاه‌ترین مسیر و کمترین هزینه از سد کارون ۴، آب را به بروجن انتقال دهند ولی متاسفانه مصرّ به انتقال آب از زاینده‌رود بی‌آب هستند”.




صد هزار کارگر در صنعت قطعه سازی خودرو تعدیل شدند. 

 

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو از تعدیل حدود ۱۰۰ هزار کارگر در صنعت قطعه‌سازی خبر داد و گفت که “در حال حاضر قطعات خودرو با قیمت مناسب از قطعه سازان خریداری نمی‌شود، همین امر آنها را با ضررهای مالی بسیاری روبه‌رو ساخته است. اگر مشکلات قطعه سازان ادامه پیدا کند حجم بیکاری در این صنعت افزایش بیشتری خواهد داشت”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تنسیم، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو ایران از تعدیل حدود ۱۰۰ هزار کارگر در صنعت قطعه‌سازی خبر داد.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه فروش قطعه با قیمت‌های پایین اصلاً برای قطعه سازان به صرفه نیست، گفت: “اگر مشکلات قطعه سازان ادامه پیدا کند حجم بیکاری در این صنعت افزایش بیشتری خواهد داشت”.

مازیار بیگلو با اشاره به مشکلات متعدد قطعه سازان کشور، اظهار داشت: “در حال حاضر قطعات خودرو با قیمت مناسب از قطعه سازان خریداری نمی‌شود که همین امر آنها را با ضررهای بسیاری روبه رو ساخته است”.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه فروش قطعه با قیمت‌های پایین اصلاً برای قطعه سازان به صرفه نیست، افزود: “اگر این روند ادامه پیدا کند قطعه ساز امکان تولید قطعه نداشته و در نهایت خودروسازان با کسری قطعه مواجهه خواهند شد”.

وی تصریح کرد: “امروز نیاز مالی واحدهای تولیدی قطعه ساز ۲۴ برابر افزایش یافته که این موضوع اصلاً با خریدهای خودروسازان مطابقت ندارد”.




کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری :دوران شلاق وتازیانه و احکام فاشیستی بسر آمده است. 

احکام صادره برای کارگران ماشین سازی اراک که در اعتراض به عقب افتادن دستمزدشان و دیگر مطالبات صنفی صورت گرفته است را محکوم می کنیم.
احکام زندان و شلاق و تازیانه که از دوران بربریت وبرده داری برای حکومت های غیر مردمی وسرکوبگر به یادگار مانده است از مصادیق روشن وآشکار حاکمیت فاشیستی و ضد انسانی به شمار می رود .
متاسفانه هنوز درایران شاهد هستیم چنین احکامی که مایه ننگ بشر امروزی است کماکان توسط قوه مجریه تایید و توسط قوه قضاییه علیه کارگران بی دفاع اجرایی می گردد. کارگرانی که جز رسیدن به مطالباتشان خواسته دیگری ندارند .
صدورچنین احکامی مهر تاییدی است بر بازگشت به دوران گذشته ،بدرور از مدنیت و به منزله توهین به حرمت وکرامت انسانی ما کارگران است.

در شرایطی که در عصر حاضر ، تمامی مدافعین حقوق کارگران وانسان امروزی در تلاش اند راه را برای زندگی شایسته انسانی توام با رفاه اجتماعی و آرامش و آسایش، باز کنند، برعکس عده ای که تمام هستی کارگران وطبقه فرودست جامعه را به گروگان گرفته اند سعی دارند جامعه را وقوانین آنرا به صدها سال گذشته برگردانند . این عقبگرد فاحش و غیر قابل تصور ، اکنون در جامعه ایران با دولت و حاکمیت فعلی ، سرمایه داری اسلامی به راحتی و به سادگی در حال رخ دادن است.

درطول حاکمیت ۴۰ ساله فعلی همیشه و همواره تمامی بار بحران ورکود اقتصادی ،ریاضت کشی و اجرا کردن سیاست های سرمایه داری جهانی در ایران وتلاش برای نجات اقتصاد ورشکسته حاکمیت بر دوش ما کارگران واثرات منفی آن تنها بر زندگی ما تحمیل شده است با این حال هر گاه از حق نداده خودمان دفاع کردیم به بدترین وجه مجازات شدیم .

فاصله غیر قابل تصور دستمزدهای بسیار اندک با هزینه های بسیار بالای زندگی ، گرانی لجام گسیخته ، فقر و فلاکت به معنای واقعی آن، با دیکتاتوری عریان بر گرده ما تحمیل شده است . دیکتاتوری عریانی که نه تنها دستمزدهای ناچیز ده برابر پایین تر از نرخ تورم و گرانی را پرداخت نمی کند بلکه با سرکوب و بازداشت توسط انواع نیروهای پلیس انتظامی و امنیتی و صدوراحکام شرم آور قرو وسطائی سعی در ایجاد میلیتاریزه کردن محیط کار کارگران دارد.

عدم برخورداری از سندیکا و اتحادیه و تشکل صنفی مستقل ، تا نداشتن امنیت شغلی و اخراج های دسته جمعی از مصادیق دیگر حکومت سرکوبگر فعلی محسوب میشود .
سرکوب هر نوع تجمع ، اعتراض، اعتصاب و حکم اعدام به رانندگان کامیون ، تاراج اندوخته های ٣۲/ درصدی از حقوق های کارگران در سازمان بیمه تامین اجتماعی که حاصل ٣۰ سال کار و زحمت شبانه روزی ما کارگران است ، از مصادیق دیگر حاکمیت فاشیستی به شمار میرود .
دزدی و چپاول و اختلاسهای هزاران هزار میلیاردی که حاصل ثروت تولید شده اجتماعی ما است تا دزدیدن سپرده های اندک ما جمعیت ۹۹/ درصدی جامعه از بی لیاقتی و دزد
سالاران حاکمیت به شمار میرود .
دیکتاتوری عریان چنان حاکم شده است ، که مطالبه حداقل های زندگی امر دشواری محسوب میشود . حرف از تامین آخرین استاندارهای زندگی امر محال به نظر میآید .چنانچه خواست افزایش دستمزد را با خط فقر و خط بقا سنجیده میشود . این به معنای واقعی نیز همان حاکمیت فاشیستی است .

ما کارگران اعلام می کنیم :
دوران حکومت های فاشیستی به سر آمده است ، ودیگراجازه نخواهیم داد چنین بی حقوقی مطلق و چنین احکام بربریتی را به ما تحمیل کنید .
ما کارگران علاوه بر محکوم کردن این احکام ، خواهان لغو و برچیدن بی قید و شرط تمام احکام علیه کارگران زندانی وزندانیان سیاسی، هستیم .

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران .    ۹۷/٨/۱۱