اسکاندیناوی سوسیال دموکرات یار غار امپریالیسم

وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، اعلام کرد که در هفته های گذشته قرارداد همکاری نظامی با سوئد و فنلاند بسته شد و چنین توافقی با دانمارک هم «آخر هفته» ارائه خواهد شد. هر چند که بهانه این پیمان های نظامی درگیری روسیه در اوکرایین خوانده شد ولی هم بلینکن و هم نخست وزیر دانمارک گفتند که مذاکرات برای همکاری دفاعی جدید بین دانمارک و ایالات متحده آمریکا بیش از دو سال است که ادامه دارد.
بیش از یک سال قبل، ایالات متحده یک قرارداد همکاری دفاعی با نروژ منعقد کرد که بر اساس آن نروژ به امریکا اجازه می دهد که در چهار مکان خاص پایگاه نظامی ایجاد کند، تا که نیروهای آمریکایی دسترسی آزاد به این کشور داشته باشند.
بدین ترتیب امپریالیسم امریکا با نروژ، سوئد، فنلاند و دانمارک وارد همکاری دفاعی شده است.
بلینکن درباره این توافق گفت:
- ارتش ما قادر به همکاری موثرتر خواهد بود. سربازان ما فرصت های بیشتری برای آموزش با یکدیگر خواهند داشت و این توانایی ناتو را برای عملیات مشترک تقویت خواهد کرد. مردم دانمارک در مورد مذاکرات دو سال گذشته با امریکا در مهد دموکراسی چیزی نشنیده اند. و پس از برقراری توافق در این هفته، تغییر آن تقریبا غیر ممکن می شود.
کمونیست ها نگران هستند که این توافق متضمن گسست از یک عنصر اصلی سیاست امنیتی دانمارک، یعنی عدم استقرار نیروهای خارجی در زمان صلح در خاک دانمارک می شود.
دانمارک استقرار بمب اتمی را رد می کند ولی خود بلینکن گفت که قراداد شبیه قرداد با نروژ است. یعنی پایگاه های امریکا در نروژ با قانون امریکا عمل می کنند، برای همین می توانند تجهیزات اتمی بدون امکان کنترل دانمارک در قلمرو خود داشته باشند.