نروژ؛ آخرین سنگر اقتصادی آمریکا در برابر افول هژمونی دلار 

image_printچاپ

📉

💰 صندوق نفتی نروژ، سرنوشت خود را به آمریکا و دلار گره زده است 

در حالی که چین فروش هماهنگ اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را آغاز کرده، نروژ و صندوق بازنشستگی دولتی (SPU) مسیر معکوس را رفته‌اند: وابستگی به آمریکا هرگز به این اندازه نبوده. اما پشت این وفاداری اقتصادی، حمایت مالی و سیاسی از جنگ‌افروزی در خاورمیانه پنهان است. 

🌍 جنگ سرد مالی؛ نقشه نوین قدرت 

دهه‌ها چین خریدار عمده اوراق قرضه آمریکا بود. اکنون پکن با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال فروش این اوراق است تا خود را در برابر تحریم‌ها مصون کند و سلطه دلار را تضعیف کند. ژاپن و کره جنوبی نیز به سمت مدار اقتصادی چین حرکت می‌کنند. 

در سال ۲۰۲۶، بیش از ۵۰٪ دارایی صندوق نفتی نروژ در بازارهای آمریکا سرمایه‌گذاری شده است. اما این وفاداری فراتر از واشنگتن می‌رود: نروژ از تحریم یا عدم سرمایه‌گذاری در رژیم صهیونیستی خودداری می‌کند. صندوق نفتی عملاً تأمین‌کننده مالی دولتی است که اصلی‌ترین حامی نظامی اسرائیل محسوب می‌شود. 

⚠️ نروژ ۲۰۲۶؛ تثبیت‌کننده نظمی که جهان آن را پشت سر گذاشته 

با استفاده نکردن از قدرت اقتصادی صندوق نفتی برای اجرای حقوق بین‌الملل، پیام روشنی فرستاد: بازده اقتصادی و رابطه با آمریکا مهم‌تر از توقف تأمین مالی جنایات جنگی است. 

🗳️ آینده؛ فروپاشی دلار یا فروپاشی وجدان؟ 

سؤال این است: آیا نروژ باید با سرمایه ملت خود، هزینه جنگ و اشغال آمریکایی را تأمین مالی کند — فقط برای اینکه در کنار قدرتی ایستی که رو به زوال است. هنگامی که هژمونی دلار فرو بریزد، نروژ نه تنها با آن غرق می‌شود، بلکه در تاریخ به عنوان کسانی که هزینه جنگ را پرداختند، در حالی که از صلح سخن می‌گفتند، ثبت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *