تحلیل روحانی از تجاوز آمریکا و اسرائیل

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دوره‌های یازدهم و دوازدهم، پس از جنگ ۱۲ روزه تحلیلی از شرایط کشور ارائه کرد که اهمیت آن در ابعاد مختلف امنیتی و اقتصادی قابل توجه است. تجاوز آمریکا و اسرائیل به ایران از جهات مختلف غافلگیرکننده بود؛ چرا که مذاکرات هسته‌ای با آمریکا در جریان بود و این حمله درست در وسط مذاکرات صورت گرفت. روحانی این اقدام را مصداق نقض معیارهای بین‌المللی دانست و تأکید کرد که حمله به منازل مسکونی حتی با هدف قرار دادن افراد نظامی یا دانشمند هسته‌ای، جنایت جنگی محسوب می‌شود. این تجاوز تنها محدود به دو کشور نبود و بیش از ۴۰ کشور دیگر، از ناتو و منطقه تا نهادهای وابسته به سازمان ملل در آن نقش داشتند. روحانی توضیح داد که آمریکا و اسرائیل سال‌ها در پی فرصتی برای حمله به ایران بودند و از جمله بهانه‌هایی مانند مسائل هسته‌ای و تنش‌های منطقه‌ای را دنبال می‌کردند. روحانی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت بازگرداندن و حمایت از دانشمندان داخلی و افزایش توان تکنولوژیک و سایبری تأکید کرد.

او چیزی نمی‌گوید که در کنار مسائل خارجی، شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران نیز تحت تأثیر سیاست‌های نئولیبرالیستی و سرکوب حقوق کارگران و زنان تضعیف شده بود؛ فشار اقتصادی، بیکاری، کاهش قدرت خرید و محدودیت‌های اجتماعی باعث شد تا جمهوری اسلامی در مواجهه با تجاوزات دشمنان آسیب‌پذیرتر به نظر برسد و این ضعف‌ها به‌طور ضمنی برای برنامه‌ریزی حملات مدنظر قرار گرفت.