امپریالیسم اروپا به رهبری اتحادیه اروپا، مانند امپریالیسم امریکا شکاف طبقاتی را در جامعه افزایش می دهد

انریکو لتا، نخست وزیر پیشین ایتالیا در گزارشی با عنوان “بسیار بیشتر از یک بازار” می نویسد که” 30 سال پیش اقتصاد اتحادیه اروپا و امریکا برابر بودند. اما از آن به بعد تا اکنون، اقتصاد ایالات متحده 60 درصد و اقتصاد اتحادیه اروپا کمتر از 30 درصد رشد کرده است. اتحادیه اروپا نیز نفوذ و قدرت خود را در صحنه جهانی از دست می دهد، زیرا کشورهای در حال توسعه صنعتی شده اند و تجارت بیشتری را با یکدیگر اغاز کرده اند. “

اتحادیه اروپا معتقد است که راه حل این بحران نئولیبرالیسم بیشتر است.

اتحادیه اروپا به وضوح اعلام می کند که تقویت انحصارهای بزرگ خصوصی اروپایی یک وظیفه اصلی برای اتحادیه است. لتا استدلال می کند: “حمایت از شرکت های بزرگ اتحادیه اروپا برای رشد و رقابت در صحنه جهانی نه تنها یک ضرورت اقتصادی بلکه یک ضرورت استراتژیک است.”

این گزارش به طور مستقیم در مورد افزایش سود صحبت می کند، تا سرمایه خصوصی بخواهد در بخش های تکنولوژیکی جدید سرمایه گذاری کند.

هنگامی که اتحادیه اروپا تصمیم می گیرد جامعه را مانند امریکا بیشتر با توجه به نیازهای انحصارها سازماندهی کند، این یک گسترش طبیعی امپریالیستی است که امروزه در اطراف کمیسیون اتحادیه اروپا ساخته شده است.

تحولات اصلی در ایالات متحده در طول 30 سال گذشته افزایش نابرابری اقتصادی و سیاسی بوده است. رسانه ها ، سیستم سیاسی تحت سلطه افرادی است که با انحصارها در ارتباط هستند.

کمیسیون اتحادیه اروپا که حق انحصاری  در سیستم سیاسی  دارد، برای طرح پیشنهادهای خود مانند امپریالیسم امریکا به همکاری نزدیک با گروه های ذینفع تجاری می پردازد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد، افزایش سهم شرکت های بزرگ انحصاری از تولید ناخالص داخلی جهان، را دلیل اصلی  نابرابری اقتصادی در جهان می داند.