📌
مشکل اقتصاد ایران در «بدکاری بازار» نیست؛ مشکل در نظام سرمایهداری نئولیبرالیستی و رانتی است که در آن، قدرت سیاسی و اقتصادی در دست یک اقلیت کوچک متمرکز شده است.
🔻 نسخههای نئولیبرالی، نهتنها درمان نیستند، بلکه چهرهی قانونیشدهای از همان غارت طبقاتی هستند.
🔻 راهکار رادیکال و واقعی
راهحل تنها در مبارزه با منطق سرمایه و ساختارهای طبقاتی حاکم است:
✔️ افشا و مقابله با تمام لایه های بورژوازی انگلی در حاکمیت جمهوری اسلامی؛ ✔️ سازماندهی طبقهٔ کارگر و زحمتکشان؛ ✔️ تغییر بنیادین در روابط مالکیت و تولید؛ ✔️ استفاده از ثروت ملی برای اقتصاد تولیدی
🔻 چرا تغییر ریشهای ضروری است؟
وقتی «صندلی شبهدولتیها میلیاردی خریدوفروش میشود»،وقتی سرمایه از تولید فرار میکند و فقط بحران میسازد،
وقتی اقتصاد به میدان قمار الیگارشی تبدیل شده،صحبت از «مقرراتزدایی» یا «بازار سالم» صرفاً یک شوخی تلخ است.
این نظام نیازمند یک دگرگونی اساسی است—نه یک روتوش سطحی. برچیدن نظام سرمایه داری با روبنای ولایتی آن تنها راه حل نجات کشور و مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید