
یکی از خصلتهای بارز امپریالیسم دزدی از خلق های جهان است، ولی این دزدی فقط از منابع نفتی و معادن طلا و الماس نیست. امپریالیسم بریتانیا تاریخ کشورها را هم می دزد و در موزه های خود به نمایش می گذارد.
منبع: /persian.cri.cn
بهترین آثار باستانی در همه کشورهای جهان در کشور خودشان نیست، بلکه در موزه بریتانیا نگهداری میشوند. اگرچه این گفته تا حدودی اغراقآمیز است، اما بخشی از حقیقت را نیز بیان میکند. گفتنی است که موزه بریتانیا در حال حاضر بیش از 8 میلیون عدد اثر باستانی دارد که بیشتر آنها از کشورهای دیگر آمدهاند. هیچ یک از 10 اثر برتری که در انگلیس است از خود بریتانیا نیست. علاوه بر مجسمههای سنگی پارتنون در یونان، سه مورد از به اصطلاح «10 گنج برتر» موزه بریتانیا از چین آمدهاند. 140 مومیایی و تابوت در این موزه وجود دارد که هیچ یکی از موزههای مصر این میزان را در اختیار ندارد.
موزه بریتانیا همچنین دارای حدود 13هزار اثر باستانی ایرانی از جمله منشور کوروش است. گفته شده در گذشته اشخاص بسیاری برای بردن آثار ارزشمند ایرانی به انگلیس مامور شدند، از جمله «هاردفورد جونز» و «سرگور اوزلی» که در زمان پادشاهی فتحعلیشاه به ترتیب در سالهای 1809 و 1811 راهی ایران گشتند و با تنظیم قرار داد سیاسی – نظامی، بخشهای مهمی از آثار تخت جمشید را به موزه بریتانیا بردند.
منشأ آثار باستانی موزه بریتانیا اغلب برچسب «مشروع» دارند، اما منشأ واقعی آنها جنگ، دزدی و خرید از بازار سیاه است. موزههای فرانسه، آلمان، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی نیز به طور جدایی ناپذیری با استعمار پیوند دارند.
مطرح شدن این موضوع از زبان نخست وزیر یونان در چند روز پیش باعث شد به مذاق طرف انگلیسی خوش نیاید و دیدار برنامه ریزی شده نخست وزیران دو طرف لغو شود.

دیدگاهتان را بنویسید