مذاکرات جمهوری اسلامی با امریکا در مورد بحران هستهای و ادامه دروغگویی طرفین
📰
💥 مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن در سوئیس، با امضای یادداشت تفاهم، وارد فاز جدیدی شده است. اما تناقضات عمیق میان دو طرف، همچنان بر سر بازرسیهای هستهای، آزادسازی داراییهای ایران و لغو تحریمها، راه را برای توافق نهایی دشوار ساخته است.
🛢️ گام اول، لغو موقت تحریمهای نفتی ایران به مدت ۶۰ روز بوده که به تهران اجازه میدهد نفت خود را با قیمت کامل بازار بفروشد. این اقدام که به آزادسازی حدود ۶۷ میلیون بشکه نفت ذخیرهشده در خلیجفارس انجامیده. اما واشنگتن با اصرار بر اینکه وجوه آزادشده صرفاً برای خرید مواد غذایی و دارو از آمریکا هزینه شود، رویکردی کاملاً متفاوت با خواسته تهران دارد.
💵 تهران از توافقی برای آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از داراییهای مسدودشده خود خبر داده، اما مقامات آمریکایی اعلام کردهاند که این پول در حسابهای تحت کنترل آمریکا باقی خواهد ماند و صرفاً صرف خرید محصولات کشاورزی از مزارع آمریکا خواهد شد. اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، تأکید نمود: «داراییها با آزادی کامل در اختیار ایران قرار خواهد گرفت تا هر کالایی که ملت به آن نیاز دارد، خریداری شود.»
🔬 اما بزرگترین نقطه اختلاف، بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به ایران است. جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، مدعی شد که تهران با بازگشت بازرسان موافقت کرده است. اما یک روز بعد، مقامات ایرانی بهشدت این ادعا را تکذیب کردند و بقایی تصریح کرد: «هنوز هیچ برنامه مشخصی برای بازرسی بازرسان آژانس از تأسیسات هستهای ایران وجود ندارد.»
🖊️ ترامپ در شبکه اجتماعی خود نوشت: «با وجود ادعاهای دروغین و اخبار جعلی، ایران بهطور کامل با بالاترین سطح بازرسی هستهای موافقت کرده است و اگر چنین نمیکرد، هیچ مذاکرهای در کار نبود.» او همچنین تأکید کرد که تنگه هرمز باز خواهد ماند، اما ناوگان آمریکایی در منطقه برای بازگرداندن محاصره دریایی در صورت لزوم، مستقر باقی خواهند ماند.