بازداشت، سلب تابعیت و ترسیم مرزهای «وفاداری» در کشورهای خلیج فارس

image_printچاپ

⚠️

از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، کشورهای خلیج فارس نظارت بر شبکه‌های اجتماعی را تشدید کرده‌اند. احکام تازه صادر شده، مراحل دادرسی کوتاه‌تر شده و افرادی به اتهام «آسیب به امنیت کشور» بازداشت شده‌اند. نهادهای حقوق بشری این روند را «ضربه به آزادی بیان» خوانده‌اند.

📱 در بحرین و کویت، بازداشت‌شدگان شامل روزنامه‌نگاران، اینفلوئنسرها و شهروندان عادی هستند. اتهامات: تحریک اختلافات فرقه‌ای، انتشار اخبار دروغ و اقدامات تضعیف‌کننده امنیت. در کویت، ایست‌های بازرسی در معابر برپا شده و تلفن‌های همراه بازرسی می‌شود. حتی لایک کردن پست‌ها نیز می‌تواند باعث بازداشت شود.

⚖️ دادگاه جنایی کویت احکام ۱۳۵ متهم را صادر کرد: ۱۷ نفر به سه سال زندان، یک نفر به ۱۰ سال، ۱۰۹ نفر موظف به حذف مطالب، ۹ نفر تبرئه شدند. از جمله احمد شهاب‌الدین، خبرنگار کویتی-آمریکایی، که پس از ۵۲ روز بازداشت از همه اتهامات تبرئه شد.

👑 در بحرین، پادشاه دستور بازنگری در شایستگی تابعیت را صادر کرد. ناظران می‌گویند شهروندی با معیارهای وفاداری به دولت گره می‌خورد. ده‌ها نفر به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز یا انتشار تصاویر حملات بازداشت شده‌اند. یک فعال بحرینی گفت شمار بازداشت‌شدگان از آغاز جنگ به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است.

🕊️نگرانی از سلب تابعیت در کویت وجود دارد. بر اساس قانون جدید، اگر کسی به جرایم امنیت داخلی یا خارجی محکوم شود، تابعیتش سلب می‌شود. بازداشت‌شدگان غیرکویتی بدون محاکمه اخراج می‌شوند. زنان باردار و افراد دارای معلولیت نیز در میان بازداشت‌شدگان دیده می‌شوند. بیشتر بازداشت‌شدگان از شیعیان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *