
منبع:persian.cri.cn
«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به دعوت «نگوین فو ترونگ» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام هفته پیش در ویتنام بود.
برخی به طور خاص […] تعاملات عادی ویتنام با دیگر کشورها، به ویژه آمریکا و متحدان آن، را به عنوان نشانههای «پیوستن به سیستم ایالات متحده» تفسیر میکنند.
با این وجود حقایق ثابت کردهاند که یک […] خیالپردازی غربی است. «وو وان تونگ» رئیس جمهور ویتنام اواخر ماه گذشته به ژاپن سفر کرد و روابط هانوی-توکیو نیز به یک «مشارکت راهبردی جامع» ارتقاء یافت. این به معنای آن است که در سلسله مراتب دیپلماتیک ویتنام، ایالات متحده و ژاپن به سطح مشابه چین، روسیه، هند و کره جنوبی دست یافتهاند.
خط اصلی روابط چین-ویتنام بسیار روشن است. هم چین و هم ویتنام در حال ترویج تلاشهای مدرنیزاسیون سوسیالیستی خود هستند، هر دو روابط چین-ویتنام را به عنوان مسیر اولویتدار سیاستخارجی خود تلقی میکنند و هر دو توسعه طرف مقابل را فرصتی برای توسعه خود میدانند.
همانطور که رئیس جمهور شی جین پینگ تاکید کرد، توسعه پایدار، سالم و با ثبات روابط چین-ویتنام مطابق با منافع اساسی هر دو حزب، دو کشور و مردمان دو طرف است و به توسعه شکوفای آرمان سوسیالیستی و همچنین حفظ صلح و ثبات منطقهای و جهانی و ترویج توسعه و رفاه میانجامد.
تجارت دوجانبه میان چین و ویتنام برای دومین سال متوالی از 200 میلیارد دلار فراتر رفته است. چین سالهای سال است که بزرگترین شریک تجاری ویتنام باقی مانده است. ویتنام بزرگترین شریک تجاری چین در «آسهآن» و چهارمین شریک تجاری بزرگ جهانی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید