رابرت رایش (Reich Robert )، وزیر سابق کار آمریکا در مورد فقر در غرب: وضعیت امروز اسکاندیناوی مانند ۳۰ سال پیش امریکا است

در حالیکه کوبای انقلابی سوسیالیستی زیر تحریم شدید ۶۵ ساله، توانست دستاوردهای بزرگی در زمینه برابری اجتماعی، اشتغال کامل، و آموزش و مراقبت های بهداشتی همگانی و رایگان داشته باشد، کشورهای غربی ثروتمند در جهت عکس آن در حرکت هستند.
آمریکا دارای بالاترین حد نابرابری اقتصادی میان کشورهای غرب است، اما پس از گسترش اقتصاد نئولیبرالیستی، بقیه غرب هم در همین مسیر حرکت میکنند. درآمد یک درصد ثروتمند آمریکایی، بالاتر از ۲۳ درصد کل جامعه است و ثروت آنها از ۹۰ درصد جامعه بیشتر است.۴۷ میلیون نفر فقیر هستند، ثروتمندان ۱۵ سال بیشتر از فقیران عمر می کنند.
رابرت رایش (Reich)، وزیر سابق کار آمریکا و استاد اقتصاد دانشگاه برکلی، می گوید:
– همه کشورها به سمت نظام اجتماعی و نابرابری اقتصادی آمریکا در حرکت هستند.
رایش که حالا با شغل استادی بهتر از زمان وزیری خود حقیقت را می بیند، اشاره می کند که
– این سیاست است که راه را برای ثروتمندان و شرکت های بزرگ هموار کرده است. اتحادیه ها در آمریکا بسیار ضعیف هستند، بدون مقاومت، افراد و شرکتهای بسیار ثروتمند در امریکا توانستند که بازار را به سود منافع خود و بر ضرر نیروی کار و بقیه جامعه سازماندهی کنند. محدودیتی برای آنچه که شرکت های بسیار ثروتمند و وال استریت می توانند انجام دهند و بازار را به نفع خود سازماندهی می کنند وجود ندارد.
او معتقد است که اروپایی ها باید از خود بپرسند که آیا جامعهای مانند آمریکا با فقر بالا میخواهند؟ درغیر این صورت، باید مطالعه کنند که علل افزایش نابرابری در ایالات متحده چیست. او در باره ی سوسیال دموکراسی اسکاندیناوی می گوید،
– پنج درصد بالای ثروتمند ۲۰ درصد از کل درآمد را به دست می آورند و ۱۰ درصد بالا ثروت بیشتری از ۷۰ درصد جامعه دارند. این همان وضعیت ۳۰ سال پیش امریکا است.