پیامدهای ویران گر هژمونی نظامی امپریالیسم آمریکا در جهان

image_printچاپ

آمریکا از آغاز دیپلماسی را برای کشورگشایی و گسترش جویی می خواست و اگر این دیپلماسی کاربرد نداشت به جنگ روی می آورد. دولت های برگزیده دموکراتیک را در بسیاری از کشورهای سرنگون کرد و بی درنگ دست نشانده های خود را به جای آن ها نشاند. امروز در اوکراین، عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، پاکستان و یمن، آمریکا تاکتیک های کهن خود را در راه اندازی جنگ های جانشینی، جنگ های هواپیماهای بدون سرنشین  دنبال می کند.

. از سال ۲۰۰۱ جنگ ها و پس از جنگ آمریکا علیه تروریسم تا کنون، یک میلیون کشته شده اند که بیش از سیصد هزار آن غیر نظامی بوده اند. جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ ۲۵۰ هزار کشته غیر نظامی داد. آمریکا ۳۷ میلیون پناهنده در سراسر جهان آفریده است. از سال ۲۰۱۲ شمار پناهندگان سوری به تنهایی ده برابر افزایش یافته است. میان سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، ۳۳۵۸۴ غیرنظامی در نبرد سوریه کشته شده اند که ۳۸۳۳ سوری در پی بمب گذاری های ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شدند که نیمی از آن ها زنان و کودکان هستند.

سرویس صدا و سیمای عمومی (پی بی اس) در ۹ نوامبر ۲۰۱۸ گزارش داد که یورش هوایی آغاز شده از سوی نیروهای آمریکایی به رقه به تنهایی ۱۶۰۰ غیرنظامی سوری را کشت. جنگ دو دهه ای آمریکا در افغانستان این کشور را ویران کرد. ۵۰ هزار غیرنظامی و ۷۰ هزار سرباز و افسران پلیس از سوی نیروهای آمریکایی کشته شدند و بیش از ۱۰ میلیون نفر آواره شدند.

در سپتامبر ۲۰۲۲ سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت که آمریکا جنگ جانشینی را در سوریه به راه انداخته، افغانستان را به یک میدان تریاک و کارخانه هروئین دگرگون کرده، پاکستان را به آشفتگی انداخته و لیبی را در ناآرامی های و آشوب ها گرفتار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *