علیرغم شهرت دروغین صلح آمیز، سوئد یکی از بزرگترین صادرکنندگان تجهیزات جنگی است
سوئد با ۱۰ میلیون جمعیت در بین کشورهای صادرکننده اسلحه رتبه ۱۴ام دارد. در سال ۲۰۱۷ صنعت تسلیحات آن ۳.۵ میلیارد یورو گردش مالی داشت که ۶۵ درصد آن از صادرات بود.
در طول جنگ سرد، این کشور می خواست بدون پیوستن به هر دو بلوک، بتواند خود را مسلح کند. سیاست بی طرفی آن به معنای ایجاد یک پایگاه صنعتی مستحکم بود که بر اساس آن طیف قابل توجهی از تجهیزات نظامی را توسعه داد. ساب (Saab)، هواپیماهای جنگنده گریپن (Gripen) را تولید می کند، با گردش مالی نزدیک ۳ میلیارد یورویی در سال ۲۰۱۷، سی و دومین تولیدکننده بزرگ تسلیحات در جهان بود. بر اساس گزارش انجمن صنایع دفاعی و امنیتی سوئد (SOFF)، حدود ۱۰۰ شرکت در صنعت جنگ افزارسازی فعالیت می کنند که بیش از ۳۳۰۰۰ نفر کارمند و کارگر دارند.
امارت و عربستان از بزرگترین مشتریان تجهیزات تسلیحاتی سوئد است. سوئد به کشورهای دیکتاتوری مثل امارات، عربستان سعودی مکزیک، مالزی، سنگاپور، پاکستان، عمان و تایلند اسلحه می فروشد. اولین جنجال بزرگ سوئد بر سر قراردادهای جنگی در رسانه ها در سال ۲۰۱۲ بود که تصمیم مخفی دولت برای ساخت کارخانه موشکی در عربستان سعودی فاش شد.
چرا بورژوازی سوئد می خواهد که کشور عضو ناتو شود؟ زیرا، در سال ۲۰۲۲، ایالات متحده بزرگترین و آلمان دومین خریدار تسلیحات جنگی از سوئد بودند. با عضویت در ناتو این بازار بزرگتر خواهد شد.
“مدل اسکاندیناوی”، که حتا برخی از چپ های میهن ما به آن علاقه مند هستند مدلی نیست که به درد نسخه برداری بخورد. هیچ مدل، سیستم یا ساختاری که به استثمار و سلطه دیگر خلقها و صادرات تجهیزات جنگی برای قتل مردم یمن وابسته باشد نمیتواند اخلاقی باشد. ملت های جهان باید به فکر یک ساختارهای اقتصادی و سیاسی سوسیالیستی، انترناسیونالیستی و ضدامپریالیستی باشند.