حتا عربستان هم دیگر غلام حلقه به گوش امریکا نیست

image_printچاپ

به نقل از میدل ایست آی، در جریان درگیری نظامی ایران و اسرائیل در ماه ژوئن، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اسرائیل کمبود موشک‌های پدافندی بود؛ تا جایی که ایالات متحده از عربستان سعودی درخواست کرد سامانه‌های دفاعی خود را در اختیار تل‌آویو قرار دهد—درخواستی که ریاض به‌صراحت رد کرد. به‌گفته دو مقام آمریکایی، این کشور حتی تلاش کرد با پیشنهادهای دیپلماتیک یا معامله، موافقت سعودی‌ها را جلب کند، اما موفق نشد. این در حالی است که آمریکا سال‌ها عربستان را متحدی علیه تهدیدات منطقه‌ای، به‌ویژه ایران، معرفی می‌کرد.

در بحبوحه این تنش، عربستان در حال دریافت نخستین سامانه پدافندی تاد بود؛ سیستمی که به‌طور مستقل خریداری کرده و ارتش این کشور در سوم ژوئیه، تنها چند روز پس از آتش‌بس ایران و اسرائیل، از آن رونمایی کرد. در همین بازه زمانی، اسرائیل با سرعت در حال مصرف ذخایر موشک‌های پدافندی خود و حتی ذخایر آمریکا در منطقه بود. روزنامه گاردین گزارش داد که سطح موجودی موشک‌های پاتریوت آمریکا به حدود ۲۵ درصد رسیده که از نظر پنتاگون سطحی بحرانی برای امنیت جهانی ایالات متحده محسوب می‌شود.

همزمان، آمریکا از سامانه‌های SM-3 نصب‌شده روی ناوهای جنگی خود برای دفاع از اسرائیل استفاده کرد، اما با وجود این پشتیبانی گسترده، برخی از موشک‌های ایرانی توانستند به اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی اصابت کنند. تحلیل‌گران معتقدند سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا و اسرائیل نسبتاً موفق عمل کردند، اما ایران توانست با حجم و استمرار حملات، خلأهایی را آشکار سازد. این امر توجه بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس را به ضعف ساختارهای دفاعی خود جلب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *