با رفتن کارگران افغان، دستمزد کارگران ایرانی رکورد تاریخی زد
بازار ساختوساز در پایتخت ایران امسال با تغییرات بیسابقهای مواجه شده است. اخراج گسترده کارگران افغان و مهاجران از زمستان سال گذشته روند جدیتری به خود گرفت و تاثیر مستقیم بر دستمزد کارگران ایرانی گذاشت. اکنون کارگر روزمزد ایرانی برای سادهترین کارهای ساختمانی، مانند جابهجایی مصالح، دستمزدی بیش از یک میلیون تومان دریافت میکند؛ سال گذشته این مبلغ بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود و کارگران افغان همان وظایف را با ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان انجام میدادند.
پیش از این، بازار کار ساختمانی با حضور انبوه کارگران افغان پر شده بود و بسیاری از پروژهها به کمک نیروی ارزان و بدون بیمه آنها پیش میرفت؛ این تجمع گسترده کارگران مهاجر، دستمزد کارگران ایرانی را پایین نگه میداشت و رقابت نابرابر ایجاد میکرد.
بیش از ۶۰۰ هزار نفر در صف دریافت حداقل حمایتهای اجتماعی هستند و بیش از نیمی از کارگران ساختمانی فوت شده حین کار، شرایط کاری خیلی بدی داشتند.
رژیم سعی میکند که میان طبقه کارگر شکاف برقرار کند. اقتصاد ایرانی می نویسد: بهرهگیری از منابع انسانی داخلی با رعایت حقوق قانونی و ارائه بیمه و حمایت اجتماعی فرصتی است تا صنعت ساختمان از رکود خارج شود و افزایش دستمزدها تأثیر مثبتی بر معیشت کارگران داشته باشد. رئیس کانونعالی انجمنهای صنفی کارگران ایران اشاره میکند که حضور گسترده کارگران غیرمجاز پیشتر باعث نرخشکنی دستمزدها و محدود شدن فرصتهای شغلی برای کارگران ایرانی شده بود.
آنچه که مسلم است این است که برخیها سیاستهای نژادپرستی جمهوری اسلامی علیه کارگران افغان را با افزایش دستمزد کارگران ایرانی گره میزنند تا اخراج آنها از ایران توجیه شود. سیاستهای تبعیضآمیز باعث محرومیت مهاجران از حقوق قانونی و حداقل حمایتهای اجتماعی میشود و کارگران ایرانی که در واقع برادران طبقاتی کارگران افغانی هستند، هرگز از این اخراجها حمایت نخواهند کرد.