دفاع جانانه نخست وزیر ایرلند از خلق فلسطین در کاخ سفید و استعفای او پس از بازگشت به ایرلند
در اروپا هیچ ملتی به اندازه مردم ایرلند با خلق فلسطین همدرد نیست. مردم ایرلند پرچم فلسطین را از پنجره ها آویزان می کنند؛ به روی تپه ها می نویسند: فلسطین آزاد باید گردد؛ در خیابانها می نویسند: کشتن کودک دفاع از خود نیست.
کمی بیش از یک قرن پیش، ایرلند و فلسطین هر دو تحت کنترل بریتانیا بودند. بسیاری از مقامات استعماری امپریالیسم بریتانیا در هر دو مکان به سرکوب مردم پرداختند. افکار عمومی ایرلند نسبت به صهیونیسم بسیار نزدیک به نگرش آن ها به امپریالیسم انگلیسی است.
نخستوزیر ایرلند«لئو وارادکار» (Leo Varadkar) با شجاعت در دیدار خود از امریکا و در کنار رئیسجمهور آمریکا از خلق فلسطین حمایت کرد.
وارادکار با اشاره به تاریخ پر رنج مردم کشورش و مبارزه آن ها علیه انگلیس برای کسب استقلال آن را به نوعی مشابه رنج و درد خلق فلسطین در مقابل اسراییل خواند.
وارادکار گفت: «مردم ایرلند به شدت نگران فاجعهای هستند که در مقابل چشمان ما در غزه رخ میدهد. رهبران جهان اغلب از من می پرسند که چرا ایرلندی ها اینقدر با مردم فلسطین همدلی دارند؟ پاسخ ما ساده است: ما تاریخ خود را در چشم آنها میبینیم. داستان آوارگی، انکار هویت ملی، مهاجرت اجباری، تبعیض و اکنون گرسنگی».
او پس از دیدار از امریکا گفت: « ما دوست نداریم ببینیم از سلاحهای آمریکایی به این شکل استفاده شود. روشی که در حال حاضر از آنها استفاده میشود دفاع از خود نیست».
وزیر خارجه ایرلند با اشاره به وتوی پی در پی امپریالیسم برای صلح در غزه گفت حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل در قرن بیست و یکم بی معنی است.
نخستوزیر ایرلند چند روز پس از بازگشت از آمریکا از سمت خود استعفا کرد.
خیلی از ایرلندی ها معتقدند که فشار امپریالیسم با حمایت لابیسم صهیونیسم دلیل اصلی استعفا او است.