ارتش امپریالیسم امریکا هفته گذشته از مقامات نروژی مجوز ایجاد به اصطلاح “مناطق یکپارچه” در ایستگاه هوایی آندویا، ایستگاه هوایی اورلند، ایستگاه هوایی Haakonsvern، ایستگاه هوایی Værnes، ایستگاه هوایی Bardufoss، پادگان Setermoen و همچنین میدان های تیراندازی و آموزشی، تاسیسات Osmarka و تاسیسات سوخت Namsen دریافت کرده است.
این توافقنامه ها به معنای کنار گذاشتن واقعی حاکمیت نروژ و آزادی کامل آمریکا برای استفاده از خاک نروژ به عنوان سکوی پرشی برای عملیات نظامی خود است، بدون اینکه مقامات نروژی چیزی برای گفتن داشته باشند.
سیاست دولت نروژ تسلیم کامل در برابر فشار آمریکاست. در واقع، نروژ اکنون به یک تحت الحمایه تحت امپریالیسم امریکا کاهش یافته است.
در بند 3 ماده یازدهم این توافقنامه آمده است: “نروژ حق بازرسی هواپیماها، کشتی ها و وسایل نقلیه ای که توسط نیروهای آمریکایی استفاده می شود را، بدون رضایت امپریالیسم امریکا ندارد.” البته که آمریکایی ها هرگز چنین “رضایتی” نخواهند داد.
سوال این است، امپریالیسم امریکا چطور سیاستمداران نروژی را مجبور می کند که مسئولیت آنچه را که در خاک نروژ می گذارد را به آمریکاییها واگذار کنند؟ جواب: بورژوازی نروژ می داند که همکاری با امپریالیسم، یعنی حفاظت از منافع خود.
رسانه های نروژی ادعا می کنند که امپریالیسم امریکا برای نگهبانی از نفت سوریه در آن جا حضور دارد. واقعیت این است که آمریکا از اشغال نفت خیزترین مناطق سوریه برای سرقت نفت سوریه استفاده می کند. و نه فقط نفت. امریکا گندم و سایر منابع طبیعی را از مردم قحطی زده می دزدد.
این دستوری است که بورژوازی نروژی به رسانه ها داده است و خبرنگاران هم برای بالا رفتن از نردبان ترقی آن را تکرار می کنند. روزنامه نگاران نروژی می دانند که تبلیغات جنگ و طرفداری از سیاست های خارجی امریکا یک مسیر شغلی امن است.

دیدگاهتان را بنویسید