هرگز پیش از این، نظامی‌گری امپریالیستی این قدر شدید نبوده است 

image_printچاپ

📈

💰 ۱۸ هزار میلیارد دلار صرف جنگ در ۲۰۲۵ 

مؤسسه صلح استکهلم (SIPRI) اعلام کرد: مخارج نظامی جهان در ۲۰۲۵ به رکورد بی‌سابقه‌ای رسید. در اروپا، بودجه نظامی تنها در یک سال ۱۴ درصد افزایش یافت. این یعنی غارت منابع عمومی و آمادگی آشکار قدرت‌های امپریالیستی برای جنگ.

هرچند بودجه نظامی آمریکا (به دلیل توقف هزینه‌های اوکراین)، در ۲۰۲۵ کاهش یافت اما تسلیحات هسته‌ای و حضور در منطقه هند-اقیانوسیه افزایش یافت. برنامه ترامپ برای ۲۰۲۶ بودجه‌ای بیش از ۱ هزار میلیارد دلار و برای ۲۰۲۷ تا ۱.۵ هزار میلیارد دلار است.
تنها جنگ اخیر علیه ایران (از ۲۸ فوریه ۲۰۲۶)، آمریکا حدود ۲۵ میلیارد دلار هزینه کرده است که بیشتر آن صرف مهمات، عملیات و جایگزینی تجهیزات شده . رژیم صهیونیستی نیز نزدیک به ۱۱.۵ میلیارد دلار مستقیماً صرف جنگ با ایران کرده است . این یعنی روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار هزینه نظامیِ نابودگرانه فقط در یک جبهه.

ناتو حالا هدف ۵٪ تولید ناخالص داخلی برای بودجه نظامی را تعیین کرده است. افزایش هزینه‌های نظامی در اروپا سریع‌تر از هر زمان دیگر پس از ۱۹۵۳ است. ناتو عمداً مرز میان هزینه‌های غیرنظامی و نظامی را محو می‌کند تا فقر و کاهش بودجه بهداشت و آموزش را پنهان نماید.

⛓️ سرکوب داخلی؛ کارکرد دیگر تسلیحات 

دستگاه نظامی نه تنها در جنگ با ملت‌های تحت ستم، بلکه در کنترل اعتراضات، اعتصابات و انقلاب‌ها در داخل کشورها نیز به کار گرفته می‌شود. نظامی‌گری دشمن طبقه کارگر است.

سیاست ریاضت و سیاست جنگ دو روی یک سکه هستند. هیچ امنیتی با مسابقه تسلیحاتی به دست نمی‌آید، بلکه با سازماندهی مقاومت جمعی در برابر سیاست‌های جنگی دولت‌ها. تغییر زمانی ممکن است که مخالفت به اندازه کافی بزرگ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *